Assignatura

Aprenentatge i Desenvolupament Motor

  • codi 10175
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà,

Professorat

Presentació

La matèria "aprenentatge i desenvolupament motor" planteja situar al alumne en relació amb l'àmbit del comportament motor, i més concretament profunditzar en l'estudi del desenvolupament, aprenentatge i control motor com camps de coneixement fundamentals en el proces de formació del docent en l'àrea d'educació física

Objectius

a-. Analitzar l’evolució del desenvolupamnet motor incidint en els aspectes característics que afecten a l’etapa de 0 a 12 anys.

b-. Compendre la interacció de l’individu amb el seu medi.

c-. Conèixer l’entorn del nen, tant des del punt de vista del desenvolupament com de l’aprenentatge motor

d-. Poder determinar possibles intervencions educatives

e-. Ser capaç de pendre decisions a la pràctica docent,tant de selección com de seqüenciació de continguts i de strategies de ensenyament aprenentatge tenant en compte el moment evolutiu del nen.

f-. Diferenciar els diferents factors que intervenen en el desenvolupament i l’aprenentatge motor

g-. Saber determinar el estadi evolutiu de cada patró motor en diferents etapes

h-.Saber organitzar els procesos de l’aprenentatge motor tenint en compte el context motriu

i-. Optimitzar els procesos de transferencia en l’aprenentatge motor

j-. Conèixer cóm podem intervener en el process evolutiu del desenvolupament motor per optimitzar el seu rendiment

l-.Conèixer els fonaments científics de l’aprenentatge motor en el context de la teoria general de l’aprenentatge I del comportament motor

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-07 - Promoure el treball cooperatiu i el treball i l'esforç individuals.
  • CEM-59 - Conèixer el currículum escolar d'educació física.
  • CEM-60 - Adquirir recursos per fomentar la participació al llarg de la vida en activitats esportives dins i fora de l'escola.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Continguts

1. Introducció al concepte de desenvolupament motor i humà

2. Models Teòrics del desenvolupament motor.

3. Aspectes d'aprofundiment en el desenvolupament motor.

4. Introducció a l'estudi de l'aprenentatge motor.

5. Metodologia d'estudi i investigació de l'aprenentatge motor.

6. Principals paradigmes d'estudi en l'aprenentatge d'habilitats motrius.

7. Factors que influeixen en el procés d'adquisició d'habilitats motrius.

8. Processos psicològics bàsics implicats en l'aprenentatge motor.

9. Present i futur en l'estudi del desenvolupament i de l'aprenentatge motor.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge orientat a projectes
Classes teòriques
Estudi i treball en grup
Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’avaluació será una avaluació continuada i està composada per diferents formes d’avaluació:

-          Examen escrit                                                                                                 20%

(s’haurà de superar un 4 de la nota absoluta del examen per poder fer suma amb les demès parts de l’avaluació)

-          Desenvolupament de dos treballs tutoritzats per part del profesor  40%

  • Treball 1: Estudi, anàlisi i aplicació d’un dels factors que influeixen en l’aprenentatge motor Referent a la pràctica i la seva organització dins d’una unitat didàctica
  • Treball 2: Creació d’una unitat didáctica sobre les habilitats motrius i justificació de la implicació en aquesta d’algún dels temes treballats

 

-          Treballs i tasques periódiques com a suport per l’aprenentatge        20%

  • Recensió de tres articles treballats a clase
  • Debat al voltant d’un tema tractat a clase
  • Excercisis i respostes a preguntes de temes tractats

-          Assitència a clase:                                                                                          10%

Es considera poder accedir a aquest 10% si s’ha assistit al 100%  de clase lectives així com a les hores de tutoria marcades. Si hi ha una precència del 90% serà un 0,9, el 80% no es tindrà opció a cap puntuació i  per sota del 80% de la nota no es valorarà la matèria quedant suspessa

-          Tribunal de menció:                                                                                        10%

 

 

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
Presentacions orals i debats
Treballs de recerca corporatius
Proves objectives
Treballs i projectes

Bibliografia i recursos

BIBLIOGRAFIA BÀSICA:

 

Balague, N. (2011) complejidad y deporte inde

Batalla, A. (2000). Habilidades motrices. Barcelona. Inde

Famose, J. P. (1992). Aprendizaje motor y dificultad de la tarea. Barcelona: paidotribo.

