Assignatura

Intervenció Educativa en Alumnes amb Deficiències Sensorials i Motores

  • codi 10163
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Mariana FUENTES - mafuentes@uic.es

Horari d'atenció

D.visual

- PARTICIPANTS (ONCE)

  • Arnau Gilberte, Àngela. Tècnic en rehabilitació-habilitació.
  • Cerdà Clussella, Gemma. Tècnic en rehabilitació-habilitació.
  • Corbella Roqueta, M. Teresa. Professora d’Informàtica. Servei TIC.
  • Escudero Grao, Ester. Mestra de suport a alumnes amb discapacitat visual.
  • Fernández Uroz, Noemí. Psicòloga i Psicopedagoga.
  • García Lerones, Raquel. Especialista en Tiflotecnologia.
  • Ginebra Coma, Irene. Directora Tècnica Pedagògica.
  • Pallero González, Rafael. Psicòleg.

- CONTACTE

SI es necessita fer una consulta, suggerència, etc. podeu adreçar-vos a:

 

D. motriu

D. auditiva

Mariana Fuentes 

Dptx. D-102

mafuentes@uic.es

 

Responsable assignatura: Mariana Fuentes

mafuentes@uic.es

Responsable Menció d'Educació Especial: Núria Arís

nuria@uic.es

 



 

 

Presentació

 

L'expressió "persones amb discapacitat" és la forma més correcta i àmpliament acceptada de referir-se als homes i dones que formen part del conjunt de persones que, a causa d'un dèficit o anomalia en una estructura o funció corporal, presenten una absència o limitació en la seva capacitat funcional, és a dir, en la possibilitat de realitzar una activitat, ja sigui mental o física, dins del que serien els paràmetres en els que ho poden fer la majoria de persones de la seva edat, nivell cultural, circumstàncies personals, etc.

Per a diferenciar els diferents grups que formen aquest enorme col·lectiu i poder referir a un d'ells en particular, s'acostuma a fer en funció de les conseqüències més significatives que genera la seva discapacitat. D'aquesta manera, es pot parlar de persones amb discapacitat psíquica, orgànica, amb discapacitat sensorial, que pot ser auditiva o visual, persones amb discapacitat física o amb trastorns de mobilitat o, senzillament, persones amb mobilitat reduïda.

D. motora

Es realitzaran 2 sessions sobre l'atenció educativa a alumnes amb mobilitat reduïda. Aquestes aniran adreçades a què els alumnes adquireixin les bases conceptuals sobre la discapacitat motora i coneguin les formes d’escolarització i d’intervenció a l'aula amb nens i nenes amb mobilitat reduïda.

 

D.visual

Es realitzaran 2 sessions sobre l’atenció educativa a alumnes amb discapacitat visual.

Aquestes aniran adreçades a conèixer el CRE ONCE Barcelona, que té com a objectiu posar a l’abast dels alumnes cecs i discapacitats visuals, de les seves famílies i dels professionals que els atenen, tots els recursos humans i materials adients. Aquests faciliten, afavoreixen i potencien el desenvolupament personal, acadèmic i social dels alumnes per tal que puguin superar les dificultats derivades de la seva discapacitat visual.

Tenint en compte que tots estan escolaritzats en centres educatius ordinaris, és important que els futurs mestres coneguin els recursos existents, per tal de què, en cas de necessitat, s’adrecin a les institucions segons el tipus de discapacitat en què es podran trobar a l’aula.

 D.auditiva

Es realitzaran 4 sessions sobre l’atenció educativa a alumnes amb discapacitat auditiva. Aquestes aniran adreçades a què els alumnes adquireixin les bases conceptuals sobre la discapacitat auditiva i coneguin les formes d’escolarització i d’intervenció a l'aula amb nens i nenes amb DA.

Es dedicarà una part a exposicions per part de la docent i a exposicions sobre temàtiques específiques per part dels i les estudiants, així com a la realització de treballs sobre lectures i anàlisi de cas.

