Assignatura

Pràctiques en Empreses

  • codi 10055
  • curs 4
  • període Anual
  • tipus PR
  • credits 10

Mòdul: Continguts i plataformes

Matèria: Pràctiques en empreses

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Gd. José María PARCERISA - jmparceg@uic.es

Horari d'atenció

Amb cita prèvia a jmparceg@uic.es

 

Presentació

L'assignatura Pràctiques en empreses suposa la realització de 300 hores mínimes de pràctiques per conveni amb empreses audiovisuals nacionals i internacionals, segons itinerari d'especialització escollit per l'alumne.

Requisits previs

Assignatura obligatòria disponible de matriculació únicament pels alumnes de 4rt curs de Comunicació Audiovisual. 

Objectius

Aquesta assignatura té com a objectius afavorir la inserció laboral de l'alumne, ajudar-li a orientar la seva carrera professional i permetre-li una primera presa de contacte amb el sector. L'alumne posarà a prova les seves capacitats i portarà a la pràctica l'après a l'aula.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 37 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament l'estructura orgànica de la comunicació global
  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques…)
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
  • 15 - Coneixement i domini de l'expressió corporal i la tècnica de locució
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
  • 19 - Capacitat de documentació informativa
  • 20 - Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic
  • 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 22 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col·loquials i cultes.
  • 23 - Capacitat de prioritzar els esdeveniments noticiables i contrastar la informació
  • 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
  • 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 27 - Capacitat d'adaptació als diferents públics i mercats audiovisuals
  • 28 - Coneixement i domini dels principals conceptes econòmics
  • 30 - Capacitat d'estudi de la viabilitat d'un producte audiovisual
  • 31 - Capacitat de comprendre els sistemes de finançament dels grups i empreses de comunicació
  • 32 - Capacitat d'afrontar projectes audiovisuals i cinematogràfics en totes les seves fases (preproducció, rodatge, postproducció, distribució)
  • 33 - Capacitat per crear i dirigir
  • 34 - Capacitat per conèixer i respectar els diferents rols de l'equip artístic i tècnic
  • 35 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els productes de la indústria audiovisual
  • 36 - Capacitat per crear, dirigir i gestionar empreses audiovisuals
  • 38 - Capacitat per entendre i aplicar l'estructura del sistema audiovisual
  • 39 - Capacitat per entendre i aplicar la dimensió legal d'un producte audiovisual
  • 40 - Capacitat per defensar i respectar l'autoria i propietat intel•lectual
  • 41 - Capacitat de coneixement i funcionament dels diferents elements agents del sector audiovisual
  • 42 - Capacitat de distingir, analitzar, i dominar els diferents gèneres i formats televisius, cinematogràfics, i radiofònics
  • 43 - Capacitat per crear guions cinematogràfics, televisius i radiofònics segons les exigències del gènere
  • 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
  • 45 - Capacitat per conèixer i dominar les tècniques de la narrativa audiovisual
  • 46 - Capacitat per dominar els recursos de la imatge (fotografia, il·luminació…) i el so
  • 47 - Capacitat de conèixer i executar eines de retoc digital, efectes especials, disseny i grafisme en postproducció
  • 49 - Capacitat per escriure amb fluïdesa textos, escaletes o guions
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Dur a terme entrevistes de manera professional, tant pel que fa a la seva preparació, execució i difusió.

2. Dominar les tècniques audiovisuals per poder exercir de responsable de càmera en un mitjà de comunicació/productora, auxiliar de realització, producció, muntatge, distribució, etc.

3. Posseir criteris estètics i funcionals per optimitzar la presentació formal de plos productes comunicatius.

4. Elaborar diferents tipus de reportatges per a mitjans audiovisuals.

6. Produir continguts d'oci i entreteniment.

7. Gestionar la comunicació d'institucions, organismes i empreses.

8. Conèixer les rutines professionals dels diferents camps periodístics.

Continguts

Elaboración de un total de 300 horas prácticas en una empresa relacionado con el mundo de la comunicación audiovisual. El alumno podrá realizar 20 horas semanales como máximo, por las tardes (excepciones a considerar).

Como complemento a su aprendizaje en la empresa, el alumno matriculado recibirá dos sesiones de formación relacionados con la construcción de su identidad profesional y la superación de las diferentes situaciones a las que se enfrentará. En concreto, una de las sesiones versará sobre la creación de marca personal y las aptitudes para vender dicha marca; y la segunda tratará sobre la adecuada confección de un currículum y la superación de una entrevista personal. Ambas sesiones son imprescindibles para la evaluación de la asignatura.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les PRÀCTIQUES CURRICULARS tenen un seguiment per part del tutor de l'empresa, que estableix una metodologia diferent per a cada alumne i li guia en la realització de les seves pràctiques.

