Universitat Internacional de Catalunya

Informàtica

Informàtica
9
7979
1
Segon semestre
FB
Mòdul Propedèutic
Informàtica
Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: català, castellà

Professorat


Els diferents professors concertaran cites per a les tutories via correu electrònic. Es considerarà la possibilitat de resoldre la consulta de manera telemàtica per agilitzar el procés.

Presentació

La informàtica és una ciència que s'ha incorporat a moltes àrees del coneixement, i l'arquitectura no n'és una excepció. A principis dels anys 90, el dibuix assistit per ordinador va començar a implementar-se en estudis d'arquitectura. Avui en dia, existeix una gran quantitat de programari que es pot aplicar per a fins arquitectònics: dibuix tècnic, realitat virtual, arxius enviats a màquines de control numèric o programació aplicada a un objecte. Durant l'assignatura, l'estudiant aprofundirà en aquest "univers digital", descobrint eines essencials per a l'arquitecte contemporani a través d'exercicis pràctics.

Paral·lelament a aquest procés digital, s'oferirà una aproximació simultània que involucra la geometria i l'arquitectura. Això garantirà la comprensió de valors molt necessaris com la percepció de l'espai, les relacions geomètriques i la lectura de documents; els quals augmentaran progressivament en complexitat al llarg dels continguts.

Requisits previs

Es requereix un coneixement mínim del sistema operatiu Windows i dels principis bàsics de la geometria. Tot i que no és obligatori, es recomana haver adquirit les bases de geometria i dibuix tècnic associades a l'assignatura de Dibuix Arquitectònic.

Objectius

  1. Satisfer les necessitats digitals de l'expressió gràfica associada a les diferents especialitats arquitectòniques.
  2. Capacitar els alumnes en termes de coneixement, habilitat i criteri per a escollir l'eina adequada. 
  3. Transmetre les implicacions inherents en l'ús d'aquestes eines digitals. 
  4. Aprofundir en la comprensió geomètrica i en la construcció digital de la mateixa. 
  5. Subministrar una base a partir de la qual desenvolupar la resta d'assignatures en la carrera d'arquitectura.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 03 - Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura ia l'urbanisme dels sistemes de representació espacial
  • 04 - Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura ia l'urbanisme de l'anàlisi i teoria de la forma i les lleis de la percepció visual
  • 05 - Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura ia l'urbanisme de la geometria mètrica i projectiva
  • 06 - Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i l'urbanisme de les tècniques d'aixecament gràfic en totes les seves fases, des del dibuix d'apunts a la restitució científica
  • 10 - Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i l'urbanisme de les bases de topografia, hipsometria i cartografia i les tècniques de modificació del terreny.
  • 1-T - Aptitud per aplicar els procediments gràfics a la representació d'espais i objectes
  • 2-T - Aptitud per concebre i representar els atributs visuals dels objectes i dominar la proporció i les tècniques del dibuix, incloses les informàtiques

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Al final del curs, l'alumnat serà capaç de:

  • Crear, editar i representar projectes d'arquitectura en formats digitals.
  • Aplicar coneixements computacionals al disseny arquitectònic.
  • Formar un criteri sobre les eines i la seva implicació en el context professional.
  • Migrar i adaptar-se amb èxit a altres eines fora de l'assignatura.
  • Aplicar conceptes geomètrics per a la construcció de formes arquitectòniques.
  • Enfrontar amb èxit els futurs reptes tecnològics en el seu àmbit laboral.

Continguts

TEMA 1: 2D Drawing and Printing

  • Introduction, Interface, Navigation, and Coordinates
  • Grammar, Osnaps, Layers, Modifiers, Cartesian Plane, and Vectors
  • Printing: Safety Precautions, Graphics, and Printing Considerations

TEMA 2: 3rd Dimension

  • Dimensions, Extrusions, and Elements
  • Solids, Boole, Venn, and S.Tools
  • Blocks, Arrays, and Tessellations
  • Staircases, Custom CPlanes, and Digital Management
  • Arch Viz, Renders, and Display Modes
  • Types of Surfaces and Curvature
  • Ruled Surfaces and Revolutions
  • Control Points, Isocurves, and Surface Topologies

TEMA 3: Continuity and Interrelations

  • Drawing Complexity, Blob Architecture, and NetworkSRF
  • Continuity and Control Points 2
  • Topologies Match and Blend – Toyo Ito and Frank Gehry
  • Deformation and Free Modeling – Antoni Gaudí
  • Deformation 2, Control Points 3
TEMA 4: Beyond 3D modeling
  • Arch Viz 2: Real-Time Rendering and Mixed Reality
  • Mesh and SUBD: Free and Polygonal Modeling
  • Parametric/Algorithmic Modeling: Grasshopper
  • Fabrication: Export, FAB, and Meshes

TEMA 5: Building Information Modelling

  • BIM Ecosystems and Integration
  • Elements and Styles
  • Generation of Documentation and Graphics
  • Professional Documentation and Extended Application

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



El curs es divideix en teoria i pràctica. Les classes teòriques inclouen demostracions de programari i conceptes geomètrics relacionats amb projectes d'arquitectura. Les classes pràctiques inclouran diferents activitats en proporció a les competències i crèdits del curs. Tot el curs s'impartirà amb suport informàtic, sent Rhinoceros el programari principal utilitzat durant el curs.

Simultàniament, s'utilitzaran altres programes per al disseny de maquetes, renderització, modelatge avançat i fotomuntatge. Aquests ajudaran els estudiants a adquirir una comprensió global sobre la generació i representació de l'arquitectura a través de la informàtica. També s'introduiran altres principis bàsics relacionats amb els motors de renderització, BIM, complements per a Rhino i capacitats CAM.

