Universitat Internacional de Catalunya

Emprenedoria

Emprenedoria
6
10291
4
Primer semestre
op
Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: català, castellà,

Professorat


Es dóna atenció presencial als alumnes en hores convingudes amb el professor durant les sessions lectives.

Presentació

En un entorn global canviant com en el qual vivim innovar i emprendre són la principal opció estratègica per al futur, sense oblidar que ambdues van de la mà: no podem crear empreses poc innovadores perquè la innovació és el principal factor de competitivitat de les empreses de nova creació.    Aquesta assignatura pretén no només promoure l'esperit emprenedor entre els estudiants sinó també donar les eines perquè ells mateixos puguin convertir les seves idees en projectes reals. L'assignatura es recolza en els coneixements apresos durant la llicenciatura i serveix de preparació al Treball Final de Grau: la creació d'un pla d'empresa.

Requisits previs

Es pressuposen coneixements essencials de les principals àrees funcionals de l'empresa: Finances, Vendes, Marketing, Producció, Logística, Recursos Humans.

Objectius

Un cop superada amb èxit aquesta assignatura, els estudiants seran capaços de:

  • Entendre quines habilitats caracteritzen a l'emprenedor.
  • Evitar els principals errors de l'emprenedor.
  • Entendre com es prenen les decisions.
  • Generar idees de negoci.
  • Entendre les regles del joc per innovar i emprendre.
  • Entendre qui són els “actors” implicats en la innovació, quin és l’ecosistema emprenedor i com es relacionen.
  • Saber utilitzar les eines analítiques per esbrinar si una idea és, a banda d’una idea, també una oportunitat; copsar-ne el potencial, i donar suport a la presa de decisions.
  • Aprendre a dissenyar models de negoci.
  • Aprendre a analitzar la viabilitat d’un projecte empresarial.
  • Aprendre a preparar un pla de negoci.
  • Accedir a fonts de finançament i conèixer els principals factors de la negociació per aconseguir capital.
  • Entendre que l’emprenedoria no només es limita a les empreses de nova creació sinó també a les ja establertes com a mitjà de detecció de noves oportunitats de creixement.


Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Conèixer, comprendre i aplicar els mètodes, tècniques i instruments propis de la comptabilitat.
  • 02 - Conèixer, interpretar i aplicar la normativa comptable actual.
  • 04 - Comprendre i saber emprar la terminologia financera en el marc empresarial.
  • 05 - Conèixer les funcions pròpies dels departaments de finances en les empreses.
  • 06 - Conèixer i saber aplicar les principals polítiques d'estructura de capital i d'administració de l'actiu.
  • 13 - Conèixer i comprendre la terminologia i els procesos de gestió de l'empresa.
  • 14 - Conèixer i comprendre el marc legal del dret mercantil i ser capaç d'aplicar-lo a casos pràctics del món de l'empresa.
  • 24 - Ser capaç de desenvolupar una anàlisi del medi econòmic, social i històric en el qual se situa l'empresa.
  • 25 - Conèixer la funció comercial dins l'empresa i ser capaç d'entendre'n els objectius.
  • 26 - Ser capaç d'entendre i utilitzar els conceptes bàsics de màrqueting i les principals polítiques de l'àrea, i de comprendre l'entorn comercial en el qual operen les empreses.
  • 27 - Ser capaç de llegir i entendre bibliografia de l'àmbit econòmico-empresarial.
  • 32 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes a partir d'informació quantitativa i qualitativa.
  • 33 - Tenir capacitat de cerca, interpretació i transmissió d'informació.
  • 34 - Desenvolupar la capacitat de preveure situacions i avançar-se als esdeveniments, i de reconèixer i interpretar la situació econòmica en un context determinat.
  • 37 - Tenir capacitat per aplicar tècniques, mètodes i eines de gestió.
  • 38 - Tenir capacitat per relacionar les principals variables, formals i informals, que determinen el comportament humà en una organització.
  • 39 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes i en la presa de decisions: emprar la informació rellevant, aplicar els mètodos adequats i situar el problema dins el conjunt d'una organització.
  • 41 - Ser capaç de sintetitzar descriptivament la informació.
  • 48 - Ser capaç d'identificar les necessitats d'informació per a la gestió de les principals àrees funcionals dins les organitzacions.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 51 - Desenvolupar aptituds en la presa de decisions.
  • 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
  • 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
  • 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
  • 59 - Adquirir destresa en l'ús d'eines informàtiques i de les TIC.
  • 63 - Ser capaç d'analitzar comportaments empresarials i decisions en un context empresarial i valorar-los des d'un punt de vista econòmic, social i ètic.
  • 64 - Capacitat de planificació i organització del treball.
  • 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.
  • 66 - Capacitat de recuperar i tractar informació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Després d'acabar el curs l'alumne sabrà:


1. Identificar els biaixos que influeixen les decisions.

2. Les característiques de la figura de l'emprenedor.

3. Els factors claus d'èxit i fracàs de les noves empreses.

4. Formular un propòsit empresarial.

5. Com encertar amb la proposta de valor i els elements clau de creixement.

6. Tècniques per a generar fluxes d'informació.

7. Comprovar la viabilitat del projecte emprenedor.

8. Eines de finançament disponibles per als emprenedors.

9. Desenvolupar un pla de negoci robust.

Continguts

  1. L'ésser humà com a emprenedor: presa de decisions
  2. Factors crítics de fracàs i èxit empresarial
  3. Innovació: idees, concepte i proposta de valor
  4. Finançament del negoci
  5. Posada en el mercat
  6. Pla de comunicació
  7. Model de negoci

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



La formació serà teòrico-pràctica.

La metodologia de les sessions es basarà en classes magistrals i discussió de casos d'empresa.

Els alumnes hauran de treballar en grup y realitzar presentacions interactives, simulant un entorn d'inversors. Hauran de dissenyar un model de negoci a partir d'una idea i faran el treball de camp per tal de validar-la. Hauran de modificar el model fins que funcioni, i defensar-ho davant la classe al final de l'assignatura. Aquest exercici els serà molt útil per a desenvolupar el Pla d'Empresa del Treball Fi de Grau.

El curs requereix estudi individual, treball en equip, presentacions, lectura de material i examen al final de l'assignatura.


Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Per poder ser avaluat, és indispensable haver entregat tots els treballs i haver assistit a classe mínim 80% de les classes (>5 absències = no avaluat).

10% Involucració a classe

30% Mini casos

40% Pla de negoci

20% Examen (test multirresposta)

 

2ª convocatòria (Juliol)

Examen - Màxima nota possible: 7/10

 

S'observarà rigorosament la normativa de la facultat en els casos de plagi, utilització fraudulenta de la IA i faltes d'ortografia.

Bibliografia i recursos

     Llibre Generació de models de negoci
     Llibre Visionomics
     Llibre Technology Ventures: From idea to enterprise
     Llibre Els 7 hàbits de la gent altament efectiva
     Llibre El mètode Lean Start-up
     Llibre Capitalisme 2.0 El poder del ciutadà per canviar el món
     Llibre Emprendre és possible
     Llibre Emprendre amb èxit
     Llibre El Manual de les start-ups
     Llibre Emails a un jove emprenedor