El coordinador de prácticas tiene una entrevista inicial con el alumno para buscar sus puntos fuertes y orientarle en la elección de las prácticas, así como ayudarle a preparar el currículum y la entrevista. Al final de las prácticas, vuelven a entrevistarse coordinador y alumno para hacer un balance global de la experiencia en la empresa.

Finalmente, el alumno deberá presentar todos los documentos pertinentes para la evaluación de la asignatura (ver apartado de evaluación).

El alumno no podrá empezar a hacer prácticas hasta que los convenios necesarios estén firmados. El plazo de realización de dichos convenios es el siguiente:

-       Plazos de entrega de los convenios empresa - UIC : 7 días hábiles (en el caso de que no hubiera previo convenio firmado con la empresa).

-       Plazos de entrega convenios empresa - UIC - alumno:  5 días hábiles (en todos los casos).

Consideraciones importantes:

  1. El alumno podrá realizar prácticas durante todo el año académico (septiembre a agosto).
  2. Las prácticas extracurriculares realizadas antes del verano de 3ro no podrán convalidarse como curriculares. Las prácticas realizadas en el verano de 3ero a 4rto podrán considerarse como curriculares con el previo estudio de caso de los responsables de la asignatura y la Junta de la Facultad.
  3. Todos los convenios de prácticas serán de 300 horas (tanto curriculares como extracurriculares). Tras la realización de esas horas, se podrá renovar el convenio –o contratar al alumno– si ambas partes (empresa-alumno) así lo deciden. 
ACTIVITAT FORMATIVA
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La evaluación de esta asignatura depende de diferentes actividades y evaluadores. En primer lugar, el tutor de la empresa evalúa el trabajo llevado a cabo por el alumno durante las prácticas. La evaluación del tutor puntúa las capacidades del alumno en una escala de 1 a 10. Las competencias evaluadas son: capacidades técnicas, capacidad de comunicación, de organización y planificación, disciplina, iniciativa.

En segundo lugar, la memoria final del alumno tiene también un peso importante en la evaluación final. En ella, el alumno explica la experiencia aprendida en las prácticas. Los criterios de evaluación en esta entrega son la adecuación y profundización del contenido, la experiencia y aprendizaje que muestra y la adecuada presentación del documento. Las competencias evaluadas en la memoria son: capacidad de autocrítica, capacidad de expresar correctamente su experiencia personal, capacidad de análisis del sector audiovisual y el futuro laboral. El alumno debe utilizar la plantilla disponible en los anexos de esta guía docente. El documento no debe tener una extensión superior a las 5 páginas, ni menor de 3 páginas. Debe tener una buena redacción, sin faltas de ortografía y una presentación profesional.

Por último, la asistencia, participación e implicación del alumno en las sesiones de formación de la asignatura también influyen en la nota final de la asignatura.

El porcentaje de la nota final de la asignatura se distribuye de la siguiente manera:

-       Evaluación del tutor de la empresa: 70%

-       Evaluación de los responsables de la asignatura: 30%. Esta nota incluye:

  • La memoria del alumno del alumno.
  • Asistencia y participación en los talleres profesionales.

Consideraciones importantes:

  1. Si se suspende la asignatura de Prácticas en empresas, el alumno deberá volver a hacer sus prácticas en otra empresa. Si se suspende la memoria, únicamente deberá repetir la memoria.
  2. El alumno debe entregar todos los documentos requeridos para poder ser evaluados. Si falta algún documento no se le evaluarán las prácticas y deberá volver a matricularse. Los documentos a entregar son los siguientes:
    1. Memoria de prácticas del alumno
    2. Convenio firmado entre el alumno y la empresa
    3. Preocuparse de que la evaluación del tutor llegue a los responsables de la asignatura.
    4. Si el alumno abandona las prácticas deberá informar tanto a la universidad como a la empresa con 15 días de antelación, además de realizar un informe explicando los motivos de su renuncia. Los responsables de prácticas sopesarán las razones de dicho abandono. Si no son razones de peso, el alumno no podrá realizar más prácticas en el presente año académico. En cualquier caso, su renuncia a las prácticas quedará archivada en su expediente.
    5. En el caso de las prácticas curriculares, el funcionamiento es el mismo. El alumno debe entregar la memoria y debe hacernos llegar tanto el convenio como la valoración del tutor de la empresa. Si no lo hace o abandona las prácticas, sus prácticas no aparecerán en el certificado académico.

 

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Pràctiques
100

Bibliografia i recursos

Aquesta assignatura no requereix bibliografia.

Material didàctic

      Materials
            Memòria final de les pràctiques memoriafinalestudiante_practicas_16-17.docx 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00