ODS 10 Reducció de les desigualtats

1. Metes seleccionades:

10.2 Per a 2030, potenciar i promoure la inclusió social, econòmica i política de totes les persones, independentment de l’edat, sexe, discapacitat, raça, ètnia, origen, religió, situació econòmica o altra condició.

10.3 Garantir la igualtat d’oportunitats i reduir la desigualtat dels resultats, també eliminant les lleis, polítiques i pràctiques discriminatòries i promovent legislació, polítiques i mesures adequades a aquest efecte.

Indicador2018/192019/20*2020/212021/22
Nombre d’estudiants amb discapacitat15131723
Nombre d’estudiants que participen en activitats solidàries (voluntariat)148117149161
Percentatge del personal de UIC Barcelona amb discapacitat, compliment del que s'estableix en la Llei d'Integració Social del Minusvàlid (LISMI)2%2%2%2%

*Algunes activitats del curs 2019/2020 es van suspendre a causa de la COVID-19 i poden afectar el resultat de l'indicador.

3. Educació

A UIC Barcelona estem compromesos amb la integració, la igualtat i l’accessibilitat en la nostra oferta educativa, alineant-nos amb l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) 10: Reducció de les desigualtats. A través de diversos programes i projectes innovadors, busquem proporcionar una educació inclusiva que prepari els nostres alumnes i contribuir a fer una societat més igualitària. En aquest apartat, destaquem alguns dels nostres estudis i programes pioners que aborden directament la reducció de les desigualtats.

3.1 Estudis

Grau en Arquitectura

UIC Barcelona School of Architecture és pionera en els estudis de grau sobre Accessibilitat, que s’inclou com a matèria troncal en el tercer curs. En el marc d’aquesta assignatura, quaranta alumnes de l’escola, acompanyats per persones amb diversitat funcional de diferents entitats i representants dels districtes de Ciutat Vella i l’Eixample, van participar el 27 d’octubre del 2022 en el Projecte CASBA per a un comerç més accessible. Un dels objectius era posar-se en el lloc de les persones amb diversitat funcional.


Postgrau en Accessibilitat: Disseny Universal

El Postgrau en Accessibilitat: Disseny Universal online interactiu, en llengua espanyola, és pioner al món des del 2010. Els estudiants s’especialitzen en accessibilitat i es converteixen en referents en aquesta matèria en els seus respectius països, on alguns treballen per als seus governs en la millora de les normatives d’accessibilitat i en la seva aplicació pràctica, aplicant els criteris adquirits sobre “accessibilitat desapercebuda” i amb un cost econòmic baix o nul. També incorporen els “ajustos raonables” per aconseguir dissenys per a tothom, amb un ús normalitzat i habitual per a tota la ciutadania.

Campus de l’Experiència

El Campus de l’Experiència és un centre d’estudis de UIC Barcelona que ofereix una formació acadèmica dirigida a les persones majors de 65 anys, que arriben a la jubilació. L’objectiu és que es mantinguin actives, amb objectius concrets, i que mantinguin i incrementin la xarxa de relacions personals.
És membre de l’European Federation of Older Students at the Universities (EFOS). En l’àmbit institucional i internacional, el Campus de l’Experiència ha estat el primer programa universitari per a persones grans de l’Estat espanyol en acreditar-se per l’agència Erasmus+ per a mobilitats d’alumnes, PAS i PDI.

Campus de l’Experiència: la veu dels alumnes

3.2 Mesurament de les dades d’accés a la Universitat

Sistemàticament, es mesura la taxa de sol·licitud, admissió i graduació dels grups infrarepresentats a la Universitat.

Aquestes dades, reflectides a l’Informe de matriculació i graduació dels estudiants de UIC Barcelona del curs 2022-2023, ens ajuden a entendre millor el nostre progrés i garantir una inscripció igualitària entre tots els nostres estudiants. A l’informe, hi facilitem les dades dels estudiants, tant de primer any de grau com de postgrau, el nombre total de sol·licitants de plaça per a aquest any acadèmic, la proporció de dones i homes matriculats, els estudiants internacionals, els grups infrarepresentats, els alumnes procedents i els que són becats de països en vies de desenvolupament, la proporció d’estudiants amb ingressos baixos i els estudiants amb diversitat funcional.

