Intervenció Educativa en Alumnes amb Deficiència Mental
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català
Responsable
Dra. Mariana FUENTES - mafuentes@uic.es
Horari d'atenció
Professora Mariana Fuentes
Dilluns de 14 a 15hs
Despatx D-102
Cal concertar cita previament via email.
El sistema educatiu defensa l'atenció a la diversitat com a model educatiu a les escoles. Aquesta realitat ens crea la necessitat de conèixer amb profunditat diferents trastorns i patologies que interfereixen en els processos d'aprenentatge. Els alumnes que tenen discapacitat intel·lectual per diferents causes o etiologies, tenen un funcionament cognitiu, personal, social, i emocional determinat que els porta a tenir unes necessitats específiques en el seu procés d'aprenentatge.
Conèixer el concepte i la definició actual de la discapacitat intel·lectual i l'avaluació de la funcionalitat així com la definició del perfil de necessitats, ens ajudarà a entendre la inclusió educativa d'aquests alumnes en totes les seves dimensions.
Al llarg d'aquesta assignatura aprofundirem en els diferents trastorns que defineixen perfils diferenciats d'aprenentatge, les seves característiques, i el treball en cada una de les àrees i la seva adaptació a l'entorn escolar.
Conèixer la llei educativa actual
Tenir coneixement conceptual sobre inclusió educativa
Conèixer l'atenció a la diversitat i metodologies actives
Conèixer els processos bàsics de l'aprenentatge normalitzat
Intervenció educativa en alumnes amb Discapacitat Intel · lectual.
1. - Respecte la Discapacitat Intel · lectual, donar a conèixer:
Característiques, evolució i desenvolupament de la persona amb Discapacitat Intel · lectual.
Classificació i etiologia de la Discapacitat Intel · lectual.
El desenvolupament del llenguatge en el Discapacitat Intel · lectual.
Funcionalitat i autonomia.
Criteris d'escolarització.
Necessitats educatives derivades de la Discapacitat Intel · lectual.
Estratègies per a l'atenció a les necessitats educatives de l'alumne amb Discapacitat Intel · lectual.
Recursos i estratègies per a l'accés al currículum. Educació Infantil / Educació Primària i transició a secundària.
Educació en el lleure.
Educació de l'afectivitat en el deficiencte Mental.
Discapacitat Intel · lectual i vida adulta.
2. - Respecte l'autisme i els trastorns generalitzats del desenvolupament (TGD), donar a conèixer:
Concepte, tipologia i característiques.
Evolució i desenvolupament de la persona amb TGD.
Criteris d'escolarització.
Necessitats educatives específiques de l'alumne amb TGD.
Recursos i estratègies didàctiques per a l'atenció als alumnes amb TGD a l'aula.
Estratègies d'accés al currículum.
3. - Atenció i assessorament a la família.
1. Pren iniciatives i es mostra emprenedor davant les situacions que li planteja la seva activitat docent.
2. Desenvolupa la seva tasca docent orientada a la qualitat a partir de l'anàlisi reflexiva sobre la seva pròpia activitat.
3. Identifica, analitza i comprèn el concepte d'educació especial i atenció a la diversitat.
4. Coneix l'evolució històrica de l'educació especial.
5. Coneix els condicionaments legislatius referents a l'educació especial i l'atenció a la diversitat a Catalunya i Espanya.
6. Coneix i comprèn les característiques i necessitats educatives, afectives i socials de l'alumne amb discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.
7. Coneix i aplica les eines d'avaluació de les necessitats educatives de l'alumnat amb discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.
8. Dissenya plans d'intervenció educativa dirigits a l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de la discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.
9. Coneix, comprèn i aplica els recursos didàctics, curriculars i tecnològics per a l'atenció a alumnes amb necessitats educatives permanents o transitòries.
10. Coneix i aplica els processos i criteris d'adaptació curricular per a l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials.
DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL
El concepte de discapacitat intel·lectual (DI)
§ Marc conceptual
§ Les V dimensions
- Habilitats intel·lectuals
- Conducta adaptativa
- Participació, interaccions i rols socials.