 

 

Objectius

D. Motriu

  • Conèixer l’etiologia i la tipologia de la discapacitat física
  • Desenvolupar els criteris d’inclusió educativa segons l’Organització Mundial de la Salut
  • Conèixer diferents materials de suport que facilitaran la participació activa i efectiva de tot l’alumnat

Aplicar metodologies adequades per tal de facilitar la inclusió de l’alumne amb discapacitat motriu

D. visual

  • Donar a conèixer el Centre de Recursos Educatius per a alumnat amb discapacitat visual: qui som i què fem.
  • Contextualitzar el nostre treball d’atenció a la diversitat dins del marc legislatiu actual.
  • Conèixer la tasca que realitza l’Equip Psicopedagògic específic: professionals, criteris d’atenció, àmbit d’actuació i funcions.
  • Donar a conèixer el model explicatiu del procés d’ajustament a la discapacitat visual.
  • Facilitar un coneixement general sobre les intervencions amb les famílies dels alumnes amb discapacitat visual.
  • Experimentar i entendre la baixa visió.
  • Conèixer tècniques i estratègies per potenciar l’autonomia dels alumnes amb discapacitat visual.
  • Conèixer diferents mètodes i tècniques per tal de facilitar la inclusió dels alumnes amb discapacitat visual en les diferents etapes educatives.
  • Donar a conèixer les adaptacions tiflotècniques que utilitzen els alumnes cecs i de baixa visió per treballar amb l’ordinador, i estratègies metodològiques per utilitzar el programari estàndard i específic.
  • Conèixer unes pautes bàsiques per a la selecció i/o adaptació de materials digitals accessibles pels alumnes amb discapacitat visual.
  • Conèixer diferents dispositius d’accés a l’ordinador i programari estàndard i específic per treballar les diferents àrees curriculars en les etapes d’Educació Infantil i Primària.

 D.auditiva

  • Donar a conèixer les bases conceptuals del estudi de la DA; Graus i tipus; etiologia; diverses classificacions.
  • Contextualitzar l’atenció als alumnes amb discapacitat auditiva dins del marc legislatiu actual.
  • Donar a conèixer que són i com funcionen els CREDA.
  • Entendre la  discapacitat auditiva.
  • Donar a conèixer estratègies per potenciar la comunicació i autonomia dels alumnes amb discapacitat auditiva
  • Conèixer els sistemes de comunicació per a l’educació dels alumnes amb DA.
  • Conèixer pautes d’intervenció a l’aula amb alumnat amb DA.
  • Conèixer els professionals que intervenen en el suport educatiu amb nenes i nenes amb DA.
  • Conèixer els enfocaments d’ intervenció lingüística amb alumnes amb DA.  
  • Conèixer diferents mètodes i tècniques per tal de facilitar la inclusió dels alumnes amb DA en les diferents etapes educatives i fer possible una anàlisi crítica sobre l’emplaçament educatiu dels alumnes amb DA.
  • Conèixer unes pautes bàsiques per a la selecció i/o adaptació de materials digitals accessibles pels alumnes amb discapacitat auditiva.
  • Contextualitzar la problemàtica de la sordceguesa.
  • Conèixer pautes d’intervenció amb nens sordcecs.
  • Entendre la situació dels alumnes sordcecs.

 

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Pren iniciatives i es mostra emprenedor davant les situacions que li planteja la seva activitat docent a l'aula d'educació especial.

2. Desenvolupa la seva tasca docent orientada a la qualitat a partir de l'anàlisi reflexiva sobre la seva pròpia activitat.

3. Identifica, analitza i comprèn el concepte d'educació especial i atenció a la diversitat.

 4. Coneix l'evolució històrica de l'educació especial.

5. Coneix els condicionaments legislatius referents a l'educació especial i l'atenció a la diversitat a Catalunya i Espanya.

6. Coneix i comprèn les característiques i necessitats educatives, afectives i socials de l'alumne amb discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.

 7. Coneix i aplica les eines d'avaluació de les necessitats educatives de l'alumnat amb discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.

 8. Dissenya plans d'intervenció educativa dirigits a l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de la discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.

 9. Coneix, comprèn i aplica els recursos didàctics, curriculars i tecnològics per a l'atenció a alumnes amb necessitats educatives permanents o transitòries.

10. Coneix i aplica els processos i criteris d'adaptació curricular per a l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials.

Continguts

D. Motriu

  • Descripció i anàlisi de la discapacitat física
      • Reflexió i coneixement de terminologia de l’OMS (salut, classificació internacional de la funcionalitat, inclusió escolar...)
      • Tractament de casos reals per fer una aproximació a lla discapacitat i la participació a l’escola
      • L’aprenentatge cooperatiu com una estratègia per afavorir la participació activa i efectiva de tot l’alumnat
      • Coneixement de diferents materials de suport i adaptacions d’accessibilitat
      • Participació en diferents desafiaments físics cooperatius

D. visual

  • Presentació del CRE ONCE Barcelona.
  • Objectius.
  • Estructura i organització.

PROCÉS DE DETECCIÓ I AVALUACIÓ DE L’ALUMNAT AMB DISCAPACITAT VISUAL.