Aquesta informació contribueix que la Universitat identifiqui àrees potencials en les quals pugui haver-hi desigualtat i ajuda a informar sobre la direcció estratègica i la pràctica futura.

La Unitat d’Igualtat i Inclusió realitza un seguiment de l’evolució de l’equitat a tota la Institució, tenint en compte les dades desagregades de l’alumnat de grups infrarepresentats. L’anàlisi d’aquestes dades serveix com a base per al disseny de polítiques i accions de diferents programes, en concret dels plans d’igualtat d’oportunitats entre tots els alumnes.

L’eliminació de qualsevol bretxa en la representació, l’accés als graus, la promoció en la carrera professional i la retribució són els objectius dels plans que serveixen com a guia i compromís.

3.3 Suport a estudiants infrarepresentats

A UIC Barcelona reconeixem la importància de proporcionar un entorn inclusiu i de suport per a tots els nostres estudiants, especialment aquells de grups infrarepresentats. A continuació, destaquem les iniciatives i programes que hem implementat per assegurar que tots els nostres estudiants tinguin accés a les eines i recursos necessaris per assolir el seu màxim potencial.


3.3.1 Assessorament personalitzat

Tots els alumnes de la nostra universitat, i especialment els alumnes amb diversitat funcional, tenen a la seva disposició un assessor personal, a qui poden dirigir-se en qualsevol moment del curs. Aquesta atenció personalitzada es complementa amb accions orientades a la informació, sensibilització i formació sobre diversitat funcional a tota la comunitat universitària.
Els professors poden fer consultes sobre assessorament en temes de diversitat funcional a la Unitat de Igualtat i inclusió, al Servei d’Estudiants i a les respectives facultats

3.3.2 Beques i ajuts financers
La Universitat té un compromís amb l’estudiantat, procurant que cap persona amb aptituds per als estudis deixi de cursar una titulació per motius econòmics. La Unitat de Beques ofereix una atenció personalitzada a l’estudiantat de grau, postgrau i màster que necessiti accedir a beques i altres tipus d’ajuts que ofereix la Universitat. Els alumnes amb discapacitat igual o superior al 33 % obtindran un 50 % de descompte en la matrícula, tant per als estudis de grau com per als de màster i postgrau.

En el curs 2022-2023, 177 estudiants de grau procedents de països en vies de desenvolupament es van beneficiar de les beques UIC Barcelona, dels quals 109 eren dones i 68 homes. Els països de procedència inclouen: Albània, l’Argentina, Armènia, Bolívia, Bòsnia i Hercegovina, el Brasil, Colòmbia, Costa Rica, Cuba, Egipte, Guinea Equatorial, l’Equador, Geòrgia, Guatemala, l’Índia, l’Iran, el Kazakhstan, el Líban, el Marroc, Mèxic, el Nepal, Paraguai, el Perú, la República Dominicana, la República de Sud-àfrica, Síria, el Tadjikistan, Turquia, Ucraïna, Veneçuela i la Xina.

Gràfic

 Imatge. Països en vies de desenvolupament d’on provenen els estudiants becats.

Beques d’exclusió social

La Junta de Govern de la Universitat va aprovar oferir dues beques d’exclusió social, una per a un alumne de les Filipines i una altra per a un alumne de Síria.

Beques per a alumnes refugiats

Jamal Abo Ora és un jove que va arribar com a refugiat de Síria i gràcies a l’ajuda de UIC Barcelona va poder matricular-se i estudiar el grau en Odontologia. Es va graduar el curs 2022-2023.

En Jamal és un jove que va arribar com a refugiat i va completar el grau en Odontologia el curs 2022-2023.

Programa pilot d’ajuda en els estudis a un refugiat al Líban

Programa pilot que fa possible reprendre els estudis universitaris a Catalunya a persones refugiades al Líban. El programa respon a la consciència de les universitats catalanes davant la crisi humanitària existent a Europa a causa del desplaçament forçós de milers de persones per la pobresa, la guerra i la violència als seus països d’origen, que busquen un lloc segur, lliure i on es respectin els drets humans. UIC Barcelona va decidir incorporar-se l’octubre de 2017 al grup de treball impulsat per la Secretaria d’Igualtat, Migracions i Ciutadania del Departament de Treball, Afers Socials i Família de la Generalitat de Catalunya, amb la voluntat de posar en marxa un programa que permetés reprendre els estudis universitaris a Catalunya a persones refugiades al Líban que haguessin interromput els estudis universitaris als seus països d’origen. Actualment, un estudiant de Síria refugiat al Líban ha rebut els beneficis d’aquest programa i està estudiant a UIC Barcelona.

