Universitat Internacional de Catalunya

Infotecnologia Jurídica i Tècniques de la Comunicació 1

Infotecnologia Jurídica i Tècniques de la Comunicació 1
6
8446
1
Segon semestre
FB
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català,

Professorat


PART A: Infotecnologia Jurídica

Les consultes es poden fer als espais assignats amb aquest propòsit durant les sessions

presencials, o per correu electrònic al professor.

En cas que sigui necessari es podrà concertar una reunió presencial de suport.

PART B: Tècniques de la Comunicació

Els alumnes podran concertar una entrevista enviant un correu a l'adreça següent:

rmjimenez@uic.es

Presentació

L’assignatura consta de dues parts diferenciades i independents.

Una part versa sobre la infotecnologia jurídica (part A) i l’altra sobre les tècniques de la comunicació (part B).

Cadascuna de les dues parts es cursa en paral·lel i amb les seves pròpies metodologies, espais, horaris, etc.

Per a qüestions relacionades amb l’avaluació de cadascuna de les dues parts i de l’assignatura en global consulteu l’apartat d’aquest document dedicat a la avaluació.

PART A: Infotecnología Jurídica

L’assignatura es centra en les habilitats, tècniques i instruments de l’àmbit de les TIC per a la creació eficient de documents formals d’àmbit jurídic.

Es fa un especial èmfasi especial en les bones pràctiques, l’ús eficient de les eines de productivitat que ens proporcionen les TIC i els criteris de qualitat formal i harmonització visual de la documentació en organitzacions d’àmbit jurídic.

 

PART B: Tècniques de la Comunicació

Aquesta assignatura pretén aportar als alumnes les eines i els coneixements de la comunicació oral i escrita que exigeix l’aprenentatge universitari, i que permeten un grau avançat de possessió de la llengua, meta de tot bon jurista.

 

Requisits previs

No se'n demanen.

Objectius

PART A: Infotecnologia Jurídica

- Desenvolupament d'hàbits de rigor i qualitat formal en la presentació de documents

- Habilitat en l'ús de les noves tecnologies i especialment en relació amb l'obtenció d'informació legal

- Gestió de bases de dades jurídiques

- Saber manejar fonts complementàries d'informació jurídica en mitjans digitals

- Entendre la importància dels problemes jurídics de manera molt pràctica: la cerca i l'anàlisi jurisprudencial són essencial per a superar amb èxit l'assignatura

- Familiaritzar-se amb la lectura i anàlisi de sentències i resolucions

- Saber redactar documents legals formals

- Adquirir l'habilitat d'un aprenentatge autònom: ser capaços de resoldre qüestions o problemes jurídics variats, d'àmbits jurisdiccionals o legals diferents

PART B: Tècniques de la Comunicació

Objectius de coneixements:

Conèixer les normes ortogràfiques i sintàctiques de la llengua pròpia i identificar els errors més freqüents.

Definir i identificar les tècniques i estratègies retòriques de l’exposició i de l’argumentació.

Conèixer els principals recursos de l’expressió oral.

Objectius d´actituds i habilitats:

Llegir textos per discernir les idees exposades i analitzar-les amb esperit crític.

Redactar amb claredat, rigor i precisió.

Desenvolupar l'hàbit de la lectura.

Desenvolupar un treball constant, professional i responsable, amb respecte al compliment de terminis.

Expressar idees oralment oral, de forma clara, davant d’altres persones.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Adquirir la capacitat d'entendre les idees principals i participar en conferències o lliçons magistrals en un context acadèmic
  • 02 - Adquirir la capacitat de comprensió, anàlisi i síntesi
  • 03 - Ser capaç d'expressar idees i arguments amb ordre i coherència de forma oral i escrita (tècniques d'expressió oral i escrita)
  • 04 - Cuidar els estàndards de pulcritud i qualitat formal en la presentació de documents
  • 10 - Adquirir destresa en l'ús de suports informàtics i de les TIC
  • 11 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

PART A: Infotecnologia Jurídica

Un cop completada aquesta part de l’assignatura amb èxit, l’estudiant presentarà els resultats d’aprenentatge següents:

1. Desenvolupament d'hàbits de pulcritud i qualitat formal en la presentació de documents.
2. Adquisició de destresa en l’ús de les TIC, especialment en relació amb la creació d’informació jurídica.
3. Coneixement de la confecció de documents formals d’àmbit jurídic.

