Assignatura

Motius Literaris II

  • codi 10091
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Mòdul: Anàlisi cultural: identitat i innovació

Matèria: Temes de literatura universal

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Horari
 Sem.1  DC 10:00 12:00 a506
 Sem.1  DJ 10:00 12:00 a506

Professorat

Objectius

  • Familiaritzar-se amb la literatura escrita en anglès dels segles XIX i XX, així com amb els contextos històrics i culturals rellevants.
  • Adquirir un coneixement bàsic de la diversitat d’aproximacions crítiques a la literatura.
  • Ser capaç d’elaborar treballs d’aprofundiment i síntesi a partir de la recerca en les diferents fonts bibliogràfiques fonamentals.
  • Saber fer servir les eines bibliogràfiques per aprofundir en els conceptes tractats a classe i per relacionar-los entre si.

Continguts

Bloc 1: Del modernisme al romanticisme anglès

  • Oscar Wilde, El retrato de Dorian Gray (1890)
  • Joseph Conrad, “Una avanzada en el progreso” (1896)
  • Rudyard Kipling, “El hombre que pudo reinar” (1888)
  • Lewis Carroll, Alicia en el país de las maravillas (1863)
  • Charles Dickens, Grandes Esperanzas (1860-61) y Oliver Twist (1838)
  • Charlotte Brontë, Jane Eyre (1847)
  • Emily Brontë, Cumbres borrascosas (1847)
  • Mary Shelley, Frankenstein (1818)

 

Bloc 2: Del modernisme al postmodernisme anglès

  • James Joyce, “Los muertos” (en Dublineses, 1914)
  • Virginia Woolf, Al faro (1927)
  • Aldous Huxley, Un mundo feliz (1932)
  • George Orwell, 1984 (1948)
  • William Golding, El señor de las moscas (1954)
  • John Fowles, La mujer del teniente francés (1969)
  • Salman Rushdie, Hijos de la medianoche (1980)
  • Ian McEwan, Expiación (2001)

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

La metodologia del curs es basa en la combinació de exposicions teòriques per part del professorat amb la recerca d’informació individual, les presentacions orals i l’anàlisi de textos per part de l’alumnat. 

ACTIVITAT FORMATIVAHORESCOMPETÈNCIES
Classe teoricoexpositiva
36
Seminari o taller (anàlisi de textos, debat, sessió amb especialistes, presentació oral de treballs, etc.)
24

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Participació activa de l’alumne a classe (15%)
  • Anàlisi de text (15%)
  • Presentació oral i assaig crític (30%)
  • Examen final (40%)

Aquesta assignatura està estructurada en dos blocs diferenciats, el segle XIX i el segle XX. La nota final de l’assignatura serà la mitjana de les notes finals obtingudes a cada part i per aprovar l’assignatura s’hauran d’aprovar els dos blocs per separats (tenir un mínim de 5). En el cas que l’alumnat tingui un treball o l’examen suspès en la primera convocatòria, tindrà una qualificació de suspens però se li guardaran les notes de la resta fins a la segona convocatòria. Per altra banda, si no presenta algun dels treballs o no fa l’examen final, tindrà una qualificació de no presentat però se li guardaran les notes de la resta fins a la segona convocatòria. Passada aquesta convocatòria, l’alumnat s’haurà de tornar a examinar de tot.

 

Bibliografia i recursos

Abram, M (ed.). 1993. The Norton Anthology of English Literature, Vol. 2. 6th ed.  New York: Norton.
Alexander, M. 2007. A History of English Literature. 3rd ed. Londres: Palgrave-Macmillan. 
Altick, R.D. 1973. Victorian People and Ideas. New York and London: Norton & Company.
Bloom, C. ed. 1993: Literature and Culture in Modern Britain, vol. 1: 1900-1929. London and New York: Longman. 
Bloom, C. and G. Day, eds. 2000: Literature and Culture in Modern Britain, vol. 3: 1956-1999. London and New York: Longman.
Bradbury, Malcolm and Richard Ruland. From Puritanism to Postmodernism. New York: Penguin, 1991.  
Culler, J. 2000. Literary Theory: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press. 
Day, G. ed. 1997: Literature and Culture in Modern Britain, vol. 2: 1930-1955. London and New York: Longman. 
Du Gay, P. et al. (eds.) 2000. Identity: A Reader. London: Sage.
Gilmour, R. 1986. The Novel in the Victorian Age. A Modern Introduction. London: Edward Arnold.
Green, M. 1984. The English Novel in the Twentieth Century. The Doom of Empire. London: Routledge.
Hall, S. & P. du Gay (eds.) 1996. Questions of Cultural Identity. London: Sage.
King, N. 2000. Memory, Narrative, Identity. Remembering the Self. Edinburgh University Press.
Moran, M. 2006. Victorian Literature and Culture. Londres: Continuum. 
Sinfield, A. ed. 1983: Society and Literature 1945-1970. London: Methuen. 

Material didàctic

      Webs d'interès
            Aldous Huxley http://huxley.net/ah/ 
            Charles Dickens http://charlesdickenspage.com 
            Charlotte I Emily Brontë http://www.brontefamily.org 
            Charlotte I Emily Brontë http://www.haworth-village.org.uk/brontes/bronte_story/bronte_story.asp 
            George Orwell http://blogs.elpais.com/historias/2013/09/georges-orwell-la-mirada-de-un-comprometido-de-izquierdas-.html 
            Ian McEwan http://www.ianmcewan.com 
            Informació general sobre èpoques literàries http://www.victorianweb.org/vn/litov.html 
            James Joyce http://jamesjoyce.ie 
            John Fowles http://www.fowlesbooks.com 
            Joseph Conrad http://www.javiermarias.es/VIDASESCRITAS/conrad.html 
            Lewis Carroll http://www.abc.es/cultura/20130702/abci-extrana-obsesion-lewis-carroll-201307020955.html 
            Mary Shelley http://platea.pntic.mec.es/~mmediavi/Shelley/novela.htm 
            Oscar Wilde http://oscarwilde.es.tl 
            Rudyard Kipling http://www.kipling.org.uk/kip_fra.htm 
            Salman Rushdie http://www.salman-rushdie.com 
            Virginia Woolf http://virginiawoolf.gipuzkoakultura.net/index-es.php 
            Virginia Woolf http://www.virginiawoolfsociety.co.uk 
            William Golding http://www.william-golding.co.uk 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00