La III Jornada Més Cultura analitza el finançament de projectes culturals

26/04/17
Comparteix aquesta informació

El Conservatori del Liceu va acollir ahir la tercera edició de la Jornada Més Cultura que organitza cada any la Universitat Internacional de Catalunya (UIC Barcelona). La temàtica d’enguany ha estat “Línies de finançament per a projectes culturals”. Especialistes de l’àmbit del sector públic i del sector privat van parlar de les opcions de finançament que ofereixen per a projectes culturals i start-ups. Al final de la jornada es van presentar empreses i projectes cultural que són casos d’èxit. 

La III Jornada Més Cultura analitza el finançament de projectes culturals

La primera taula rodona, que va versar sobre el finançament públic, estava integrada per Edgar García, director de l’Àrea de Desenvolupament Empresarial de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC); Anna Salvatella, directora d’Inversions Creditícies de l’Institut Català de Finances (ICF); Àlex Navarro, responsable de l’Oficina Europa Creativa Desk-MEDIA Catalunya, i Berta Sureda, coordinadora general de la Fàbrica i Centre d’Art Fabra i Coats de l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB). La taula la va moderar Cristina Calvet, advocada de l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya, AADPC, i professora del Màster Universitari en Gestió Cultural. 

A la taula es van parlar de les diferents propostes de finançament que ofereixen les institucions convidades. Edgar García va explicar el servei de desenvolupament empresarial de la Generalitat de Catalunya, “que orienta —va dir—  i ajuda no només empreses, sinó treballadors i professionals del món de la cultura”. Per la seva part, Anna Salvatella va presentar les diferents línies que s’ofereixen des de l’ICF i Àlex Navarro va parlar de les propostes que sorgeixen a Europa. En concret, va explicar que quant a projectes culturals, l’Oficina Europa Creativa Desk-MEDIA dona suport a projectes que promoguin la cooperació, plataformes, xarxes i la traducció literària. Per acabar, Berta Sureda va presentar la Fàbrica i Centre d’Art Fabra i Coats, un centre que dona resposta a tota la fase de creació d’una obra d’art. 

La segona taula, que va tractar el finançament en el sector privat, va tenir com a ponents  Gemma Sendra, directora de la Fundació Catalunya Cultura; Sònia Mulero, directora de la Fundació Banc de Sabadell; Jonàs Sala, cofundador de Verkami; Juan Mezo, soci i director de Valores & Marketing, i David Gómez, responsable de Màrqueting i Comunicació de Business Angels Network Catalunya (BANC). La moderació va ser a càrrec de Marta Crispí, directora del Màster Universitari en Gestió Cultural. 

La taula es va iniciar amb una pregunta: “Quins criteris teniu a l’hora d’avaluar els projectes?”. Gemma Sendra va explicar el programa Impulsa, en el qual després de sis mesos de madurar el projecte, es presenta davant un auditori d’empreses. Per la seva banda, Sònia Mulero va explicar els criteris de la Fundació Banc Sabadell a l’hora d’avaluar. Mulero va destacar que es fixen que el projecte que es presenti sigui d’interès públic i que tingui sentit dins la proposta de pla d’actuació que la fundació s’ha fet per aquell any. També estudien l’impacte que tindrà per la seva marca. Mulero recomana que un projecte no depengui només d’una fundació: “Creiem que els bons projectes han de poder tenir més d’un mecenes”, va manifestar. 

Jonàs Sala, cofundador de Verkami, va presentar la idea originària de la plataforma i va afirmar que “les campanyes de crowfunding són campanyes de comunicació per al projecte”. D’altra banda, Juan Mezo va fer una crida: “La cultura ha estat l’última a sumar-se al finançament privat, ha d’aprendre més de la cooperació que porten més temps buscant finançament en aquest sector”. Finalment, David Gómez va destacar que “hi ha encara una falsa creença que les empreses culturals no són tan rendibles com la resta”. I va apuntar com a criteris que demanen des de BANC que “el projecte tingui escalabilitat i que la proposta sigui de valor”. 

La tercera i última taula rodona va donar pas a casos d’èxit d’entitats i projectes culturals. Cristian Pascual, soci i mànager d’In-Edit; Anna Brufau i Javier Rueda, de Zumzeig Cine Cooperativa; Neus Barberà, directora i cofundadora de Surtdecasa; Elena Febres, gestora cultural i coordinadora de la companyia Roger Bernat/FFF, i Irene Aláez, sòcia i fundadora d’una más una, van presentar els seus projectes i van compartir amb l’audiència les dificultats que s’han trobat pel camí fins a consolidar-se. La taula va ser moderada per Geoffrey Cowper, director de cinema i professor de UIC Barcelona. 

Es tracta de la tercera edició de la Jornada Més Cultura que organitza anualment el Màster Universitari en Gestió Cultural de la Facultat d’Humanitats juntament amb la Facultat de Ciències de la Comunicació.