Assignatura

Producció i Realització de Televisió

  • codi 10042
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Professorat

Presentació

L'assignatura pretén que l'estudiant conegui i identifiqui quins processos fan possible que una idea publicitària es converteixi en un espot televisiu; és a dir, prendre consciència de totes les etapes i processos que fan possible passar de la idea a l'anunci.

La producció i la realització són dos àmbits molt diferents, però sempre estan connectats. Per tant, serà lògic que durant el curs de l'assignatura es vagi passant d'un a l'altre de forma natural. D'una banda, es treballarà la part més teòrica de la realització i de la producció i, d'altra banda, s'estudiarà el vessant més creatiu del procés publicitari.

Així mateix, s'aprendrà a distingir les diferents fases que integren el procés de producció i realització d'un espot de televisió (preproducció, producció i postproducció) així com a conèixer els diferents agents que participen en aquest procés.

Requisits previs

No són necessaris requisits previs específics per a cursar aquesta assignatura. No obstant això, és recomanable haver cursat prèviament les següents matèries: Llenguatge Publicitari, Plató, Comunicació Televisiva (Primer curs); Workshop de Llenguatge Publicitari (Segon curs) i Tècniques de Narrativa Audiovisual (Tercer curs).

Objectius

L'objectiu principal de l'assignatura és ensenyar a l'estudiant a prendre consciència de totes les fases i tasques que integren el procés de creació d'un espot des del punt de vista de l'execució d'aquest, tant en el seu aspecte organitzatiu (la producció), com en el creatiu (la realització).

Com a objectius secundaris es troben, d'una banda, afermar els seus coneixements de llenguatge i tècniques de narrativa audiovisual i, d'altra banda, aconseguir criteri artístic i analític a l'hora d'analitzar i elaborar de manera coherent els diferents documents que conformen el procés de realització d'un espot per a televisió.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat de planificar recursos tècnics
  • 02 - Capacitat de planificar recursos humans
  • 03 - Capacitat de planificar recursos propis (personals, materials, temporals…)
  • 05 - Capacitat per aprendre autònomament
  • 06 - Capacitat d'actuar autònoma i responsablement
  • 07 - Capacitat per treballar en equip
  • 24 - Capacitat de planificar i executar projectes audiovisuals i cinematogràfics
  • 25 - Capacitat per planificar i executar l'amortització econòmica d'una pel•lícula o producte
  • 26 - Capacitat per coordinar i/o coordinar-se a/amb un equip
  • 41 - Capacitat per entendre i aplicar les tècniques d'il·luminació i so de la producció cinematogràfica
  • 42 - Capacitat per entendre i aplicar les tècniques i mètodes d'edició i postproducció cinematogràfica
  • 43 - Capacitat per entendre i aplicar els diferents gèneres i formats televisius
  • 44 - Capacitat per entendre i aplicar les diferents fases d'elaboració d'un programa televisiu
  • 45 - Capacitat per entendre i aplicar les diferents tipologies de guions de programes
  • 46 - Capacitat per entendre i aplicar els diferents recursos lumínics, gràfics i de muntatge
  • 47 - Capacitat per entendre i aplicar els processos de creació d'un programa televisiu
  • 48 - Capacitat per entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies
  • 51 - Capacitat per entendre i aplicar les teories i tècniques de la imatge
  • 52 - Capacitat de concepció i crítica d'un guió audiovisual
  • 53 - Capacitat de concepció i crítica d'un producte audiovisual o mediàtic

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

 

Els resultats d'aprenentatge de l'estudiant una vegada cursada l'assignatura són els següents:

  • Conèixer les diferents etapes del procés de creació d'un espot publicitari: des de la idea a la postproducció, passant per la producció.
  • Distingir els diferents agents i rols que formen part de la producció d'un anunci.
  • Saber treballar un encàrrec publicitari, executant totes i cadascuna de les fases de creació de l'anunci.
  • Saber presentar un projecte exposant de forma clara les idees i fent atractiva la proposta.
  • Saber elaborar els diferents documents que són necessaris en el procés de realització d'un anunci: des d'un pressupost de producció fins a un call sheet, passant per l'storyboard, etc.
  • Tenir capacitat organitzativa i saber dirigir equips.
  • Aconseguir les bases tècniques de la narració audiovisual aplicada a la publicitat televisiva.
  • Utilitzar els recursos narratius audiovisuals per a poder expressar adequadament la creativitat mitjançant maquetes, moodboards, etc.
  • Saber utilitzar diferents tècniques expressives de l'audiovisual.