PART B: Tècniques de la Comunicació

1. Adquisició d'habilitats en la comunicació oral i escrita.

2. Desenvolupament de destreses per a expressar-se en públic.

3. Desenvolupament de la capacitat de sintetitzar i analitzar la informació obtinguda de les classes presencials i del material complementari aportat pel professor.

4. Adquisició de la capacitat analítica i d’arribar a conclusions vàlides.

5. Desenvolupament d'hàbits de pulcritud i qualitat formal en la presentació de documents.

6. Superació de la dificultat de parlar en públic.

7. Adquisició d'habilitats per a l’aprenentatge autònom.

 

Continguts

PART A: Infotecnología Jurídica



Temi 1: Introducció.- Utilitat i límits dels mitjans infotecnològics com a eines per a l'obtenció d'informació jurídica i per al treball jurídic pràctic.

1.2. Principal utilitat: possibilitat d'obtenció ràpida d'informació jurídica rellevant per a l'abordatge o resolució de qualsevol problema o qüestió jurídica que se susciti en l'àmbit del dret intern o comunitari.



1.1. Riscos i limitacions.



Principal limitació: necessitat d'un previ domini dels conceptes jurídics principals i rellevants en relació a la qüestió plantejada.

Riscos específics propis dels formularis i models processals i de contractes.

Riscos addicionals associats a un deficient ús de l'eina infotecnológica.


Tema 2.- Utilitat específica de cadascuna de les eines infotecnológicas en les diferents fases del treball jurídic pràctic

2.1. Els passos lògics de tota labor d'assessoria jurídica i assistència lletrada

2.2. La utilitat de les eines infotecnológicas en cadascun dels passos lògics descrits


Tema 3. Les diferents eines infotecnológicas en particular. Tècniques i bones pràctiques per a la seva adequada utilització.

3.1. Els motors de cerca generals

3.2. Bases de dades i eines de consulta dels diferents parlaments.

3.3. Bases de dades i altres eines de consultes dels informes i dictàmens d'organismes consultius i d'altres organismes i institucions estatals en relació a textos prelegislatius o prerreglamentaris.

3.4. Les bases de dades de legislació

3.5. Les bases de dades de jurisprudència

3.6. Les bases de dades doctrinals i bibliogràfiques.


Tema 4.- Desenvolupament d'estratègies per millorar el rendiment i utilitat de les cerques mitjançant bases de dades normatives, jurisprudencials i doctrinals

4.1. Realització d'exercicis pràctics de determinació del status quaestionis en relació a problemes i qüestions jurídiques controvertides.


Tema 5.- La utilització instrumental dels formularis i bases de dades de models processals i contractuals

5.1. Realització d'exercicis pràctics de preparació d'escrits processals i contractuals

PART B: Tècniques de la Comunicació

Tema 1. Introducció

1.1. Pensar, llegir i escriure.

1.2. L’horitzó de la vida intel·lectual: l’amor a la saviesa i la cerca de la veritat (apunts). Els quatre valors més importants a la UIC.

Tema 2. El llenguatge

2.1. La bona comunicació. Nivells del llenguatge, graus del saber i valoracions. 

2.2. Congruència.

2.3. Correció.

2.4. Adecuació.

Tema 3. Les varietats de la llengua i el llenguatge jurídic

3.1. Varietats i registres de la llengua (dossier).

3.2. El llenguatge jurídic-administratiu (dossier). 

3.3. Informe de la modernització del llenguatge jurídic (document en PDF, pp. 5-12).

Tema 4. Retòrica

4.1. Logos pragmàtic. 

4.2. La retòrica.

4.2.1 Definició. 

4.2.2. Fi de la retòrica.

4.2.3. Introducción a la retórica.

4.3. L'argumentació convincent

4.3.1. Logos, pathos, ethos.

4.3.2. El secret de l'argumentació convincent (logos) (Gil, pp. 15-23).

4.3.2. Com s'accepten els meus arguments (pathos) (Gil, pp. 25-35).

4.3.3. Com es convenç reialment (ethos) (Gil, pp. 37-61).

4.4. La estructuració del discurs

4.4.1. Elements constitutius del discurs:

4.4.1.1. Gèneres del discurs (Gil, pp. 78-82).

4.4.1.2. Objetius del discurs: doceredelectare i movere (Gil, pp. 82-83).

4.4.1.3. Fases de la concepció i realització d'un discurs (Gil, pp. 85-133).

1) Intellectio,

2) Inventio,

3) Dispositio:

