Assignatura

Postproducció

  • codi 10066
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 4

Mòdul: Televisió i ràdio

Matèria: Postproducció

No especificada

Professorat

Responsable

Presentació

Postproducció és una assignatura de 3,3 crédits ECTS que s’imparteix en el primer semestre del quart curs del grau de Comunicació audiovisual. El llenguatge audiovisual és una eina fonamental per al coneixement dels diferents sectors de la industria audiovisual. I una de les seves claus principals són el muntatge i la postproducció.

Objectius

Proporcionar a l’alumne coneixements bàsics sobre la historia i l’evolució del muntatge i la postproducció en el cinema, la televisió i els formats audiovisuals. Adquirir capacitat d’ análisi i aplicar els coneixements teòrics a la pràctica d’aquesta especialitat.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

Les competències que l’alumne ha de desenvolupar a l’assignatura Postproducció són:

· Capacitat de planificar recursos tècnics.

· Capacitat de planificar recursos propis (personals, materials, i temporals).

· Capacitat d’actuar de forma autònoma i responsable.

· Capacitat per treballar en equip.

· Capacitat para coordinar i/o coordinar-se amb/a un equip.

· Capacitat lingüística en català, castellà i anglès.

· Capacitat per treballar sota pressió.

· Capacitat per generar debat i reflexió.

· Capacitat d’anàlisi, de síntesi i judici crític.

 · Capacitat per emetre judicis i valoracions crítiques ben argumentades.

· Capacitat per entendre les possibilitats del muntatge i la postproducció en l’elaboració d’un programa televisiu, o producte audiovisual.

· Capacitat per entendre i aplicar les possibilitats expressives de les ultimes tecnologies de muntatge i postproducció.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els alumnes després de cursar l’assignatura, podran demostrar els següents resultats de l’aprenentatge:

Els alumnes adquiriran uns coneixements teòrics i pràctics sobre el muntatge i la postproducció per afrontar amb garanties de èxit la planificació i el desenvolupament, tant a nivell conceptual com pràctic, de la última fase de l’elaboració d’un programa televisiu, o producte audiovisual.

 

Continguts

El programa teòric-pràctic de l’assignatura està format pels següents continguts:

CLASSES TEÓRIQUES.

BLOC 1:

Principis bàsics de la percepció audiovisual humana. Definició del principi de muntatge. El Muntatge cinematogràfic.

1.0 Breu introducció a l’origen del concepte Muntatge i el seu origen en les Arts.

1.1 Aplicació al muntatge dels aspectes subjectius de la percepció humana.

1.2 El muntatge com articulador del sentit narratiu.

1.3 La continuïtat.

1.4 El muntatge com a recurs expressiu i narratiu.

BLOC 2:

Les figures del muntatge. Moviments i autors fonamentals a l’evolució del muntatge cinematogràfic modern.

2.1 El contrast. Exemples de l’Avantguarda Soviètica.

2.2 El muntatge en paral·lel i la simultaneïtat, o muntatge altern. Exemples de David W. Griffith.

2.3 La semblança, i el leit-motiv o repetició del tema. Exemples de les Avantguardes Europees, i la deconstrucció del Model Clàssic.

BLOC 3:

Moviments i autors fonamentals a l’evolució del muntatge cinematogràfic modern. La influència de la TV.

3.1 Orson Welles.

3.2 La Nouvelle Vague.

3.3 Els moderns nord-americans (1960-1980), la mútua influencia de la TV i el cinema a partir dels anys 60, tant en l’aspecte tècnic com de narrativa i ritme.

BLOC 4:

Origen i evolució dels gèneres televisius, i evolució de la seves formes narratives.

4.1 La TV com hereva de les varietats i l’entreteniment, i dels formats de la ràdio.

4.2 Els gèneres primitius de la TV: el concurs, els musicals, la ficció, el reportatge d’actualitat, les noticies, l’entrevista.

4.3 La influencia de la narrativa cinematogràfica, de ficció i documental, sobre els gèneres de la TV.

BLOC 5:

El muntatge cinematogràfic per gèneres i la seva aplicació als formats audiovisuals i de TV.

5.1 Muntatge de diàlegs. Exemples de muntatge de diàlegs. L’entrevista.

5.2 Muntatge d’acció. Exemples de muntatge d’acció. La ficció (la sitcom, el rodatge simultani amb varies càmeres, l’adaptació de la planificació i el ritme a la “petita pantalla”).

