Aspectes Didàctics i Organitzatius de l'Educació Especial
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
El tractament dels infants amb discapacitat en l’entorn educatiu ha passat per diferents moments al llarg de l’història, paral·lelament a l’evolució del sistema educatiu. Actualment, segons la normativa escolar vigent (LEC, 2009) es considera que els alumnes amb discapacitat són alumnes amb necessitats educatives especials (NEE) els quals han de poder seguir la seva formació en un entorn escolar ordinari i si no poder rebre una resposta ajustada a les seves necessitats, partint dels diferents models educatius actuals. Per tant, la resposta educativa dels alumnes amb NEE configuren una temàtica educativa inherent a la tasca docent.
Per afrontar el repte de donar resposta a tots i cadascun dels infants, amb llurs característiques diferenciades, als professionals de la docència els cal aprofundir en la seva formació psicopedagògica, en el coneixement de les diverses realitats que afecten l’alumnat i en el coneixement de les estratègies didàctiques oportunes per a donar una resposta adequada a les seves necessitats educatives.
L’assignatura pretén contribuir a la formació dels futurs docents, a partir del coneixement d’una sèrie de propostes de reflexió i línies d’actuació, per a la millora de l’escolarització de l'alumnat amb necessitats educatives especials i per a la millora de l’acció educadora de TOTS I TOTES els i les alumnes, dos aspectes que no poden entendre’s deslligats l’un de l’altre.
Objectius específics
- Conèixer la terminologia propia de l’educació especial. Conceptes bàsics
- Analitzar el marc legislatiu actual de Catalunya que regeix les polítiques educatives escolars i socials de les persones amb discapacitat
- Identificar l’evolució histórica de l’educació especial, fent una comparativa des dels principals autors que ho han estudiat
- Descobrir diferents models de resposta educativa per atendre la diversitat en l’aula actual
- Ser capaços de dissenyar propostes d’aula organitzatives, emprant diferents estratègies i mitjans, per a oferir una resposta educativa ajustada a les necessitats de l’aula i de cada alumne en particular (Gestió aula, recursos,...)
- Dominar la terminologia específica de l’àrea, sent capaç de construir un discurs coherent aportant argumentació científica per justificar el seu posicionament crític-reflexiu
- Analitzar l’evolució especial des dels models explicatius, comprenent la repercussió social de cada etapa histórico contextual
- Conèixer diferents mesures per analitzar les practiques educatives escolars respecte a l’atenció dels alumnes amb NEE
- Poder analitzar realitats educatives escolars d’aula i dissenyar propostes, partint de les diferents mesures, per oferir una resposta educativa ajustada a les particularitats de cada infant o grup
BLOC 1 Bases psicopedagògiques de l’EE: APROXIMACIÓ HISTÒRICA. MARC CONCEPTUAL I LEGAL DE L’EDUCACIÓ ESPECIAL (EE)
Tema 1.- Evolució històrica de l'Educació Especial
Tema 2.- Conceptualització i tendències actuals
Tema 3.- Models educatius o plantejaments actuals de l’educació especial
BLOC 2 LA REALITAT ESCOLAR ACTUAL: Models educatius escolars
Tema 2.- Aspectes organitzatius i didàctics
El plantejament organitzatiu de l’assignatura busca propiciar la complementarietat a partir de sessions classe magistrals conduïdes pel professorat amb sessions de treball a l’aula, fomentat l’ús de diferents metodologies actives, espais de reflexió i participació a l’aula.
Per aquest motiu hi ha propostes encaminades a fomentar l’estudi i treball individual de l’alumne, tenint en compte el desenvolupament de les competències generals de pensament crític i reflexiu, la creativitat i l’orientació a la qualitat. Partint d’aquesta premissa s’intenta fomentar l’autoregulació de l’alumnat en relació al seu propi procés d’aprenentatge. Traspassant la responsabilitat a l’alumne del seu procés formatiu.
I per altra banda, també es propicia el treball en grup com a Font d’enriquiment personal i professional, relacionant-ho amb les competències especifiques de mestre en relació a la responsabilitat interpersonal, organitzativa i de col·laboració amb l’entorn professional.
ETG (treball en grup)
Estudi de cas > Una investigació sobre l’evolució del models educatius entre generacions
Objectius:
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-05 CEM-07 CEM-13 CEM-16 CEM-17 CEM-19 CEM-20 CEM-23 CET-1 CET-2 CET-4 CET-5 CET-6 CG-01 CG-02 CG-04 CG-05 CG-06 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 CG-11 | Aprenentatge cooperatiu Mètode expositiu / lliçó magistral Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Tutories |
Avaluació formativa
Criteris d’avaluació:
- Pel que fa al lliurament de les activitats d’avaluació, aquestes s’han d’entregar al professorat en la data establerta
- No s’acceptarà cap activitat fora del termini establert
- No es permetran treballs amb faltes ortogràfiques, seguint la normativa explicitada per la facultat
- La qualitat de l’anàlisi i reflexió sobre la recerca efectuada
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
Presentacions orals Treballs i projectes Proves objectives Presentació d'un treball en grup Disseny d'activitats Autoavaluació |