Comunicació Institucional Especialitzada
Llengua d'impartició principal: català
Responsable
Lda. Carmen PADILLA - cpadilla@uic.es
Horari d'atenció
Cita previa a través del correo electrónico
Aquesta assignatura pretén dotar als alumnes d’un coneixement pràctic de les claus de funcionament de la comunicació institucional, un dels pilars de la comunicació juntament amb la comunicació corporativa, centrant-nos en les estratègies, metodologies i reconeixement de processos comunicatius polítics, públic-administratius, organitzacions sense ànim de lucre, institucions culturals, educatives, sanitàries, etc.
No hi ha requisits previs per cursar aquesta assignatura.
L'objectiu és que l'alumne aprengui quines són les eines per treballar en comunicació política, que diferències hi ha entre comunicació política i comunicació institucional i com s'organitzen equips de comunicació en àmbit polític, institucional i públic.
Un cop cursada l’assignatura, els alumnes disposaran dels següents resultats d’aprenentatge:
Coneixerà quines són les funcions d’un departament de comunicació institucional i les eines necessàries per complir els objectius del departament.
Tindrà capacitat per assumir campanyes i accions globals de comunicació, com a extern, d’una institució.
Podrà dissenyar estratègies i equips de professionals eficaços dins del departament de comunicació d’una institució.
1 Gestió de la comunicació institucional del segle XXI i l’e-institució.
2. Comunicació pública. Govern i administració pública. Publicitat, propaganda i servei públic. Legislació, subvencions, patrocinis i períodes electorals. Funcions de la publicitat pública.
3. Comunicació política. Campanyes electorals, govern i oposició. Partits polítics i líders polítics. El llenguatge de la publicitat política. Opinió pública, enquestes i sondejos. Màrqueting polític i xarxes socials. De l’spin doctor i l’speech writer al director de comunicació. Lobbies.
4. Fundacions i ONGs: funció social, evolució i gestió de la comunicació. Estratègies, materials, campanyes comunicació 2.0. Gestió de les relacions informatives: temàtiques introduïdes als mitjans, eines, materials, etc. Relació ONGs-empreses i comunicació de la RSC
5. La comunicació institucional a les organitzacions sanitàries i gestió de la marca. El consum d’informació sanitària. La promoció i tractament de la salut des de les Administracions Públiques i a l’entorn 2.0. Màrqueting i publicitat sanitària.
6. La comunicació a institucions educatives: públics i canals (formals i informals). Identitat, reputació i crisis: gestió i elaboració del relat institucional a l’entorn offline i online. Promoció i màrqueting educatiu.
A més de les àrees exposades a la secció de continguts es desenvoluparan els següents tallers pràctics:
Periodisme polític. La relació entre el periodista i el polític Xarxes socials: ús per part del polític, ús per a la comunicació política.
Campanyes, imatges de candidats.
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
---|---|
Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 0,6 |
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 1 |
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc. | 0,6 |
Workshop. Tallers avançats, intensius, de major durada, dirigits per professors i/o professionals estrangers, en els quals l'idioma utilitzat és l'anglès. Culminen en un producte professional o semiprofessional produït també en llengua anglesa. | 1 |
Classe magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 0,8 |
La nota final de l'assignatura és la suma de dues notes:
- Examen teòric al final de l'assignatura: 60% nota (cal aprovar l'examen).
- Treballs i participació als seminaris/workshop: 40% nota.
Túnez López, Miguel, La gestión de la comunicación en las organizaciones, Comunicación social Ediciones y Publicaciones, 2012.
Polo, Fernando, Polo, José Luís. #socialholic, Ediciones Gestión 2000, 2012.
Monzón, Cándido, Opinión pública, comunicación y política, Tecnos, 2006
Balas, Montserrat, La gestión de la comunicación en el Tercer Sector, ESIC Editorial, 2012
Riorda, Mario, Elizalde, Luciano, Comunicación gubernamental 360, La Crujía Ediciones, 2014
Herrero, J.César, El Candidato. Manual de relaciones con los medios, Comunicación social Ediciones y Publicaciones, 2013.