Granda, J y Alemany, I. (2002). Manual de aprendizaje y desarrollo motor: una perspectiva educativa. Madrid. Ed. Paidós

Haywood K., Getchell, N.(2009). Life span motor development (5th edition). Human kinetics

Oña, A. (2007) control y aprendizaje motor. Editorial síntesis. Col: Metodología General y Comportamiento. Madrid

Pozo, J. I. (2002). Aprendices y maestros: la nueva cultura del aprendizaje. Madrid: Alianza Editorial.
Williams, A.M., Hodges, N.J.(editors)(2004). Skill Acquisition in Sport: Research, Theory and Practice. Ed. Routledge

 

 

BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA:

 

 

Acarín Tusell, N., & Acarín Pérez, L. (2009). El Cerebro del rey : vida, sexo, conducta, envejecimiento y muerte. Barcelona: Círculo de Lectores.


Ajuriaguerra, J., Marcelli, D. (1982). Manual de psicopatología del niño. Barcelona: Toray-Masson.


Alonso Tapia, J. (1997). Motivar para el aprendizaje : teoría y estrategias. Barcelona: Edebé.

Alonso, C. M., Gallego, D. J., & Honey, P. (1994). Los Estilos de aprendizaje : procedimientos de diagnóstico y mejora. Bilbao: Mensajero.

Anguera, M., Blanco, A., Losada, J., & Hernández Mendo, A. (2000, La metodologia observacional en el deporte: Conceptos básicos. Lecturas: EF y Deportes. Revista Digital Efdeportes, 24

Ausubel, D. P., & Sullivan, E. V. (1983). El Desarrollo infantil. Barcelona etc.: Paidós.

Aymar i Ragolta, J., Cubides Martínez, O., & Àmbit d'Investigació i Difusió Maria Corral. (2004). Aprendre a pensar. Barcelona: Edimurtra.

Ballús, E. B., Bassedas, E., Huguet, T., & Solé, I. (1996). Aprendre i ensenyar a l’educació infantil Grao.

Bandura, A., Walters, R. H., & Rivière, Á. (1977). Aprendizaje social y desarrollo de la personalidad (2a ed.). Madrid: Alianza.

Batalla Flores, A., Ruiz Pérez, L. M., Torralba i Jordan, M. Á., Universitat de Barcelona. Departament de Teoria i Història de l'Educació, & Institut Nacional d'Educació Física de Catalunya. (2005). Retroalimentación y aprendizaje motor. Barcelona: Universitat de Barcelona.

Berk, L. E., Carranza Carnicero, J. A., & Pascual del Río, M. (1999). Desarrollo del niño y el adolescente. Madrid etc.: Prentice-Hall.

Bronfenbrenner, U. (1987). La Ecología del desarrollo humano : experimentos en entornos naturales y diseñados. Barcelona etc.: Paidós.

Bronfenbrenner, U. (1993). Educación de los niños en dos culturas : comparaciones entre los Estados Unidos y la Unión Soviética. Madrid: Visor Distribuciones.

Castejón Oliva, F. J. (1995). Fundamentos de iniciación deportiva y actividades físicas organizadas. Madrid: Dykinson.

Castejón Oliva, F. J., & Giménez Fuentes-Guerra, F. J. (2003). Iniciación deportiva : la enseñanza y el aprendizaje comprensivo en el deporte. Sevilla: Wanceulen.

Claxton, G. (1987). Vivir y aprender : psicología del desarrollo y del cambio en la vida cotidiana. Madrid: Alianza.

Claxton, G. (1994). Educar mentes curiosas : el reto de la ciencia en la escuela. Madrid: Visor.

Claxton, G. (1999). Cerebro de liebre, mente de tortuga : por qué aumenta nuestra inteligencia cuando pensamos menos. Barcelona etc.: Urano.

