Assignatura

Aprenentatge i Desenvolupament Motor

  • codi 10175
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Presentació

La matèria "aprenentatge i desenvolupament motor" planteja situar al alumne en relació amb l'àmbit del comportament motor, i més concretament profunditzar en l'estudi del desenvolupament, aprenentatge i control motor com camps de coneixement fundamentals en el proces de formació del docent en l'àrea d'educació física

Objectius

Analitzar l'evolució del desenvolupament motor en les etapes infantil (0-6 anys) i primària (6-12 anys)

Compendre  la interacció del individu amb el seu medi.

Conèixer l'entorn del nen, tant des del punt de vista del desenvolupament com de l'aprenentatge i determinar les possibles intervencions educatives.

Ser capaç de pendre decisions en la pràctica docent, tant a nivell de selecció i seqüènciació de continguts com al disseny de progressions de ensenyament-aprenentatge.

Emprar recursos diversificats que provoquin la millora de l'experimentació i l'aprenentatge de l'alumnat

Provocar una actitut reflexiva i autocrítica al voltant de la pròpia pràctica en l'àmbit de l'activitat físico esportiva

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-07 - Promoure el treball cooperatiu i el treball i l'esforç individuals.
  • CEM-26 - Conèixer el currículum escolar d'aquestes ciències.
  • CEM-59 - Conèixer el currículum escolar d'educació física.
  • CEM-60 - Adquirir recursos per fomentar la participació al llarg de la vida en activitats esportives dins i fora de l'escola.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Continguts

Tema 1 COMPORTAMENT MOTOR

  1. 1.1  Organització de les ciències de la motricitat

  2. 1.2  Àrees

  3. 1.3  Definició

  4. 1.4  Estructures

  5. 1.5  Àrees de actuació

Tema 2 DESENVOLUPAMENT MOTOR

  1. 2.1  CONCEPTES, PRINCIPIS I FACTORS

  2. 2.2  MODELS EXPLICATIUS

  3. 2.3  FACTORS QUE INFLUEIXEN

Tema 3 APRENENTATGE MOTOR

  1. 3.1  CONCEPTES I COMPONENTS

  2. 3.2  LA HABILITAT MOTRIU

  3. 3.3  MODELS EXPLICATIUS

  4. 3.4  PROCESSOS

  5. 3.5  MEMÒRIA I RETENCIÓ

  6. 3.6  FACTORS QUE INFLUEIXEN

Tema 4 METODOLOGIES D'ESTUDI
Tema 5 PRESENT I FUTUR EN EL ESTUDI DEL COMPORTAMENT MOTOR

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge orientat a projectes
Classes teòriques
Estudi i treball en grup
Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació està compossada per diferents formes d'avaluació:

Examen escrit sobre la part conceptual del temari (20%)

Desenvolupament d'un projecte amb les següents parts:

- investigació sobre algún dels temes tractats (20%)

- proposta d'aplicació dels continguts treballats (30%)

Treballs i tasques periòdiques de suport per l'aprenentatge (20%)

Per poder ser avaluada la part procedimental ha d'estar aprovat l'examen amb un 4.

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
Presentacions orals i debats
Treballs de recerca corporatius
Proves objectives
Treballs i projectes

Bibliografia i recursos

Granda, J y Alemany, I. (2002). Manual de aprendizaje y desarrollo motor: una perspectiva educativa. Madrid. Ed. Paidós Haywood k., Getchell, N(2009). Life span motor development (5th edition). Human kinetics
Oña Sicilia, A. (coord.) (1999). Control y Aprendizaje Motor. Ed: Síntesis. Col: Metodología General y Comportamiento. Madrid Ruiz Pérez, L. M. (1997). Deporte y aprendizaje : procesos de adquisición y desarrollo de habilidades (2a ed.). Madrid: Visor.

Ruiz Pérez, L. M. (1995). Competencia motriz : elementos para comprender el aprendizaje motor en educación física escolar. Madrid: Gymnos.

Ruiz Perez, L. M. (1994). Desarrollo motor y actividades físicas. Madrid: Gymnos.
Ruiz Perez, L. M. (coord.). (2001). Desarrollo, Comportamiento Motor y Deporte. Ed: Síntesis. Col: Metodología General y Comportamiento. Madrid Williams, A.M., Hodges, N.J.(editors)(2004). Skill Acquisition in Sport: Research, Theory and Practice. Ed. Routledge

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00