3.3.3 Servei d’atenció a estudiants amb diversitat funcional

Aquest servei té com a propòsit establir un marc de política educativa inclusiva i accessible. Des d’un enfocament vertical que comença per baix, genera consciència i sensibilitza les persones interessades en l’àmbit de l’educació superior per crear un entorn favorable per al creixement i la participació dels estudiants amb discapacitat. Això es realitza de forma activa prenent mesures per abordar els problemes d’accés, comprenent els obstacles i dificultats dels estudiants amb diversitat funcional, i creant programes de conscienciació i sensibilització per fomentar una cultura inclusiva entre tots els estudiants de la Universitat. Desenvolupa directrius per al professorat i companys respecte l’estudiantat amb diversitat funcional, i treballa per dissenyar activitats acadèmiques i un pla d’estudis sobre disseny universal i accessibilitat per a la inclusió.

En matricular-se, l’alumnat amb diversitat funcional podran disposar del servei d’atenció per a alumnes amb diversitat funcional, que depèn del Vicerectorat de Comunitat Universitària.

El programa d’adaptació als estudis, dirigit a estudiants amb diversitat funcional, inclou les adaptacions següents: ampliació de textos, formació en noves tecnologies, adequació del temps d’exàmens, classes, videoconferències i tutories en línia, gravació de les classes, reserva del seient a les aules, accés a pissarres i tarimes, mobiliari adaptat i textos en suport d’àudio.

El professorat pot realitzar adaptacions pedagògiques per a la formació en línia, tenint en compte les circumstàncies de l’alumnat.

Pràctiques externes dels estudiants amb diversitat funcional en empreses i institucions

Segons el Reglament intern regulador de les pràctiques en empreses i institucions de UIC Barcelona, les facultats subscriuen convenis de col·laboració educativa amb entitats que fomenten l’accés a les pràctiques dels estudiants amb diversitat funcional i posen a la disposició els recursos humans, materials i tecnològics necessaris per assegurar la igualtat d’oportunitats.

Per a les pràctiques externes en empreses i institucions, cada estudiant amb diversitat funcional disposa d’un tutor acadèmic de la Universitat, que té la informació necessària per desenvolupar aquesta funció. Aquest tutor supervisa i, si és necessari, sol·licita la disposició adequada dels recursos de suport necessaris per assegurar que els estudiants amb diversitat funcional facin les pràctiques en condicions d’igualtat d’oportunitats, sense discriminació i amb accessibilitat universal.

Els estudiants disposaran dels recursos necessaris per a l’accés a la tutoria, la informació, l’avaluació i el desenvolupament de les pràctiques relacionades amb les activitats i situacions personals derivades o connectades amb la situació de diversitat funcional.

Un cop finalitzades les pràctiques, el tutor de l’entitat col·laboradora elabora i remet a la tutoria acadèmica de la Universitat un informe final, que recull el nombre d’hores realitzades per l’estudiant i en el qual podrà valorar, si escau, aspectes relatius tant a les competències genèriques com a les específiques previstes en el projecte formatiu corresponent. En el cas d’estudiants amb diversitat funcional que tinguin dificultats en l’expressió oral, s’indicarà el grau d’autonomia en aquesta habilitat i si requereix algun tipus de recurs tècnic o humà.
 

3.4 Allotjament

3.4.1 Residències i col·legis majors

Els col·legis majors de Bonaigua, Pedralbes i Monterols estan adscrits a la Universitat i els estudiants poden allotjar-s’hi. Les instal·lacions d’aquests col·legis són accessibles per a persones amb discapacitat i els estudiants poden participar en les activitats que organitzen.

La universitat ofereix sis beques d’allotjament per a estudiants. També té conveni amb residències universitàries que tenen els mitjans per facilitar a aquests estudiants els serveis que necessiten.

