Assignatura

Atenció a la Diversitat a l'escola Inclusiva

  • codi 10165
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Lda. Cristina PONS - cpons@uic.es
Dra. Mariana FUENTES - mafuentes@uic.es

Horari d'atenció

L’horari previst per tutories és:

 

Torn Matí: de 11:00 a 11:30hs

Torn Tarda: de 15:00 a 15:30hs

 

Aquest horari pot variar en funció de les activitats programades.
L’alumnat podrà sol·licitar tutoria fora d’aquest horari via correu electrònic. Així mateix, el professorat pot convocar tutories amb alumnes individualment o en grup
quan ho consideri adient pel desenvolupament de l’assignatura.

 

Presentació

L’assignatura pretén contribuir a la formació dels futurs docents, a partir del coneixement d’una sèrie de propostes de reflexió i línies d’actuació, per a la millora de l’escolarització de l'alumnat amb necessitats educatives especials i per a la millora de l’acció educadora de tots i totes els i les alumnes, dos aspectes que no poden entendre’s deslligats l’un de l’altre. La finalitat de l’assignatura és conèixer, des de mirades diferents, la resposta educativa i social que s’ofereix als infants amb NEE, i les seves famílies.

 Seguint la legislació vigent, es considera que hi ha diverses mesures per poder atendre a la diversitat però com a futurs docents per poder decidir o seleccionar  quines poden ser les més ajustades per a cada cas, es considera necessari, en primer lloc, poder descobrir i analitzar diferents propostes implementades en la realitat educativa actual, tant des de les pràctiques educatives escolars com des d’àmbits d’actuació complementaris a la tasca docent. 

 Per tant, aquesta assignatura pretén ser un espai d’anàlisi, intercanvi i reflexió des de la visió complementària fruit de les aportacions de diversos professionals i alhora de descobriment profund dels serveis educatius ordinaris i específics per part de la recerca de l’alumnat. Amb tot, promovent un sentit unitari coherent seguint tot el procés formatiu, acompanyat amb el treball ordinari d’aula i conduit pel responsable de l’assignatura.

 

Objectius

1.Analitzar conceptualment les connotacions del constructe “Atenció a la Diversitat”  i el seu reflex en la legislació educativa actual.

 

2. Conèixer diferents models de resposta educativa per atendre la diversitat  en  l’actualitat.

 

3.Realitzar un estudi profund dels diferents serveis educatius i socials, generals i específics que s’ofereixen, les seves polítiques i funcionament per poder analitzar -los des del pensament crític.

 

4.Entendre la necessitat de la cooperació entre els diferents agents (professional, familiar, comunitari) implicats en la tasca educativa.

 

5.Promoure actituds de respecte envers les diferències individuals de l’alumnat, les seves famílies i cap als seus companys i altres professionals que intervenen.

 

 6.Desenvolupar una metodologia de treball que faciliti la participació, el treball cooperatiu, la recerca documental, l' elaboració acurada de treballs i la relació teoria pràctica.

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-08 - Saber informar altres professionals especialistes per tal d'abordar la col·laboració del centre i del mestre en l'atenció a les necessitats educatives especials que es plantegin.
  • CEM-09 - Adquirir recursos per afavorir la integració educativa d'estudiants amb dificultats.
  • CEM-20 - Valorar la importància del treball en equip.
  • CEM-31 - Analitzar i incorporar de forma crítica les qüestions més rellevants de la societat actual que afecten l'educació familiar i escolar: impacte social i educatiu dels llenguatges audiovisuals i de les pantalles; canvis en les relacions de gènere i intergeneracionals; multiculturalitat i interculturalitat; discriminació i inclusió social i desenvolupament sostenible.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.