- Salut
- Context
Ø Procés d’avaluació:
§ Perfil Pla individualitzat de suports
Ø Altres sistemes de classificació persones amb DI:
§ Criteris diagnòstics:
- Retard Mental Lleu
- Retard Mental Moderat
- Retard mental Greu
- Retard Mental Profund
- Retard mental de gravetat no especificada
Ø Característiques, evolució i desenvolupament de la persona amb DI:
Ø Etiologia de la DI:
§ Malalties adquirides a la Infància:
EL LLENGUATGE EN LA DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL
Ø El llenguatge i el seu desenvolupament normalitzat
Ø Discapacitat intel·lectual i llenguatge
Ø Desenvolupament i funcionament del llenguatge en la la discapacitat intel·lectual
Ø El llenguatge dels adults amb discapacitat intel·lectual
Ø Conclusions
Ø Principis bàsics en la intervenció lingüística en la deficiència intel·lectual
Ø Perspectiva històrica de l’educació Especial i l’atenció a les persones amb discapacitat.
o L’educació Especial a Catalunya. Breu repàs històric fins als nostres dies.
Ø L’EE i les NEE a l’Escola:
o Discapacitat, deficiència i minusvalidesa
o Integració escolar vers l’inclusió escolar
L’AUTISME I ELS TRASTORNS GENERALS DEL DESENVOLUPAMENT (TGD)
Ø Història. TGD/TEA
Ø Definició/concepte
Ø Sistemes de classificació DSM-IV I CIE 10. Correspondències i diferències principals.
Ø Principals característiques del TGD:
o Característiques físiques i motores.
o Característiques de relació social.
o Característiques del llenguatge.
o Característiques cognitives.
o Característiques conductuals.
o Característiques emocionals.
Ø Detecció:
o Generalitats
o Signes d'alerta: Del naixement als 3 mesos. Al voltant dels 6 mesos Al voltant de l'any Etapa Educació Infantil Etapa Educació Primària
Ø La importància de l'avaluació i diagnòstic.
Ø Tractament: Coneixement de les principals orientacions terapèutiques:
o Models Cognitius (Intervenció conductual, competències socials i sistemes augmentatius de la comunicació)
o Models afectius.
Ø Evolució i desenvolupament de la persona amb TGD.
Ø Etiologia:
o Idiopàtic
o Sindròmic:
§ Tipus:
„h Síndrome de Asperger
„h Autisme nuclear
„h Síndrome de rett
„h X-fràgil
„h Angelman
Ø El paper de l'educació i l’escola
Ø TGD més freqüents en l’escola:
o Síndrome d’Asperger:
o Característiques observables en l’esntorn escolar: físiques, cognitives, de relació social, de llenguatge, sensorials, de joc..
o TGD No Especificat:
o TANV
o TEL
Ø Necessitats educatives específiques de l’alumne amb TGD i estratègies didàctiques i metodològiques per l’atenció a la diversitat dins de l’aula.
La metodologia de treball implicarà classes teòriques i pràctiques per part dels professionals, amb activitats grupals de reflexió i d’aprenentatge guiat per a l'elaboració del portafoli, per part de la professora responsable de l'assignatura.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-15 CEM-19 CEM-20 CET-1 CET-2 CET-5 CET-6 CET-7 CG-02 CG-04 CG-05 CG-06 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 CG-11 | Aprenentatge cooperatiu Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Seminaris tallers Tutories |
Avaluació conceptual de la assignatura per part dels professionals de cada àmbit:
- Diferents activitats integrades en les sessions presencials
- Proves conceptuals segons cada professional
-Avaluació del portafoli davant d’un tribunal amb professors de la menció:
- Evidència de l’auto gestió de la informació (procés + producte)
- Exposició davant tribunal
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
Dossier d'aprenentatge Proves objectives Presentació d'un treball en grup Autoavaluació |
ASPRONA. La autodeterminación de las persones con discapacidad intelectual.(2001). Valladolid. Cuadernos de Buenas prácticas FEAPS.
Badia, M. Longo, E. El ocio en las personas con discapacidad intelectual: participación y calidad de vida a través de las actividades de ocio. (2009) Salamanca. Siglo Cero Revista Española sobre Discapacidad Intelectual Vol 40 (3), Núm. 231, 2009 Pág. 30 a pág. 44.
Collicot, J. Posar en pràctica l’ensenyament multinivell: estratègies per als mestres. (2000) pp87-100. Vol. IV, num. 1. Revista Suports.
Ruiz, Robert. Una aproximació pràctica a l’Ensenyament multinivell en el nostre context educatiu. Document basat en les conferències adreçades als professionals del les USEE per Robert Ruiz i Bel, l’abril de 2006
Verdugo, M.A. Programa de habilidades dela vida diaria para la mejora dela conducta autodeterminada en personas con enfermedad mental grave y prolongada. (2006). Salamanca. Publicaciones del INICO.