Assignatura

Intervenció Educativa en Alumnes amb Deficiència Mental

  • codi 10162
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Presentació

El sistema educatiu defensa l'atenció a la diversitat com a model educatiu a les escoles. Aquesta realitat ens crea la necessitat de conèixer amb profunditat diferents trastorns i patologies que interfereixen en els processos d'aprenentatge. Els alumnes que tenen discapacitat intel·lectual per diferents causes o etiologies, tenen un funcionament cognitiu, personal, social, i emocional determinat que els porta a tenir unes necessitats específiques en el seu procés d'aprenentatge.

Conèixer el concepte i la definició actual de la discapacitat intel·lectual i l'avaluació de la funcionalitat així com la definició del perfil de necessitats, ens ajudarà a entendre la inclusió educativa d'aquests alumnes en totes les seves dimensions.

Al llarg d'aquesta assignatura aprofundirem en els diferents trastorns que defineixen perfils diferenciats d'aprenentatge, les seves característiques, i el treball en cada una de les àrees i la seva adaptació a l'entorn escolar.

Requisits previs

Conèixer la llei educativa actual

Tenir conceptes prèvis sobre inclusió educativa

Conèixer l'atenció a la diversitat i metodologies actives

Conèixer els processos bàsics de l'aprenentatge normalitzat

Objectius

Intervenció educativa en alumnes amb Discapacitat Intel · lectual.

1. - Respecte la Discapacitat Intel · lectual, donar a conèixer:

Característiques, evolució i desenvolupament de la persona amb Discapacitat Intel · lectual.
Classificació i etiologia de la Discapacitat Intel · lectual.
El desenvolupament del llenguatge en el Discapacitat Intel · lectual.
Funcionalitat i autonomia.
Criteris d'escolarització.
Necessitats educatives derivades de la Discapacitat Intel · lectual.
Estratègies per a l'atenció a les necessitats educatives de l'alumne amb Discapacitat Intel · lectual.
Recursos i estratègies per a l'accés al currículum. Educació Infantil / Educació Primària i transició a secundària.
Educació en el lleure.
Educació de l'afectivitat en el deficiencte Mental.
Discapacitat Intel · lectual i vida adulta.

2. - Respecte l'autisme i els trastorns generalitzats del desenvolupament (TGD), donar a conèixer:

Concepte, tipologia i característiques.
Evolució i desenvolupament de la persona amb TGD.
Criteris d'escolarització.
Necessitats educatives específiques de l'alumne amb TGD.
Recursos i estratègies didàctiques per a l'atenció als alumnes amb TGD a l'aula.
Estratègies d'accés al currículum.

3. - Atenció i assessorament a la família.

 

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Pren iniciatives i es mostra emprenedor davant les situacions que li planteja la seva activitat docent.
2. Desenvolupa la seva tasca docent orientada a la qualitat a partir de l'anàlisi reflexiva sobre la seva pròpia activitat.
3. Identifica, analitza i comprèn el concepte d'educació especial i atenció a la diversitat.
4. Coneix l'evolució històrica de l'educació especial.
5. Coneix els condicionaments legislatius referents a l'educació especial i l'atenció a la diversitat a Catalunya i Espanya.
6. Coneix i comprèn les característiques i necessitats educatives, afectives i socials de l'alumne amb discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.
7. Coneix i aplica les eines d'avaluació de les necessitats educatives de l'alumnat amb discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.
8. Dissenya plans d'intervenció educativa dirigits a l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de la discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.
9. Coneix, comprèn i aplica els recursos didàctics, curriculars i tecnològics per a l'atenció a alumnes amb necessitats educatives permanents o transitòries.
10. Coneix i aplica els processos i criteris d'adaptació curricular per a l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials.

 

Continguts

DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL

El concepte de discapacitat intel·lectual (DI)

  • Introducció i evolució històrica
  • La definició del 1992 de l’AAMR i del 2002 de l’AAMR/AAIDD.
  • Visió actual: Sistema Multidimensional de classificació.

§ Marc conceptual

§ Les V dimensions

- Habilitats intel·lectuals

- Conducta adaptativa

- Participació, interaccions i rols socials.

