Alumnes d'Arquitectura contribueixen a la millora de l'accessibilitat al districte d'Horta-Guinardó

12/01/18
Comparteix aquesta informació

Els estudiants han lliurat aquest dijous els seus projectes a comerciants locals i representants de diverses entitats per garantir un accés millor a un total de quinze instal·lacions.

"Hem detectat que el nostre barri presenta moltes dificultats en l'accés a alguns locals comercials. Per a nosaltres, haver rebut el suport dels estudiants de UIC Barcelona ha estat tota una oportunitat de cara a poder revertir aquesta situació". Són paraules de Marta Garrido, vicepresidenta de l'Associació de Comerciants de l'àrea de Sant Genís durant l'acte de lliurament, el dijous 11 de gener, d'un total de dinou projectes duts a terme per una vintena d'alumnes del tercer curs d'Arquitectura de la nostra escola. Aquests treballs pretenen millorar l'accessibilitat física de persones amb diversitat funcional a diversos equipaments municipals del districte Horta-Guinardó i també a comerços, bars o restaurants.

Per fer els projectes, els estudiants han tingut la tutela del professor Enrique Rovira-Beleta, titular de l'assignatura obligatòria d’Accessibilitat, única a les escoles d'Arquitectura de tot Espanya. Durant l'acte de lliurament, que ha tingut lloc al Centre Cívic Casa Groga, el professor Rovira-Beleta va destacar que "aquesta és la dècada de l'accessibilitat perquè la societat envelleix. L'objectiu d'iniciatives com aquesta és que els comerciants de Sant Genís s'adonin que, amb petits gestos, es poden aconseguir grans canvis per a persones amb problemes de mobilitat".

Els estudiants han portat a terme els seus projectes en diverses fases des de l'octubre de l'any passat. En primer lloc, han participat en un itinerari pel barri, acompanyats de veïns i veïnes, entitats de l'àmbit de la diversitat funcional i representants de l'Ajuntament. L'objectiu era detectar les necessitats d'accessibilitat que hi havia i, per fer-ho, l'alumnat fins i tot va fer una visita guiada pel barri en cadira de rodes. Un cop detectades les necessitats, els alumnes van analitzar en profunditat cada cas i van buscar solucions concretes aplicant els criteris d'eficàcia i sostenibilitat. Les propostes van ser informatitzades i supervisades pel professor Rovira-Beleta per, finalment, ser retornades a cada un dels espais i equipaments estudiats. "El barri és un repte ja que té carrers molt empinats. Els alumnes i les alumnes hi han posat moltes ganes i han trobat solucions concretes. Estem molt satisfets", va assenyalar el professor Rovira-Beleta en l'acte de lliurament de projectes.

Aquesta iniciativa s'emmarca dins el projecte "Comerç Amic Sense Barreres" (CASBA), impulsat per l’Ajuntament de Barcelona en col·laboració amb entitats veïnals, associacions comercials i entitats de l'àmbit universitari. El projecte CASBA va començar l'any 2013 i, des de llavors, ha contribuït a millorar l'accessibilitat en àrees com la Zona Franca, la Creu Coberta o el Vallespir.