Estructura de la Comunicació
Llengua d'impartició principal: castellà
En aquesta assignatura els estudiants coneixeran com s'organitza el mercat mediàtic; s'identificaran els principals subjectes, empreses i institucions que participen en les relacions comercials i de comunicació, així com les circumstàncies polític-legals, tecnològiques, socioculturals i econòmiques que influeixen en les activitats empresarials. Aquesta realitat s'analitzarà tant des d'una perspectiva externa a les empreses de comunicació com des d'una perspectiva interna. Així, els estudiants comprendran la relació entre els factors estructurals de la indústria mediàtica i les decisions que es prenen en la gestió i organització de les empreses de comunicació.
Els continguts de l'assignatura s'estructuraran en set blocs. Primer es revisaran els principals fonaments teòrics sobre l'economia dels mitjans i l'estructura del sistema mediàtic. En els altres blocs, s'analitzaran amb detall les tendències que avui es donen en l'entorn extern de cadascun dels principals sectors: l'editorial, el digital i l'audiovisual. Per a cada mercat, s'analitzarà la influència que té la situació estructural en la cadena de valor de les empreses i, per tant, en les diferents activitats: la producció, la distribució, la comercialització i el consum.
No n'hi ha.
Els estudiants:
Estructuració en dos grans blocs (base de coneixement 1 a 3 – aprofundiment 4 a 7)
(1) Bases conceptuals i presentació dels models tradicionals de mercat: indústria
cultural, mercat, actors, economia i regulació (models de finançament)
(2) La digitalització i la convergència de mitjans
a. La digitalització de l’audiovisual
b. La convergència de mitjans
c. Distribució i consum multiplataforma
(3) Les XXSS i els models basats en dades
a. Audiències actives
b. L’explosió de la interactivitat
c. Algoritmes que regeixen la indústria i big data
(4) Mitjans públics
a. Concepte de servei públic
b. Models de governança i finançament
c. Tendències dels mitjans públics
(5) Regulació i organismes reguladors
a. Introducció a la regulació: marc normatiu
b. El CAC
c. La CNMC
d. ERGA
(6) Els mitjans com a actor global, nacional i local
a. La globalització de l’ecosistema mediàtic
b. Mitjans locals
c. La XAL i la FORTA
(7) Tendències de futur
a. El filtre bombolla
b. Reptes i oportunitats
Els continguts de l'assignatura s'impartiran mitjançant:
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
---|---|
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 0,4 |
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc. | 0,2 |
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 1,6 |
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 0,8 |
Individual
20% Examen 1a part
20% Examen 2a part
10% Presentació de tendència (coavaluació)
10% Assistència i participació
Grupal
20% Apunts col·laboratius (blog de treball de seminaris i activitats) (Rúbrica d’avaluació) -1a part
20% Apunts col·laboratius (blog de treball de seminaris i activitats) (Rúbrica d’avaluació) -2a part
Es podrà recuperar tant l'examen de la 1a part com l'examen de la 2a part, amb dues proves de reavaluació (corresponent a cadascuna de les parts). La professora de cada part de l'assignatura indicarà la nota mínima per a què l'examen faci mitjana. Els apunts col·laboratius, la presentació de la tendència i l'assistència i participació no són recuperables.
Per aprovar la segona o següents convocatòries serà necessari realitzar un treball individual que comptarà el 100%.
SISTEMA D'AVALUACIÓ | PERCENTATGE |
---|---|
Treballs Individuals | 60% |
Treballs en grup | 40% |
AMIRON, N. (2011). Estructura de propiedad y composición de los consejos de administración de los principales grupos de comunicación europeos en 2009. Observatorio (OBS*) Journal, vol.5 - nº1 (2011), 227-244.
BAS et al. (2011). Políticas de comunicación y protección del pluralismo en la Unión Europea y Estados Unidos. Comunicación y Sociedad, 24(2), 41-75.
BUSTAMANTE, Enrique (coord.) (2003) Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación. Las industrias culturales en la era digital. Barcelona: Gedisa.
DOYLE, G. (2002). Understanding media economics. London: SAGE Publications.
HALLIN, D.C. y MANCINI, P. Sistemas mediáticos comparados. Tres modelos de relación entre los medios de comunicación y la política; Hacer editorial, Madrid, 2008
INSTITUT DE LA COMUNICACIÓ (In-Com UAB). Informe de la comunicació a Catalunya 2011-2012.
JONES, D. (2005). Aproximación teórica a la estructura de la comunicación social. Sphera pública, 5, 19-39.
MEDINA, M. (2011, 2002). Estructura y gestión de empresas audiovisuales. Navarra: EUNSA.
NIETO, A.; IGLESIAS, F. (2000). Empresa Informativa. Barcelona: Ariel.
PÉREZ-LATRE, F.J., SÁNCHEZ-TABERNERO, A. (2012). Innovación en los medios. La ruta del cambio. Pamplona: Eunsa.
PICARD, R. (2011). The economics and financing of media companies. New York: Forham University Press.
SÁNCHEZ-TABERNERO, A (2003). Estructura y actividades de las empresas de comunicación, en BEL-MALLÉN, I. y CORREDOIRO, L. Derecho de la información.