3.4.2 Altres programes d’allotjament

El Programa Viure i Conviure és un programa social sense ànim de lucre que pretén promoure i facilitar relacions solidàries i d’ajuda mútua intergeneracionals.

4. Impacte social i comunitari

4.1 Fomentar un clima d’inclusió

A UIC Barcelona ens esforcem per crear un entorn on tothom se senti inclòs i valorat. Fomentar un clima d’inclusió no només és part de la nostra missió, sinó que també és essencial per al desenvolupament integral dels nostres estudiants i de la comunitat universitària en el seu conjunt. Destaquem alguns dels diferents programes de voluntariat i atenció social.

4.1.1 Serveis de voluntariat 

4.1.2 Altres programes i activitats

El UIC Social Day és un esdeveniment anual organitzat per UIC Barcelona dedicat a promoure la solidaritat i el compromís social entre la seva comunitat universitària. Durant aquest dia s’ofereixen diverses activitats i missions solidàries, com ara preparar esmorzars per a persones sense llar, escriure postals de Nadal per a persones grans i participar en activitats amb persones amb discapacitat. A través d’aquesta iniciativa, UIC Barcelona fomenta un clima d’inclusió i suport comunitari, encoratjant tots els membres de la Universitat a contribuir de manera significativa a la societat.

4.2 Col·laboracions amb altres institucions

Un clar exemple són els convenis de col·laboració establerts entre la Clínica Universitària d’Odontologia (CUO) de la Universitat amb diversos ajuntaments i organitzacions humanitàries. Entre d’altres, ha col·laborat amb l’organització Invulnerables liderada per sor Lucía Caram; ha participat en el projecte solidari Edugascar; i ha realitzat viatges a Melilla amb estudiants del grau per oferir atenció odontològica i prevenció de la salut oral als pacients del Centre d’Estada Temporal d’Immigrants (CETI), en el marc de l’assignatura Odontologia Social que imparteix el Dr. Giner a la Facultat.

En la celebració del Global Meeting UIC, al Palau de la Música Catalana, com a colofó del 25è aniversari de la Universitat, es va realitzar una entrega de premis a antics alumnes pel seu compromís social i trajectòria professional, així com un reconeixement institucional als impulsors de projectes. Les actuacions musicals que van amenitzar la vetllada van ser a càrrec d’alumnes del programa de beques Supérate de la Fundació Grupo SIFU, que impulsa el desenvolupament i la formació en música i dansa d’artistes amb diversitat funcional.

Els lots de Nadal que es regalen al personal d’administració i serveis i al personal docent i investigador s’encarreguen a l’empresa Olivera, que treballa amb persones amb diversitat funcional.

5. Creant un campus accessible i inclusiu

5.1 Campus i instal·lacions accessibles

Garantir la igualtat d’oportunitats per a totes les persones inclou també l’atenció a la diversitat funcional dins del campus. El nostre objectiu és que tots els alumnes puguin assolir una plena integració curricular i disposin de mesures que permetin la seva autonomia i mobilitat dins del campus.

La pàgina web disposa d’una certificació d’accessibilitat amb un nivell AAA i el campus virtual amb un nivell A, segons els criteris establerts pel Web Accessibility Initiative (WAI).

6. Polítiques

6.1 Política de no-discriminació, que inclou l’admissió a la Universitat i la participació 

La Universitat Internacional de Catalunya, des de la seva fundació el 1997, manté un ferm compromís en el respecte de la dignitat de cada persona, els seus drets, la igualtat d’oportunitats (accés, desenvolupament, promoció i retribució) així com la no-discriminació per qualsevol causa (nacionalitat, raça, ideologia, sexe, diversitat funcional, etc.).

Aquests principis estan recollits en els estatuts de UIC Barcelona

“La Universitat està oberta amb esperit universal a tota classe de persones, sense discriminacions per motiu de religió, nacionalitat, procedència geogràfica o social, sexe, raça, ideologia o de qualsevol altre tipus, i cultiva sabers molt variats. Respecta la llibertat de les consciències i les legítimes diferències d’opinió entre els membres de la comunitat universitària.”
 

