Assignatura

Aprenentatge i Desenvolupament Motor

  • codi 10175
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Professorat

Responsable

MsU Joan AMORES - jamores@uic.es

Horari d'atenció

Cal concretar visita enviant correu a jamores@uic.es

Presentació

En aquesta assignatura es treballa l'aprenentatge i el desenvolupament motor de l'infant. A través de compaginar la part teòrica amb la part pràctica es donen els principis que necessita l'alumne per a conèixer els factors que influeixen en l'adquisició i millora de les habilitats motrius, així com interpretar el procés de desenvolupament motor i els factors que el condicionen.

Requisits previs

No hi ha cap requisit previ.

Objectius

a-. Analitzar l’evolució del desenvolupament motor incidint en els aspectes característics que afecten a l’etapa de 0 a 12 anys.

b-. Comprendre la interacció de l'individu amb el seu medi.

c-. Conèixer l’entorn de l’alumne, tant des del punt de vista del desenvolupament com de l’aprenentatge motor.

d-. Poder determinar possibles intervencions educatives.

e-. Ser capaç de prendre decisions a la pràctica docent, tant de selecció com de seqüenciació de continguts i d’estratègies d’ensenyament-aprenentatge tenint en compte el moment evolutiu del nen/a.

f-. Diferenciar els diferents factors que intervenen en el desenvolupament i l’aprenentatge motor.

g-. Saber determinar l’estadi evolutiu de cada patró motor en diferents etapes.

h-. Saber organitzar els processos de l’aprenentatge motor tenint en compte el context motriu.

i-. Optimitzar els processos de transferència en l’aprenentatge motor.

j-. Conèixer com podem intervenir en el procés evolutiu del desenvolupament motor per optimitzar el seu rendiment.

k-. Conèixer els fonaments científics de l’aprenentatge motor en el context de la teoria general de l’aprenentatge i del comportament motor.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-07 - Identificar dificultats d'aprenentatge i disfuncions cognitives i les relacions amb l'atenció.
  • CEM-26 - Col·laborar amb els professionals especialitzats per solucionar aquests trastorns.
  • CEM-58 - Promoure la sensibilitat relativa a l'expressió plàstica i a la creació artística.
  • CEM-59 - Adquirir un coneixement pràctic de l'aula i de la seva gestió.
  • CEM-60 - Conèixer i aplicar els processos d'interacció i comunicació a l'aula, així com dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar un clima que faciliti l'aprenentatge i la convivència.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

I.         Sap establir relacions entre l’aprenentatge motor i l’ensenyament de l’educació física.

II.         Identifica i seqüencia els principals factors que incideixen en l’aprenentatge motor.

III.         Sap organitzar els processos de l’aprenentatge motor tenint en compte el context motriu.

IV.         Optimitza els processos de transferència en l’aprenentatge motor.

V.         Es capaç de prendre decisions a la pràctica docent, tant de selecció com de seqüenciació de continguts i                  d’estratègies d’ensenyament-aprenentatge tenint en compte el moment evolutiu del nen/a.

Continguts

BLOC 0: Introducció:

1      Comportament motor

1.1  Estructura de les ciències

1.2  El coneixement científic

1.3  Estructura del comportament motor

 

BLOC 1: Desenvolupament Motor:

2      Conceptes, principis y factors del DM

 

3      Models explicatius del Desenvolupament Humà i Motor.

3.1  Models generals dels desenvolupament Humà i motor des de els diferents enfocs, sociocultural, del pensament. Conductisme, cognitivisme, constructiviste, ecológic

 

4      Medi ambient i DM

4.1  Herència i Ambient

4.2  Importància de l’ambient

4.3  Estimulació ambiental

 

5      El estudi del DM per etapes.

5.1  Creixement, maduració i involució

5.2  El Desenvolupament motor en el cicle vital humà

5.3  El procés de medició de desenvolupament motor

 

BLOC 2: Aprenentatge  Motor:

6      Definicions. Concepte d’aprenentatge motor

6.1  Fases de l’aprenentatge

6.1.1      L’acció motriu

6.1.2      Recepció de la informació: Sensació i Percepció

 

