Assignatura

Gèneres Cinematogràfics

  • codi 10064
  • curs 4
  • període Semestre 2
  • tipus op
  • credits 3

Mòdul: Creació cinematogràfica

Matèria: Géneres cinematogràfics

No especificada

Professorat

Responsable

Horari d'atenció

Amb cita prèvia a través del correu electrònic

Requisits previs

No es demanen requisits previs per cursar aquesta assignatura.

Objectius

 

  • Obtenir els coneixements necessaris sobre gèneres cinematogràfics, per poder-los transmetre i emprar en l’àmbit de la comunicació.

  • Reconèixer i identificar les obres dels diferents gèneres, a partir de l'anàlisi de seqüències representatives.

  • Valorar dins el seu context les aportacions que suposen aquestes obres, així com les diferents innovacions tecnològiques que, en algun cas, les han fet possibles.

  • Assolir un esperit crític vers la bibliografia i les fonts sobre l'assignatura.

  • Habilitar l'alumnat per assolir les condicions de realitzar treballs de tractament crític i informatiu sobre els diferents aspectes relacionats amb l'assignatura.

 



 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

 

  • Autoaprenentatge que permeti continuar la formació d'una manera àmpliament autònoma.

  • Capacitat de discriminació i anàlisi sobre els processos evolutius dels gèneres cinematogràfics.

  • Domini sobre els processos configuradors de l'espectacle, la indústria i la figura de l'espectador cinematogràfics.

  • Capacitat d'anàlisi sobre l'impacte que els mitjans de registre i difusió audiovisual tenen sobre el context sociocultural.

 



 

Continguts

 

1. El gènere cinematogràfic: un concepte complex, a revisar i discutir.

 

  • Paràmetres per a l'adjudicació d'una etiqueta: el “caràcter” en l'audiovisual.

 

2. El cinema musical.

 

  • De les sarsueles mudes al Hollywood clàssic.

  • De la irrupció del pop a l'era del vídeo-clip.

 

3. El cinema fantàstic i la ciència-ficció.

 

  • La fragilitat d'uns límits.

  • Dels clàssics a la sèrie B.

  • De la intel·lectualització a l'espectacle pur.

 

4. El western.

 

  • Context històric, i els referents literaris i pictòrics.

  • Història del western cinematogràfic: del western fundacional al western crepuscular.

  • Els personatges del tòpic.

  • Un apunt sobre el western europeu (el spaghetti-western, i els seus satèl·lits)

 

5. El cinema de terror.

 

  • Benvolguts vampirs i altres bestioles: els monstres clàssics.

  • Els altres personatges tòpics.

  • El gore i altres pànics extrems.

  • Els grans maquilladors del cinema: un tast sobre tècnica.

 

6. El cinema d'animació: un no-gènere que s'hi considera.

 

  • Nocions de tècnica de l'animació.

  • El naixement de l'animació i els pioners de l'etapa muda.

  • L'imperi Disney i el seu hereu, Don Bluth.

  • Aproximació a la animació europea.

  • La invasió nipona: de Heidi al anime.

  • Animació per adults: Ralph Bakshi.

  • El futur a un click.

 

7. Un cinema fora de la llei.

 

  • Dels films de gangsters al Cinema Negre.

  • L'imperi dels psicho-killers: el camí cap a la simbiosi amb el terror.

 

8. El cinema d'aventures / Cinema d'acció / El cinema bèl·lic

 

  • Els intercanvis i la seva evolució (històrica i narrativa)

 

9. El cinema experimental.

 

  • Avantguardes artístiques i cinema.

  • Cineastes solitaris: Warhol, McLaren.

 

10. La comèdia cinematogràfica.

 

  • Dels primers gags al slapstick.

  • Chaplin, Keaton, i els “genis” del mut.

  • La comèdia clàssica: de Lubitsch a Wyler.

  • La “nova” comèdia americana.

  • Un apunt sobre l'españolada.

