Assignatura

Gèneres Cinematogràfics

  • codi 10064
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus op
  • credits 3

Mòdul: Creació cinematogràfica

Matèria: Géneres cinematogràfics

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Presentació

El concepte de gènere cinematogràfic és complexe a l'hora de definir-lo. És difícil dibuixar els límits entre un gènere i un altre, o determinar els motius o paràmetres que ajuden a realitzar una classificació dels gèneres. Malgrat això, ser conscient de la riquesa de cadascun dels gèneres acceptats és finamental per a realitzar una lectura més profunda del cinema que avui en dia ens envolta i per dur a terme obres audiovisuals que aportin i enriqueixin la tradició dels gèneres.

Aquesta assignatura pretén abordar la discussió entorn als diferents conceptes teòrics que pertanyen a la definició de gènere cinematogràfic. També proporciona les principals característiques dels grans gèneres, que poseeixen la tradició i trajectòrica en la història del cinema. De la mateixa manera, l'assignatura pretén reconèixer la importància del context social i històric que facilita i fonamenta l'evolució dels gèneres.

Requisits previs

No s'exigeixen requisits previs en aquesta assignatura.

Objectius

- Obtenir els coneixements bàsics necessaris sobre el concepte de gèneres i els gèneres cinematogràfics per poder utilitzar-los en l'àmbit de la comunicació.

- Reconèixer i identificar obres de diferents gèneres a partir de l'anàlisi i l'observació dels paràmetres principals en seqüències representatives.

- Valorar la importància de certes pelícuas i del context històric i cultural que ha permès l'evolució dels gèneres.

- Capacitat per a realitzar una crítica i argumentació sobre els diferents aspectes treballats en l'assignatura.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

 

 

  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 19 - Capacitat de documentació informativa
  • 20 - Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic
  • 22 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col·loquials i cultes.
  • 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
  • 27 - Capacitat d'adaptació als diferents públics i mercats audiovisuals
  • 30 - Capacitat d'estudi de la viabilitat d'un producte audiovisual
  • 31 - Capacitat de comprendre els sistemes de finançament dels grups i empreses de comunicació
  • 37 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament l'estructura orgànica de la comunicació global
  • 38 - Capacitat per entendre i aplicar l'estructura del sistema audiovisual
  • 39 - Capacitat per entendre i aplicar la dimensió legal d'un producte audiovisual
  • 41 - Capacitat de coneixement i funcionament dels diferents elements agents del sector audiovisual
  • 42 - Capacitat de distingir, analitzar, i dominar els diferents gèneres i formats televisius, cinematogràfics, i radiofònics
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 51 - Coneixement i domini del funcionament de la Comunicació Corporativa i Institucional
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

- El alumnes posseirà els coneixements bàsics sobre els principals gèneres cinematogràfics.

- Serà capaç de reconèixer i debatre sobre la complexitat teòrica que envolta la definició de gènere.

- Coneixerà la importància del context social i històric que influeix sobre els diferents gèneres.

- Serà capaç de reflexionar sobre els diferents paràmetres que defineixen cada gènere al llarg de la tradició del mateix.

Continguts

1. Teoria i concepte de gènere

2. Estructures dels gèneres

3. Personatges i arquetips en els gèneres

4. Els gèneres segons el tipus de producció

5. Estudi de casos:

- El gènre bèlic i la seva relació amb la èpica i el melodrama

- El gènere d'aventures

- El Western i la Ciència Ficció

- El cinema negre

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
2
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0.2
Labs: grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social).
0.6
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc.
0.2

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula


L'alumne haurà d'assistir al 80% de les classes. 

L'assignatura i el contingut impartit s'avaluarà com a continuació s'explica: 

- Diàleg en clase amb el professor per a decidir el tema de l'assaig final. Elaboració d'un abstract i una bibliografia essencial  (10%)

- Lliurament dun assaig final, en què es reflexionará per escrit sobre l'evolució o les relacions entre gèneres cinematogràfcis (proposta aprobada pel professor). (70%)

- Participació en classe i realització de les pràctiques propostes pel professor en cada sessió. (20%)

 

Es valorarà: 

- Capacitat per desenvolupar el rigor acadèmic, la responsabilitat, l'ètica i la professionalitat. 

- Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció.

- Capacitat per generar debat i reflexió. 

- Capacitat per crear comunicació oral i escrita. 

- Coneixement i domini de la retòrica i l'oratòria per comunicar idees pròpies. 

- Capacitat de documentació informativa. 

- coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació / registres col·loquials i cultes. 

- Capacitat per desenvolupar el sentit del bon gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes. 


La segona convocatòria es pot superar realitzant un treball de característiques semblants a l'exigit en primera convocatòria.

Bibliografia i recursos

 

ALTMAN, R. Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós, 2000.

ASTRE, G.A.; Hoarau, A.P. El universo del western. Madrid: Fundamentos, 1975 (4ª ed. 1997)

BARSAM, R.M. Nonfiction Film; A Critical History. New York: Dutton, 1973.

BASSA, J.; FREIXAS, R. El cine de ciencia ficción: una aproximación. Barcelona: Paidós Ibérica, 1997.

BENDAZZI, G. Cartoons. 110 años de cine de animación. Madrid: Ocho y Medio, 2003. 

BOURGET, J.L. Le mélodrame hollywoodien. París: Stork, 1985

BYRGE, D.-MILLER, R.M. The Screwball Comedy Film: A History & filmography, 1934-1942. McFarland, 2001.

CASAS, Quim. El western: el género norteamericano. Barcelona: Paidós Ibérica, S.A., 1994.

CHIBNALL, S.-PERLEY. J. (eds.) British Horror Cinema. Londres, Nueva York: Routledge, 2002

COMA, J. [et al.] Luces y sombras del cine negro. Barcelona: Dirigido por..., 1990.

COMA, J. Diccionario del western clásico. Barcelona: Plaza & Janés, 1994.

CRESPO, P. La revolución del western y otros ensayos. Barcelona: A.T.E., 1973. 

EVERSON, W.K. El western de Hollywood. Barcelona: Paidós Ibérica, 1995.

FEUER, J. El musical de Hollywood. Madrid: Verdoux, 1992

FREIXAS, R. El cine de ciencia-ficción. Barcelona: Paidós, 1993

GUERIFF, F. El cine negro americano. RBA Coleccionables, 1994. 

HEREDERO, C. F.; SANTAMARINA, A. El cine negro. Maduración y crisis de la escritura clásica. Barcelona: Paidós Ibérica, 1998.

HUESO, Á.L. Historia de los géneros cinematográficos. Bilbao: Mensajero, 1983.

LATORRE, J.M. El cine fantástico. Barcelona: Fabregat / Dirigido, 1987

LE GRICE, M. Abstract Film and Beyond. Londres: Studio Vista, 1977

LENNE, G. El cine fantástico y sus mitologías. Barcelona: Anagrama, 1974

LOSILLA, C. El cine de terror: una introducción. Barcelona: Paidós, 1993

MAST, G.-COHEN, M. (eds.) Film Genre Criticism. Nueva York: Oxford University Press, 1985

MIGUEL, C. de. La ciencia ficción: un agujero negro en el cine de género. Universidad del País Vasco, 1988.

MITRY, J. Historia del cine experimental. Valencia: F. Torres, 1974 

PÉREZ, P. El cine melodramático. Barcelona: Paidós, 2004

 

SÁNCHEZ BIOSCA, V. Cine y vanguardias artísticas. Barcelona: Paidós, 2004.

 SÁNCHEZ NORIEGA, J.L. Obras maestras del cine negro. Bilbao: Mensajero, 1998.

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00