Claxton, G. (2001). Aprender : el reto del aprendizaje continuo. Barcelona etc.: Paidós.

Claxton, G., & Atkinson, T. (2002). El Profesor intuitivo. Barcelona,$cOctaedro:

 

Cratty, B.J. (1982). Desarrollo perceptual y motor en los niños. Barcelona: Paidós.


Covey, S. R., & Piatigorsky, J. (1990). Los 7 hábitos de la gente altamente efectiva : la revolución ética en la vida cotidiana y en la empresa. Barcelona etc.: Paidós.

 

Da Fonseca, V. (1984). Filogénesis de la motricidad. Madrid. G. Nuñez editor. 

 

Da Fonseca, V. (1988). Ontogénesis de la motricidad. Madrid: G Núñez.

 

Da Fonseca, V. (1996). Estudio y génesis de la psicomotricidad. Barcelona : INDE

 

Díaz Lucea, J. (1999). La enseñanza y aprendizaje de las habilidades y destrezas motrices básicas. Barcelona: Inde.

Entwistle, N., & Espanya. Ministerio de Educación y Ciencia. (1988). La Comprensión del aprendizaje en el aula. Barcelona etc.; Madrid: Paidós; Ministerio de Educación y Ciencia. Centro de Publicaciones.

Famose, J. P. (1992). Aprendizaje motor y dificultad de la tarea. Barcelona: Paidotribo.

Famose, J. (1992). Aprendizaje motor y dificultad de la tarea. Barcelona: Paidotribo.

Fisher, R. (2000). Cómo desarrollar la mente de su hijo. Capellades: Ediciones Obelisco.

Florence, J. (1991). Tareas significativas en educacionfisica escolar: Una metodologia pa. Barcelona: Inde.

Florence, J. (1991). Tareas significatives en educación física escolar : una metodología para la enseñanza de los ejercicios en la animación del grupo-clase. Barcelona: Inde.

Florence, J., Brunelle, J., & Carlier, G. (2000). Enseñar educación física en secundaria : motivación, organización y control. Madrid: Inde.

Gardner, H. (2000). La Educación de la mente y el conocimiento de las disciplinas : lo que todos los estudiantes deberían comprender. Barcelona etc.: Paidós.

Giménez, F., & Sáenz-López, P. (2000, Diseño, selección y evaluación de las tareas motrices en educación física. Efdeportes.Com,

González, M. Z. (2003, Posibilidades de la demostración en el aprendizaje motor. Lecturas: Educacion Física y Deportes, 62

Henson, K. T., & Eller, B. F. (2000). Psicología educativa para la enseñanza eficaz. México, D.F. etc.: International Thomson.

Jensen, E. (2004). Cerebro y aprendizaje : competencias e implicaciones educativas. Madrid: Narcea.

Kaye, K. (2000). La Vida mental y social del bebé : [cómo los padres crean personas]. Barcelona etc.: Paidós.

LeDoux, J., Abdala, M., & Morgado, I. (1999). El Cerebro emocional (2ª ed.). Barcelona: Ariel : Planeta.

 

Le Boulch, J. (1991). El deporte educativo. Psicocinética y aprendizaje motor. Barcelona: Paidós.

 

Le Boulch, J. (1997). El movimiento en el desarrollo de la personal. Barcelona: Paidotribo.

 

Levine, M. D. (2003). Mentes diferentes, aprendizajes diferentes : un modelo educativo para desarrollar el potencial individual de cada niño. Barcelona etc.: Paidós.

Levine, M. D. (2004). Contra el mito de la pereza : cómo niños y padres pueden ser más productivos. Barcelona etc.: Paidós.

Longworth, N. (2003). El Aprendizaje a lo largo de la vida : ciudades centradas en el aprendizaje para un siglo orientado hacia el aprendizaje. Barcelona etc.: Paidós.

López, E. J. M., & Emilio, J. (2006, Habilidades específicas y cualidades motrices personales. Una estructura de programación de aula y su seguimiento en alumnos de 12 años. Revista Digital Efdeportes, , 6.