- Salut

- Context

 

Ø Procés d’avaluació:

  • Funció 1:Diagnòstic DI
  • Funció 2: Classificació i descripció
  • Funció 3: Perfil de suports

§ Perfil Pla individualitzat de suports

 

Ø Altres sistemes de classificació persones amb DI:

  • CIE-10
  • DSM-IV-TR

§ Criteris diagnòstics:

- Retard Mental Lleu

- Retard Mental Moderat

- Retard mental Greu

- Retard Mental Profund

- Retard mental de gravetat no especificada

 

Ø Característiques, evolució i desenvolupament de la persona amb DI:

  • Desenvolupament motor
  • Desenvolupament cognitiu
  • Desenvolupament de les habilitats comunicatives
  • Desenvolupament de les habilitats socials i del comportament adaptatiu
  • Desenvolupament psicològic i emocional

 

Ø Etiologia de la DI:

  • Natura multifactorial de la etiologia:
    • Factors de risc de la DI:
    • Biomèdics
    • Socials
    • Conductuals
    • Educatiu
    • Congènits:
      • Trastorns hereditaris o genètics:
        • Síndrome de Down
        • Síndrome de Prader Willy
        • X-Fràgil
        • Altres
        • Alteracions embrionari
        • Problemes de gestació i perinatals
        • Adquirits:

§ Malalties adquirides a la Infància:

  • Causes infeccioses
  • Alteracions del metabolisme
  • Traumatisme o agents físics
  • Altres etiologies
  • Problemes conductuals i ambientals

    EL LLENGUATGE EN LA DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL

    Ø El llenguatge i el seu desenvolupament normalitzat

     

    Ø Discapacitat intel·lectual i llenguatge

     

    Ø Desenvolupament i funcionament del llenguatge en la la discapacitat intel·lectual

    • Forma: Aspectes fonètics i fonològics
    • Contingut:
      • Aspectes lèxics
      • Aspectes semàntics
      • Aspectes morfològics i sintàctics
    • Ús: Aspectes pragmàtics

     

    Ø El llenguatge dels adults amb discapacitat intel·lectual

     

    Ø Conclusions

     

    Ø Principis bàsics en la intervenció lingüística en la deficiència intel·lectual

    Ø Perspectiva històrica de l’educació Especial i l’atenció a les persones amb discapacitat.

     

    o L’educació Especial a Catalunya. Breu repàs històric fins als nostres dies.

     

    Ø L’EE i les NEE a l’Escola:

    o Discapacitat, deficiència i minusvalidesa

    o Integració escolar vers l’inclusió escolar

TRASTORN DE L'ESPECTRE AUTISTA (TEA)

Introducción a los Trastornos Generalizados del Desarrollo – El Trastorno del Espectro Autista.
2. El Tratamiento Conductual, Intensivo y Temprano del Autismo. (Early Intensive Behavioural Intervention. EIBI) Principales Variables de tratamiento.
3. Bases Metodológicas del EIBI. La Enseñanza Programada.
a. Estructuras de enseñanza programada: Ensayo discreto.
b. El uso del reforzador como estrategia básica de Aprendizaje.
c. El uso de los Apoyos como elementos dinamizadores del aprendizaje.
4. Abordaje de comportamientos a Reducir / Eliminar.
5. La integración escolar.
*

 

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

La metodologia de treball implicarà explicacions teòriques per part del professor, amb activitats grupals de reflexió i d’aprenentatge guiat.

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Avaluació conceptual de la assignatura per part dels professionals de cada àmbit:

     - Diferents activitats integrades en les sessions presencials

     - Proves conceptuals segons cada professional

 

-Avaluació del portfoli davant d’un tribunal amb professors de la menció:

     - Evidència de l’auto gestió de la informació (procés + producte)

     - Exposició davant tribunal

Bibliografia i recursos

Collicot, J. Posar en pràctica l’ensenyament multinivell: estratègies per als mestres. (2000) pp87-100. Vol. IV, num. 1. Revista Suports.

 

Ruiz, Robert. Una aproximació pràctica a l’Ensenyament multinivell en el nostre context educatiu. Document basat en les conferències adreçades als professionals del les USEE per Robert Ruiz i Bel, l’abril de 2006

Verdugo, M.A. Programa de habilidades dela vida diaria para la mejora dela conducta autodeterminada en personas con enfermedad mental grave y prolongada. (2006). Salamanca. Publicaciones del INICO.

ASPRONA. La autodeterminación de las persones con discapacidad intelectual.(2001). Valladolid. Cuadernos de Buenas prácticas FEAPS.

Badia, M. Longo, E. El ocio en las personas con discapacidad intelectual: participación y calidad de vida a través de las actividades de ocio. (2009) Salamanca. Siglo Cero Revista Española sobre Discapacidad Intelectual Vol 40 (3), Núm. 231, 2009 Pág. 30 a pág. 44.

Material didàctic

      Materials
            informacio part final pres+b4+b5+21nov+alumn.pptx 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00