  • Marc legislatiu actual: L.O.E. (2006).
  • Alumnat amb n.e.e.
    • Mecanismes d’atenció i suport a l’alumnat amb n.e.e.

- Serveis Educatius Generals (EAP’s, etc)

- Serveis Educatius Específics (CREDV, etc)

  • Criteris.

Què considerem per discapacitat visual?

  • L’ OMS.
  • L’ ONCE.
  • Àmbits d’actuació.
  • Funcions del/la Psicopedagog/ga.
  • Objectiu.
  • Quan?
  • Com?
  • Què?
  • Per què?
  • Equip Psicopedagògic: professionals.
  • Avaluació psicopedagògica.
  • Procés a seguir en la valoració d’un alumne de nova detecció.

ORIENTACIÓ I ASSESSORAMENT FAMILIAR.

  • Ajustament familiar:
    • Deficiència visual congènita.
    • Deficiència visual adquirida.
    • Indicadors de l’ajustament.
    • Moments crítics.
    • Intervenció:
      • Educativa.
      • Terapèutica.
    • Individual.
      • Grupal.

AUTONOMIA PERSONAL.

  • Autonomia personal.
  • Orientació i mobilitat.
  • Activitats de vida diària.
  • Pràctiques.

BAIXA VISIÓ.

  • Concepte de baixa visió.
  • Grups funcionals de visió.
  • Optimització del resta visual.
    • Pràctiques.

EL SUPORT EDUCATIU EN L’ESCOLARITAT OBLIGATÒRIA.

  • Trets característics de la discapacitat visual.
  • Metodologia.
  • Orientacions.
  • Materials baixa visió.
    • Materials braille.
  • Dificultats.
  • Funcions del mestre de suport.
    • Intervenció amb els alumnes.
    • Intervenció amb els Centres Educatius.
    • Intervenció amb les famílies.
  • Braille.
  • Inclusió dels alumnes amb discapacitat visual.
  • Adaptacions de determinats continguts.
  • Activitats complementàries CRE ONCE Barcelona.

RECURSOS DIGITALS I EINES TIFLOTÈCNIQUES PER L’ALUMNAT AMB DISCAPACITAT VISUAL.

  • Eines tiflotècnicques per alumnat amb discapacitat visual
  • Eines TIC i recursos digitals per l’alumnat amb discapacitat visual.
  • Alguns recursos i jocs per a baixa visió i ceguesa.
Accessibilitat de materials a l’aula.
  • Jclic, jocs interactius.
  • Llibres digitals.
  • Documents en format PDF.
  • Activitats accessibles.
Procés d’aprenentatge i metodologia de treball amb les TIC.  

 

D.auditiva
  • Descripció i anàlisi de la discapacitat auditiva.Concepte de discapacitat auditiva. Graus i tipus de DA. Classificacions. Etiologia. La detecció del dèficit auditiu.
  • El marc legal.
  • Las concepcions de la sordesa a traves de la història. La perspectiva mèdica i la perspectiva sociocultural sobre la sordesa.
  • Serveis educatius generals i específics: EAP i CREDA.
  • Desenvolupament cognitiu i lingüístic dels alumnes amb discapacitat auditiva.
  • La comunicació en els nens i nenes sords. Sistemes de comunicació per a l’educació dels nens sords. La comunicació oral i la comunicació gestual. Les llengües de signes. Les llengües de signes de l’Estat Espanyol: la Llengua de Signes Catalana (LSC) i la Llengua de Signes Espanyola (LSE). Els implants coclears.
  • El suport educatiu en l’escolaritat infantil i primària. Professionals que hi intervenen.
  • La intervenció a l’aula amb alumnes amb DA.
  • Les tecnologies d’ajuda. Recursos digitals per al treball amb alumnes amb discapacitat auditiva.
 


-La sordceguesa. Graus i tipus de sordceguesa. Etiologia. La comunicació en el nen sordcec congènit. Comunicació i desenvolupament intel·lectual. La comunicació de les persones sordcegues.

   

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

D. Motriu

Es farà una barreja entre explicacions teòriques per part del professor, amb activitats grupals de reflexió i d’aprenentatge guiat. A més hi haurà la participació de persones amb discapacitat que facilitaran l’empatia dels alumnes vers elles.

D.visual

La metodologia de treball serà des d’un suport teòric amb una pràctica reflexiva, i amb experimentació directa segons les característiques de la sessió.

D. auditiva

La metodologia de treball implicarà explicacions teòriques per part de la professora, exposicions de treball per part de l'alumnat així com activitats grupals i individuals de reflexió i aprenentatge guiat.