6.1.1 Unitat d’Igualtat i Inclusió

La Unitat d’Igualtat i Inclusió, creada el 2019, depèn del Vicerectorat de Comunitat Universitària i vetlla perquè es respecti el principi d’igualtat d’oportunitats i la no-discriminació per a tota la comunitat universitària (PAS, PDI i alumnat), així com els processos per abordar l’assetjament, d’acord amb la Declaració de Drets Humans i els Objectius de l’Agenda 2030. 

Es responsabilitza d’assessorar i implementar polítiques, programes i formació relacionats amb la diversitat, la igualtat, la inclusió i els drets humans a la Universitat.

La Comissió d’Igualtat - qui som

L’any 2020, la Junta de Govern va aprovar el Protocol per a la prevenció, avaluació i intervenció davant l’assetjament i el II Pla d’Igualtat (2020-2025) i el 2022 el III Pla d’Igualtat d’Oportunitats (2022-2026). El protocol i els plans d’igualtat d’oportunitats són les polítiques i els compromisos ferms que la nostra universitat assumeix en total continuïtat amb els principis del seu ideari fundacional i els diferents plans estratègics que han guiat el seu govern.

6.1.1.1 Inclusió laboral

La Unitat d’Igualtat i Inclusió vetlla per la inclusió social i laboral de joves, immigrants, persones amb diversitat funcional, joves i mares i pares treballadors. Juntament amb el departament de Direcció de Persones, atenen les necessitats específiques de les persones amb diversitat funcional del personal administratiu i de serveis (PAS) i del personal docent i investigador (PDI).

En el III Pla d’Igualtat d’Oportunitats (2022-2026) es parla de la igualtat d’oportunitats, així com del respecte i la no-discriminació. A la política de Direcció de Persones es menciona la igualtat d’oportunitats i una retribució equitativa sense importar el sexe, la nacionalitat, la procedència geogràfica o qualsevol altra circumstància.

El nombre de personal docent i investigador (PDI) i de personal administratiu i de serveis (PAS) amb diversitat funcional durant el curs 2022-2023 és de 14 persones, i durant el curs 2023-2024 és d’11 persones. El nombre de treballadors externs amb diversitat funcional és de 3.

6.1.2 Legislació

En l’apartat de Legislació de la Unitat d’Igualtat es recullen les lleis, amb les accions i els procediments amb els quals UIC Barcelona treballa sobre la igualtat d’oportunitats, la conciliació entre feina-família/vida personal, la diversitat, la inclusió, el tractament i la no-discriminació per qüestió de sexe.
El 2021 es va renovar el Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere a Espanya, per erradicar la violència contra les dones. La nostra universitat treballa des del 2019 en una sèrie de mesures per aconseguir-ho.

6.1.3 Selecció de textos de UIC Barcelona

Destaquem una selecció de textos de UIC Barcelona on es recullen: 

  • Les polítiques de no-discriminació
  • Les polítiques que protegeixen aquells que denuncien discriminació, com el Protocol per a la prevenció, avaluació i intervenció davant l’assetjament UIC Barcelona (2020) i la mediació del defensor universitari en casos de mediació.
  • Normes de convivència universitària i règim disciplinari dels estudiants
    La finalitat de la normativa és fomentar l’entesa, la convivència pacífica i el respecte als valors democràtics, els drets fonamentals i les llibertats públiques en l’àmbit de les activitats universitàries.
    Per aquest motiu, es fomenta la utilització preferent de modalitats alternatives de resolució de conflictes que puguin alterar la convivència o impedir el desenvolupament normal de les funcions essencials de la docència, la recerca i la transferència del coneixement, o qualsevol altra pròpia de la vida universitària, com les activitats culturals, esportives, solidàries, etc.
    L’eliminació de tota forma de violència, assetjament o discriminació per raó de sexe, origen nacional, pertinença a grup ètnic, discapacitat, edat, estat de salut, classe social, religió o creences, llengua o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.
  • Canal obert: a través del qual es pot comunicar qualsevol fet o conducta irregular que es pugui produir en l’àmbit de la Universitat, i que pugui resultar una infracció de les normes legals o reglamentàries que s’apliquin en l’àmbit de la comunitat universitària. Reglament: fets referents a situacions regulades en la normativa interna de UIC Barcelona. Tota conducta o actuació que vulneri qualsevol ideari, norma, reglament, codi, prescripció o similar (amb caràcter normatiu) que tingui establert UIC Barcelona.