Assignatura

Intervenció Educativa en Alumnes amb Deficiència Mental

  • codi 10162
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Presentació

El sistema educatiu defensa l'atenció a la diversitat com a model educatiu a les escoles. Aquesta realitat ens crea la necessitat de conèixer amb profunditat diferents trastorns i patologies que interfereixen en els processos d'aprenentatge. Els alumnes que tenen discapacitat intel·lectual per diferents causes o etiologies, tenen un funcionament cognitiu, personal, social, i emocional determinat que els porta a tenir unes necessitats específiques en el seu procés d'aprenentatge.

Conèixer el concepte i la definició actual de la discapacitat intel·lectual i l'avaluació de la funcionalitat així com la definició del perfil de necessitats, ens ajudarà a entendre la inclusió educativa d'aquests alumnes en totes les seves dimensions.

Al llarg d'aquesta assignatura aprofundirem en els diferents trastorns que defineixen perfils diferenciats d'aprenentatge, les seves característiques, i el treball en cada una de les àrees i la seva adaptació a l'entorn escolar.

Requisits previs

Conèixer la llei educativa actual

Tenir conceptes prèvis sobre inclussió educativa

Conèixer l'atenció a la diversitat i metodologires actives

Conèixer els processos bàsics de l'aprenentatge normalitzat

Objectius

Intervenció educativa en alumnes amb Discapacitat Intel · lectual.

1. - L'alumne amb Discapacitat Intel · lectual:

Característiques, evolució i desenvolupament de la persona amb Discapacitat Intel · lectual.
Classificació i etiologia de la Discapacitat Intel · lectual.
El desenvolupament del llenguatge en el Discapacitat Intel · lectual.
Funcionalitat i autonomia.
Criteris d'escolarització.
Necessitats educatives derivades de la Discapacitat Intel · lectual.
Estratègies per a l'atenció a les necessitats educatives de l'alumne amb Discapacitat Intel · lectual.
Recursos i estratègies per a l'accés al currículum. Educació Infantil / Educació Primària i transició a secundària.
Educació en el lleure.
Educació de l'afectivitat en el deficiencte Menal.
Discapacitat Intel · lectual i vida adulta.

2. - L'autisme i els trastorns generalitzats del desenvolupament (TGD).

Concepte, tipologia i característiques.
Evolució i desenvolupament de la persona amb TGD.
Criteris d'escolarització.
Necessitats educatives específiques de l'alumne amb TGD.
Recursos i estratègies didàctiques per a l'atenció als alumnes amb TGD a l'aula.
Estratègies d'accés al currículum.

3. - Atenció i assessorament a la família.

 

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Pren iniciatives i es mostra emprenedor davant les situacions que li planteja la seva activitat docent a l'aula d'educació especial.
2. Desenvolupa la seva tasca docent orientada a la qualitat a partir de l'anàlisi reflexiva sobre la seva pròpia activitat.
3. Identifica, analitza i comprèn el concepte d'educació especial i atenció a la diversitat.
4. Coneix l'evolució històrica de l'educació especial.
5. Coneix els condicionaments legislatius referents a l'educació especial i l'atenció a la diversitat a Catalunya i Espanya.
6. Coneix i comprèn les característiques i necessitats educatives, afectives i socials de l'alumne amb discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.
7. Coneix i aplica les eines d'avaluació de les necessitats educatives de l'alumnat amb discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.
8. Dissenya plans d'intervenció educativa dirigits a l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de la discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.
9. Coneix, comprèn i aplica els recursos didàctics, curriculars i tecnològics per a l'atenció a alumnes amb necessitats educatives permanents o transitòries.
10. Coneix i aplica els processos i criteris d'adaptació curricular per a l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials.

 

Continguts

El concepte de discapacitat intel·lectual (DI)

  • Introducció i evolució històrica
  • La definició del 1992 de l’AAMR i del 2002 de l’AAMR/AAIDD.
  • Visió actual: Sistema Multidimensional de classificació.

§ Marc conceptual

§ Les V dimensions

- Habilitats intel·lectuals

- Conducta adaptativa

- Participació, interaccions i rols socials.

- Salut

- Context

 

Ø Procés d’avaluació:

  • Funció 1:Diagnòstic DI
  • Funció 2: Classificació i descripció
  • Funció 3: Perfil de suports

§ Perfil Pla individualitzat de suports

 

Ø Altres sistemes de classificació persones amb DI:

  • CIE-10
  • DSM-IV-TR

§ Criteris diagnòstics:

- Retard Mental Lleu

- Retard Mental Moderat

- Retard mental Greu

- Retard Mental Profund

- Retard mental de gravetat no especificada

 

Ø Característiques, evolució i desenvolupament de la persona amb DI:

  • Desenvolupament motor
  • Desenvolupament cognitiu
  • Desenvolupament de les habilitats comunicatives
  • Desenvolupament de les habilitats socials i del comportament adaptatiu
  • Desenvolupament psicològic i emocional

