Assignatura
Anatomia, Fisiologia i Neurologia del Llenguatge
- codi 10172
- curs 4
- període Semestre 1
- tipus op
- credits 6
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Professorat
Responsable
Lc. Sergi FONT - sfont@uic.es
Horari d'atenció
L’horari d’atenció serà el dimarts de les 11 a les 12 del matí.
Serà al despatx D-γ102. (Edifici Gamma, despatx 102).
Cal concertar una visita enviant un correu a sfont@uic.cat
Presentació
En aquesta assignatura es donaran les bases teòriques per tal de conèixer l'anatomia implicada en en la creació i percepció del so. S'aprofundirà en el funcionament dels òrgans implicats en la fonació i l'audició i es farà èmfasi en la funció del cervell com a actor dins la interpretació de l'audició i la producció del llenguatge.
L'assignatura serà de base teòrica, però amb l'objectiu de buscar-ne les aplicacions pràctiques.
Es tindrà present que és una assignatura orientada a futurs docents. Per tant s'oferiran recursos didàctics a l'entorn de l'audició i el llenguatge.
Requisits previs
No són necessaris requisits previs. Però s'agraeixen coneixements de física.
Objectius
Els objectius de l'assignatura són:
- Dominar el funcionament dels instruments que participen en el sistema fonatori i auditiu.
- Reconeixer les implicacions cerebrals que provoca el llenguatge.
- Identificar els òrgans, músculs i ossos implicats en la fonació i l'audició.
- Adquirir recursos per tal d'aplicar els continguts de l'assignatura a les aules.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
- CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
- CG-03 - Saber expressar-se en llengua anglesa segons el nivell b1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
- CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
- CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
- CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
- CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
- CEM-08 - Promoure accions d'educació en valors orientades a la preparació d'una ciutadania activa i democràtica.
- CEM-15 - Conèixer les característiques d'aquests estudiants, així com les dels seus contextos motivacionals i socials.
- CEM-25 - Comprendre els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals (física, química, biologia i geologia).
- CEM-39 - Conèixer el currículum escolar de matemàtiques.
- CEM-43 - Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents en els estudiants.
- CEM-44 - Comprendre els principis bàsics de les ciències del llenguatge i de la comunicació.
- CEM-62 - Adquirir un coneixement pràctic de l'aula i de la seva gestió.
- CEM-63 - Conèixer i aplicar els processos d'interacció i comunicació a l'aula, i dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar un clima a d'aula que faciliti l'aprenentatge i la convivència.
- CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
- CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
- CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho duna manera contemporània, professional i sistemàtica.
- CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
- CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
- CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
- CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
1 - Identifica i analitza les bases neurobiològiques dels transtorns de l'audició i el llenguatge.
3 - Coneix els processos que intervenen en el desenvolupament del llenguatge.
27 - Descriu i relaciona els conceptes d'audició, llenguatge, parla i llenguatge.
28 - Coneix l'estructura general del sistema nerviós i la fisiologia de l'audició per entendre la importància de la neurofisiologia en el desenvolupament auditiu i del llenguatge.
29 - Coneix el procés de desenvolupament dels mecanismes auditius.
32 - Coneix els principis bàsics de la neurofisiologia del llenguatge.
Continguts
- Conceptes generals: audició, parla i llenguatge. Metodologies d'estudi.
- Biofísica del so.
- Ones sonores: propagació i recepció del so.
- Acústica aplicada.
- Neurofisiologia. Estructura general del sistema nerviós. Sistema nerviós central. Hemisferis cerebrals i àrees corticals. Sistema nerviós perifèric. Sistema nerviós autònom.
- Anatomia de l'oïda. L'oïda externa. L'oïda interna.
- Audició i fisiologia de l'audició: desenvolupament dels mecanismes auditius.
- Teories que expliquen la discriminació de freqüències.
- Àrees corticals del llenguatge parlat i escrit. Participació de les vies motores en el llenguatge.
- Transtorns i exploració funcional de l'audició: classes de sordesa.
- Conjunt d'òrgans de la veu i la parla: sistema respiratori i conceptes generals sobre la respiració.
- Anatomia funcional de la laringe. Mecanismes de la fonació.
