«L'escola té la responsabilitat social de fer que els joves esdevinguin ciutadans del món»

17/01/14
Comparteix aquesta informació

El director de la British School of Barcelona, el doctor Josep Lluís González, el 15 de gener passat, va donar el tret de sortida a les conferències "Edu_aldia" que organitza la Facultat d'Educació en col·laboració amb Alumni. En la seva exposició, González va parlar del plurilingüisme com d'un "imperatiu moral".

«L'escola té la responsabilitat social de fer que els joves esdevinguin ciutadans del món»

La conferència, celebrada a l’auditori de la Facultat d’Educació, va plantejar el deure que tenen els responsables educatius d’anar cap al plurilingüisme i va analitzar diversos models d’escola des del punt de vista lingüístic com a reflexió sobre el que ha de ser el nostre model aquí a Catalunya. “L’escola –afirmà el professor González– té la responsabilitat social de fer que els joves esdevinguin ciutadans del món i, com a tal, han de ser conscients que el plurilingüisme incrementa les possibilitats de tria d’estudis superiors: no només aquí, sinó arreu del món”.

El ponent va repassar els diferents models d’escoles que hi ha al món i va incidir en la flexibilitat que és bo tenir per adaptar els estudis a un model de veritat plurilingüe: “Petits canvis en els dissenys curriculars poden afavorir l’aprenentatge de diverses llengües en un mateix centre”, va explicar, posant l’exemple del que van fer a Eton College quan era cap d’estudis: “les modificacions que hi vam fer van permetre que el nombre d’alumnes que aprenien fins a quatre llengües a l’ESO passessin d’un 30 a un 80 %”. En aquest sentit, va dir que aquí a Catalunya teníem més facilitat, ja que “en el català tenim sons fonamentals per aprendre molt bé les llengües europees de referència”.

El director de la British School va parlar molt de la “necessitat de tenir una estratègia de país”. El pluralisme –deia– “no només és bonic i necessari, sinó que també és un imperatiu moral. I, actualment el coneixement de llengües estrangeres és molt fluix”.

Aquesta conferència ha inaugurat el cicle de conferències “Edu_aldia” que la Facultat d’Educació ha organitzat com a formació contínua per als antics alumnes. En la propera, prevista per al 12 de febrer, el convidat és el professor Gregorio Luri, doctor en Filosofia i autor del llibre L’escola contra el món.