Assignatura

Atenció a la Diversitat a l'escola Inclusiva

  • codi 10165
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Presentació

L’assignatura pretén contribuir a la formació dels futurs docents, a partir del coneixement d’una sèrie de propostes de reflexió i línies d’actuació, per a la millora de l’escolarització de l'alumnat amb necessitats educatives especials i per a la millora de l’acció educadora de tots i totes els i les alumnes, dos aspectes que no poden entendre’s deslligats l’un de l’altre.

Continguts

Models de resposta educativa per atendre la diversitat  en l’aula actual (Conferenciants)

Tema 1

  • Introducció
  • Diversitat i necessitats educatives especials
  • actuacions d'èxit

Tema 2

  • Família - escola
  • Atenció a les famílies
  • Família i discapacitat

Tema 3

  • Adopció

Tema 4

  • Alumnat nouvingut:
    • Eines de valoració de les competències lingüístiques i curriculars de l’alumnat nouvingut
    • Estratègies per atenció a la diversitat d’alumnat nouvingut

Tema 5

  • Comunitats d'aprenentatge
  • Relació comunitat escola
  • Comunitats d’aprenentatge
  • Grups interactius

Tema 6

  • Desenvolupament curricular i organitzatiu de l’aula inclusiva
    • Aspectes organitzatius i didàctics: Disseny i programació curricular
    • Comparativa entre UP normal I EM – DUA
    • Aula inclusiva a ed. Infantil
    • Aula inclusiva a ed. primària

Tema 7

  • Centre de recursos
  • EAP
  • USEE

Tema 8

  • L’aula hospitalària

Tema 9

  • Les competències sistèmiques en educació

Tema 10

      • Propostes didàctiques des de les TIC

Bibliografia i recursos

- Una aproximació pràctica a l’Ensenyament multinivell en el nostre context educatiu

Document basat en les conferències adreçades als professionals de les USEE per Robert Ruiz i Bel, l’abril de 2006

 

- Llengua, interculturalitat i cohesió social. Cap a un currículum més inclusiu

Caixa d’eines 08

Generalitat de Catalunya.Departament d’Educació

1a edició. Octubre de 2008

 

- La pedagogía hospitalaria: reconsideración desde la actividad educativa

Revista complutense de educación issn: 1130-2496 vol. 13 núm. 1 (2002) 303-365

Félix e. González Jiménez, Escolástica Macías Gómez, Felicidad García Hernández

Universidad Complutense de Madrid

 

- Hospitalización infantil y atención psico-educativa en contextos excepcionales de aprendizaje

Isabel López Naranjo, Antonio Fernández Castillo

Revista de Educación, 341. Septiembre-diciembre 2006, pp. 553-577

 

- Manual de servicios, prestaciones y recursos educativos para el alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo

Junta de Andalucía. Consejería de Educación. Dirección General de Participación e Innovación Educativa

Mª del Carmen Angulo Domínguez, Manuel Luna Reche, Inmaculada Prieto Díaz, Lidia Rodríguez Labrador, Mª Luisa Salvador López

DEPÓSITO LEGAL: SE-7537/08. ISBN: 978-84-691-8121-8

 

- Educación especial e inclusión: aportaciones desde la investigación

Silvia Molina Roldán, Charlotte Holland

Revista Educación y Pedagogía, vol. 22, núm. 56, enero-abril, 2010

 

- Cambio, inclusión y calidad en las comunidades de aprendizaje

Ramon Flexa

Universitat de Barcelona 2009 Fundación Infancia y Aprendizaje, ISSN: 1135-6405 Cultura y Educación, 2009, 21 (2), 157-169

 

- Pueblo gitano, género y educación: investigar para excluir o investigar para transformar

Fernando Macías, Gisela Redondo

University of Barcelona

Date of publication: February 25th, 2012. International Journal of Sociology

of Education, 1(1), 71-92. doi: 10.4471/rise.2012.04

 

-Resolución del Parlamento Europeo, de 2 de abril de 2009, sobre la educación de los hijos de los inmigrantes

(2008/2328(INI)) (2010/C 137 E/01)

Diario Oficial de la Unión Europea. Jueves, 2 de abril de 2009

 

- Hacia las aulas inclusivas

Susan Stainback, William Stainback y H. James Jackson

Narcea, S. a. de ediciones

 

- Exploring inclusive pedagogy

Lani Florian and Kristine Black-Hawkins

British Educational Research Journal Vol. 37, No.5, October 2011, pp. 813–828

 

- Informe de valoració de les unitats de suport a l’educació especial (USEE)

Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació

 

- Atenció a la diversitat

Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament

 

- Resolució de 19 de juny de 2012 per la qual s’aprova el document per a l’organització i el funcionament de les escoles i dels centres públics d’educació especial, i les instruccions de recollida de dades a efectes estadístics, per al curs 2012-2013

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00