Don Franzen, advocat d’estrelles musicals: “El 2017, la indústria ha guanyat més que el 2016 gràcies a l’‘streaming’”

23/03/18
Comparteix aquesta informació

El lletrat ha participat en una taula rodona organitzada pel Màster Universitari en Gestió Cultural per abordar el present i el futur del sector.

Don Franzen, advocat d’estrelles musicals: “El 2017, la indústria ha guanyat més que el 2016 gràcies a l’‘streaming’”

La indústria de la música ha fet un gir de 180 graus en els darrers anys, a causa de l’ús massiu de xarxes socials i de plataformes digitals. Un fet que ha acostat i facilitat el consum de música en diferents formats. Però, com es trasllada tot això al sector? Segons el lletrat Don Franzen, especialista en entreteniment i música als Estats Units d’Amèrica i Europa, “el 2017, la indústria musical ha guanyat més que el 2016 gràcies a l’streaming”. 

La declaració la va fer en la taula rodona organitzada pel Màster Universitari en Gestió Cultural de la Facultat d’Humanitats, el 15 de març passat, en la qual també van participar el programador artístic del Palau de la Música, Víctor García, i els professors d’Aspectes Jurídics del Màster, Cristina Calvet i Carlos Rivadulla.

El professor de la Berklee School of Music va analitzar l’impacte d’aquest nou consum digital de la música, sostenint que plataformes de streaming com Spotify han fet que el sector es recuperi respecte a xifres d’anys anteriors. I com es reverteix això a la indústria? Segons va explicar l’advocat, “Spotify paga el 60 % dels ingressos que genera a les discogràfiques”. D’aquest 60 % que reben les companyies, l’artista percep entre el 10 % i el 20 %, va puntualitzar. 

Així, el músic acaba cobrant una petita part dels ingressos generats pels tipus de contractes que s’acostumen a tancar en aquest sector. De la mateixa manera que passa amb Spotify, de la venda de discos, el cantant se sol emportar entre el 10 % i el 20 % del total. Al principi, aquests ingressos es destinen a cobrir el cost de producció que prèviament assumeix la discogràfica. No és fins que es retorna aquesta quantitat que “l’artista comença a guanyar diners”. 

El concert amb el qual s’han guanyat més diners als EUA

A més a més, Franzen va detallar que el mànager cobra entre el 15 % i el 20 % del que genera l’artista. L’agent –que té un perfil professional regulat per sector– cobra el 10 %. Així mateix, va sentenciar que “en aquest moment, els artistes guanyen més com a compositors”. 

Entre les peticions més habituals que rep un advocat com Franzen, va explicar que “normalment s’ajuda amb els contractes, els concerts i el marxandatge”. De vegades, també, amb qüestions relacionades amb els impostos. “La meva feina és ajudar l’artista i el gestor per prendre decisions legals en la carrera”, va concloure l’expert. 

Com a anècdota, el també cofundador de Los Angeles Opera va explicar que el concert amb el qual s’han guanyat més diners als Estats Units no és ni de Beyoncé, ni de Madonna ni de Lady Gaga. Va ser el d’Els Tres Tenors a Detroit l’any 1999, amb més de 20 milions de dòlars de recaptació.