Assignatura

Psicopatologia de l'audició i del Llenguatge

  • codi 10171
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 12

No especificada

Professorat

Responsable

Horari d'atenció

Luisa Guell: Horari tutoria, dimarts i dijous de 8:30 a 9:00. 


Carmen Viejo: Horari tutoria, dijous de 13:30 a 14:00

Presentació

L'assignatura Psicopatología de l'audició i el llenguatge es configura en dues parts complementàries: 



a) Trastorns del llenguatge: classificació i característiques ( Luisa Güell )


b) Avaluació i diagnostico dels trastorns ( Carmen Viejo)

Requisits previs

A més dels marcats per la legislació vigent. 

· Coneixements bàsics en Psicologia evolutiva i desenvolupament del llenguatge. 

· Coneixements bàsics sobre fisiologia i anatomia humana. 

· Maneig de programes informàtics: office, rar, adobe acrobat. 

· Domini de recerca en internet.

Objectius

Conèixer la etiología i classificació dels principals trastorns de l'audició i el llenguatge, de la llengua oral i de la llengua escrita. 

Conèixer les característiques dels trastorns del llenguatge oral, els trastorns de l'audició i el llenguatge i els trastorns del llenguatge escrit. 

Aprendre a detectar i avaluar els trastorns de l'audició, del llenguatge i de la llengua oral. 

Analitzar els trastorns del llenguatge i el parla des de l'àmbit escolar. 

Gaudir aprenent. 

Motivar-se en la capacitació professional i educativa

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-04 - Conèixer els processos d'interacció i comunicació dins l'aula.
  • CEM-05 - Conèixer l'evolució històrica del sistema educatiu al nostre país i els condicionants polítics i legislatius de l'activitat educativa.
  • CEM-06 - Abordar i resoldre problemes de disciplina.
  • CEM-07 - Promoure el treball cooperatiu i el treball i l'esforç individuals.
  • CEM-08 - Promoure accions d'educació en valors orientades a la preparació d'una ciutadania activa i democràtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-07 - Conèixer els elements que conformen el pensament crític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-08 - Conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CEM-03 - Analitzar la pràctica docent i les condicions institucionals que l'emmarquen.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Coneix les principals aproximacions conceptuals de la  Psicopatología de l'Audició i el Llenguatge. 

Identifica i analitza els principals trastorns de l'audició, parla i llenguatge. 

Identifica, descriu i classifica les principals lesions orgàniques del llenguatge. 

Coneix la etiología de les patologies d i l'audició i el llenguatge. 

Descriu i argumenta els conceptes bàsics implicats en al pertorbació de la gènesi del llenguatge. 

És capaç de fer un diagnòstic diferencial per a classificar cada tipus d'alteració i/o trastorn. 

Descriu els diferents models i mètodes d'avaluació en Psicopatología de l'audició i del llenguatge per a proveir la millor intervenció en cada cas. 

Valora la importància de la participació constructiva del mestre d'audició i llenguatge en diferents tipus de consultes amb persones i institucions exteriors col·laborant amb altres professionals. 

Diferencia opinions de diagnòstics abans d'emetre judicis propis.

Continguts

1 . Delimitació conceptes. Classificació trastorns

 

2 . Trastorns de la veu: disfonías i afonías.

 

3 . Trastorns de la fluïdesa verbal;  disfemia, farfulleo i tartajeo.

 

4 . Trastorns de l'articulació:  dislalia, disglosia, disartria.

 

5 . Trastorns del llenguatge oral I: retard en el desenvolupament del llenguatge, TEL trastorn específic del llenguatge.

 

6 . Trastorns del llenguatge oral II: afàsia, disfasia, mutisme,

 

7 . Trastorns llenguatge oral permanents associats a altres trastorns: auditiu, retard mental, autisme, paràlisi cerebral.

 

8 . Trastorns del llenguatge escrit I: dislèxia - alexia

 

9 . Trastorns del llenguatge escrit II:  disgrafia- agrafia, disclaculia- acalculia. Causes, característiques,  sintomatología

 

10 . Trastorns de l'audició:  sorderas  i hipoacusias.

 

11 . Detecció primerenca del trastorn audició i llenguatge en l'escola

 

12 . Derivació de casos: CDIAT. CREDA.

 

13 . Implicacions emocionals derivades dels trastorns del llenguatge i auditius

 

14 . Models d'avaluació dels trastorns del llenguatge.

