Atenció a la Diversitat a l'escola Inclusiva
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dra. Mariana FUENTES - mafuentes@uic.es
Horari d'atenció
Horari d'atenció:
Dimecres de 11:00 a 12:00hs
Cal concertar via correu electrònic: mafuentes@uic.es
L’assignatura pretén contribuir a la formació dels futurs docents, a partir del coneixement d’una sèrie de propostes de reflexió i línies d’actuació, per a la millora de l’escolarització de l'alumnat amb necessitats educatives especials i per a la millora de l’acció educadora de tots i totes els i les alumnes, dos aspectes que no poden entendre’s deslligats l’un de l’altre. La finalitat de l’assignatura és conèixer, des de mirades diferents, la resposta educativa i social que s’ofereix als infants amb NEE, i les seves famílies.
Seguint la legislació vigent, es considera que hi ha diverses mesures per poder atendre a la diversitat però com a futurs docents per poder decidir o seleccionar quines poden ser les més ajustades per a cada cas, es considera necessari, en primer lloc, poder descobrir i analitzar diferents propostes implementades en la realitat educativa actual, tant des de les pràctiques educatives escolars com des d’àmbits d’actuació complementaris a la tasca docent.
Per tant, aquesta assignatura pretén ser un espai d’anàlisi, intercanvi i reflexió des de la visió complementària fruit de les aportacions de diversos professionals i alhora de descobriment profund dels serveis educatius ordinaris i específics per part de la recerca de l’alumnat. Amb tot, promovent un sentit unitari coherent seguint tot el procés formatiu, acompanyat amb el treball ordinari d’aula i conduit pel responsable de l’assignatura.
Per poder cursar l'assignatura d'Atenció a la Diversitat cal, previament, l'alumne sigui capaç de:
-Comprendre els processos educatius i d'aprenentatge en el període de 0 a 6 anys, en el context familiar, social i escolar.
- Conèixer els desenvolupaments de la psicologia evolutiva de la infantesa en els períodes de 0 a 3 anys i de 3 a 6 anys.
- Conèixer els fonaments de l'atenció primerenca.
- Reconèixer la identitat de l'etapa i les seves característiques cognitives, psicomotores, comunicatives, socials i afectives.
1.Analitzar conceptualment les connotacions del constructe “Atenció a la Diversitat” i el seu reflex en la legislació educativa actual.
2. Conèixer diferents models de resposta educativa per atendre la diversitat en l’actualitat.
3.Realitzar un estudi profund dels diferents serveis educatius i socials, generals i específics que s’ofereixen, les seves polítiques i funcionament per poder analitzar -los des del pensament crític.
4.Entendre la necessitat de la cooperació entre els diferents agents (professional, familiar, comunitari) implicats en la tasca educativa.
5.Promoure actituds de respecte envers les diferències individuals de l’alumnat, les seves famílies i cap als seus companys i altres professionals que intervenen.
6.Desenvolupar una metodologia de treball que faciliti la participació, el treball cooperatiu, la recerca documental, l' elaboració acurada de treballs i la relació teoria pràctica.
1. Analitza conceptualment les connotacions del constructe “Atenció a la Diversitat” i el seu reflex en la legislació educativa actual.
2. Coneix diferents models de resposta educativa per atendre la diversitat en l’actualitat.
3. Realitza un estudi profund dels diferents serveis educatius i socials, generals i específics que s’ofereixen, les seves polítiques i funcionament i els analitza des del pensament crític.
4. Entén la necessitat de la cooperació entre els diferents agents (professional, familiar, comunitari) implicats en la tasca educativa.
5. Promou actituds de respecte envers les diferències individuals de l’alumnat, les seves famílies i cap als seus companys i altres professionals que intervenen.
6. Desenvolupa una metodologia de treball que faciliti la participació, el treball cooperatiu, la recerca documental, l' elaboració acurada de treballs i la relació teoria pràctica.
