Treball de Fi de Grau
Mòdul: Treball de fi de grau
Matèria: Treball de fi de grau
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Responsable
Dr. Pere Ramón RODRÍGUEZ - prodriguez@uic.es
Horari d'atenció
Dra. M. Caritat Bagur Calafat cbagur@uic.es
Dr. Juan José García Tirado jjgarcia@uic.es
El mòdul de Treball de fi de Grau (TFG) es concreta en una única matèria i assignatura que consisteix en l’elaboració d’un treball d’investigació o memòria tutelada per un o varis professors del Grau. Aquests es defendran davant d’un tribunal tal i com estableix el RD 1393/2007.
El TFG és un treball autònom i individual que cada estudiant realitzarà sota l’orientació d’un tutor, qui actuarà com dinamitzador i facilitador del procés d’aprenentatge. Aquest treball permetrà a l’estudiant mostrar de forma integrada els continguts formatius rebuts i les competències adquirides associades al títol de Grau.
En el disseny del pla d’estudis del Grau de la Universitat Internacional de Catalunya i de la conceptualització del seu TFG, s’ha considerat que per a poder oferir una atenció personalitzada de elevada qualitat, el fisioterapeuta ha de ser capaç d’interpretar les aportacions científiques que generen noves perspectives d’intervenció i d’investigació, així com d’aplicar les diferents metodologies científiques en la construcció dels coneixements. Per altre banda, en resposta a la creixent demanda social de efectivitat en la atenció a la salut, els fisioterapeutes no només han de ser capaços de traslladar els resultats de la investigació científica a la pràctica professional, sinó que també han d’intervenir activament i de manera útil en les diferents etapes dels processos d’investigació científica.
La formació a la Universitat Internacional de Catalunya es dirigeix , per tant, també a dotar al futur fisioterapeuta de les competències necessàries per a incorporar la pràctica de la Fisioteràpia Basada en l’Evidència a la pràctica professional i per ser partícip de l’evolució científica d’aquesta disciplina. És per això que s’ha proposat una matèria “Disseny i eines de projectes de Fisioteràpia Basada en l’Evidència” amb un pes específic important dins del trajecte curricular que fonamentarà, a nivell metodològic, els treballs de fi de grau.
Per defensar el TFG l’alumne ha d’haver cursat i aprovat els tres primers cursos de Grau.
Per matricular-se del TFG l’alumne s’ha d’haver matriculat de la resta d’assignatures del títol.
L’objectiu principal d’aquesta matèria és que l’alumne demostri que ha adquirit els coneixements, habilitats i competències, de totes les matèries del grau en un treball, en el que ha de ser capaç d’integrar-los en un únic document i d’adquirir el coneixement propi del seu tema específic. Així mateix, l’estudiant demostrarà davant d’un Tribunal, la seva capacitat d’exposició i transmissió dels aspectes més rellevants del seu treball.
El TFG serà una eina fonamental per a contemplar els resultat de l’aprenentatge transversal del títol, independentment dels específics, segons la idiosincràsia del treball de cadascun dels alumnes. En el TFG es reflectirà la integració, per part de l’alumne de tots els resultats d’aprenentatge adquirits al llarg del títol.
En el cas de que l’alumne opti per la realització d’un Projecte d’Investigació, haurà de demostrar competència en el plantejament d’un punt de partida, de proposicions, dels passos a seguir per a complir objectius i els instruments a utilitzar.
Per tant, haurà de ser capaç de plantejar un pla de treball que combini la trilogia: tema, problemes tècnics de recol·lecció i anàlisis de dades en funció dels objectius i hipòtesis senyalats, posant especial èmfasis en la capacitat del desenvolupament del marc conceptual que porti al plantejament del problema d’investigació.
Si opta per la realització d’una Revisió Sistemàtica, l’alumne serà capaç d’identificar sistemàticament i avaluar varis estudis del mateix tipus i amb un objectiu comú seguint la seva metodologia específica. Així mateix, serà capaç de presentar els resultats dels estudis valorats de forma conjunta i establir unes conclusions comuns.
No s’estableixen continguts específics d’aquest mòdul, ja que es tracta d’una tasca d’integració dels continguts desenvolupats al llarg del Grau.
El TFG es concretarà en una de les següents opcions:
En l’elaboració del TFG, en qualsevol de les opcions, l’ampliació dels coneixements, d’acord amb el tema d’investigació escollit per cada alumne, es realitzarà en el marc formatiu del contracte d’aprenentatge mitjançant el qual l’alumne desenvoluparà la seva capacitat d’autonomia en aquest procés.
Les activitats formatives, corresponents al TFG, es centraran bàsicament en les tutories (tant grupals com individuals amb el tutor-a del treball) i en les activitats d'autoaprenentatge.
Les metodologies d'ensenyament i aprenentatge associades a aquestes activitats, que s'utilitzaran principalment com a forma de procedir, són el AOP i CA respectivament.