Continguts

Models de resposta educativa per atendre la diversitat  en l’aula actual (Conferenciants)

Tema 1

  • Introducció
  • Diversitat i necessitats educatives especials
  • actuacions d'èxit

Tema 2

  • Família - escola
  • Atenció a les famílies
  • Família i discapacitat

Tema 3

  • Adopció

Tema 4

  • Alumnat nouvingut:
    • Eines de valoració de les competències lingüístiques i curriculars de l’alumnat nouvingut
    • Estratègies per atenció a la diversitat d’alumnat nouvingut

Tema 5

  • Comunitats d'aprenentatge
  • Relació comunitat escola
  • Comunitats d’aprenentatge
  • Grups interactius

Tema 6

  • Desenvolupament curricular i organitzatiu de l’aula inclusiva
    • Aspectes organitzatius i didàctics: Disseny i programació curricular
    • Comparativa entre UP normal I EM – DUA
    • Aula inclusiva a ed. Infantil
    • Aula inclusiva a ed. primària

Tema 7

  • Centre de recursos
  • EAP
  • USEE

Tema 8

  • L’aula hospitalària

Tema 9

  • Les competències sistèmiques en educació

Tema 10

      • Propostes didàctiques des de les TIC

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
Autoavaluació
Proves objectives
Presentació d'un treball
Presentació d'un treball en grup

Bibliografia i recursos

- Una aproximació pràctica a l’Ensenyament multinivell en el nostre context educatiu

Document basat en les conferències adreçades als professionals de les USEE per Robert Ruiz i Bel, l’abril de 2006

 

- Llengua, interculturalitat i cohesió social. Cap a un currículum més inclusiu

Caixa d’eines 08

Generalitat de Catalunya.Departament d’Educació

1a edició. Octubre de 2008

 

- La pedagogía hospitalaria: reconsideración desde la actividad educativa

Revista complutense de educación issn: 1130-2496 vol. 13 núm. 1 (2002) 303-365

Félix e. González Jiménez, Escolástica Macías Gómez, Felicidad García Hernández

Universidad Complutense de Madrid

 

- Hospitalización infantil y atención psico-educativa en contextos excepcionales de aprendizaje

Isabel López Naranjo, Antonio Fernández Castillo

Revista de Educación, 341. Septiembre-diciembre 2006, pp. 553-577

 

- Manual de servicios, prestaciones y recursos educativos para el alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo

Junta de Andalucía. Consejería de Educación. Dirección General de Participación e Innovación Educativa

Mª del Carmen Angulo Domínguez, Manuel Luna Reche, Inmaculada Prieto Díaz, Lidia Rodríguez Labrador, Mª Luisa Salvador López

DEPÓSITO LEGAL: SE-7537/08. ISBN: 978-84-691-8121-8

 

- Educación especial e inclusión: aportaciones desde la investigación

Silvia Molina Roldán, Charlotte Holland

Revista Educación y Pedagogía, vol. 22, núm. 56, enero-abril, 2010

 

- Cambio, inclusión y calidad en las comunidades de aprendizaje

Ramon Flexa

Universitat de Barcelona 2009 Fundación Infancia y Aprendizaje, ISSN: 1135-6405 Cultura y Educación, 2009, 21 (2), 157-169

 

- Pueblo gitano, género y educación: investigar para excluir o investigar para transformar

Fernando Macías, Gisela Redondo

University of Barcelona

Date of publication: February 25th, 2012. International Journal of Sociology

of Education, 1(1), 71-92. doi: 10.4471/rise.2012.04

 

-Resolución del Parlamento Europeo, de 2 de abril de 2009, sobre la educación de los hijos de los inmigrantes

(2008/2328(INI)) (2010/C 137 E/01)

Diario Oficial de la Unión Europea. Jueves, 2 de abril de 2009

 

- Hacia las aulas inclusivas

Susan Stainback, William Stainback y H. James Jackson

Narcea, S. a. de ediciones

 

- Exploring inclusive pedagogy

Lani Florian and Kristine Black-Hawkins

British Educational Research Journal Vol. 37, No.5, October 2011, pp. 813–828

 

- Informe de valoració de les unitats de suport a l’educació especial (USEE)

Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació

 

- Atenció a la diversitat

Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament

 

- Resolució de 19 de juny de 2012 per la qual s’aprova el document per a l’organització i el funcionament de les escoles i dels centres públics d’educació especial, i les instruccions de recollida de dades a efectes estadístics, per al curs 2012-2013

 

Echeita, G. (2005). Perspectivas y dimensiones críticas en las políticas de atención a la diversidad. Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales, 44. 7-16.

 

Parrilla, A. (2002). Acerca del origen y el sentido de la educación inclusiva. Revista de Educación, 327: 11-29.

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00