Trastorns de Conducta i Personalitat
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català
Responsable
Dra. Mariana FUENTES - mafuentes@uic.es
Horari d'atenció
Professora Mariana Fuentes
Cal concertar previament per correu electrònic: mafuentes@uic.es
Dptx 102
Professora Anna Carballo
Cal concertar previament per correu electrònic: anna.carballo@gmail.com
L’assignatura té la finalitat d'apropar als alumnes als conceptes bàsics de salut mental i trastorn mental, i explicar els principals trastorns de conducta i personalitat. Pretén analitzar el desenvolupament de la personalitat, afavorir la reflexió per part dels estudiants sobre els problemes de conducta a l'aula, així com donar eines per afrontar-les. Es consideren les relacions dels Mestres amb els professionals de suport i amb les famílies dels nens i nenes.
-Analitzar i comprendre els processos educatius dins i fora de l'aula relatius al període de 6 a 12 anys.
- Conèixer els fonaments de l'educació primària
-Conèixer com es desenvolupa la Personalitat durant la infància i quins són els factors que hi incideixen d’una forma més decisiva.
-Saber què és la Disciplina Positiva i conèixer les principals Tècniques de Modificació de Conducta que s’utilitzen avui en dia de forma eficaç. -Identificar els principals Trastorns de Conducta i saber plantejar una intervenció adequada a l’aula i establir coordinació amb la Família i altres especialistes. -Aprendre a fer entrevistes semi-estructurades a pares i mares, i saber fer una anàlisi d’un context familiar real.Adapta las intervenciones a las necesidades y características de los alumnos que presentan dificultades de aprendizaje, de adaptación o de handicap.
Es coherente en la aplicación de procedimientos concretos, funcionales y con los pactos aceptados por los alumnos.
Está familiarizado con el entorno social de los padres o tutores y con el bagaje cultural de los alumnos.
Comunica sus ideas argumentadas y se expresa de forma correcta en la lengua de enseñanza oral y escrita.
Aporta ideas y acciones educativas a los problemas, situaciones y casos que se le plantean en educación especial.
Conoce y comprende las características y necesidades educativas, afectivas y sociales del alumno con deficiencia mental, sensorial, motora o trastorno de conducta y personalidad.
Conoce y aplica las herramientas de evaluación de las necesidades educativas del alumnado con deficiencia mental, sensorial, motora o trastorno de conducta y personalidad.
Diseña planes de intervención educativa dirigidos al alumnado con necesidades educativas especiales derivadas de la deficiencia mental, sensorial, motora o trastorno de conducta y personalidad.
Conoce y aplica técnicas de mediación para la resolución de conflictos.
Promueve y favorece la relación y colaboración entre profesionales de la educación y con las familias para la atención al alumno con necesidades educativas especiales.
Reflexiona y evalúa su actuación docente como instrumento para la mejora de la competencia profesional.
Tema 1: Conceptes bàsics.
¢Salut. ¢Salut Mental. ¢Psicologia. ¢Psicopatologia. Tema 2: La Personalitat i els seus components. ¢Què és la Personalitat, components i trets. ¢Herència - Ambient. ¢Construcció de la Identitat. ¢Teories de la Personalitat. ¢Límits. ¢Vincle d’Aferrament. Tema 3: El rol del/de la mestre/a i de la família en l’abordatge dels trastorns de la conducta. ¢Problemes de Conducta a l’aula. ¢Tècniques de Modificació de Conducta. ¢ Estratègies per comprendre i tractar els problemes de conducta Tema 4: Detecció i intervenció en l’àmbit escolar. ¢TDAH. ¢Trastorn Negativista - Desafiant. ¢Trastorn Disocial. ¢Altres trastorns mentals.COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-04 CEM-06 CEM-07 CEM-08 CEM-15 CEM-16 CEM-17 CEM-19 CEM-20 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-03 CG-04 CG-09 CG-10 CG-11 | Aprenentatge cooperatiu Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Seminaris tallers Tutories |
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
Conèix com es desenvolupa la Personalitat durant la infància i quins són els factors que hi incideixen d’una forma més decisiva | Presentacions orals Treballs i projectes Proves objectives Presentació d'un treball en grup Autoavaluació |
Saber què és la Disciplina Positiva i conèixer les principals Tècniques de Modificació de Conducta que s’utilitzen avui en dia de forma eficaç | Observacions Proves objectives Disseny d'activitats |
Identifica els principals Trastorns de Conducta i sap plantejar una intervenció adequada a l’aula i establir coordinació amb la Família, els especialistes dels serveis d'atenció a la infància i d'altres, i els docents del centre. | Proves objectives Disseny d'activitats Presentacions orals i debats |
Fa entrevistes semi-estructurades a pares i mares, i fa una anàlisi d’un context familiar real. | Proves objectives Disseny d'activitats |