Psicopatologia de l'audició i del Llenguatge
No especificada
Responsable
Horari d'atenció
Luisa Guell: Horari tutoria, dimarts i dijous de 8:30 a 9:00.
Carmen Viejo: Horari tutoria, dijous de 13:30 a 14:00
L'assignatura Psicopatología de l'audició i el llenguatge es configura en dues parts complementàries:
a) Trastorns del llenguatge: classificació i característiques ( Luisa Güell )
b) Avaluació i diagnostico dels trastorns ( Carmen Viejo)
A més dels marcats per la legislació vigent.
· Coneixements bàsics en Psicologia evolutiva i desenvolupament del llenguatge.
· Coneixements bàsics sobre fisiologia i anatomia humana.
· Maneig de programes informàtics: office, rar, adobe acrobat.
· Domini de recerca en internet.
Conèixer la etiología i classificació dels principals trastorns de l'audició i el llenguatge, de la llengua oral i de la llengua escrita.
Conèixer les característiques dels trastorns del llenguatge oral, els trastorns de l'audició i el llenguatge i els trastorns del llenguatge escrit.
Aprendre a detectar i avaluar els trastorns de l'audició, del llenguatge i de la llengua oral.
Analitzar els trastorns del llenguatge i el parla des de l'àmbit escolar.
Gaudir aprenent.
Motivar-se en la capacitació professional i educativa
Coneix les principals aproximacions conceptuals de la Psicopatología de l'Audició i el Llenguatge.
Identifica i analitza els principals trastorns de l'audició, parla i llenguatge.
Identifica, descriu i classifica les principals lesions orgàniques del llenguatge.
Coneix la etiología de les patologies d i l'audició i el llenguatge.
Descriu i argumenta els conceptes bàsics implicats en al pertorbació de la gènesi del llenguatge.
És capaç de fer un diagnòstic diferencial per a classificar cada tipus d'alteració i/o trastorn.
Descriu els diferents models i mètodes d'avaluació en Psicopatología de l'audició i del llenguatge per a proveir la millor intervenció en cada cas.
Valora la importància de la participació constructiva del mestre d'audició i llenguatge en diferents tipus de consultes amb persones i institucions exteriors col·laborant amb altres professionals.
Diferencia opinions de diagnòstics abans d'emetre judicis propis.
1 . Delimitació conceptes. Classificació trastorns
2 . Trastorns de la veu: disfonías i afonías.
3 . Trastorns de la fluïdesa verbal; disfemia, farfulleo i tartajeo.
4 . Trastorns de l'articulació: dislalia, disglosia, disartria.
5 . Trastorns del llenguatge oral I: retard en el desenvolupament del llenguatge, TEL trastorn específic del llenguatge.
6 . Trastorns del llenguatge oral II: afàsia, disfasia, mutisme,
7 . Trastorns llenguatge oral permanents associats a altres trastorns: auditiu, retard mental, autisme, paràlisi cerebral.
8 . Trastorns del llenguatge escrit I: dislèxia - alexia
9 . Trastorns del llenguatge escrit II: disgrafia- agrafia, disclaculia- acalculia. Causes, característiques, sintomatología
10 . Trastorns de l'audició: sorderas i hipoacusias.
11 . Detecció primerenca del trastorn audició i llenguatge en l'escola
12 . Derivació de casos: CDIAT. CREDA.
13 . Implicacions emocionals derivades dels trastorns del llenguatge i auditius
14 . Models d'avaluació dels trastorns del llenguatge.
15. Avaluació psicopedagògica i avaluació del llenguatge.
16 . Programes d'entrenament en els usos cognitius del llenguatge
17 . Examen motor del parla i Protocols d'avaluació.
18 . Avaluació amb proves estandarditzades i no estandarditzades.
El desenvolupament dels mòduls té un caràcter teòric-pràctic amb el seguiment dels temes i de les activitats proposades en cadascun dels mòduls.
1) Avaluació d'alumnes
L'avaluació dels alumnes es realitzarà seguint una estratègia de “portafolios” o en la qual s'inclouran tots els treballs, exercicis, exposicions i autoavaluacions i en dues instàncies:%[1]
a) Grupal: Presentació dels resultats de la situació problemàtica plantejada i de la indagació de l'experiència innovadora.
b) Individual: una instància d'avaluació a través de l'Els criteris de valoració
Utilització del coneixement disponible, tant en discussions, debats, documents per a contrastar les seves pròpies idees, donar-les suport, fonamentar-les.
Comprensió de les idees bàsiques contingudes en els materials analitzats.
Elaboració d'idees pròpies que parteixin del reconeixement dels seus coneixements i de la capacitat d'escolta i receptivitat i que no representin la merarepetició sinó que pugui observar-se la seva interpretació i incorporació en els coneixements personals.
Profunditat en l'anàlisi, és a dir, és capaç de mostrar matisos, discriminar significats i buscar connexions.
Crítica raonada de posicions i fets, fonamentada en arguments.
Claredat expositiva.Estructura lògica de les idees.
Cura formal i rigor en la cita.
Quant al procés:
Participació i aportacions individuals i grupales (orals i escrites, presencials i virtuals)
Compliment dels compromisos assumits.Presentació en els temps i condicions pautadas de la carpeta d'aprenentatge .
Reflexió, autoevaluación i coevaluación
- En relació al procés de cada grup de treball
Mitjançant pautes d'avaluació de forma individual i grupal (entre parells) es reflexionarà sobre el procés seguit en el grup quant a evolució, rols, conflictes. També de forma individual en l'autoavaluació es reflexionarà sobre el procés d'aprenentatge i els seus resultats.
Triangualación: Amb totes les fonts d'avaluació mitjançant entrevistes, la professora triangulará la informació i s'arribarà a la qualificació final per a l'acreditació.
-------------------------------------------------------------------------------
%[1] Els alumnes que no assisteixin regularment a classe, i que es presentin a l'examen final haurien de contactar prèviament amb la professora
imard, P y Abadie,C. (1992). Intervención precoz en los trastornos de lenguaje del niño. Barcelona. Masson.
Barcelona. Graó.
Busto, Mª Carmén (1995). Manual de Logopedia Escolar. CEPE.
Bustos Sánchez,I. (1981) Reeducación del problema de la voz. Madrid: CEPE.
Calsina, C. y Fernández, R. (1996). Logodraf. Ejercicios de discriminación logopédica. Madrid. Escuela Española.
Gallardo, J.R. y Gallego J.L.(1993) Manual de Logopedia Escolar. Málaga. Aljibe..
Gallego, J. L. (2006) (Comp): Enciclopedia temática de Logopedia (2 Vols.). Málaga: Aljibe.
García Tapia , R. ; Cobeta I.(1996). Diagnóstico y tratamiento de los trastornos de la voz. Barcelona. Lebón.
Peña Casanova,J. (1986).Manual de Logopedia. Barcelona. Toray-Massón.
Peña Casanova,J. (2001). Manual de Logopedia.Barcelona. Toray-Massón.
Perelló,Jorge.(1990). Trastornos del Habla. Barcelona.
Puyuelo, M. y Rondal, J.A. (2003). Manual del desarrollo y alteraciones del lenguaje. Barcelona: Masson.