 

15. Avaluació psicopedagògica i avaluació del llenguatge.

 

16 . Programes d'entrenament en els usos cognitius del llenguatge

 

17 . Examen motor del parla i Protocols d'avaluació.

 

18 . Avaluació amb proves estandarditzades i no estandarditzades.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula


L'estructura de l'assignatura inclou diverses estratègies formatives: metodo expositiu o magistral ;estudi de casos; seminaris i tallers intensiu; grups de treball amb resolucions de problemes i apendizaje cooperatiu; pràctiques i implementació d'experiències innovadores i tutorias individuals i grupales.

 El desenvolupament dels mòduls té un caràcter teòric-pràctic amb el seguiment dels temes i de les activitats proposades en cadascun dels mòduls.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

1) Avaluació d'alumnes 

L'avaluació dels alumnes es realitzarà seguint una estratègia de “portafolios” o en la qual s'inclouran tots els treballs, exercicis, exposicions i autoavaluacions i en dues instàncies:%[1] 

a) Grupal: Presentació dels resultats de la situació problemàtica plantejada i de la indagació de l'experiència innovadora. 

b) Individual: una instància d'avaluació a través de l'Els criteris de valoració 

Utilització del coneixement disponible, tant en discussions, debats, documents per a contrastar les seves pròpies idees, donar-les suport, fonamentar-les. 

Comprensió de les idees bàsiques contingudes en els materials analitzats. 


Elaboració d'idees pròpies que parteixin del reconeixement dels seus coneixements i de la capacitat d'escolta i receptivitat i que no representin la merarepetició sinó que pugui observar-se la seva interpretació i incorporació en els coneixements personals. 

Profunditat en l'anàlisi, és a dir, és capaç de mostrar matisos, discriminar significats i buscar connexions. 

Crítica raonada de posicions i fets, fonamentada en arguments. 

Claredat expositiva.Estructura lògica de les idees. 

Cura formal i rigor en la cita. 


Quant al procés: 


Participació i aportacions individuals i grupales (orals i escrites, presencials i virtuals) 

Compliment dels compromisos assumits.Presentació en els temps i condicions pautadas de la carpeta d'aprenentatge . 

Reflexió, autoevaluación i coevaluación

- En relació al procés de cada grup de treball 

Mitjançant pautes d'avaluació de forma individual i grupal (entre parells) es reflexionarà sobre el procés seguit en el grup quant a evolució, rols, conflictes. També de forma individual en l'autoavaluació es reflexionarà sobre el procés d'aprenentatge i els seus resultats.

Triangualación: Amb totes les fonts d'avaluació mitjançant entrevistes, la professora triangulará la informació i s'arribarà a la qualificació final per a l'acreditació. 

------------------------------------------------------------------------------- 



%[1] Els alumnes que no assisteixin regularment a classe, i que es presentin a l'examen final haurien de contactar prèviament amb la professora

Bibliografia i recursos

imard, P y Abadie,C(1992). Intervención precoz en los trastornos de lenguaje del niño. Barcelona. Masson.

Barcelona. Graó.

 Busto, Mª Carmén (1995). Manual de Logopedia Escolar. CEPE.

 Bustos Sánchez,I. (1981) Reeducación del problema de la voz. Madrid: CEPE.

 Calsina, C. y Fernández, R. (1996). Logodraf. Ejercicios de discriminación logopédica. Madrid. Escuela Española.

 Gallardo, J.R. y Gallego J.L.(1993) Manual de Logopedia Escolar. Málaga. Aljibe..

Gallego, J. L. (2006) (Comp): Enciclopedia temática de Logopedia (2 Vols.). Málaga: Aljibe.

García Tapia , R. ; Cobeta I.(1996). Diagnóstico y tratamiento de los trastornos de la voz. Barcelona. Lebón.

Peña Casanova,J. (1986).Manual de Logopedia. Barcelona. Toray-Massón.

 Peña Casanova,J. (2001). Manual de Logopedia.Barcelona. Toray-Massón.

Perelló,Jorge.(1990). Trastornos del Habla. Barcelona.

Puyuelo, M. y Rondal, J.A. (2003). Manual del desarrollo y alteraciones del lenguaje. Barcelona: Masson.

Material didàctic

      Materials
            Carmen _Archivo PDF glossari vademecum.pdf 
            Carmen_Archivo PDF L'avaluacio llenguatge sesio 1  lavaluaciodelllenguatge.pdf 
            Carmen_Procediments estandarditzats sesió 1_PDF procedimientosestandarizados.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00