 

11. El cinema documental.

 

  • L'etapa muda: primers models dels pioners. De Vertov a Flaherty.

  • El documental al servei del poder: Leni Riefensthal, i el NO-DO espanyol.

  • La revifalla del documental contemporani.

 

12. El drama.

 

  • Drama psicològic, drama social i melodrama. Tres branques d'un mateix arbre.

  • Un apunt sobre el drama al tardofranquisme: burlant la censura.

 

13. El trencament de les barreres entre gèneres: el còctel postmodern.

 

  • Paròdies i “desmadres”.

  • El classicisme revisitat i l'autoreferència.

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

  • Sessions teòrico-pràctiques de classe presencial. Cada setmana es farà una sessió de dues hores (total: 30 hores). En aquestes sessions es farà, sempre, una exposició general del tema. Algun bloc temàtic podrà abastar més d'una sessió. Quan s'escaigui, es farà també un comentari a la bibliografia específica i comentari col·lectiu de textos que l'alumnat haurà d'haver llegit prèviament, així com l'anàlisi de seqüències representatives dels diferents gèneres.

 

  • Visionat, no presencial, d’algunes de les pel·lícules més significatives relacionades amb l’assignatura, segons llistats que es facilitaran durant el semestre (parcialment condicionats per la programació de la Filmoteca de Catalunya, de la qual recomanem seguir el cicle anual Aula de Cinema veieu-ne el contingut del curs 2012-2013 a http://www.filmoteca.cat/web/programacio/cicles/aula-de-cinema—, en la seva totalitat)

  • Treball personal de lectura i, quan s’escaigui, comentari a l’aula, de la bibliografia recomanada.

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

L'avaluació es farà de la següent manera:

 

1. Comentari de text (al primer terç del semestre: no presencial, a casa) VALOR: 2 punts.

Aquest comentari de text ha de ser breu (s'indicarà extensió aproximada i pautes a classe). No ha de servir d’excusa per explicar tot un tema, i només cal contextualitzar-lo de la manera més precisa possible.

2. Redacció d'una definició “de diccionari” d'un gènere cinematogràfic ajustant-se a unes normes d'estil que es facilitaran a l'alumnat (al segon terç del semestre: no presencial, a casa) VALOR: 2 punts.

En un espai no superior als tres fulls (6.300 caracters) s'ha de fer una definició de qualsevol gènere cinematogràfic, a escollir per l'alumnat, fent-ne constar la bibliografia i fonts consultades (no computables en el 6.300 caracters)

3. Treball de curs (no presencial: a casa). VALOR: 4 punts. Es tracta d'un treball individual, a escollir entre les següents opcions:

  • Reportatge escrit sobre un aspecte, personatge o època concreta relacionats amb un gènere cinematogràfic. Extensió aproximada: 15 fulls (31.500 caracters)
  • Anàlisi d'una pel·lícula, incidint principalment en els trets característics que l'adscriguin a un determinat gènere, raonant-ne els motius. Extensió aproximada: 15 fulls (31.500 caracters)

 El dia oficial de la convocatòria d'examen, cada alumne farà una exposició breu dels resultats del treball, a l'aula, davant la resta de l'alumnat.

4. Crítiques breus de films “de gènere” (no presencial: a casa), que es proposaran durant el curs, en funció de la programació de TV i la cartellera. VALOR: 0,5 punts per crítica.

 

Qualsevol PROPOSTA DE TREBALL (apartat 3) ha de ser NOTIFICADA I COMENTADA PRÈVIAMENT AL PROFESSOR, que l'haurà d'admetre com a vàlida abans del seu  inici. El tema del treball s'ha de triar, com a termini màxim i improrrogable, abans del 5 de març de 2013.

És preveu fer un seguiment personalitzat. Cal concertar entrevista per e-mail a jlluisf@uic.es o joseplluisfalco@gmail.com

La data límit de lliurament del treball serà la data de la convocatòria oficial d'examen final.

Bibliografia i recursos

 

ALTMAN, R. Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós, 2000.