 

Ø Etiologia de la DI:

  • Natura multifactorial de la etiologia:
    • Factors de risc de la DI:
    • Biomèdics
    • Socials
    • Conductuals
    • Educatiu
    • Congènits:
      • Trastorns hereditaris o genètics:
        • Síndrome de Down
        • Síndrome de Prader Willy
        • X-Fràgil
        • Altres
        • Alteracions embrionari
        • Problemes de gestació i perinatals
        • Adquirits:

§ Malalties adquirides a la Infància:

  • Causes infeccioses
  • Alteracions del metabolisme
  • Traumatisme o agents físics
  • Altres etiologies
  • Problemes conductuals i ambientals

    EL LLENGUATGE EN LA DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL

    Ø El llenguatge i el seu desenvolupament normalitzat

     

    Ø Discapacitat intel·lectual i llenguatge

     

    Ø Desenvolupament i funcionament del llenguatge en la la discapacitat intel·lectual

    • Forma: Aspectes fonètics i fonològics
    • Contingut:
      • Aspectes lèxics
      • Aspectes semàntics
      • Aspectes morfològics i sintàctics
    • Ús: Aspectes pragmàtics

     

    Ø El llenguatge dels adults amb discapacitat intel·lectual

     

    Ø Conclusions

     

    Ø Principis bàsics en la intervenció lingüística en la deficiència intel·lectual

    Ø Perspectiva històrica de l’educació Especial i l’atenció a les persones amb discapacitat.

     

    o L’educació Especial a Catalunya. Breu repàs històric fins als nostres dies.

     

    Ø L’EE i les NEE a l’Escola:

    o Discapacitat, deficiència i minusvalidesa

    o Integració escolar vers l’inclusió escolar

 

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Activitat: coneixements previs. El cazo de Lorenzo: veure i analitzar, respondre qüestions prèvies. Definició per grups sense avaluació.

Activitat: característiques de la persona amb DI. Anàlisi d’extractes de la pel·lícula Yo soy Sam. Recull de l’activitat a nivell individual (nota).

Activitat: Treball de casos: cada grup a d’aprofundir prèviament sobre un Síndrome i presentar-ho a la sessió. Recull de nota del treball de casos per grups en l’exposició a classe

Anàlisi en grup de diferents exemples de casos del llenguatge d’alumnes amb discapacitat intel·lectual.

Visió del vídeo del programa de TV3 “Mestres” sobre l’Inclusió escolar amb alumnes amb NEE, i posterior debat dirigit a partir d’una sèrie de qüestions.

Realització d’un quadre per treballar partint de les NEE especials d’una cas de Síndrome de Down.

Tècnica d’aprenentatge cooperatiu sobre el concepte d’interdepencia positiva.

Tècnica de trencaclosques: aplicació de l’aprenentatge cooperatiu partint d’un cas de Discapacitat Intel·lectual, abordant el treball de les habilitats socials, l’aprenentatge, el desenvolupament de l’autonomia i l’inclusió. (activitat avaluable) 

Activitat de role-playing: entrevista escolar amb uns pares d’un nen amb Discapacitat Intel·lectual a Cicle Superior d’Educació Primària. (Activitat avaluable)

o Presentació del cas. Cas de Sobreprotecció.

o Preparació de l’entrevista

o Realització de 2 representacions de forma aleatòria.

Visionat video: video sobre l’edat adulta en persones amb Síndrome de Down. Desenvolupament de l’autonomia.

  • Debat sobre les necessitats de les persones amb Discapacitat Intel·lectual en la vida adulta.

Anàlisi de diferents videos on s’han d’identificar les principals característiques del TGD

Anàlisis de casos. Aprofundir en cada una de les etiologies: per grups buscar informació i treballar les etiologies.

Proposta de pla d’intervenció amb un alumne amb TGD.

 

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Examen de continguts

Repàs de les activitats per a l’avaluació

Bibliografia i recursos

Collicot, J. Posar en pràctica l’ensenyament multinivell: estratègies per als mestres. (2000) pp87-100. Vol. IV, num. 1. Revista Suports.

 

Ruiz, Robert. Una aproximació pràctica a l’Ensenyament multinivell en el nostre context educatiu. Document basat en les conferències adreçades als professionals del les USEE per Robert Ruiz i Bel, l’abril de 2006

Verdugo, M.A. Programa de habilidades dela vida diaria para la mejora dela conducta autodeterminada en personas con enfermedad mental grave y prolongada. (2006). Salamanca. Publicaciones del INICO.

ASPRONA. La autodeterminación de las persones con discapacidad intelectual.(2001). Valladolid. Cuadernos de Buenas prácticas FEAPS.

Badia, M. Longo, E. El ocio en las personas con discapacidad intelectual: participación y calidad de vida a través de las actividades de ocio. (2009) Salamanca. Siglo Cero Revista Española sobre Discapacidad Intelectual Vol 40 (3), Núm. 231, 2009 Pág. 30 a pág. 44.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00