Intervenció Educativa en Alumnes amb Deficiències Sensorials i Motores
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dra. Mariana FUENTES - mafuentes@uic.es
Horari d'atenció
D.visual
- PARTICIPANTS (ONCE)
- CONTACTE
SI es necessita fer una consulta, suggerència, etc. podeu adreçar-vos a:
D. motriu
D. auditiva
Mariana Fuentes
Dptx. D-102
mafuentes@uic.es
Responsable assignatura: Mariana Fuentes
mafuentes@uic.es
Responsable Menció d'Educació Especial: Núria Arís
nuria@uic.es
L'expressió "persones amb discapacitat" és la forma més correcta i àmpliament acceptada de referir-se als homes i dones que formen part del conjunt de persones que, a causa d'un dèficit o anomalia en una estructura o funció corporal, presenten una absència o limitació en la seva capacitat funcional, és a dir, en la possibilitat de realitzar una activitat, ja sigui mental o física, dins del que serien els paràmetres en els que ho poden fer la majoria de persones de la seva edat, nivell cultural, circumstàncies personals, etc.
Per a diferenciar els diferents grups que formen aquest enorme col·lectiu i poder referir a un d'ells en particular, s'acostuma a fer en funció de les conseqüències més significatives que genera la seva discapacitat. D'aquesta manera, es pot parlar de persones amb discapacitat psíquica, orgànica, amb discapacitat sensorial, que pot ser auditiva o visual, persones amb discapacitat física o amb trastorns de mobilitat o, senzillament, persones amb mobilitat reduïda.
D. motora
Es realitzaran 2 sessions sobre l'atenció educativa a alumnes amb mobilitat reduïda. Aquestes aniran adreçades a què els alumnes adquireixin les bases conceptuals sobre la discapacitat motora i coneguin les formes d’escolarització i d’intervenció a l'aula amb nens i nenes amb mobilitat reduïda.
D.visual
Es realitzaran 2 sessions sobre l’atenció educativa a alumnes amb discapacitat visual.
Aquestes aniran adreçades a conèixer el CRE ONCE Barcelona, que té com a objectiu posar a l’abast dels alumnes cecs i discapacitats visuals, de les seves famílies i dels professionals que els atenen, tots els recursos humans i materials adients. Aquests faciliten, afavoreixen i potencien el desenvolupament personal, acadèmic i social dels alumnes per tal que puguin superar les dificultats derivades de la seva discapacitat visual.
Tenint en compte que tots estan escolaritzats en centres educatius ordinaris, és important que els futurs mestres coneguin els recursos existents, per tal de què, en cas de necessitat, s’adrecin a les institucions segons el tipus de discapacitat en què es podran trobar a l’aula.
D.auditiva
Es realitzaran 4 sessions sobre l’atenció educativa a alumnes amb discapacitat auditiva. Aquestes aniran adreçades a què els alumnes adquireixin les bases conceptuals sobre la discapacitat auditiva i coneguin les formes d’escolarització i d’intervenció a l'aula amb nens i nenes amb DA.
Es dedicarà una part a exposicions per part de la docent i a exposicions sobre temàtiques específiques per part dels i les estudiants, així com a la realització de treballs sobre lectures i anàlisi de cas.
D. Motriu
Aplicar metodologies adequades per tal de facilitar la inclusió de l’alumne amb discapacitat motriu
D. visual
D.auditiva
1. Pren iniciatives i es mostra emprenedor davant les situacions que li planteja la seva activitat docent a l'aula d'educació especial.
2. Desenvolupa la seva tasca docent orientada a la qualitat a partir de l'anàlisi reflexiva sobre la seva pròpia activitat.
3. Identifica, analitza i comprèn el concepte d'educació especial i atenció a la diversitat.
4. Coneix l'evolució històrica de l'educació especial.
5. Coneix els condicionaments legislatius referents a l'educació especial i l'atenció a la diversitat a Catalunya i Espanya.
6. Coneix i comprèn les característiques i necessitats educatives, afectives i socials de l'alumne amb discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.
7. Coneix i aplica les eines d'avaluació de les necessitats educatives de l'alumnat amb discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.
8. Dissenya plans d'intervenció educativa dirigits a l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de la discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.
9. Coneix, comprèn i aplica els recursos didàctics, curriculars i tecnològics per a l'atenció a alumnes amb necessitats educatives permanents o transitòries.
10. Coneix i aplica els processos i criteris d'adaptació curricular per a l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials.
D. Motriu
D. visual
PROCÉS DE DETECCIÓ I AVALUACIÓ DE L’ALUMNAT AMB DISCAPACITAT VISUAL.
- Serveis Educatius Generals (EAP’s, etc)
- Serveis Educatius Específics (CREDV, etc)
Què considerem per discapacitat visual?
ORIENTACIÓ I ASSESSORAMENT FAMILIAR.
AUTONOMIA PERSONAL.
BAIXA VISIÓ.
EL SUPORT EDUCATIU EN L’ESCOLARITAT OBLIGATÒRIA.
RECURSOS DIGITALS I EINES TIFLOTÈCNIQUES PER L’ALUMNAT AMB DISCAPACITAT VISUAL.