Models de resposta educativa per atendre la diversitat en l’aula actual:
Tema 1
Tema 2
Tema 3
Tema 4
Tema 5
Tema 6
Tema 7
Tema 8
Família - escola
Tema 9
Tema 10:
El suport a l’ atenció a la infància i l’adolescència. Tipus de serveis i centres. Serveis educatius de zona i serveis educatius específics. Aquest tema es desenvolupa mitjançant l’elaboració i presentació d’un treball de recerca en grup sobre els serveis.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-03 CG-04 CG-09 CG-10 CG-11 | Aprenentatge cooperatiu Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Seminaris tallers Tutories |
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
Treballs i projectes Grau de participació Proves objectives Presentació d'un treball en grup Presentació d'un treball Autoavaluació Presentacions orals i debats |
- Una aproximació pràctica a l’Ensenyament multinivell en el nostre context educatiu
Document basat en les conferències adreçades als professionals de les USEE per Robert Ruiz i Bel, l’abril de 2006
- Llengua, interculturalitat i cohesió social. Cap a un currículum més inclusiu
Caixa d’eines 08
Generalitat de Catalunya.Departament d’Educació
1a edició. Octubre de 2008
- La pedagogía hospitalaria: reconsideración desde la actividad educativa
Revista complutense de educación issn: 1130-2496 vol. 13 núm. 1 (2002) 303-365
Félix e. González Jiménez, Escolástica Macías Gómez, Felicidad García Hernández
Universidad Complutense de Madrid
- Hospitalización infantil y atención psico-educativa en contextos excepcionales de aprendizaje
Isabel López Naranjo, Antonio Fernández Castillo
Revista de Educación, 341. Septiembre-diciembre 2006, pp. 553-577
- Manual de servicios, prestaciones y recursos educativos para el alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo
Junta de Andalucía. Consejería de Educación. Dirección General de Participación e Innovación Educativa
Mª del Carmen Angulo Domínguez, Manuel Luna Reche, Inmaculada Prieto Díaz, Lidia Rodríguez Labrador, Mª Luisa Salvador López
DEPÓSITO LEGAL: SE-7537/08. ISBN: 978-84-691-8121-8
- Educación especial e inclusión: aportaciones desde la investigación
Silvia Molina Roldán, Charlotte Holland
Revista Educación y Pedagogía, vol. 22, núm. 56, enero-abril, 2010
- Cambio, inclusión y calidad en las comunidades de aprendizaje
Ramon Flexa
Universitat de Barcelona 2009 Fundación Infancia y Aprendizaje, ISSN: 1135-6405 Cultura y Educación, 2009, 21 (2), 157-169
- Pueblo gitano, género y educación: investigar para excluir o investigar para transformar
Fernando Macías, Gisela Redondo
University of Barcelona
Date of publication: February 25th, 2012. International Journal of Sociology
of Education, 1(1), 71-92. doi: 10.4471/rise.2012.04
-Resolución del Parlamento Europeo, de 2 de abril de 2009, sobre la educación de los hijos de los inmigrantes
(2008/2328(INI)) (2010/C 137 E/01)
Diario Oficial de la Unión Europea. Jueves, 2 de abril de 2009
- Hacia las aulas inclusivas
Susan Stainback, William Stainback y H. James Jackson
Narcea, S. a. de ediciones
- Exploring inclusive pedagogy
Lani Florian and Kristine Black-Hawkins
British Educational Research Journal Vol. 37, No.5, October 2011, pp. 813–828
- Informe de valoració de les unitats de suport a l’educació especial (USEE)
Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació
- Atenció a la diversitat
Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament
- Resolució de 19 de juny de 2012 per la qual s’aprova el document per a l’organització i el funcionament de les escoles i dels centres públics d’educació especial, i les instruccions de recollida de dades a efectes estadístics, per al curs 2012-2013
Echeita, G. (2005). Perspectivas y dimensiones críticas en las políticas de atención a la diversidad. Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales, 44. 7-16.
Parrilla, A. (2002). Acerca del origen y el sentido de la educación inclusiva. Revista de Educación, 327: 11-29.