[a) Introducció (exordium),

b) Inserció de la qüestió en el seu context (narratio),

c) Argumentació (argumentatio) (probatio refutatio),

d) Conclusió (peroratio)]  (Gil, pp. 85-106).

4) Elocutio (Correcció gramatical -puritas-, claredat -perspicuitas-, ornamentació -ornatus-) (Gil, pp. 106-122).

5) Memoria (Gil, pp. 122-125).

6) ActioPronuntiatio (aspecte extern, veu, mímica, gestos) (Gil, pp. 125-133)

Tema 5. Expressió escrita.

5.1. Mètodes per a generar i organitzar les idees (Jiménez, 2023).

5.2. El llenguatge senzill i clar (Jiménez, 2023).

5.3. El llenguatge precís (Jiménez, 2023).

5.4. El llenguatge correcte (Jiménez, 2023).

5.5. El llenguatge argumentatiu (Jiménez, 2023).

5.6. Els marcadors discursius (JIménez, 2023)

5.7. La revisió de textos (Jiménez, 2016).

Tema 6. Escriptura acadèmica

6.1. Els gèneres acadèmics.

Tema 7. Expressió oral

7.1. Vocalització. 7.2. Entonació. 7.3. Lectura expressiva. 7.4. El discurs persuasiu.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



PART A: Infotecnologia Jurídica

La metodologia emprada combina sessions presencials amb pràctiques d'aprenentatge autònom per part de l'estudiant.

De forma resumida la metodologia engloba el cicle d’activitats següent:

1. Sessions presencials del enfocament conceptual, introducció i posada en situació.

2. Treball de l'estudiant sobre les tècniques i funcions bàsiques, a través d'exercicis.

3. Sessions presencials de reforç i explicació de les funcions avançades.

4. Pràctiques d'auto-formació de l’estudiant per al desenvolupament d’habilitats d'aprenentatge autònom.

5.  Realització de proves i exàmens a partir de casos complexos de praxis integrada.

A l'espai virtual de l'assignatura a la intranet es va indicant el pla de treball setmana a setmana a mesura que avança el curs. Al mateix espai virtual es troben totes les activitats formatives així como les dates límit per a la realització de les mateixes.

ÉS ESPECIALMENT IMPORTANT REMARCAR QUE DURANT LES PROVES I EXÀMENS D'AQUESTA PART ESTÀ TERMINANTMENT PROHIBIT L'ÚS DE QUALSEVOL DISPOSITIU ELECTRÒNIC APART DE L'ORDINADOR QUE HA ESTAT ASSIGNAT A L'ESTUDIANT. AIXÒ APLICA ESPECIALMENT A TELÈFONS MÒBILS, TABLETS, I RELLOTGES; PERÒ EN GENERAL, A TOTS ELS DISPOSITIUS.

PART B: Tècniques de la Comunicació

La metodologia inclou aquestes activitats:

1. Sessions teòriques de conceptes.

2. Exercicis escrits de l'alumne.

3. Exercicis orals de l'alumne.

4. Lectura individual de textos i de llibres.

5. Estudi personal de textos teòrics dels quals es discutirà a classe.

6. Discussió a l'aula sobre qüestions teòriques i lectures de classe.

ÉS ESPECIALMENT IMPORTANT REMARCAR QUE, DURANT LES PROVES I EXÀMENS D'AQUESTA PART, ESTÀ TERMINANTMENT PROHIBIT L'ÚS DE QUALSEVOL DISPOSITIU ELECTRÒNIC. AIXÒ ES REFEREIX ESPECIALMENT A TELÈFONS MÒBILS, TABLETS, I RELLOTGES, I ALTRES DISPOSITIUS ELECTRÒNICS. 