D.auditiva
-La sordceguesa. Graus i tipus de sordceguesa. Etiologia. La comunicació en el nen sordcec congènit. Comunicació i desenvolupament intel·lectual. La comunicació de les persones sordcegues.
D. Motriu
Es farà una barreja entre explicacions teòriques per part del professor, amb activitats grupals de reflexió i d’aprenentatge guiat. A més hi haurà la participació de persones amb discapacitat que facilitaran l’empatia dels alumnes vers elles.
D.visual
La metodologia de treball serà des d’un suport teòric amb una pràctica reflexiva, i amb experimentació directa segons les característiques de la sessió.
D. auditiva
La metodologia de treball implicarà explicacions teòriques per part de la professora, exposicions de treball per part de l'alumnat així com activitats grupals i individuals de reflexió i aprenentatge guiat.
D. Motriu
Es realitzarà una activitat durant les hores de docència així com la realització d’una unitat didàctica.
D.visual
L’avaluació és farà mitjançant una prova.
D.auditiva
L’avaluació es farà mitjançant una prova d’integració a realizar en classe i d’un treball de rescensió bibliogràfic.
L'avaluació de l'assignatura, a més de l'esmentada avaluació conceptual per part dels professionals de cada àmbit, constarà de:
-Avaluació del portfoli davant d’un tribunal amb professors de la menció
- Evidència de l’auto gestió de la informació (procés + producte)
- Exposició davant tribunal
D.visual
Procés de detecció i avaluació de l’alumnat amb discapacitat visual.
q BONALS,Joan, SÁNCHEZ-CANO, Manuel (coords.). Manual de asesoramiento psicopedagógico. Capitulo 20: El alumnado con déficit visual. Editorial Graó. Barcelona. (1997). ISBN: 978-84-7827-522-9.
q BONALS,Joan, SÁNCHEZ-CANO, Manuel (coords.). La evaluación psicopedagógica. Capítulo 11: La evaluación psicopedagógica del alumnado con déficit visual. Editorial Graó. Barcelona. (2005). ISBN: 84-7827-366-2.
Orientació i assessorament familiar.
q CHECA, Javier; DÍAZ, Pura; PALLERO, Rafael. Psicología y Ceguera. Manual para la intervención psicológica en el ajuste a la deficiencia visual. Capítulo 5: Intervención Psicológica para el ajuste a la deficiencia visual en la infancia y en la adolescencia. Madrid: ONCE (2003) ISBN: 84-484-0123-9
Autonomia personal i Baixa visió.
q Curso Básico de Autoaprendizaje sobre "Relación y Comunicación con Personas con Ceguera y Deficiencia Visual.
http://www.once.es/otros/trato/
El suport educatiu en l’escolaritat obligatòria.
q BARRAGA, Natalie. Textos reunidos de la doctora Barraga. Madrid: ONCE (1997) ISBN: 84-484-0093-3
q FROSTIG, Marianne; HORNE, David i MILLER, Ann-Marie. Figuras y formas. Guía para el maestro. Madrid: Médica Panamericana, S.A. (1973) ISBN: 84-85320-28-X
q CHAPMAN, E.J.; TOBIN, M.J.; TOOZE, F.H. i MOSS, S. “Look & Think”. Madrid: ONCE (1997) ISBN: 84-484-0094-1
q BUENO, M. i TORO, S. Deficiencia visual. Aspectos psicoevolutivos y educativos. Archidona: Aljibe (1994) ISBN: 84-87767-20-6
q BUENO, M.; ESPEJO, B.; RODRÍGUEZ, F. i TORO, S. Niños y niñas con baja visión. Recomendaciones para la família y la escuela. Archidona: Aljibe (1999) ISBN: 84-95212-24-2
q BUENO, M.; ESPEJO, B.; RODRÍGUEZ, F. i TORO, S. Niños y niñas con ceguera. Recomendaciones para la família y la escuela. Archidona: Aljibe (2000) ISBN: 84-95212-71-4
q MARTÍNEZ, I. i POLO, D. Guía didáctica para la lectoescritura braille. Madrid: ONCE (2004) ISBN: 84-484-0149-2
q ARDANAZ, L.; et al. La escuela inclusiva. Prácticas y reflexiones. Barcelona: Graó (2004) ISBN: 84-7827-325-5
Recursos digitals i eines tiflotècniques per l’alumnat amb discapacitat visual.
q Adreça del servidor de l’Once. Es poden descarregar versions demostració dels diferents programes i adaptacions tiflotècniques.
ftp://ftp.once.es/pub/utt/tiflosoftware/
q Accés a les notícies més importants relacionades amb ceguesa i tecnologia.
http://cidat.once.es/home.cfm?id=2&nivel=1&orden=2
q Accés al catàleg de productes tiflològics i tiflotècnics que comercialitza o distribueix l’Once.
http://cidat.once.es/home.cfm?excepcion=5
q Curs D332: Estratègies TAC per a la inclusió de l'alumnat amb discapacitat visual.
http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/td332/guia.html
q Curs D232: Estratègies per a la inclusió de l'alumnat amb discapacitat visual.
http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/td232/