7      Les habilitat motrius

7.1  Concepte. Habilitat, capacitat, tasca y competència motriu

7.2  Tipus y categories d’habilitats motrius

7.3  Sistemes de classificació de les habilitats motrius

7.4  El procés d’adquisició

 

8      Models teòrics de l’aprenentatge motor

8.1  Els models teòrics del control motor.

8.1.1      Models de bucle tancat

8.1.2      Models de bucle obert

 

8.2  Models del processament de la informació

8.2.1      La teoria esquema de Schmidt

8.2.1.1  La programació motora

8.2.1.2  Concepte de programa motor

8.2.1.3  Programes motors generals i específics

 

8.3  El model ecològic  de l’aprenentatge motor. La teoria dels sistemes dinàmics.

8.3.1      Els postulats de Bernstein

8.3.2      Els Graus de llibertat i adquisició de l’habilitat motriu

8.3.3      Les restriccions com qüestió clau en l’aprenentatge de les habilitats motrius

 

9      Factors que influeixen el l’aprenentatge motor

9.1  Referent al subjecte

9.1.1      Característiques individuals

9.1.2      Atenció

9.1.2.1  Automatització i rendiment motor

9.1.2.2  Intervencions practiques

9.1.3      Motivació

9.1.3.1  Orientació i estratègies d’intervenció

9.2  Referent a la pràctica i la seva organització

9.2.1      Variabilitat i aprenentatge diferencial

9.2.1.1  Factors que influeixen en els efectes de la variabilitat

9.2.1.2  Beneficis de la variabilitat a la pràctica

9.2.1.3  Aplicacions pràctiques

9.2.2      Interferència contextual

9.2.2.1  El concepte de interferència contextual (IC)

9.2.2.2  Resultats generals en interferència contextual

9.2.2.3  Aplicacions pràctiques

9.2.3      Distribució de la pràctica.

9.2.3.1  Concepte de distribució de la pràctica

9.2.3.2  Pràctica concentrada y pràctica distribuïda

9.2.3.3  Efectes de la distribució de la pràctica

9.2.4      La informació

9.2.4.1  Concepte de feedback y feedforward

9.2.4.2  Tipus d’informació sensorial

9.2.4.3  Propietats del Feedforward y del feedback

9.2.4.4  Pautes per l’administració de la informació

 

10   Processos de Transferència y Aprenentatge motor

10.1       El fenomen de la transferència

10.2       Tipus de transferència

10.3       Estratègies per optimitzar la transferència

 

11   La memòria i la retenció

11.1       Components funcionals de la memòria

11.1.1   Memòria Sensorial

11.1.2   Memòria a curt plaç

11.1.3   Memòria a llarg plaç

11.2       Condicions que afavoreixen la retenció en l’aprenentatge motor

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIES:
  • CEM-24
  • CEM-40
  • CEM-53
  • CEM-55
  • CEM-56
  • CEM-62
  • CET-1
  • CET-2
  • CET-3
  • CET-4
  • CET-5
  • CET-6
  • CG-02
  • CG-03
  • CG-04
  • CG-09
  • CG-10
  • CG-11

METODOLOGIA:
  • Aprenentatge basat en problemes
  • Aprenentatge cooperatiu
  • Aprenentatge orientat a projectes
  • Estudi de casos
  • Mètode expositiu / lliçó magistral
  • Resolució d'exercicis i problemes

ACTIVITAT FORMATIVA:
  • Classes pràctiques
  • Classes teòriques
  • Estudi i treball individual / autònom
  • Estudi i treball en grup
  • Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’avaluació serà una avaluació continuada i està composada per diferents formes d’avaluació:

-        Examen escrit                                                                                           20%

(s’haurà de superar un 4 de la nota absoluta de l’examen per poder fer mitjana amb les demès parts de l’avaluació)

-        Desenvolupament de dos treballs tutoritzats per part del professor  20%

-        Treballs i tasques periòdiques com a suport per l’aprenentatge        30%

  • Recensió d’articles
  • Debat al voltant d’un tema tractat a classe
  • Exercicis i respostes a preguntes de temes tractats

-        Assitència a clase:                                                                                    10%

Es considera poder accedir a aquest 10% si s’ha assistit al 80% mínim de classes lectives així com a les hores de tutoria marcades.