ACTIVITAT FORMATIVA COMPETÈNCIES
Activitats a l'aula per al seguiment dels alumnes (individuals i en grup) Estudi independent de l'alumne Treballs individuals Treballs individuals i en grup Presentació a l'aula dels conceptes i l'aplicació pràctica que tenen 02 03 04 09 12 13
Activitats a l'aula per al seguiment dels alumnes (individuals i en grup) Treballs individuals Estudi i treball independent de l'alumne Treballs individuals i en grup Estudi i treball en equip Presentació a l'aula dels conceptes i l'aplicació pràctica que tenen 02 03 04 05 09 11 12 13
Activitats a l'aula per al seguiment dels alumnes (individuals i en grup) Estudi independent de l'alumne Treballs individuals Treballs individuals i en grup Estudi i treball en equip Presentació a l'aula dels conceptes i l'aplicació pràctica que tenen 02 03 04 05 09 11 12 13

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Informació comuna a ambdues parts

Per superar l’assignatura és necessari superar cadascuna de les dues parts de forma independent, és a dir, només es farà el càlcul de la nota final si la nota de cadascuna de les parts (A i B) és superior o igual a 5.

En cas que s'aprovin les dues parts la nota final es calcularà segons la següent regla: 

50% de la part d'Infotecnologia Jurídica + 50% de la part de Tècniques de la Comunicació.

En cas de suspendre una de les dues parts, la nota serà o bé la mitja (si surt per sota de 4 sobre 10) o 4 sobre 10 en cas contrari.

A la segona convocatòria (i següents) el càlcul de la nota final conjunta es farà segons la següent proporció: 50% de la part de Infotecnologia Jurídica + 50% de la part de Tècniques de la Comunicació.

Serà necessari presentar-se a la segona convocatòria únicament de la part o les parts suspeses.

L’examen final es durà a terme en dies i horaris diferents per a cadascuna de les dues parts (A i B) tant en la primera como en la segona convocatòria.

A continuació es descriu el sistema d’avaluació per a cadascuna de les dues parts.

Si un alumne no es presenta al examen final d’una de les parts de l’assignatura, la nota serà "no presentat", tot i tenir aprovada o suspesa l’altra part.

PART A: Infotecnologia Jurídica

La nota final estarà composta per la nota de l'avaluació contínua (70%), per la nota de l'examen final (30%).

En concret, està composta per: 

1) 30% ASSISTÈNCIA A CLASSE I APROFITAMENT.

2) 40% PRÀCTIQUES DE AVALUADES.

3) 30% EXAMEN FINAL.

 

En relació a assistència a classe i aprofitament de les mateixes : És obligatori assistir a la classe presencial i estar atents a les explicacions. Cada absència restarà 0,2 de la nota final. 

És obligatori realitzar les pràctiques previstes per a classe no presencial, durant l'horari de classe, i penjar-les com a evidències. En cas de no realitzar-les, es tindrà un 0 en aquesta sessió.


 

AVISO - FOMENT DEL COMPORTAMENTS ÈTICS:

- El frau, ja sigui plagi de pràctiques, exàmens, o qualsevol prova de contingut avaluador o d'avaluació contínua donarà lloc a un sanció que anirà des d'un 0 en l'exercici (per al qual copia com per a qui permet que li copiïn) a 0 en l'assignatura donant lloc a la pèrdua de convocatòria. La sanció anirà en funció de la gravetat del plagi, actitud mantinguda, mitjans emprats, reincidència etc. De manera aleatòria els exercicis seran sotmesos a una eina anti plagi.
En cas d'utilitzar-se alguna eina d'intel·ligència artificial, sigui com sigui la pràctica (de classe, pràctiques avaluades, o examen final) es tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà convocatòria.


 

pràctiques avaluades
 

Durant el curs hi haurà 3 pràctiques que estan fixades en el cronograma ( moodle ). Aquestes pràctiques avaluades vénen a ser exàmens parcials, i versaran sobre aquells aspectes que hem anat abordant a classe.