Amb l'Aprenentatge Orientat a Projectes es pretén que els alumnes portin a terme la realització d'un projecte en un temps determinat per resoldre un problema o abordar una tasca mitjançant la planificació, disseny i realització d'una sèrie d'activitats, i tot això a partir del desenvolupament, aplicació i integració d'aprenentatges adquirits i de l'ús efectiu de recursos.
Amb el Contracte d'Aprenentatge s'estableix un acord entre el professor i l'estudiant per a la consecució d'uns aprenentatges a través d'una proposta de treball autònoma, amb una supervisió per part del professor-tutor i durant un temps determinat.
El TFG consisteix en un exercici d'integració dels continguts formatius rebuts i les competències adquirides. En el detall de les competències assignades a aquest mòdul figuren únicament aquelles competències que s'ha considerat d'adquisició comú per als estudiants que realitzen el TFG. Entenem que la integració de les competències adquirides portarà a un major aprofundiment en les mateixes difícil de reflectir en l'assignació de les competències a aquest mòdul, ja que implicaria llistar totes les competències adquirides per l'estudiant al llarg del Grau i no respondre a la especificitat d'aquest aprofundiment en funció de la idiosincràsia del treball realitzat. Aquesta consideració condiciona també el fet de poder assignar les competències a les activitats d'aprenentatge
El tutor / s haurà de ser un professor o professors del Grau o del Màster-s oficials, aquest s'assignarà a proposta de la direcció / coordinació del mòdul, considerant tant la seva especialitat clínica com els seus coneixements de la metodologia de recerca, i atenent les propostes dels mateixos alumnes.
El sistema d'avaluació tindrà un component formatiu que consistirà en la realització d'un portafoli en el qual l'estudiant reunirà les evidències del seu aprenentatge i millora i els documentsde devoluciódel tutor-director en el seguimentvirtuali personal. Aquesta avaluació obeeixa la fi d'establir unfiltre per part del tutor, previ a la presentació del treball, i suposaràun 70% de la nota del TFG.
Els treballs, finalment, seran avaluats per un tribunal universitari, tal com indica el Reial decret 1393/2007,de 29 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments universitaris oficials. La valoració que el tribunal faci del treballi la seva presentació suposaràel 30% de la nota del TFG.
Serà requisit imprescindibleper a l'aprovacióde l'assignatura que els alumnes comptin amb l'aprovat del seu tutor (mínima nota: un 6) i del tribunal (mínima nota: un 5) que valoriel seu treball, a partir d'aquí s'ha de ferla mitja ponderada, tenint en compte els percentatges anteriorment assenyalats.
L'alumne disposarà de dues convocatòriesper al lliurament i posterior defensa del TFG.
El tribunal serà designat per la Comissió Científicadel Grau. Aquest ha d'estar compost tres membres (president, secretari i vocal) dels quals un mínim de dos, seran professors del Grau.
És funció d'aquesta comissió, entre altres, fer públicala relació dels treballs finals de Grau acceptats per a la defensa, fer la proposta tribunals, dates, horaris i lloc d'aquestes. És funció del tutor o tutors del treball, determinar la idoneïtat del TFG per ser defensat davant del tribunal
S'estableix elsegüentcronograma:
Curs 15/16 |
Persones implicades |
||
1a Convocatòria- Juny |
Entrega Documents (Treball + Sinopsi) |
09/05/2016 | L'alumne al tutor |
Comunicar Apte/No apte per a defensa als alumnos |
23/05/2016 |
Tutor a la Comissió Científica |
|
Invitar als membres dels Tribunals i organitzar Horaris/Calendari |
24/05/2016 al 03/06/2016 |
Comissió Científica |
|
Informar als alumnes / Tutors i confirmar Tribunals |
06/06/2016 |
Comissió Científica als alumnes |
|
Data de Defensa |
8, 9 i 10/06/2016 |
||
2a Convocatòria-Juliol |
Entrega Documents (Treball + Sinopsi) |
19/06/2016 |
L'alumne al tutor |
Comunicar Apte/No apte per a defensa als alumnes |
01/07/2016 |
Tutor a la Comissió Científica |
|
Invitar als membres dels Tribunals i organitzar Horaris/Calendaris |
04/07/2016 al 08/07/2016 |
Comissió Científica |
|
Informar als alumnes / Tutors i confirmar Tribunals |
11/07/2016 |
Comissió Científica als alumnos |
|
Data de Defensa |
13 i 14/07/2016 |
*Documentació necessària per a la proposta a defensa del Treball final de Grau:
Per part de l'alumne:
Per part del Tutor/s:
La defensa del Treball Final de Grau davant del tribunal, un cop constituït aquest, tindrà una durada de: 10 minuts d'exposició de l'alumne i 10 minuts aproximadament per a les aportacions i preguntes del tribunal a l'alumne, amb l'objectiu de valorar el treball de recerca proposat, suggerir o indicar canvis a introduir en aquest.