Pedro García del Barrio presenta alguns resultats sobre la valoració mediàtica dels jugadors de futbol en un congrés sobre economia de l'esport

27/06/14
Comparteix aquesta informació

El Dr. Pedro García del Barrio, vicedegà de la Facultat de Ciències Econòmiques i Socials de la UIC, va presentar dues ponències en el V Congrés Iberoamericà d'Economia de l'Esport, que va tenir lloc el 12 i 13 de juny a la Universitat de Saragossa.

Pedro García del Barrio presenta alguns resultats sobre la valoració mediàtica dels jugadors de futbol en un congrés sobre economia de l'esport

García del Barrio va presentar, d’una banda, l’article “Revalorización mediática y económica de los futbolistas profesionales en el Mundial 2010”, realitzat juntament amb Javier Reguart de Merit Social Value. En aquesta investigació, el professor va dur a terme una taxació mediàtica i econòmica dels futbolistes que van participar en el Mundial de Futbol 2010, i s’hi recullen també rànquings i anàlisis comparatives de jugadors i equips.

Els resultats es basen en la metodologia MERIT de valor mediàtic en el futbol professional. Per elaborar-la ha calgut fer un seguiment continuat de més de 5.000 futbolistes al llarg de tres temporades; i s’han tingut en compte centenars de milers de notícies (de mitjans de comunicació de tot el món) així com diversos milions de pàgines d’Internet.

Tal com va explicar el professor, potser el resultat més rellevant és constatar la forta revaloració experimentada pels jugadors que van participar en el Mundial de Futbol 2010. Una anàlisi estadística doblement contrastada permet concloure que el preu estimat (fair value) dels jugadors convocats al Mundial 2010 va pujar, en termes mitjans, un 20,7%. A més, aplicant tècniques de regressió, s’estima que la meitat d’aquest augment es podria atribuir directament a haver participat al Mundial 2010.

També va destacar el creixement del preu estimat mitjà dels jugadors de la selecció espanyola, campiona del Mundial 2010, que es va veure incrementat un 39,23%, percentatge del qual una mica menys de la meitat es podria atribuir directament al Mundial. Els càlculs es basen també en el valor mediàtic consolidat en el temps, que revelen que entre el 14,7% i el 21,0% correspon a la revaloració atribuïble a guanyar el Mundial.

D’altra banda, va presentar també la ponència “Estimación del precio justo de traspaso de futbolistas a partir del valor mediático”, elaborada juntament amb Francesc Pujol, del Departament d’Econòmiques de la Universitat de Navarra.

Va explicar, d’una banda, la metodologia utilitzada en la investigació: ESI. La metodologia ESI, per avaluar el talent intangible en l’esport, calcula els resultats i rànquings a partir de dos elements: el valor mediàtic (atenció que els mitjans de comunicació dediquen a un jugador o institució) i la popularitat (grau d’interès suscitat entre els aficionats i el públic en general). El valor mediàtic es mesura pel nombre d’aparicions en la premsa i en altres mitjans de comunicació; la popularitat, en funció del grau de presència en pàgines web d’Internet.

De l’altra, va descriure el procediment d’estimació del preu de traspàs. L’exercici ha permès corroborar l’important pes que té l’estatus mediàtic d’un jugador a l’hora de fixar el desemborsament que caldria fer per contractar-lo.