Els dies de pràctiques avaluades l'alumne haurà de realitzar la pràctica de forma individual, durant el temps estipulat, i lliurar-dins el temps estipulat a l'efecte. És especialment important assistir a classe (ja sigui presencial o online) els dies de pràctica avaluada atès que, en cas de no realitzar-la, es tindrà un 0 en aquesta prova. 

 

Les pràctiques s'avaluaran sota els següents paràmetres:

Dins d'una escala de el 0 a el 3 que corresponen a:

0: no presentat, impresentable o copiat.

1: malament, errors que denoten no haver fet cas a les explicacions.

2: millorable.

3: molt bé.

 

L' examen final és una pràctica més completa, que englobarà diversos aspectes que han estat tractats a classe.  

SEGONA CONVOCATÒRIA: 

En segona convocatòria l'assistència no computarà, i les pràctiques avaluades i l'examen final comptaran a el 50% cadascuna. En el cas que l'alumne tingui suspeses les pràctiques avaluades, haurà de realitzar diversos treballs que ajudin a pujar la nota. Aquesta mai quedarà per sobre de l'5 sobre 10.

Si l'alumne ha de fer la TERCERA convocatòria, haurà de recuperar les dues parts de l'assignatura, encara que una ja estigui aprovada.

Les revisions del exámens es fan el día i hora previst. No es farà cap revisió fora d'aquest termini.



PART B: Tècniques de la Comunicació

Les competències de l'assignatura s'avaluen segons les modalitats d'avaluació contínua i avaluació final.

Els exàmens es fan el dia previst. Si un alumne no pot fer un per una causa greu, haurà d'informar el professor el mateix dia de l'examen. A més, justificarà la causa i, si el professor l'accepta, aquest fixarà un altre dia per a examinar-se.

 

AVALUACIÓ CONTÍNUA

Consisteix en el seguiment i avaluació de la progressiva adquisició de les competències i es realitzarà mitjançant els següents exercicis: exposicions orals a l'aula, lliurament d'exercicis escrits, intervencions a l'aula i un examen de la lectura d'un llibre.

L'avaluació contínua suposarà el 50% de la qualificació final. Aquesta valoració es distribueix així:

1) exercicis puntuables (escrits i orals): 25%

2) examen de la lectura del llibre: 15%

3) tasques: 10%

Exercicis escrits i orals

En els exercicis escrits l'alumne s'acurarà per fer-los amb pulcritud i segons les normes de presentació establertes.

Els exercicis es fan i lliuren el dia i a l'hora previstos. No s'admetrà un exercici després del dia i hora anunciats. L'alumne haurà de preveure una absència a classe i haurà de fer arribar al professor l'exercici que s'hagi de lliurar.

Els exercicis la qualificació dels quals sigui "realitzat" s'han de lliurar i s'avaluen dins del 10% de l'avaluació contínua.

D'altra banda, se seguirà el següent criteri de puntuació en els exercicis escrits: -0,2 punts, sobre 10, per error ortogràfic, sintàctic o lèxic, sense límit.

A més, el plagi parcial de qualsevol text es penalitzarà amb un 0 en l'exercici. Si un alumne copia en un examen, aquesta prova es qualificarà amb un 0.

El professor explicarà a l'aula la valoració dels exercicis orals.

Lectura de llibres

Per a superar l'assignatura, l'alumne ha de superar amb un cinc la mitjana de l'avaluació contínua i l'avaluació final.

 

AVALUACIÓ FINAL

Consisteix en l'avaluació de les competències de l'assignatura i es realitzarà mitjançant un examen, que suposarà el 50% de la qualificació de l'assignatura.

S'aplicarà el següent criteri de correcció d'errors: -0,2 punts, sobre 10, per error ortogràfic, sintàctic o lèxic, sense límit.

Qualificació final de l'assignatura

La qualificació final de l'assignatura s'obté de la manera següent:

(Avaluació final)

50% examen final

(Avaluació contínua)

25% Exercicis puntuables (escrits i orals)

15% Examen del llibre de lectura

10% Tasques lliurades i intervencions en classe

Per a superar l'assignatura, l'alumne ha d'aconseguir aprovar la mitjana de l'avaluació contínua i l'avaluació final.

