Aprenentatge i Desenvolupament Motor
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
La matèria "aprenentatge i desenvolupament motor" planteja situar al alumne en relació amb l'àmbit del comportament motor, i més concretament profunditzar en l'estudi del desenvolupament, aprenentatge i control motor com camps de coneixement fundamentals en el proces de formació del docent en l'àrea d'educació física
Analitzar l'evolució del desenvolupament motor en les etapes infantil (0-6 anys) i primària (6-12 anys)
Compendre la interacció del individu amb el seu medi.
Conèixer l'entorn del nen, tant des del punt de vista del desenvolupament com de l'aprenentatge i determinar les possibles intervencions educatives.
Ser capaç de pendre decisions en la pràctica docent, tant a nivell de selecció i seqüènciació de continguts com al disseny de progressions de ensenyament-aprenentatge.
Emprar recursos diversificats que provoquin la millora de l'experimentació i l'aprenentatge de l'alumnat
Provocar una actitut reflexiva i autocrítica al voltant de la pròpia pràctica en l'àmbit de l'activitat físico esportiva
Tema 1 COMPORTAMENT MOTOR
1.1 Organització de les ciències de la motricitat
1.2 Àrees
1.3 Definició
1.4 Estructures
1.5 Àrees de actuació
Tema 2 DESENVOLUPAMENT MOTOR
2.1 CONCEPTES, PRINCIPIS I FACTORS
2.2 MODELS EXPLICATIUS
2.3 FACTORS QUE INFLUEIXEN
Tema 3 APRENENTATGE MOTOR
3.1 CONCEPTES I COMPONENTS
3.2 LA HABILITAT MOTRIU
3.3 MODELS EXPLICATIUS
3.4 PROCESSOS
3.5 MEMÒRIA I RETENCIÓ
3.6 FACTORS QUE INFLUEIXEN
Tema 4 METODOLOGIES D'ESTUDI
Tema 5 PRESENT I FUTUR EN EL ESTUDI DEL COMPORTAMENT MOTOR
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes | Classes teòriques Estudi i treball en grup Tutories |
L'avaluació està compossada per diferents formes d'avaluació:
Examen escrit sobre la part conceptual del temari (20%)
Desenvolupament d'un projecte amb les següents parts:
- investigació sobre algún dels temes tractats (20%)
- proposta d'aplicació dels continguts treballats (30%)
Treballs i tasques periòdiques de suport per l'aprenentatge (20%)
Per poder ser avaluada la part procedimental ha d'estar aprovat l'examen amb un 4.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
Presentacions orals i debats Treballs de recerca corporatius Proves objectives Treballs i projectes |
Granda, J y Alemany, I. (2002). Manual de aprendizaje y desarrollo motor: una perspectiva educativa. Madrid. Ed. Paidós Haywood k., Getchell, N(2009). Life span motor development (5th edition). Human kinetics
Oña Sicilia, A. (coord.) (1999). Control y Aprendizaje Motor. Ed: Síntesis. Col: Metodología General y Comportamiento. Madrid Ruiz Pérez, L. M. (1997). Deporte y aprendizaje : procesos de adquisición y desarrollo de habilidades (2a ed.). Madrid: Visor.
Ruiz Pérez, L. M. (1995). Competencia motriz : elementos para comprender el aprendizaje motor en educación física escolar. Madrid: Gymnos.
Ruiz Perez, L. M. (1994). Desarrollo motor y actividades físicas. Madrid: Gymnos.
Ruiz Perez, L. M. (coord.). (2001). Desarrollo, Comportamiento Motor y Deporte. Ed: Síntesis. Col: Metodología General y Comportamiento. Madrid Williams, A.M., Hodges, N.J.(editors)(2004). Skill Acquisition in Sport: Research, Theory and Practice. Ed. Routledge