Motius Literaris II
Mòdul: Anàlisi cultural: identitat i innovació
Matèria: Temes de literatura universal
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
|
Responsable
Dra. Blanca BALLESTER - bballester@uic.es
Horari d'atenció
A acordar-se segons la necessitat dels alumnes
Amb aquesta assignatura es vol oferir a l'alumne un estudi detallat de les expressions poètiques i dramàtiques de la cultura occidental mitjançant l'anàlisi dels textos més rellevants de la literatura europea; amb la intenció de que, basant-se en la pròpia tradició literaria, l'alumne assoleixi els aspectes essencials de la condició humana.
Haver cursat:
- Motius literaris I
- Assolir i saber interpretar les diverses manifestacions literàries de la cultura occidental
- Desenvolupar les pròpies capacitats creatives mitjançant l'anàlisi d'obres poètiques i teatrals
- Identificar i conèixer les eines i mecanismes propis de l'art dramàtic i poètic
- Desenvolupar la seva capacitat crítica i el seu criteri estètic
- Detectar constants temàtiques i estilístiques en el curs de la història literària mitjançant l'estudi comparatiu dels diversos corrents de pensament i tradicions culturals
- Conèixer i saber interpretar l'evolució del gènere poètic i el gènere teatral
- Comprender la configuració de l'horitzó literari actual a la llum de la tradició
1-. POESIA
- Orígens de la lírica occidental
- Poesia lírica medieval
- El Parnàs clàssic italià: Dante i Petrarca
- Humanisme i Renaixement: la poesia escrita "al itàlico modo"
- Poesia i mística: Fray Luís de León, San Juan de la Cruz y Sor Juana Inés de la Cruz
- La poesia barroca hispànica: temes i motius
- Poesia romàntica anglesa
- El simbol poètic
- Juan Ramón Jiménez i la poesia modernista
- Creació poètica actual
2-. TEATRE
- Dramaturgia clàssica i la seva evolució
- La "commedia dell'arte" i el teatre cortesà
- "Arte Nuevo de hacer comedias" de Lope de Vega
- El teatre dels Segles d'Or: tècniques i motius de la dramaturgia calderoniana i shakesperiana
- La comèdia del segle XVIII y el drama romàntic
- Apunts sobre teatre de vanguàrdia
En aquesta assignatura es combinaran les sessions teòriques (d'exposició del temari) amb les sessions pràctiques (proves orals, comentaris de text, debats, etc.)
L'alumne haurà de realitzar quatre exercicis (en total, constituiran el 40% de la nota final) en els que aplicarà la teoria assolida a classe en torn a cada període i les seves tendències estètiques i de pensament. A final de curs, es presentarà una monografia realitzada segons les directrius marcades pel professor (45% de la nota). També, com la dinàmica docent propiciarà la participació de l'alumnat, aquesta constituirà el 15% de la nota final.
En aquesta assignatura és molt important que es faci un ús correcte de l’idioma en les proves escrites, treballs i presentacions orals, tant des del punt de vista de la gramàtica i de l’ortografia com de la puntuació i redacció. Així mateix, té una especial rellevància l’ús adequat de termes específics de la disciplina.
Així mateix, cal tenir present que el plagi consisteix a prendre les idees escrites per una altra persona i presentar-les com si fossin les pròpies idees, sense esmentar l’autor. El plagi (terme que ve de la paraula llatina per a ‘segrest’) és enganyós i deshonest.
Són exemples de plagi: copiar, parafrasejar o resumir les paraules d’algú altre sense citar adequadament la font o sense fer servir les cometes que són necessàries quan se cita literalment el que ha dit algú altre.
Per evitar el plagi, cal citar la font sempre que s’utilitzin les idees escrites per una altra persona i encara que la cita no sigui literal i sigui una paràfrasi o un resum de les idees d’altri. En les cites literals o directes cal utilitzar cometes i citar la font. En un treball acadèmic, no n’hi ha prou a fer constar genèricament la bibliografia emprada, sinó que cal esmentar explícitament la font allà on es recullen les idees escrites per una altra persona.
El plagi en els treballs escrits d’aquesta assignatura és inacceptable i, per tant, tot treball en què es cometi plagi serà avaluat amb un zero.
VV.AA: Poetas románticos ingleses, ed. José María Valverde, Barcelona, Planeta, 2000.
ANDRÉS, Ramón: Tiempo y caída: temas de la poesía barroca española, Barcelona, Quaderns Crema, 1994.
AZÚA, Félix: Conocer Baudelaire y su obra, Barcelona, Dopesa, 1978.
BLOOM, Harold: Los Poetas visionarios del romanticismo inglés: Blake, Byron, Shelley, Keats, Barcelona, Barral, 1974.
_______: Shakespeare. La invención de lo humano, Barcelona, Anagrama, 2002.
CRESPO, Ángel: Conocer Dante y su obra, Barcelona, Dopesa, 1979.
CURTIUS, Ernst Robert: Ensayos críticos sobre literatura europea, Barcelona, Seix Barral, 1972.
_______: Literatura europea y edad media latina (2vol.), México, Fondo de Cultura Económica, 1955.
GULLÓN, Ricardo: El modernismo visto por los modernistas, Barcelona, Labor, 1980.
JIMÉNEZ, Juan Ramón: El Modernismo: apuntes del curso (1953), Madrid, Visor, 1999.
OROZCO, DÍAZ, Emilio: Poesía y mística: introducción a la lírica de San Juan de la Cruz, Madrid, Guadarrama, 1959.
PAZ, Octavio: Los hijos del limo: del romanticismo a la vanguardia, Barcelona, Seix Barral, 1981.
RICO, Francisco: El sueño del humanismo: de Erasmo a Petrarca, Barcelona, Destino, 2002.
RUIZ RAMÓN, Francisco: Calderón y la tragedia, Madrid, Alhambra, 1984.
_______: Paradigmas del teatro clásico español, Madrid, Cátedra, 1997.
SNELL, Bruno: El descubrimiento del espíritu: estudios sobre la génesis del pensamiento europeo en los griegos, Barcelona, Acantilado, 2007.
STEINER, Rudolf: Goethe y su visión del mundo, Madrid, 1989.
TRÍAS, Eugenio: Conocer Goethe y su obra, Barcelona, Dopesa, 1980.
VALVERDE, José María: Vida y muerte de las ideas: pequeña historia del pensamiento occidental, Barcelona, Ariel, 2008.
ZAMORA VICENTE, Alonso: Sobre petrarquismo, Santiago, Universidad de Santiago de Compostela, 1945.
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: