Anatomia, Fisiologia i Neurologia del Llenguatge
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Horari d'atenció
L’horari d’atenció acadèmica serà el dilluns a l’estona del descans de 11:30 a 12:00. Podeu concertar una entrevista enviant un correu a salbareda@uic.es
En aquesta assignatura es donaran les bases teòriques per tal de conèixer l'anatomia implicada en en la creació i percepció del so. S'aprofundirà en el funcionament dels òrgans implicats en la fonació i l'audició i es farà èmfasi en la funció del cervell com a actor dins la interpretació de l'audició i la producció del llenguatge.
L'assignatura serà de base teòrica, però amb l'objectiu de buscar-ne les aplicacions pràctiques.
Es tindrà present que és una assignatura orientada a futurs docents. Per tant s'oferiran recursos didàctics a l'entorn de l'audició i el llenguatge.
No són necessaris requisits previs. Però facilita molt tenir coneixements d’anatomia i fisiologia humana així com conceptes de física relacionats amb la transmissió de les ones.
Els objectius de l'assignatura són:
1 - Identifica i analitza les bases neurobiològiques dels transtorns de l'audició i el llenguatge.
3 - Coneix els processos que intervenen en el desenvolupament del llenguatge.
10- Coneix l’etiologia (anatòmica i fisiològica) de les patologies de la audició i el llenguatge.
27 - Descriu i relaciona els conceptes d'audició, llenguatge, parla i llenguatge.
28 - Coneix l'estructura general del sistema nerviós i la fisiologia de l'audició per entendre la importància de la neurofisiologia en el desenvolupament auditiu i del llenguatge.
29 - Coneix el procés de desenvolupament dels mecanismes auditius.
32 - Coneix els principis bàsics de la neurofisiologia del llenguatge.
I- Neurofisiologia:
II- Audició:
III- Llenguatge:
Tema 2. L'oïda. Anatomia i fisiologia
Materials
T. 2. L'oïda. Anatomia i fisiologia t.2.loida.pptx
Tema 3. Biofísica del so
Materials
La percepción acústica dialnet-lapercepcionacustica-4293906.pdf
Sons i sorolls guia_sons_i_soroll_milloraqualitatacustica.pdf
Tema 3. Biofísica del so t3.biofisicadelso.pdf
Tema 4. Respiratori i estructures de la fonació
Materials
t.4.respiratoriiveu.pdf
Tema Articles de recerca
Materials
basesneurobiologicas...dislexia.pdf
percepcio?auditiva.pdf
evaluaciondelprocesoauditivoenninoscontranstornosdelenguaje.pdf
procesamientoauditivoeneltrastornoespecificodellenguaje.pdf
trastornosespecificosdellenguaje.estudiosconmagnetoencefalografia.pdf
marcadoresneurocognitivosentel-buizayotros-art.pdf
Tema 5. Neurologia de l'audició. Transtorns d'audició
Materials
t.5.neurologiadelaudicioitranstrons.pdf
Tema 6. Neurologia i transtorns del llenguatge
Materials
t.6.neurologiaitranstornsdelllenguatge.pptx
Tema 1. Neurofisiologia
Materials
1. Neurofisiologia 1.neurofisiologia.pdf
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-08 | Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes pràctiques Estudi i treball en grup |
CEM-15 | Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos | Classes pràctiques Seminaris tallers |
CEM-25 | Aprenentatge orientat a projectes Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Classes teòriques |
CEM-39 | Aprenentatge cooperatiu Resolució d'exercicis i problemes | Estudi i treball en grup Seminaris tallers |
CEM-43 | Estudi de casos | Seminaris tallers |
CEM-44 | Aprenentatge cooperatiu Contracte d'aprenentatge | Classes pràctiques Seminaris tallers |
CEM-62 | Aprenentatge orientat a projectes Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes pràctiques Classes teòriques |
CEM-63 | Aprenentatge orientat a projectes Contracte d'aprenentatge Estudi de casos | Classes pràctiques Seminaris tallers |
CET-1 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques |
CET-2 | Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Seminaris tallers |
CET-3 | Aprenentatge orientat a projectes Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom |
CET-4 | Aprenentatge orientat a projectes | Classes pràctiques |
CET-5 | Aprenentatge cooperatiu | Estudi i treball en grup |
CET-6 | Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes | Classes pràctiques |
CET-7 | Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes | Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup |
CG-01 | Aprenentatge basat en problemes Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques |
CG-02 | Estudi de casos | Seminaris tallers |
CG-04 | Estudi de casos Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Seminaris tallers |
CG-09 | Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes | Estudi i treball en grup |
CG-10 | Aprenentatge orientat a projectes | Estudi i treball en grup |
CG-11 | Aprenentatge orientat a projectes | Estudi i treball individual / autònom |
L’assignatura comprova l’adquisició de les competències per part dels alumnes a través d’ímputs pràctics i teòrics.
És necessari assistir a un 80% de les classes presencials per ser avaluat.
El pes de cada una de les activitats de l’assignatura és el següent:
Activitat |
% del pes |
Tipus d’activitat |
data |
Assistència i participació a l’aula |
15 % |
Treball individual i col·lectiu a l’aula. Puntualitat i atenció. Aportacions i grau d’implicació |
Diàriament |
Treball de recerca individual |
20 % |
Lectura i comentari d’articles científics i estudi de casos. |
Periòdiques |
Porta foli de la menció |
30 % |
Individual |
18 de gener |
Proves escrites |
35 % |
Individual |
7 de novembre 16 de gener |
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
1 | Proves objectives Disseny d'activitats |
3 | Proves objectives Prova d'execució |
27 | Treballs i projectes Proves objectives |
28 | Treballs i projectes Proves objectives |
29 | Treballs i projectes Proves objectives |
32 | Proves objectives Autoavaluació |
Purves D, Auguste GJ, Fitzpatrick D, Katz LC, LaMantia AS, McNamara JO. (2001) Invitación a la neurociencia. Ed Médica Panamericana. Buenos Aires
Rodríguez S, Smith-Agreda JM. (1999) Anatomia de los órganos del lenguaje, visión y audición. Ed. Médica Panamericana, Buenos Aires.
Seikel JA, King DW, Drumright DG. (1997) Anatomy and Physiology for speech, language and hearing. Expanded ed, Singular Publishing Group, San Diego.
Tirapu Ustárroz J, Ríos Lago M, Maestú Unturbe F. (2008). Manual de Neuropsicología. Barcelona. Viguera Editores.