 

ASTRE, G.A.; Hoarau, A.P. El universo del western. Madrid: Fundamentos, 1975 (4ª ed. 1997)

 

BARSAM, R.M. Nonfiction Film; A Critical History. New York: Dutton, 1973.

 

BASSA, J.; FREIXAS, R. El cine de ciencia ficción: una aproximación. Barcelona: Paidós Ibérica, 1997.

 

BENDAZZI, G. Cartoons. 110 años de cine de animación. Madrid: Ocho y Medio, 2003.

 

BERNAGOZZI, G. Il cinema allo specchio: appunti per una storia del documentario. Bologna: Patron, 1985

 

BOURGET, J.L. Le mélodrame hollywoodien. París: Stork, 1985

 

BYRGE, D.-MILLER, R.M. The Screwball Comedy Film: A History & filmography, 1934-1942. McFarland, 2001.

 

CASAS, Quim. El western: el género norteamericano. Barcelona: Paidós Ibérica, S.A., 1994.

 

CHIBNALL, S.-PERLEY. J. (eds.) British Horror Cinema. Londres, Nueva York: Routledge, 2002

 

COMA, J. [et al.] Luces y sombras del cine negro. Barcelona: Dirigido por..., 1990.

 

COMA, J. Diccionario del western clásico. Barcelona: Plaza & Janés, 1994.

 

CRESPO, P. La revolución del western y otros ensayos. Barcelona: A.T.E., 1973.

 

D´AMICO, M. La commedia all´italiana. Milán: Mondadori, 1985

 

EVERSON, W.K. El western de Hollywood. Barcelona: Paidós Ibérica, 1995.

 

FEUER, J. El musical de Hollywood. Madrid: Verdoux, 1992

 

FREIXAS, R. El cine de ciencia-ficción. Barcelona: Paidós, 1993

 

GILI, J. La Comédie italienne. París: H.Veyrier, 1983

 

GUERIFF, F. El cine negro americano. RBA Coleccionables, 1994.

 

GYÉRIF, F. Le Cinéma policier français. París: Artefact-Veyrier, 1981

 

HEARN, M.-BARNES, A. The Hammer Story. Londres: Titan, 1997

 

HEREDERO, C. F.; SANTAMARINA, A. El cine negro. Maduración y crisis de la escritura clásica. Barcelona: Paidós Ibérica, 1998.

 

HUESO, Á.L. Historia de los géneros cinematográficos. Bilbao: Mensajero, 1983.

 

LATORRE, J.M. El cine fantástico. Barcelona: Fabregat / Dirigido, 1987

 

LE GRICE, M. Abstract Film and Beyond. Londres: Studio Vista, 1977

 

LENNE, G. El cine fantástico y sus mitologías. Barcelona: Anagrama, 1974

 

LOSILLA, C. El cine de terror: una introducción. Barcelona: Paidós, 1993

 

MAST, G.-COHEN, M. (eds.) Film Genre Criticism. Nueva York: Oxford University Press, 1985

 

MIGUEL, C. de. La ciencia ficción: un agujero negro en el cine de género. Universidad del País Vasco, 1988.

 

MITRY, J. Historia del cine experimental. Valencia: F. Torres, 1974

 

NEPOTI, R. Storia del documentario. Bolonia: Patron, 1988

 

NOGUEZ, D. Eloge du cinéma expérimental. París: Centre G. Pompidou, 1979.

 

PÉREZ, P. El cine melodramático. Barcelona: Paidós, 2004

 

RIEPEYROUT, J.L. La Grande aventure du Western. París: Ramsay, 1987

 

RONDOLINO, G. Storia del cinema d´animazione. Turín: Einaudi, 1974

 

SÁNCHEZ BIOSCA, V. Cine y vanguardias artísticas. Barcelona: Paidós, 2004.

 

SÁNCHEZ NORIEGA, J.L. Obras maestras del cine negro. Bilbao: Mensajero, 1998.

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00