 

  • Treball interdisciplinari i Tribunal:                                                        20%

Bibliografia i recursos

BIBLIOGRAFIA BÀSICA:

Balague, N. (2011) complejidad y deporte inde

Batalla, A. (2000). Habilidades motrices. Barcelona. Inde

Famose, J. P. (1992). Aprendizaje motor y dificultad de la tarea. Barcelona: paidotribo.

Granda, J y Alemany, I. (2002). Manual de aprendizaje y desarrollo motor: una perspectiva educativa. Madrid. Ed. Paidós

Haywood K., Getchell, N.(2009). Life span motor development (5th edition). Human kinetics

Oña, A. (2007) control y aprendizaje motor. Editorial síntesis. Col: Metodología General y Comportamiento. Madrid

Pozo, J. I. (2002). Aprendices y maestros: la nueva cultura del aprendizaje. Madrid: Alianza Editorial.
Williams, A.M., Hodges, N.J.(editors)(2004). Skill Acquisition in Sport: Research, Theory and Practice. Ed. Routledge

 

BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA:

Acarín Tusell, N., & Acarín Pérez, L. (2009). El Cerebro del rey : vida, sexo, conducta, envejecimiento y muerte. Barcelona: Círculo de Lectores.


Ajuriaguerra, J., Marcelli, D. (1982). Manual de psicopatología del niño. Barcelona: Toray-Masson.


Alonso Tapia, J. (1997). Motivar para el aprendizaje : teoría y estrategias. Barcelona: Edebé.

Alonso, C. M., Gallego, D. J., & Honey, P. (1994). Los Estilos de aprendizaje : procedimientos de diagnóstico y mejora. Bilbao: Mensajero.

Anguera, M., Blanco, A., Losada, J., & Hernández Mendo, A. (2000, La metodologia observacional en el deporte: Conceptos básicos. Lecturas: EF y Deportes. Revista Digital Efdeportes, 24

Ausubel, D. P., & Sullivan, E. V. (1983). El Desarrollo infantil. Barcelona etc.: Paidós.

Aymar i Ragolta, J., Cubides Martínez, O., & Àmbit d'Investigació i Difusió Maria Corral. (2004). Aprendre a pensar. Barcelona: Edimurtra.

Ballús, E. B., Bassedas, E., Huguet, T., & Solé, I. (1996). Aprendre i ensenyar a l’educació infantil Grao.

Bandura, A., Walters, R. H., & Rivière, Á. (1977). Aprendizaje social y desarrollo de la personalidad (2a ed.). Madrid: Alianza.

Batalla Flores, A., Ruiz Pérez, L. M., Torralba i Jordan, M. Á., Universitat de Barcelona. Departament de Teoria i Història de l'Educació, & Institut Nacional d'Educació Física de Catalunya. (2005). Retroalimentación y aprendizaje motor. Barcelona: Universitat de Barcelona.

Berk, L. E., Carranza Carnicero, J. A., & Pascual del Río, M. (1999). Desarrollo del niño y el adolescente. Madrid etc.: Prentice-Hall.

Bronfenbrenner, U. (1987). La Ecología del desarrollo humano : experimentos en entornos naturales y diseñados. Barcelona etc.: Paidós.

Bronfenbrenner, U. (1993). Educación de los niños en dos culturas : comparaciones entre los Estados Unidos y la Unión Soviética. Madrid: Visor Distribuciones.

Castejón Oliva, F. J. (1995). Fundamentos de iniciación deportiva y actividades físicas organizadas. Madrid: Dykinson.

Castejón Oliva, F. J., & Giménez Fuentes-Guerra, F. J. (2003). Iniciación deportiva : la enseñanza y el aprendizaje comprensivo en el deporte. Sevilla: Wanceulen.

Claxton, G. (1987). Vivir y aprender : psicología del desarrollo y del cambio en la vida cotidiana. Madrid: Alianza.

Claxton, G. (1994). Educar mentes curiosas : el reto de la ciencia en la escuela. Madrid: Visor.