Es recomana encaridament treballar sota el sistema operatiu Windows, ja que alguns dels programes utilitzats no funcionaran a OSX (Apple). Els usuaris de Mac han de trobar alternatives a través de Bootcamp, Parallels, VMWare o Virtualbox.

1.1 - Modelatge 3D (I, II i III) 

Exercicis de classe 

Durant el curs, els estudiants practicaran la capacitat d'anàlisi, organització de l'espai i formació de formes tridimensionals mitjançant el domini de l'eina de modelatge digital Rhinoceros3D (el modelatge 2D s'introduirà durant les primeres classes). Les classes de teoria/demo seran seguides de classes pràctiques on es desenvoluparan exemples d'exercicis. Aquests exercicis es lliuraran al final de cada classe a través de la intranet. 

Exercicis principals 

Tres exercicis principals estructuren els temes geometrics del curs (ME1-3). Aquests es desenvoluparan durant les setmanes, combinant el treball a casa i les correccions en classe. Geometries bàsiques, eines bàsiques i navegació espacial. Superfícies complexes (amb una o múltiples corbes). Modelatge orgànic (interpretació i autoaproximació).

Tots els exercicis s'han de lliurar en format *.3dm (format natatiu de Rhinoceros), i s'enviaran a través del moodle (intranet) abans de la data límit establerta. Les entregues es tanquen a les 24:00. No s'acceptaran exercicis a través de correu electrònic o pen-drive. 

Examen 

L'examen consistirà en modelar un projecte arquitectònic existent. La documentació es presentarà com els exercicis previs del curs. L'examen durarà tres hores (és obligatori superar l'examen per accedir a la mitjana amb altres lliuraments de l'assignatura). 

1.2 - Representació 2D i BIM 

Un cop adquirides les habilitats bàsiques de modelatge 3D, s'introduirà el software BIM (Modelatge d'Informació de la Construcció) per millorar la producció de documents 2D. Programari com VisualArq (un connector per a Rhino) permetrà a l'estudiant extreure informació 2D de models 3D de manera paramètrica. També es tractaran conceptes clau com ara disposicions, escales gràfiques, dimensionatge i valors de línia des del punt de vista digital. 

Exercici 

Un únic dossier (DIN-A3) s'entregarà en paper el dia de l'examen amb tot el contingut 2D desenvolupat. Documentació detallada d'un projecte a anunciar (plànols, seccions, elevacions, detalls i perspectives). 

1.3 - Infografia i altres programes (Més enllà del 3D) 

Depenent del context de cada any i dels criteris dels professors, es poden introduir nous programes els últims dies del curs: renderització, modelatge paramètric, fabricació digital, realitat mixta, etc. No obstant això, es recomana consultar programes com la suite d'Adobe (Photoshop, Illustrator o Indesign) per a conceptes bàsics de disseny de disposicions, retoc fotogràfic i postproducció en renders.

       
ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIESCRÈDITS ECTS
Classe expositiva
03 04 05 06 10 1-T 2-T 1
Classe participativa
03 04 05 06 10 1-T 2-T 1,5
Classe pràctica
03 04 05 06 10 1-T 2-T 1
Tutories
03 04 05 06 10 1-T 2-T 1
Estudi individuals o en grup
03 04 05 06 10 1-T 2-T 4,5

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



1a Convocatòria:

  • Avaluació: Modelatge BIM i dibuix 2D (dossier) 35%, exercicis principals de modelatge 3D 40% (13,33% cadascun), examen de modelatge 3D 15%, actitud (assistència, participació) 10%.
  • El dossier i l'examen han de ser aprovats per separat per aprovar l'assignatura. 

2a Convocatòria:

  • Els professors poden eximir l'estudiant del requisit de repetir l'examen o el dossier*.
  • Avaluació: Modelatge BIM i dibuix 2D (dossier) 40%, examen de modelatge 3D 60%.
  • Totes les parts (dossier i examen) han de ser aprovades per separat per aprovar l'assignatura.
  • Els exàmens de la 2a convocatòria poden tenir una dificultat augmentada per fer una avaluació adequada en absència d'exercicis pràctics durant el curs.

Bibliografia i recursos

  • Cook, Peter. Drawing. The Motive Force of Architecture. Wiley & Sons, 2014.
  • Burry, Mark, Jordi Coll Grifoll, and Josep Gómez. Sagrada Familia S. XXI: Gaudí Ara/ahora/now. Barcelona: Edicions UPC, 2008.
  • Candela, Félix, Cueto Ruiz Funes, Juan Ignacio del, and Angustias Freijo. Félix Candela, 1910-2010. Madrid: Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, 2010.
  • Pozo, Jose Manuel, Geometría métrica y descriptiva para arquitectos. UNAV, Pamplona, 2010.
  • Gaudí, Antoni, and Alberto T. Estévez. Gaudí. Madrid: Susaeta, 2003.
  • Abbott, Edwin Abbott. Flatland: A Romance of Many Dimensions. New York: Barnes & Noble, 1963 (1884).
  • Parker, Matt. Things to Make and Do in the Fourth Dimension: A Mathematician's Journey through Narcissistic Numbers, Optimal Dating Algorithms, at Least Two Kinds of Infinity, and More. New York: Farrar, Straus and Giroux, 2014.
  • Fugier, Mary, Jerry Hambly. Rhinoceros v5.0 Training Manual (Level I and II). McNeel, 2013.
  • Bob Sheil, Frédéric Migayrou, Luke Pearson, Laura Allen. Drawing Futures. UCL Press; 2016. Available from: http://dx.doi.org/10.14324/111.9781911307266
  • Ray Tracing Gems II. Springer (Open access) https://link.springer.com/book/10.1007/978-1-4842-7185-8#toc