Assignatura

Atenció a la Diversitat a l'escola Inclusiva

  • codi 10165
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Mariana FUENTES - mafuentes@uic.es

Horari d'atenció

Horari d'atenció:

 

Dimecres de 11:00 a 12:00hs

 


Cal concertar via correu electrònic: mafuentes@uic.es

 

 

Presentació

L’assignatura pretén contribuir a la formació dels futurs docents, a partir del coneixement d’una sèrie de propostes de reflexió i línies d’actuació, per a la millora de l’escolarització de l'alumnat amb necessitats educatives especials i per a la millora de l’acció educadora de tots i totes els i les alumnes, dos aspectes que no poden entendre’s deslligats l’un de l’altre. La finalitat de l’assignatura és conèixer, des de mirades diferents, la resposta educativa i social que s’ofereix als infants amb NEE, i les seves famílies.

 Seguint la legislació vigent, es considera que hi ha diverses mesures per poder atendre a la diversitat però com a futurs docents per poder decidir o seleccionar  quines poden ser les més ajustades per a cada cas, es considera necessari, en primer lloc, poder descobrir i analitzar diferents propostes implementades en la realitat educativa actual, tant des de les pràctiques educatives escolars com des d’àmbits d’actuació complementaris a la tasca docent. 

 Per tant, aquesta assignatura pretén ser un espai d’anàlisi, intercanvi i reflexió des de la visió complementària fruit de les aportacions de diversos professionals i alhora de descobriment profund dels serveis educatius ordinaris i específics per part de la recerca de l’alumnat. Amb tot, promovent un sentit unitari coherent seguint tot el procés formatiu, acompanyat amb el treball ordinari d’aula i conduit pel responsable de l’assignatura.

 

Requisits previs

Per poder cursar l'assignatura d'Atenció a la Diversitat cal, previament, l'alumne sigui capaç de:

-Comprendre els processos educatius i d'aprenentatge en el període de 0 a 6 anys, en el context familiar, social i escolar.

- Conèixer els desenvolupaments de la psicologia evolutiva de la infantesa en els períodes de 0 a 3 anys i de 3 a 6 anys.

- Conèixer els fonaments de l'atenció primerenca.

- Reconèixer la identitat de l'etapa i les seves característiques cognitives, psicomotores, comunicatives, socials i afectives.

Objectius

1.Analitzar conceptualment les connotacions del constructe “Atenció a la Diversitat”  i el seu reflex en la legislació educativa actual.

 

2. Conèixer diferents models de resposta educativa per atendre la diversitat  en  l’actualitat.

 

3.Realitzar un estudi profund dels diferents serveis educatius i socials, generals i específics que s’ofereixen, les seves polítiques i funcionament per poder analitzar -los des del pensament crític.

 

4.Entendre la necessitat de la cooperació entre els diferents agents (professional, familiar, comunitari) implicats en la tasca educativa.

 

5.Promoure actituds de respecte envers les diferències individuals de l’alumnat, les seves famílies i cap als seus companys i altres professionals que intervenen.

 

 6.Desenvolupar una metodologia de treball que faciliti la participació, el treball cooperatiu, la recerca documental, l' elaboració acurada de treballs i la relació teoria pràctica.

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-07 - Promoure el treball cooperatiu i el treball i l'esforç individuals.
  • CEM-09 - Conèixer i abordar situacions escolars en contextos multiculturals.
  • CEM-20 - Mostrar habilitats socials per entendre les famílies i fer-se entendre per aquestes.
  • CEM-63 - Conèixer i aplicar els processos d'interacció i comunicació a l'aula, i dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar un clima a d'aula que faciliti l'aprenentatge i la convivència.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-03 - Saber expressar-se en llengua anglesa segons el nivell b1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Analitza conceptualment les connotacions del constructe “Atenció a la Diversitat” i el seu reflex en la legislació educativa actual.

2. Coneix diferents models de resposta educativa per atendre la diversitat en l’actualitat.

3. Realitza un estudi profund dels diferents serveis educatius i socials, generals i específics que s’ofereixen, les seves polítiques i funcionament i els analitza des del pensament crític.

4. Entén la necessitat de la cooperació entre els diferents agents (professional, familiar, comunitari) implicats en la tasca educativa.

5. Promou actituds de respecte envers les diferències individuals de l’alumnat, les seves famílies i cap als seus companys i altres professionals que intervenen.

6. Desenvolupa una metodologia de treball que faciliti la participació, el treball cooperatiu, la recerca documental, l' elaboració acurada de treballs i la relació teoria pràctica.

Continguts

Models de resposta educativa per atendre la diversitat  en l’aula actual:

Tema 1  

  • Introducció
  • Diversitat i necessitats educatives especials
  • Polítiques educatives i atenció a la diversitat.

