Assignatura

Trastorns de Conducta i Personalitat

  • codi 10164
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Presentació

L’assignatura de Trastorns de Conducta i Personalitat és una assignatura optativa de 4t curs dels Graus en Educació Infantil i Primària i correspon a la Menció d’Educació Especial.

En aquesta assignatura s’aborden aquells conceptes teòrics i pràctics que fan referència als possibles trastorns de conducta i de personalitat que es pot trobar l’alumnat a les aules. En aquest sentit, es treballa el desenvolupament de la Personalitat durant la Infància, quins Trastorns de Conducta ens trobem majoritàriament a les aules, com abordar-los partir de l’anomenada Disciplina Positiva i de les Tècniques de Modificació de Conducta, i finalment es fa una breu descripció d’altres possibles trastorns mentals presents en la infància.

Objectius

-Conèixer com es desenvolupa la Personalitat durant la infància i quins són els factors que hi incideixen d’una forma més decisiva.

-Saber què és la Disciplina Positiva i conèixer les principals Tècniques de Modificació de Conducta que s’utilitzen avui en dia de forma eficaç.

-Identificar els principals Trastorns de Conducta i saber plantejar una intervenció adequada a partir de les Tècniques de Modificació de Conducta, de la Disciplina Positiva i de la coordinació amb la Família i altres especialistes.

-Aprendre a fer entrevistes semi-estructurades a pares i mares, i saber fer una anàlisi d’un context familiar real.

Continguts

Tema 1: Conceptes bàsics.

                -Salut.

                -Salut Mental.

                -Psicologia.

                -Psicopatologia.

 

Tema 2: La Personalitat i els seus components.

                -Què és la Personalitat, components i trets.

                -Herència - Ambient.

                -Construcció de la Identitat.

                -Teories de la Personalitat.

                -Límits.

                -Vincle d’Aferrament.

                -Autoestima.

 

Tema 3: El rol del/de la mestre/a i de la família en l’abordatge dels trastorns de la conducta.

                -El rol del/de la Mestre/a.

                -Problemes de Conducta a l’aula.

                -El rol de la Família.

                -Tècniques de Modificació de Conducta.

 

Tema 4: Detecció i intervenció en l’àmbit escolar.

                -TDA-H.

                -Trastorn Negativista - Desafiant.

                -Trastorn Disocial.

                -Trastorns de Personalitat.

                -Altres trastorns mentals.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les classes combinen sessions expositives teòriques i activitats d’aula pràctiques a fi d’aprofundir en els conceptes teòrics. A més, l’assignatura compta amb la realització de 3 treballs de grup que són completament pràctics i aplicats.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’avaluació de l’assignatura és continuada i contempla dues proves escrites de preguntes obertes i tres treballs pràctics de grup.

Bibliografia i recursos

Bibliografia Recomanada:

Ajuriaguerra, J. (1983). Manual de Psiquiatría Infantil. Barcelona: Masson.

Buendía, J. (1996). Psicopatología en niños y adolescentes. Madrid: Pirámide.

Caballo, V. E. (2005). Manual de Psicología Clínica infantil y del adolescente: Trastornos generales. Madrid: Pirámide.

Caballo, V. E. y Simón, M. A. (2004). Manual de Psicología Clínica infantil y del adolescente: Trastornos específicos. Madrid: Pirámide.

González, T. (2011). Psicología Clínica de la Infancia y de la Adolescencia: aspectos clínicos, evaluación e intervención. Madrid: Pirámide.

Vallejo Ruiloba, J. (2007). Introducción a la psicopatología y psiquiatría. Madrid: Masson.

Bibliografia Complementària:

Tema 1:

American Psychiatric Association (2002). DSM‐IV‐TR Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. Barcelona: Masson.

Organización Mundial de la Salud (1992). CIE‐10 Décima revisión de la clasificación internacional de las enfermedades. Trastornos mentales y del comportamiento‐Descripciones clínicas y pautas para el diagnóstico. Madrid: Meditor.

National Center for Clinical Infant Programs (1998). Clasificación diagnóstica : 0‐3, clasificación diagnóstica de la salud mental y los desórdenes en el desarrollo de la infancia . Buenos Aires: Paidós

Tema 2:

Ainswoth, M. (1978). "Patterns of attachment: a psychological study of the strange situation“. Lawrence Erlbaum Associates: Hillsdale.

Bach ,E. y Darder ,P. (2002) “Sedueix‐te per seduir, viure i educar les emocions”. Llibres a l'abast: Barcelona.

Bowlby, J. (1971). “Attachment and Loss (Vol. 1 Attachment)”. Hogart Press: London.

Bowlby, J. (1998) “El apego”. Paidós: Barcelona.

Larsen, R. y Buss, D. , , (2005). “Psicología de la personalidad”. Mc Graw Hill: Mèxic.

Ramos‐Paúl, R. i Torres Cardona, L. (2007). “Normas y límites”. El País S.L.: Madrid.

Rojas Marcos, L. (2007). “La autoestima”. Ed Espasa Calpe: Madrid.

Tema 3:

Caballo i Buela‐Casal (1991). “Manual de técnicas de terapia y modificación de conducta”. Madrid: Siglo XXI.

Grant L. i Evans A. (1994). “Principles of Behavior Analysis”. Nova York: HarperCollins. College Publishers.

Labrador, Cruzado i Muñoz (1993). “Manual de técnicas de modificación y terapia de conducta”. Madrid: Pirámide.

Martin, G. i Pear, J. (2007). “Modificación de conducta: qué es y cómo aplicarla”. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Prentice Hall.

Rodríguez Sacristán, J. i Párraga Pérez, J. (1982). “Técnicas de Modificación de Conducta: Aplicaciones a la Psicopatología Infanto‐Juvenil y a la Educación Especial”. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Tema 4:

Belloch, A. I Fernández‐Álvarez (2002). “Trastornos de la Personalidad”. Síntesis: Barcelona.

Kernberg P (Kernberg, P. 2002). “Trastornos de personalidad en niños y adolescentes” Manual Moderno.

Orjales, I. (2008). “Déficit de atención con hiperactividad. Manual para padres y educadores”. CEPE.

Quintero, F.J. I Correas, J. (2009). “Trastorno po Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH) a lo largo de la vida”. Masson: Barcelona.

Soutullo, C. i Díez A. (2007). “Manual de Diagnóstico y Tratamiento del TDAH”. Panamericana: Barcelona.

Webgrafia:

Fundació Adana: http://www.fundacionadana.org

Trastornos del comportamiento en la infancia y la adolescencia ¿qué está sucediendo? (www.faroshsjd.net).

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00