 

Continguts

1. La publicitat televisiva

              1.1. Evolució i etapes del panorama publicitari televisiu

              1.2. Les audiències

              1.3. Formats publicitaris televisius

              1.4. El marc legal de la publicitat televisiva

              1.5. Característiques principals de la publicitat televisiva

              1.6. Estructura de la producció audiovisual publicitària

 

2. L'espot

              2.1. Trets formals i estructura general de l'espot

              2.2. Tipologia d'espots

              2.3. Recursos i figures en la creació de l'espot

              2.4. Fonaments del llenguatge audiovisual aplicats a la publicitat

              2.5. El briefing com a punt de partida de l'espot

 

3. La preproducció

              3.1. El pla de realització

                             3.1.1. La idea inicial

                             3.1.2. El guió literari

                             3.1.3. El moodboard

                             3.1.4. L'storyboard

                             3.1.5. L'animatic

                             3.1.6. El shooting board

                             3.1.7. La maqueta

             3.2. El pla de producció

                             3.2.1. El desglossament de guió

                             3.2.2. Les localitzacions i els permisos

                             3.2.3. El lloguer d'equips

                             3.2.4. El càsting

                             3.2.5. Les assegurances

                             3.2.6. Pressupost i viabilitat

             3.3. La PPM

 

4. La producció i la postproducció

             4.1. L'equip de rodatge: membres i tasques

             4.2. El pla de rodatge

             4.3. L'ordre de rodatge (call sheet)

             4.4. El rodatge: condicionants i aspectes a tenir en compte

             4.5. El muntatge on-line i l'off-line

             4.6. La sonorització

             4.7. La presentació final

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

La metodologia de treball de l'assignatura Producció i Realització de Televisió es basa en una sèrie de coneixements teòrics previs que es posaran en pràctica a través dels diferents exercicis que es desenvoluparan durant el curs. L'objectiu de les pràctiques (que seran individuals i grupals) és conèixer de primera mà totes les fases i processos que componen la producció d'un espot per a televisió.

ACTIVITAT FORMATIVA:
  • Classe magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
  • Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
  • Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc.
  • Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.

CRÈDITS ECTS:
  • 2,6
  • 1,5
  • 0,4
  • 1,5

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

En aquesta assignatura els estudiants realitzaran dos exàmens parcials que formats pels continguts teòrics del curs i que també contindran preguntes relacionades amb la lectura d'articles que s'aniran proposant al llarg de l'assignatura.

Així mateix, els estudiants realitzaran un total de cinc pràctiques, tres d'elles es treballaran de forma individual i les dues restants de forma grupal. També hi haurà una pràctica final grupal que es podrà lliurar de forma optativa amb opció de pujar nota (aquesta pràctica optativa tindrà un percentatge de 10% sobre la nota final).

Tant els exàmens parcials com les pràctiques estaran subjectes a la normativa ortogràfica de la Facultat.

Els percentatges que s'aplicaran en aquesta assignatura per a conformar la nota global final seran els següents:

Primer examen parcial (29 d'octubre, en horari de classe): 15%

Segon examen parcial (data per determinar, durant els exàmens de gener): 15%

Pràctica 1 (individual) - 30 de setembre
Anàlisi d'un bloc d'anuncis: 10%

Pràctica 2 (individual) - 21 d'octubre
Anàlisi de tipologies d'espots: 10%

Pràctica 3 (grupal) - 18 de novembre
Idea inicial i guió literari: 10%

Pràctica 4 (individual) - 25 de novembre
Moodboard i storyboard: 20%

Pràctica 5 (grupal) - 16 de desembre
Pressupost, pla de rodatge i ordre de rodatge: 20%

Per a poder accedir a l'avaluació final és necessari haver presentat totes i cadascuna de les cinc pràctiques que formen l'avaluació contínua i haver-se presentat als dos exàmens parcials.

En cas de no ser així o si l'estudiant no supera l'assignatura en la primera convocatòria, passarà a la segona convocatòria, que es regirà per les següents especificacions: un examen final format per tots els continguts de l'assignatura (30% de la nota final), el lliurament de forma individual de les cinc pràctiques especificades anteriorment (50% de la nota final) i el lliurament obligatori d'un assaig analític sobre un espot (20% de la nota final).

Percentatge concret de les pràctiques que cal lliurar en la segona convocatòria:

Pràctica 1 (individual) - Anàlisi d'un bloc d'anuncis: 5%

Pràctica 2 (individual) - Anàlisi de tipologies d'espots: 5%

Pràctica 3 (individual) - Idea inicial i guió literari: 10%

Pràctica 4 (individual) - Moodboard i storyboard: 15%

Pràctica 5 (individual) - Pressupost, pla de rodatge i ordre de rodatge: 15%

Bibliografia i recursos

Bassat, L. (1993). El libro rojo de la publicidad. Barcelona: Plaza & Janés Editores.

Comparato, D. (1989). El guió: art i tècnica d’escriure per al cinema i la televisió. Bellaterra: Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Fernández Díez, F. & Martínez Abadía, J. (1999). Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Barcelona: Paidós.

Rey, J. (1996). Palabras para vender,  palabras para soñar. Introducción a la redacción publicitaria. Barcelona: Paidós Comunicación.

Saborit, J. (2000). La imagen publicitaria en televisión. Madrid: Cátedra.

Santana, E. (2017). Tapas de publicidad. Barcelona: Promopress.

 

Referències web:

Al llarg del curs s'aniran proporcionant a l'estudiant una sèrie d'articles en línia i de referències segons les necessitats i els interessos del grup.

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00