Claxton, G. (1999). Cerebro de liebre, mente de tortuga : por qué aumenta nuestra inteligencia cuando pensamos menos. Barcelona etc.: Urano.

Claxton, G. (2001). Aprender : el reto del aprendizaje continuo. Barcelona etc.: Paidós.

Claxton, G., & Atkinson, T. (2002). El Profesor intuitivo. Barcelona,$cOctaedro:

 

Cratty, B.J. (1982). Desarrollo perceptual y motor en los niños. Barcelona: Paidós.


Covey, S. R., & Piatigorsky, J. (1990). Los 7 hábitos de la gente altamente efectiva : la revolución ética en la vida cotidiana y en la empresa. Barcelona etc.: Paidós.

 

Da Fonseca, V. (1984). Filogénesis de la motricidad. Madrid. G. Nuñez editor. 

 

Da Fonseca, V. (1988). Ontogénesis de la motricidad. Madrid: G Núñez.

 

Da Fonseca, V. (1996). Estudio y génesis de la psicomotricidad. Barcelona : INDE

 

Díaz Lucea, J. (1999). La enseñanza y aprendizaje de las habilidades y destrezas motrices básicas. Barcelona: Inde.

Entwistle, N., & Espanya. Ministerio de Educación y Ciencia. (1988). La Comprensión del aprendizaje en el aula. Barcelona etc.; Madrid: Paidós; Ministerio de Educación y Ciencia. Centro de Publicaciones.

Famose, J. P. (1992). Aprendizaje motor y dificultad de la tarea. Barcelona: Paidotribo.

Famose, J. (1992). Aprendizaje motor y dificultad de la tarea. Barcelona: Paidotribo.

Fisher, R. (2000). Cómo desarrollar la mente de su hijo. Capellades: Ediciones Obelisco.

Florence, J. (1991). Tareas significativas en educacionfisica escolar: Una metodologia pa. Barcelona: Inde.

Florence, J. (1991). Tareas significatives en educación física escolar : una metodología para la enseñanza de los ejercicios en la animación del grupo-clase. Barcelona: Inde.

Florence, J., Brunelle, J., & Carlier, G. (2000). Enseñar educación física en secundaria : motivación, organización y control. Madrid: Inde.

Gardner, H. (2000). La Educación de la mente y el conocimiento de las disciplinas : lo que todos los estudiantes deberían comprender. Barcelona etc.: Paidós.

Giménez, F., & Sáenz-López, P. (2000, Diseño, selección y evaluación de las tareas motrices en educación física. Efdeportes.Com,

González, M. Z. (2003, Posibilidades de la demostración en el aprendizaje motor. Lecturas: Educacion Física y Deportes, 62

Henson, K. T., & Eller, B. F. (2000). Psicología educativa para la enseñanza eficaz. México, D.F. etc.: International Thomson.

Jensen, E. (2004). Cerebro y aprendizaje : competencias e implicaciones educativas. Madrid: Narcea.

Kaye, K. (2000). La Vida mental y social del bebé : [cómo los padres crean personas]. Barcelona etc.: Paidós.

LeDoux, J., Abdala, M., & Morgado, I. (1999). El Cerebro emocional (2ª ed.). Barcelona: Ariel : Planeta.

 

Le Boulch, J. (1991). El deporte educativo. Psicocinética y aprendizaje motor. Barcelona: Paidós.

 

Le Boulch, J. (1997). El movimiento en el desarrollo de la personal. Barcelona: Paidotribo.

 

Levine, M. D. (2003). Mentes diferentes, aprendizajes diferentes : un modelo educativo para desarrollar el potencial individual de cada niño. Barcelona etc.: Paidós.

Levine, M. D. (2004). Contra el mito de la pereza : cómo niños y padres pueden ser más productivos. Barcelona etc.: Paidós.

Longworth, N. (2003). El Aprendizaje a lo largo de la vida : ciudades centradas en el aprendizaje para un siglo orientado hacia el aprendizaje. Barcelona etc.: Paidós.

