Assignatura
Estudis d'àrea IV
- codi 10101
- curs 4
- període Semestre 1
- tipus op
- credits 6
Mòdul: Anàlisi cultural: identitat i innovació
Matèria: Anàlisi sociopolitic i cultural d'àrees
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Horari | grup M | | Sem.1 | DT | 12:00 14:00 | a505 | | Sem.1 | DJ | 12:00 14:00 | a505 | |
|
Professorat
Responsable
Dra. Casilda GÜELL - cguell@uic.es
Horari d'atenció
Per qualsevol consulta acadèmica, si us plau, posi-s en contacte amb la professora via email: cguell@uic.es
Presentació
Aquest curs ofereix una introducció als processos d´integració regional a nivell mundial.
Requisits previs
Objectius
En el marc de la globalització, aquest curs introdueix els conceptes de cooperació intergovernamental i d´integració regional.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
- G11 - Capacitat per treballar en un context internacional
- E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
- E04 - Capacitat per reconèixer i interpretar manifestacions culturals
- E07 - Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, i consciència del fet que estan en constínua construcció
- E09 - Conèixer els límits i les vies de la comunicació intercultural
- E14 - Capacitat crítica davant de les manifestacions literàries i artístiques
- E20 - Reflexionar sobre la interacció home-medi i l'organització del territori resultant
- E22 - Coneixement d'instruments de recopilació de dades, com ara catàlegs bibliogràfics, inventaris d'arxius, fonts documentals, referències electròniques, etc. i habilitat per fer-los
- E24 - Habilitat per exposar de manera narrativa els resultats de la recerca d'acord amb els cànons crítics de cada matèria.
- E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
- E27 - Capacitat per treballar en contextos multiculturals
- E28 - Habilitat per organitzar informació cultural complexa de manera coherent des d'enfocaments puntuals
- E30 - Capacitat per definir temes de recerca cultural que puguin contribuir a la innovació i la millora de la societat
- E37 - Coneixement actualitzat de les àrees d'estudi relacionades amb els temes internacionals, tenint en compte les noves aportacions procedents de l'avantguarda, com la reflexió crítica sobre la incidència del turisme (també cultural) en el desenvolupament
- G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
- G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
- G04 - Capacitat per prendre decisions, resoldre problemes i elaborar judicis argumentats
- G05 - Capacitat de treball autònom, d'organització i planificació
- G06 - Capacitat de treball en equip, habilitats interpersonals i lideratge
- G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
- G08 - Capacitat d'investigació
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
-Comprensió de les eines necessàries per l´anàlisi dels sistemes polítics en un entorn globalitzat.
-Coneixement i capacitat d´anàlisi crítica respecte dels processos d´integració regional a nivell mundial.
-Capacitat d´anàlisi i crítica de les notícies internacionals
-Anàlisi crític de la principal literatura acadèmica sobre un tema
Continguts
Bloc I-Introducció
-Introducció del concepte de cooperació governamental i integració regional en el marc de la globalització
-Introduir el concepte d´integració regional econòmica i política
Bloc II- Unió Europea
-Perspectiva històrica
-Arquitectura institucional
-Objectius de la UE
-Principals polítiques de la UE
Bloc III-Introducció als processos d´integració regional:
-Regionalisme a NordAmèrica
-Regionalisme LlatinoAmèrica
-Regionalisme a l´est d`Àsia
Bloc IV- Conclusions
-Avaluar i comparar els processos d´integració regional analitzats
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
ACTIVITAT FORMATIVA | HORES | COMPETÈNCIES |
---|
Classe pràctica (anàlisi de casos, visites, ús de les TIC, etc.)
| | E02 E04 E07 E09 E14 E22 E24 E26 E27 G02 G03 G04 G05 G06 G07 G08 G11 |
Classe teoricoexpositiva
| | E28 E30 E37 G01 G02 G03 G04 G05 |
Seminari o taller (anàlisi de textos, debat, sessió amb especialistes, presentació oral de treballs, etc.)
| | E20 E22 E27 E28 G04 G05 G06 |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
SISTEMA D'AVALUACIÓ | PERCENTATGE |
---|
Examen final
| 60 |
Participació activa de l'alumne a classe
| 20 |
Prova parcial
| 20 |
Bibliografia i recursos
-Cooper,A., C.Hughes, and P.D.Lombaerde (Eds) (2008). Regionalisation and global governance. The taming of globalisation. London: Routledge.
-Duina,F. (2006). The Social construction of free trade: The European Union, NAFTA and Mercosur. Princeton (NJ): Princeton University Press.
-Hix, S. (2005) The political system of the European Union. Palgrave (NY): McMillan.
-Telò, M. (Ed.) (2007). European Union and the New Regionalism: Regional actors and Global governance in post-hegemonic era. Aldershot (UK): Ashgate.
Període d'avaluació
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
- E1 15/01/2015 12:00h a505
Material didàctic