5.3 Muntatge documental. Exemples de muntatge documental. El reportatge i les noticies.

BLOC 6:

El muntatge cinematogràfic per gèneres i la seva aplicació als formats audiovisuals i de TV.

6.1 Muntatge emocional. Exemples de muntatge emocional. La videocreació.

6.2 Muntatge musical. Exemples de muntatge musical. El videoclip.

6.3 El muntatge de la síntesi: els tràilers. Exemples de muntatge de síntesi. La publicitat.

BLOC 7:

Post-modernitat i actualitat en la narrativa i el muntatge audiovisual : fragmentació de canals i gèneres. Actualitat i panoràmica dels formats mes innovadors.

7.1 L’origen del “collage” postmodern.

7.2 TV, mescla de formats, videoclips, series.

BLOC 8:

Post-modernitat i actualitat en la narrativa i el muntatge audiovisual : fragmentació de canals i gèneres. Actualitat i panoràmica dels formats més innovadors.

8.1 Internet, videojocs, mashups, VJ’s.

8.2 Entrada en la narrativa audiovisual i de la TV dels canals d’informació i entreteniment d’internet i de les xarxes socials.

BLOC 9:

Principis bàsics de l’àudio, el tractament sonor, i el muntatge musical per a imatge.

9.1 El so com a element expressiu.

9.2 La complementarietat de la imatge i el so.

9.3 El muntatge dels diàlegs.

9.4 El muntatge de les músiques.

9.5 El muntatge dels efectes de so.

9.6 La importància de la mescla.

BLOC 10:

Conceptes bàsics en la postproducció actual.

10.1 Equips i formats.

10.2 Workflows, sistemes de treball possibles.

10.3 Realitat industrial, i solucions habituals.

CLASSES PRÀCTIQUES.

1-PREPARACIÓ:

Preparació del procés de Muntatge i Post-producció de les Pràctiques.

1.1 Lectura i desglossament dels guions dels projectes.

1.2 Recompte de les necessitats i dels mitjans tècnics necessaris.

1.3 Reunió de l’equip i planificació d’horaris i dates.

2-SEGUIMENT DEL PROCÉS:

Seguiment del procés de muntatge i post-producció dels projectes.

2.1 Control del correcte estat dels materials enregistrats.

2.2 Introducció i ordenació dels materials a les màquines d’edició.

2.3 Seguiment del procés d’edició i post-producció i visionats.

3-FINALITZACIÓ DEL PROCÉS:

Finalització del procés de muntatge i post-producció.

3.1 Visionat i resolució de tancament definitiu del procés de post-producció del programa (o materials, o peces per al programa).

3.2 Bolcat i codificació per a realitzar la copia Màster.

Bibliografia i recursos

VILLAIN, D. El montaje. Editorial Cátedra, 1994.

THOMAS, K. Hasta hoy: Estilos  de las artes plásticas en el S.XX. Ediciones del Serbal, 1988.

LIANDRAT-GUIGUES, S.; LEUTRAT, J-L. Jean Luc Godard. Editorial Cátedra.

BURCH, N. Life to those shadows. BFI Publishing.

CALLOW, S. Orson Welles. The Road to Xanadu. Vintage UK.

SÁNCHEZ-BIOSCA, V. Teoria del Montaje cinematografico. Ediciones Textos de la Filmoteca de la Generalitat Valenciana.

TRUFFAUT, F. Hitchcock-Truffaut-Edición definitiva. Editorial Akal.

FIDDY, D. IRN-BRU Pop Video Exhibition. British Film Institute.

MARTÍNEZ ABADIA, J.; SERRA FLORES, J. Manual basico de tecnica cinematografica y dirección de fotografia. Paidós Papeles de comunicación.

A. OHANIAN, T. E. PHILLIPS, M. Digital Filmmaking. Focal Press.

THOMPSON, R. Manual basico del montaje. Plot ediciones.

Equipo de redacción, FILMOTECA NACIONAL DE ESPAÑA. Alfred Hitchcock. Filmoteca Nacional de España.

PAREJA, E. Tecnologia vídeo. Centre Calassanç, Escola Pia de Sarrià.

Mc.GRATH, D. Montaje y Postproducción. Oceano, 2001.

MURCH, W. En el momento del parpadeo. Un punto de vista sobre el montaje cinematográfico. Ocho y medio, 2003.

GONZÁLEZ REQUENA, J. S.M.Eisenstein. Catedra, 1992.

BURCH, N. Praxis del cine. Editorial Fundamentos, 1985.

AGUILERA, C. La generación de la televisión: la conciencia liberal del cine americano. Editorial 2001, 2000

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00