Universitat Internacional de Catalunya

Disseny de Projectes Periodístics

Disseny de Projectes Periodístics
6
10735
4
Primer semestre
OB
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat


Mitjançant cita prèvia acordada per correu electrònic a la professora afernandezm@uic.es.

Presentació

Aquesta assignatura constitueix un laboratori de projectes periodístics. Els alumnes aprendran a conceptualitzar, desenvolupar i distribuir projectes periodístics en cada un dels principals sectors en els quals, en finalitzar el grau, podran desenvolupar la seva carrera professional: el de la comunicació empresarial, el de les publicacions impreses i digitals o del periodisme transmèdia i l’audiovisual, així com la recerca acadèmica en el àmbit de la comunicació.

Disseny de Projectes Periodístics és una assignatura que combina la dimensió pràctica i teòrica. A través d'estudis de cas es pretén analitzar la innovació i creativitat de projectes periodístics que han sabut introduir-se en el mercat i renovar el món del Periodisme sense renunciar al rigor i vocació periodística necessaris. Durant l'assignatura s'abordarà el disseny de contingut de temes d'actualitat on l'alumnat assumirà un rol específic en cada projecte a afrontar. 

 


Requisits previs

Sense requesits previs

Objectius

  • Entendre les especificitats de cada sector mediàtic.

  • Detectar els nínxols que hi ha per al desenvolupament de nous projectes periodístics.

  • Aprendre a dissenyar projectes periodístics de qualitat i viables.

  • Aprendre a preveure i valorar els recursos que són necessaris per executar un projecte periodístic.

  • Aprendre a presentar projectes professionals i a distribuir-los al mercat.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 09 CG - Capacitat per innovar
  • 12 CG - Capacitat d'escolta
  • 13 CG - Esperit positiu i emprenedor
  • 35 CE - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 39 CE - Coneixement i domini dels missatges multimèdia
  • 41 CE - Capacitat i habilitat per relacionar-se amb l'entorn
  • 42 CE - Capacitat d'integrar les aportacions de l'entorn
  • 48 CE - Capacitat de perspicàcia, d'enginy i creativitat
  • 52 CE - Capacitat d'adaptació a les circumstàncies canviants
  • 54 CE - Capacitat d'anàlisi i comprensió de les audiències

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Poder conceptualitzar projectes periodístics amb coherència en la realitat estructural del sector.

  • Dominar els recursos per a la posada en marxa d’un programa de ràdio o televisió.

  • Poder desenvolupar projectes periodístics o de comunicació a Internet.

  • Poder idear solucions de comunicació estratègica basades en la generació de continguts periodístics al servei dels objectius de qualsevol institució.

Continguts

 

I. Ideació i desenvolupament d'un projecte periodístic per a diaris digitals

II. Ideació i desenvolupament d’un projecte periodístic audiovisual

III. Ideació i desenvolupament d’un projecte periodístic radiofònic tradicional o podcast

 


Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



 


ACTIVITAT FORMATIVA CRÈDITS ECTS
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. 1,6
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc. 0,8
Labs: grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social). 1,0
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. 0,8
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts. 1,0
E-learning: Es facilitarà l'aprenentatge no presencial fonamentat en les TIC. 0.8

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Primera convocatòria

La primera convocatòria seguirà l'avaluació continua, on la nota es dividirà de la següent manera:

  • 30% Estudis de cas (exercicis individuals que analitzen un projecte concret dins de l'àmbit periodístic en el qual se situï).
  • 10% Actitud, treball en equip i participació en classe.
  • 20% Projecte de Periodisme digital
  • 20% Projecte periodístic audiovisual
  • 20% Projecte transmèdia

Els projectes es realitzaran en grup, cada alumne tindrà un rol diferent a cada projecte. La nota serà individual.


Segona convocatòria

Realització d'un projecte periodístic individual, les instruccions hauran d'acordar-se amb la professora amb antelació.


3a i següents convocatòries

Cal repetir l'assignatura 

 

*S'observarà rigorosament la normativa de la facultat en els casos de plagi, utilització fraudulenta de la IA i amb les faltes d'ortografia.

 

Bibliografia i recursos

Anderson, Chris W.; Bell, Emily; Shirky, Clay (2012). Post-industrial Journalism: Adapting to the Present: a Report. Columbia: Columbia Journalism School