Si no supera l'assignatura, haurà de recuperar-la en la convocatòria extraordinària, com s'indica més a baix.

Si un alumne suspèn *Infotecnología o Tècniques de comunicació, la nota que li quedarà serà un 4. Quan l'alumne hagi superat la part suspesa, se li calcularà la qualificació final de l'assignatura.

En els exàmens, els alumnes deixaran els telèfons, rellotges i dispositius electrònics similars on ho indiqui el professor.

Les revisions dels exàmens es faran a l'hora i el dia previstos. No es revisarà res fora d'aquest termini.

A l'alumne que no es presenta a temps a un examen i no aporta la documentació adequada per a justificar el retard se li qualificarà la prova amb un 0.


Recuperació de Tècniques de comunicació

Es realitzarà l'examen de recuperació de l'assignatura. L'avaluació de les competències de l'assignatura es realitzarà mitjançant una prova escrita.

La nota màxima de recuperació de l'avaluació final serà un 5.

A l'alumne que no es presenta a temps a un examen i no aporta la documentació adequada per a justificar el retard se li qualificarà la prova amb un 0.

L'alumne ha de preguntar al professor, en acabar l'assignatura, què ha de fer per a recuperar l'assignatura. No s'admeten excuses com "no vaig rebre els correus d'avís perquè estaven en correu no desitjat" i similars. Es lliuraran els exercicis -ben presentats i escrits a mà- proposats al campus virtual, i es presentarà a l'examen de recuperació.

NOTA PER ALS ALUMNES QUE REPETEIXEN L'ASSIGNATURA: en el cas dels alumnes repetidors se'ls dispensarà de l'assistència a classe, si han aprovat l'avaluació contínua, però hauran d'aprovar, òbviament, l'examen final. La nota màxima de recuperació serà un 5.

Si L'alumne ha de presentar-se a la TERCERA convocatòria, haurà de recuperar la dues parts de l'assignatura, encara que una ja l'hagués aprovat.

 

ABSÈNCIES I RETARDS

Es permeten dues absències a classe. La tercera absència i les següents es penalitzaran cadascuna amb -0,5, sobre 10 punts, en la nota final de l'assignatura.

Dos retards equivalen a una absència.

 

UNS ALTRES

A l'aula no s'usaran ni telèfons mòbils ni aparells similars; es poden usar ordinadors portàtils i tauletes, amb autorització del professor.

Bibliografia i recursos

PART A: Infotecnologia Jurídica

Recursos jurídicos TIC

Ajuda en línia de Microsoft Office (https://support.office.com/)

https://biblioguias.uic.es/derecho

https://signon.thomsonreuters.com/?productid=WLES&returnto=http%3A%2F%2Fwww.aranzadidigital.es%2Fmaf%2Fapp%2Fauthentication%2Fnotrail%2Fsignon%3F&bhcp=1

 https://www.poderjudicial.es/cgpj/

Cendoj: https://www.poderjudicial.es/search/indexAN.jsp

BOE: https://boe.es/

 

PART B: Tècniques de la Comunicació

(Llibres d’estudi)

Dos dosiers que l’estudiant rebrà el primer dia i documents entregats a la classe o penjats al campus virtual.

Jiménez-Yáñez, Ricardo-María (2023). Escribir bien es de justicia. 3.ª edición. Cizur Menor: Aranzadi Thomson Reuters

Gil, Alberto (2013). Cómo convencer eficazmente. Madrid: Palabra.

 

(Llibre de lectura)

Lee, Harper. Matar a un ruiseñor. Barcelona: ediciones B.

 

(Llibres de consulta)

Aristóteles. Retórica. (2008). Madrid: Alianza Editorial.

Casado, Manuel. (2012). El castellano actual: usos y normas. 10.ª ed. revisada. Pamplona: Eunsa.

Cassany, Daniel (2002). La cocina de la escritura. Barcelona: Anagrama.

Jiménez-Yáñez, Ricardo-María (2020). Comunicar en la Universidad y en la vida profesional. Pamplona: Eunsa.

Weston, Anthony. (2011). Las claves de la argumentación. Edición actualizada. Barcelona: Ariel. 

 

Material didàctic