López, E. J. M., & Emilio, J. (2006, Habilidades específicas y cualidades motrices personales. Una estructura de programación de aula y su seguimiento en alumnos de 12 años. Revista Digital Efdeportes, , 6.

Monereo i Font, C. (2000). Estrategias de aprendizaje. Madrid: Visor : Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya.

Moreno Murcia, J. A. (2002). Aprendizaje a través del juego. Archidona Málaga: Aljibe.

Papalia, D. E., & Olds, S. W. (1985). Desarrollo humano. México, D.F.: McGraw-Hill.

Pozo, J. I. (2002). Aprendices y maestros: la nueva cultura del aprendizaje. Madrid: Alianza Editorial.

Pozo, J. I. (1994). Teorías cognitivas del aprendizaje (3ª ed.). Madrid: Morata.

Punset, E. (2007). L'ànima és al cervell. Madrid: Destino.

Punset, E. (2006). Adaptarse a la marea : la selección natural en los negocios (4a ed.). Pozuelo de Alarcón Madrid: Espasa Calpe.

Punset, E. (2006). Cara a cara con la vida, la mente y el Universo : conversaciones con los grandes científicos de nuestro tiempo (1a en colección Booket ed.). Barcelona: Destino.

Punset, E. (2009). Per què som com som. Barcelona: Destino.

Riera Riera, J. (1989). Aprendizaje de la técnica y la táctica deportivas. Barcelona: Inde.

Ruiz Perez, L. M. (1994). Desarrollo motor y actividades físicas. Madrid: Gymnos.

 

Ruiz Pérez, L. M. (1989). El Desarrollo de las habilidades motrices : un área de estudio en progresión creciente. ()

Ruiz Pérez, L. M. (1994). Deporte y aprendizaje : procesos de adquisición y desarrollo de habilidades. Madrid: Visor.

Ruiz Pérez, L. M. (1995). Competencia motriz : elementos para comprender el aprendizaje motor en educación física escolar. Madrid: Gymnos.

Ruiz Pérez, L. M. (1995). Competencia motriz : elementos para comprender el aprendizaje motor en educación física escolar. Madrid: Gymnos.

Ruiz Pérez, L. M. (1996). Aprendizaje motor e investigacion cualitativa. Sobre la necesidad de la persona que aprende. ()

Ruiz Pérez, L. M. (1997). Aprender en educación física: más allá de las habilidades y de las técnicas. ()

Ruiz Pérez, L. M. (1997). Deporte y aprendizaje : procesos de adquisición y desarrollo de habilidades (2ª ed.). Madrid: Visor.

Ruiz Pérez, L. M. (2005). Moverse con dificultad en la escuela : introducción a los problemas evolutivos de coordinación motriz en la edad escolar. Sevilla: Wanceulen.

Ruiz Pérez, L. M., & Arruza Gabilondo, J. (2005). El Proceso de toma de decisiones en el deporte : clave de la eficiencia y el rendimiento óptimo. Barcelona ; Buenos Aires ; México: Paidós.

Ruiz Pérez, L. M., & Gutiérrez Sanmartín, M. (2001). Desarrollo, comportamiento motor y deporte. Madrid: Síntesis.

Ruiz Pérez, L. M., & Sánchez Bañuelos, F. (1997). Rendimiento deportivo : claves para la optimización de los aprendizajes. Madrid: Gymnos.

Seners, P. (2001). La Lección de educación física. Barcelona: Inde.

Sicilia, O. (1999). Control y aprendizaje motor. Madrid: Síntesis.

Singer, R. N. (1986). El Aprendizaje de las acciones motrices en el deporte. Barcelona: Hispano Europea.

Suárez, P. H.Aprendizaje motor: una breve revisión teórica. ef deportes. Revista Digital Efdeportes, 109, 1-17.

 

Vygotskii, L. S., Cole, M., & Luria, A. R. (2000). El Desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.

 

Wallon, H. (1979). Evolución psicológica del niño. Barcelona: Grijalbo.

 

Wallon, H., Piaget, J. et al. (1982). Los estadios en la Psicología del niño. Buenos Aires: Nueva Visión.


Wickstrom, R. L. (1990). Patrones motores básicos. Madrid: Alianza Deporte.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00