Producció i Realització de Televisió
Llengua d'impartició principal: català
Responsable
L'assignatura pretén que l'estudiant conegui i identifiqui quins processos fan possible que una idea publicitària es converteixi en un espot televisiu; és a dir, prendre consciència de totes les etapes i processos que fan possible passar de la idea a l'anunci.
La producció i la realització són dos àmbits molt diferents, però sempre estan connectats. Per tant, serà lògic que durant el curs de l'assignatura es vagi passant d'un a l'altre de forma natural. D'una banda, es treballarà la part més teòrica de la realització i de la producció i, d'altra banda, s'estudiarà el vessant més creatiu del procés publicitari.
Així mateix, s'aprendrà a distingir les diferents fases que integren el procés de producció i realització d'un espot de televisió (preproducció, producció i postproducció) així com a conèixer els diferents agents que participen en aquest procés.
No són necessaris requisits previs específics per a cursar aquesta assignatura. No obstant això, és recomanable haver cursat prèviament les següents matèries: Llenguatge Publicitari, Plató, Comunicació Televisiva (Primer curs); Workshop de Llenguatge Publicitari (Segon curs) i Tècniques de Narrativa Audiovisual (Tercer curs).
L'objectiu principal de l'assignatura és ensenyar a l'estudiant a prendre consciència de totes les fases i tasques que integren el procés de creació d'un espot des del punt de vista de l'execució d'aquest, tant en el seu aspecte organitzatiu (la producció), com en el creatiu (la realització).
Com a objectius secundaris es troben, d'una banda, afermar els seus coneixements de llenguatge i tècniques de narrativa audiovisual i, d'altra banda, aconseguir criteri artístic i analític a l'hora d'analitzar i elaborar de manera coherent els diferents documents que conformen el procés de realització d'un espot per a televisió.
Els resultats d'aprenentatge de l'estudiant una vegada cursada l'assignatura són els següents:
1. La publicitat televisiva
1.1. Evolució i etapes del panorama publicitari televisiu
1.2. Les audiències
1.3. Formats publicitaris televisius
1.4. El marc legal de la publicitat televisiva
1.5. Característiques principals de la publicitat televisiva
1.6. Estructura de la producció audiovisual publicitària
2. L'espot
2.1. Trets formals i estructura general de l'espot
2.2. Tipologia d'espots
2.3. Recursos i figures en la creació de l'espot
2.4. Fonaments del llenguatge audiovisual aplicats a la publicitat
2.5. El briefing com a punt de partida de l'espot
3. La preproducció
3.1. El pla de realització
3.1.1. La idea inicial
3.1.2. El guió literari
3.1.3. El moodboard
3.1.4. L'storyboard
3.1.5. L'animatic
3.1.6. El shooting board
3.1.7. La maqueta
3.2. El pla de producció
3.2.1. El desglossament de guió
3.2.2. Les localitzacions i els permisos
3.2.3. El lloguer d'equips
3.2.4. El càsting
3.2.5. Les assegurances
3.2.6. Pressupost i viabilitat
3.3. La PPM
4. La producció i la postproducció
4.1. L'equip de rodatge: membres i tasques
4.2. El pla de rodatge
4.3. L'ordre de rodatge (call sheet)
4.4. El rodatge: condicionants i aspectes a tenir en compte
4.5. El muntatge on-line i l'off-line
4.6. La sonorització
4.7. La presentació final
La metodologia de treball de l'assignatura Producció i Realització de Televisió es basa en una sèrie de coneixements teòrics previs que es posaran en pràctica a través dels diferents exercicis que es desenvoluparan durant el curs. L'objectiu de les pràctiques (que seran individuals i grupals) és conèixer de primera mà totes les fases i processos que componen la producció d'un espot per a televisió.
En aquesta assignatura els estudiants realitzaran dos exàmens parcials que formats pels continguts teòrics del curs i que també contindran preguntes relacionades amb la lectura d'articles que s'aniran proposant al llarg de l'assignatura.
Així mateix, els estudiants realitzaran un total de cinc pràctiques, tres d'elles es treballaran de forma individual i les dues restants de forma grupal. També hi haurà una pràctica final grupal que es podrà lliurar de forma optativa amb opció de pujar nota (aquesta pràctica optativa tindrà un percentatge de 10% sobre la nota final).
Tant els exàmens parcials com les pràctiques estaran subjectes a la normativa ortogràfica de la Facultat.
Els percentatges que s'aplicaran en aquesta assignatura per a conformar la nota global final seran els següents:
Primer examen parcial (29 d'octubre, en horari de classe): 15%
Segon examen parcial (data per determinar, durant els exàmens de gener): 15%
Pràctica 1 (individual) - 30 de setembre
Anàlisi d'un bloc d'anuncis: 10%
Pràctica 2 (individual) - 21 d'octubre
Anàlisi de tipologies d'espots: 10%
Pràctica 3 (grupal) - 18 de novembre
Idea inicial i guió literari: 10%
Pràctica 4 (individual) - 25 de novembre
Moodboard i storyboard: 20%
Pràctica 5 (grupal) - 16 de desembre
Pressupost, pla de rodatge i ordre de rodatge: 20%
Per a poder accedir a l'avaluació final és necessari haver presentat totes i cadascuna de les cinc pràctiques que formen l'avaluació contínua i haver-se presentat als dos exàmens parcials.
En cas de no ser així o si l'estudiant no supera l'assignatura en la primera convocatòria, passarà a la segona convocatòria, que es regirà per les següents especificacions: un examen final format per tots els continguts de l'assignatura (30% de la nota final), el lliurament de forma individual de les cinc pràctiques especificades anteriorment (50% de la nota final) i el lliurament obligatori d'un assaig analític sobre un espot (20% de la nota final).
Percentatge concret de les pràctiques que cal lliurar en la segona convocatòria:
Pràctica 1 (individual) - Anàlisi d'un bloc d'anuncis: 5%
Pràctica 2 (individual) - Anàlisi de tipologies d'espots: 5%
Pràctica 3 (individual) - Idea inicial i guió literari: 10%
Pràctica 4 (individual) - Moodboard i storyboard: 15%
Pràctica 5 (individual) - Pressupost, pla de rodatge i ordre de rodatge: 15%
Bassat, L. (1993). El libro rojo de la publicidad. Barcelona: Plaza & Janés Editores.
Comparato, D. (1989). El guió: art i tècnica d’escriure per al cinema i la televisió. Bellaterra: Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Fernández Díez, F. & Martínez Abadía, J. (1999). Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Barcelona: Paidós.
Rey, J. (1996). Palabras para vender, palabras para soñar. Introducción a la redacción publicitaria. Barcelona: Paidós Comunicación.
Saborit, J. (2000). La imagen publicitaria en televisión. Madrid: Cátedra.
Santana, E. (2017). Tapas de publicidad. Barcelona: Promopress.
Referències web:
Al llarg del curs s'aniran proporcionant a l'estudiant una sèrie d'articles en línia i de referències segons les necessitats i els interessos del grup.