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

D. Motriu

Es realitzarà una activitat durant les hores de docència així com la realització d’una unitat didàctica.

D.visual

L’avaluació és farà mitjançant una prova.

D.auditiva

L’avaluació es farà mitjançant una prova d’integració a realizar en classe i d’un treball de rescensió bibliogràfic.

L'avaluació de l'assignatura, a més de l'esmentada avaluació conceptual per part dels professionals de cada àmbit, constarà de:

-Avaluació del portfoli davant d’un tribunal amb professors de la menció

     - Evidència de l’auto gestió de la informació (procés + producte)

     - Exposició davant tribunal

 

Bibliografia i recursos

D.visual

Procés de detecció i avaluació de l’alumnat amb discapacitat visual.

q BONALS,Joan, SÁNCHEZ-CANO, Manuel (coords.). Manual de asesoramiento psicopedagógico. Capitulo 20: El alumnado con déficit visual. Editorial Graó. Barcelona. (1997). ISBN: 978-84-7827-522-9.

q BONALS,Joan, SÁNCHEZ-CANO, Manuel (coords.). La evaluación psicopedagógica. Capítulo 11: La evaluación psicopedagógica del alumnado con déficit visual. Editorial Graó. Barcelona. (2005). ISBN: 84-7827-366-2.

Orientació i assessorament familiar.

q CHECA, Javier; DÍAZ, Pura; PALLERO, Rafael. Psicología y Ceguera. Manual para la intervención psicológica en el ajuste a la deficiencia visual. Capítulo 5: Intervención Psicológica para el ajuste a la deficiencia visual en la infancia y en la adolescencia. Madrid: ONCE (2003) ISBN: 84-484-0123-9

 

Autonomia personal i Baixa visió.

q Curso Básico de Autoaprendizaje sobre "Relación y Comunicación con Personas con Ceguera y Deficiencia Visual.

http://www.once.es/otros/trato/

 

El suport educatiu en l’escolaritat obligatòria.

q BARRAGA, Natalie. Textos reunidos de la doctora Barraga. Madrid: ONCE (1997) ISBN: 84-484-0093-3

 

q FROSTIG, Marianne; HORNE, David i MILLER, Ann-Marie. Figuras y formas. Guía para el maestro. Madrid: Médica Panamericana, S.A. (1973) ISBN: 84-85320-28-X

 

q CHAPMAN, E.J.; TOBIN, M.J.; TOOZE, F.H. i MOSS, S. “Look & Think”. Madrid: ONCE (1997) ISBN: 84-484-0094-1

 

q BUENO, M. i TORO, S. Deficiencia visual. Aspectos psicoevolutivos y educativos. Archidona: Aljibe (1994) ISBN: 84-87767-20-6

 

q BUENO, M.; ESPEJO, B.; RODRÍGUEZ, F. i TORO, S. Niños y niñas con baja visión. Recomendaciones para la família y la escuela. Archidona: Aljibe (1999) ISBN: 84-95212-24-2

 

q BUENO, M.; ESPEJO, B.; RODRÍGUEZ, F. i TORO, S. Niños y niñas con ceguera. Recomendaciones para la família y la escuela. Archidona: Aljibe (2000) ISBN: 84-95212-71-4

 

q MARTÍNEZ, I. i POLO, D. Guía didáctica para la lectoescritura braille. Madrid: ONCE (2004) ISBN: 84-484-0149-2

 

q ARDANAZ, L.; et al. La escuela inclusiva. Prácticas y reflexiones. Barcelona: Graó (2004) ISBN: 84-7827-325-5

 

 

Recursos digitals i eines tiflotècniques per l’alumnat amb discapacitat visual.

q Adreça del servidor de l’Once. Es poden descarregar versions demostració dels diferents programes i adaptacions tiflotècniques.

ftp://ftp.once.es/pub/utt/tiflosoftware/

q Accés a les notícies més importants relacionades amb ceguesa i tecnologia.

http://cidat.once.es/home.cfm?id=2&nivel=1&orden=2

q Accés al catàleg de productes tiflològics i tiflotècnics que comercialitza o distribueix l’Once.

http://cidat.once.es/home.cfm?excepcion=5

q Curs D332: Estratègies TAC per a la inclusió de l'alumnat amb discapacitat visual.

 

http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/td332/guia.html

 

q Curs D232: Estratègies per a la inclusió de l'alumnat amb discapacitat visual.

 

http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/td232/

 

 

Material didàctic

      Materials
            informacio part final pres+b4+b5+21nov+alumn.pptx 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00