- Neurologia del llenguatge: anatomia funcional del còrtex cerebral. Asimetria i dominància cerebral. Lateralització del llenguatge. Model de Wernicke-Geschwind. Llenguatge i cognició. Teoria de Shannon. Transtorns de la parla i el llenguatge.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|
CEM-08 | Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral
| Classes pràctiques Estudi i treball en grup
|
CEM-15 | Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos
| Classes pràctiques Seminaris tallers
|
CEM-25 | Aprenentatge orientat a projectes Resolució d'exercicis i problemes
| Classes pràctiques Classes teòriques
|
CEM-39 | Aprenentatge cooperatiu Resolució d'exercicis i problemes
| Estudi i treball en grup Seminaris tallers
|
CEM-43 | Estudi de casos
| Seminaris tallers
|
CEM-44 | Aprenentatge cooperatiu Contracte d'aprenentatge
| Classes pràctiques Seminaris tallers
|
CEM-62 | Aprenentatge orientat a projectes Mètode expositiu / lliçó magistral
| Classes pràctiques Classes teòriques
|
CEM-63 | Aprenentatge orientat a projectes Contracte d'aprenentatge Estudi de casos
| Classes pràctiques Seminaris tallers
|
CET-1 | Mètode expositiu / lliçó magistral
| Classes teòriques
|
CET-2 | Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral
| Classes teòriques Seminaris tallers
|
CET-3 | Aprenentatge orientat a projectes Mètode expositiu / lliçó magistral
| Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom
|
CET-4 | Aprenentatge orientat a projectes
| Classes pràctiques
|
CET-5 | Aprenentatge cooperatiu
| Estudi i treball en grup
|
CET-6 | Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes
| Classes pràctiques
|
CET-7 | Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes
| Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup
|
CG-01 | Aprenentatge basat en problemes Resolució d'exercicis i problemes
| Classes pràctiques
|
CG-02 | Estudi de casos
| Seminaris tallers
|
CG-04 | Estudi de casos Resolució d'exercicis i problemes
| Classes pràctiques Seminaris tallers
|
CG-09 | Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes
| Estudi i treball en grup
|
CG-10 | Aprenentatge orientat a projectes
| Estudi i treball en grup
|
CG-11 | Aprenentatge orientat a projectes
| Estudi i treball individual / autònom
|
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L’assignatura comprova l’obtenció de les competències per part dels alumnes a través d’ímputs pràctics i teòrics.
És necessari assistir a un 80% de les classes per ser avaluat.
Es tindrà en compte la participació i actitud a l’aula.
Hi haurà avaluacions individuals i grupals.
- Grupals: es dividirà la classe per grups que hauran d'anar variant. S'encarregaran tasques de treball en equip i de construcció de recursos per a la docència.
- Individuals: Hi haurà anàlisis d'articles i comentaris. També es demanarà comentaris de documents audiovisuals o webs que es recomanin a classe.
Es farà un examen teòric.
El pes de cada una de les parts és el següent:
- Les avaluacions individuals: 20%
- Les grupals: 30%
- L’examen: 35%
- La participació i actitud a l’aula: 15%
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|
1 | Proves objectives Disseny d'activitats
|
3 | Proves objectives Prova d'execució
|
27 | Treballs i projectes Proves objectives
|
28 | Treballs i projectes Proves objectives
|
29 | Treballs i projectes Proves objectives
|
32 | Proves objectives Autoavaluació
|
Bibliografia i recursos
- Bear MF, Connors BW, Paradiso MA. (1996) Neuroscience: exploring the brain. Williams &Wilkins.
- Junque C, Bruna O y Mataró M. (2005). Neuropsicología del Lenguaje. Masson, Barcelona.
- Junqué C y Barroso J (2009). Manual de Neuropsicología. Madrid. SíntesisPsicología.
- Kolb B y Whishaw I.Q (2006): Neuropsicología Humana. Ed. Médica Panamericana
-
Purves D, Auguste GJ, Fitzpatrick D, Katz LC, LaMantia AS, McNamara JO. (2001) Invitación a la neurociencia. Ed Médica Panamericana. Buenos Aires
-
Rodríguez S, Smith-Agreda JM. (1999) Anatomia de los órganos del lenguaje, visión y audición. Ed. Médica Panamericana, Buenos Aires.
-
Seikel JA, King DW, Drumright DG. (1997) Anatomy and Physiology for speech, language and hearing. Expanded ed, Singular Publishing Group, San Diego.
-
Tirapu Ustárroz J, Ríos Lago M, Maestú Unturbe F. (2008). Manual de Neuropsicología. Barcelona. Viguera Editores.
Material didàctic