 

Tema 2

  • Alumnat nouvingut:
    • Eines  de valoració de les competències lingüístiques i curriculars de l’alumnat nouvingut
    • Estratègies per atenció a la diversitat d’alumnat nouvingut

Tema 3

  • La inclusió educativa; l'Index per a la inclusió

Tema 4

  • Alumnat de minories

Tema 5

  • L'aula hospitalària

Tema 6

  • Comunitats d'aprenentatge
  • Relació comunitat escola
  • Grups interactius

 

Tema 7

  • Les USEE

Tema 8

  • Família - escola

    • Atenció a les famílies
    • Família i discapacitat

 

Tema 9

    • Atenció a la diversitat a través de les TIC
    •  Propostes didàctiques

Tema 10:

El suport a l’ atenció a la infància i l’adolescència. Tipus de serveis i centres. Serveis educatius de zona i serveis educatius específics. Aquest tema es desenvolupa mitjançant l’elaboració i presentació d’un treball de recerca en grup sobre els serveis.

 

  • Centre de recursos
  • EAP
  • ELIC
  • CREDV
  • CREDA
  • SEEM
  • SEETDiC
  • CRAE
  • Centre Obert
  • Espais familiars
  • Centres d’escolarització compartida
  • ....

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-03 CG-04 CG-09 CG-10 CG-11 Aprenentatge cooperatiu
Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Seminaris tallers
Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
Treballs i projectes
Grau de participació
Proves objectives
Presentació d'un treball en grup
Presentació d'un treball
Autoavaluació
Presentacions orals i debats

Bibliografia i recursos

- Una aproximació pràctica a l’Ensenyament multinivell en el nostre context educatiu

Document basat en les conferències adreçades als professionals de les USEE per Robert Ruiz i Bel, l’abril de 2006

 

- Llengua, interculturalitat i cohesió social. Cap a un currículum més inclusiu

Caixa d’eines 08

Generalitat de Catalunya.Departament d’Educació

1a edició. Octubre de 2008

 

- La pedagogía hospitalaria: reconsideración desde la actividad educativa

Revista complutense de educación issn: 1130-2496 vol. 13 núm. 1 (2002) 303-365

Félix e. González Jiménez, Escolástica Macías Gómez, Felicidad García Hernández

Universidad Complutense de Madrid

 

- Hospitalización infantil y atención psico-educativa en contextos excepcionales de aprendizaje

Isabel López Naranjo, Antonio Fernández Castillo

Revista de Educación, 341. Septiembre-diciembre 2006, pp. 553-577

 

- Manual de servicios, prestaciones y recursos educativos para el alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo

Junta de Andalucía. Consejería de Educación. Dirección General de Participación e Innovación Educativa

Mª del Carmen Angulo Domínguez, Manuel Luna Reche, Inmaculada Prieto Díaz, Lidia Rodríguez Labrador, Mª Luisa Salvador López

DEPÓSITO LEGAL: SE-7537/08. ISBN: 978-84-691-8121-8

 

- Educación especial e inclusión: aportaciones desde la investigación

Silvia Molina Roldán, Charlotte Holland

Revista Educación y Pedagogía, vol. 22, núm. 56, enero-abril, 2010

 

- Cambio, inclusión y calidad en las comunidades de aprendizaje

Ramon Flexa

Universitat de Barcelona 2009 Fundación Infancia y Aprendizaje, ISSN: 1135-6405 Cultura y Educación, 2009, 21 (2), 157-169

 

- Pueblo gitano, género y educación: investigar para excluir o investigar para transformar

Fernando Macías, Gisela Redondo

University of Barcelona

Date of publication: February 25th, 2012. International Journal of Sociology

of Education, 1(1), 71-92. doi: 10.4471/rise.2012.04

 

-Resolución del Parlamento Europeo, de 2 de abril de 2009, sobre la educación de los hijos de los inmigrantes

(2008/2328(INI)) (2010/C 137 E/01)

Diario Oficial de la Unión Europea. Jueves, 2 de abril de 2009

 

- Hacia las aulas inclusivas

Susan Stainback, William Stainback y H. James Jackson

Narcea, S. a. de ediciones

 

- Exploring inclusive pedagogy

Lani Florian and Kristine Black-Hawkins

British Educational Research Journal Vol. 37, No.5, October 2011, pp. 813–828

 

- Informe de valoració de les unitats de suport a l’educació especial (USEE)

Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació

 

- Atenció a la diversitat

Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament

 

- Resolució de 19 de juny de 2012 per la qual s’aprova el document per a l’organització i el funcionament de les escoles i dels centres públics d’educació especial, i les instruccions de recollida de dades a efectes estadístics, per al curs 2012-2013

 

Echeita, G. (2005). Perspectivas y dimensiones críticas en las políticas de atención a la diversidad. Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales, 44. 7-16.

 

Parrilla, A. (2002). Acerca del origen y el sentido de la educación inclusiva. Revista de Educación, 327: 11-29.

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00