Monereo i Font, C. (2000). Estrategias de aprendizaje. Madrid: Visor : Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya.

Moreno Murcia, J. A. (2002). Aprendizaje a través del juego. Archidona Málaga: Aljibe.

Papalia, D. E., & Olds, S. W. (1985). Desarrollo humano. México, D.F.: McGraw-Hill.

Pozo, J. I. (2002). Aprendices y maestros: la nueva cultura del aprendizaje. Madrid: Alianza Editorial.

Pozo, J. I. (1994). Teorías cognitivas del aprendizaje (3ª ed.). Madrid: Morata.

Punset, E. (2007). L'ànima és al cervell. Madrid: Destino.

Punset, E. (2006). Adaptarse a la marea : la selección natural en los negocios (4a ed.). Pozuelo de Alarcón Madrid: Espasa Calpe.

Punset, E. (2006). Cara a cara con la vida, la mente y el Universo : conversaciones con los grandes científicos de nuestro tiempo (1a en colección Booket ed.). Barcelona: Destino.

Punset, E. (2009). Per què som com som. Barcelona: Destino.

Riera Riera, J. (1989). Aprendizaje de la técnica y la táctica deportivas. Barcelona: Inde.

Ruiz Perez, L. M. (1994). Desarrollo motor y actividades físicas. Madrid: Gymnos.

 

Ruiz Pérez, L. M. (1989). El Desarrollo de las habilidades motrices : un área de estudio en progresión creciente. ()

Ruiz Pérez, L. M. (1994). Deporte y aprendizaje : procesos de adquisición y desarrollo de habilidades. Madrid: Visor.

Ruiz Pérez, L. M. (1995). Competencia motriz : elementos para comprender el aprendizaje motor en educación física escolar. Madrid: Gymnos.

Ruiz Pérez, L. M. (1995). Competencia motriz : elementos para comprender el aprendizaje motor en educación física escolar. Madrid: Gymnos.

Ruiz Pérez, L. M. (1996). Aprendizaje motor e investigacion cualitativa. Sobre la necesidad de la persona que aprende. ()

Ruiz Pérez, L. M. (1997). Aprender en educación física: más allá de las habilidades y de las técnicas. ()

Ruiz Pérez, L. M. (1997). Deporte y aprendizaje : procesos de adquisición y desarrollo de habilidades (2ª ed.). Madrid: Visor.

Ruiz Pérez, L. M. (2005). Moverse con dificultad en la escuela : introducción a los problemas evolutivos de coordinación motriz en la edad escolar. Sevilla: Wanceulen.

Ruiz Pérez, L. M., & Arruza Gabilondo, J. (2005). El Proceso de toma de decisiones en el deporte : clave de la eficiencia y el rendimiento óptimo. Barcelona ; Buenos Aires ; México: Paidós.

Ruiz Pérez, L. M., & Gutiérrez Sanmartín, M. (2001). Desarrollo, comportamiento motor y deporte. Madrid: Síntesis.

Ruiz Pérez, L. M., & Sánchez Bañuelos, F. (1997). Rendimiento deportivo : claves para la optimización de los aprendizajes. Madrid: Gymnos.

Seners, P. (2001). La Lección de educación física. Barcelona: Inde.

Sicilia, O. (1999). Control y aprendizaje motor. Madrid: Síntesis.

Singer, R. N. (1986). El Aprendizaje de las acciones motrices en el deporte. Barcelona: Hispano Europea.

Suárez, P. H.Aprendizaje motor: una breve revisión teórica. ef deportes. Revista Digital Efdeportes, 109, 1-17.

 

Vygotskii, L. S., Cole, M., & Luria, A. R. (2000). El Desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.

 

Wallon, H. (1979). Evolución psicológica del niño. Barcelona: Grijalbo.

 

Wallon, H., Piaget, J. et al. (1982). Los estadios en la Psicología del niño. Buenos Aires: Nueva Visión.


Wickstrom, R. L. (1990). Patrones motores básicos. Madrid: Alianza Deporte.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00