Assignatura

Jocs Motors

  • codi 10176
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà,

Professorat

Responsable

Lda. Astrid BARQUÉ - abarque@uic.es

Horari d'atenció

Els alumnes compten amb 1h d'atenció a la setmana on es poden dirigir al professorat per dubtes i consideracions diverses.

Presentació

En aquesta assignatura es pretén donar els continguts necessarisper tal de poder tenir en compte el joc com a un recurs habitual a les classes d'educació física per tal d'assolir els objectius previstos a l'etapa. El joc permet desenvolupar certes habilitats motrius bàsiques de manera divertida i motivadora, per tan l'èxit d'aprenentatge és més probable. Les situacions gamificades permeten, a més, treballar aspectes socials coentre els alumnes que els donens una major riquesa de desenvolupament a tots els alumnes.

Requisits previs

No requereix requisits previs

Objectius

    • Exploració i reconeixement de les pròpies possibilitats a través del cos: emocionals, sensorials i perceptives, motrius, afectives i relacionals, expressives i cognoscitives. 

       

    • Acceptació positiva de les pròpies característiques, tant capacitats com limitacions personals.
    • Actitud optimista, esforç i iniciativa per anar resolent situacions de dificultat: físiques, emocionals, relacionals i intel·lectuals; comptant amb l'ajut de les persones adultes o els iguals.
    • Gust i valoració del joc, l'exploració sensorial i psicomotriu com a mitjà de gaudi personal i de relació amb si mateix, amb els altres i amb els objectes.
    • Domini progressiu de les habilitats motrius bàsiques: coordinació, to muscular, equilibri, postures diverses i respiració. 
    • Experimentació i interpretació de sensacions i significats referits a l'espai: dintre- fora, davant-darrere, segur-perillós, entre altres, i referits al temps: ritme, ordre, durada, simultaneïtat, espera.
    • Creixement personal en el desenvolupament de diversos jocs: de maternitat, de contrastos, exploratoris, sensoriomotors, simbòlics.
    • Comprensió i valoració progressiva de la necessitat de normes en alguns jocs
    • Prudència davant algunes situacions de risc o perill. 
    • Participar en jocs com a element d’aproximació als altres, seleccionant les accions i controlant l’e- xecució de les mateixes, prèvia valoració de les pròpies possibilitats. 
    • Participar en activitats físiques compartint projectes, establint relacions de cooperació per assolir objectius comuns sense discriminacions, per mitjà de la participació solidària, tolerant, responsa- ble i respectuosa i resolent els conflictes mitjançant el diàleg.
    • Conèixer i valorar la diversitat d’activitats físiques, lúdiques i esportives com a elements culturals, propis i d’altres cultures, mostrant una actitud crítica tant des de la perspectiva de participant com d’espectador/a. 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-05 - Conèixer l'evolució històrica del sistema educatiu al nostre país i els condicionants polítics i legislatius de l'activitat educativa.
  • CEM-06 - Abordar i resoldre problemes de disciplina.
  • CEM-12 - Participar en la definició del projecte educatiu i en l'activitat general del centre atenent criteris de gestió de qualitat.
  • CEM-14 - Comprendre els processos d'aprenentatge relatius al període de 6 a 12 anys en el context familiar, social i escolar.
  • CEM-20 - Mostrar habilitats socials per entendre les famílies i fer-se entendre per aquestes.
  • CEM-24 - Conèixer l'evolució històrica de la família, els diferents tipus de família, d'estils de vida i d'educació en el context familiar.
  • CEM-30 - Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats, i promoure l’adquisició de competències bàsiques en els estudiants.
  • CEM-45 - Adquirir formació literària i conèixer la literatura infantil.
  • CEM-53 - Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents en els estudiants.
  • CEM-54 - Comprendre els principis que contribueixen a la formació cultural, personal i social des de les arts.
  • CEM-55 - Conèixer el currículum escolar d'educació artística, en els aspectes plàstic, audiovisual i musical.
  • CEM-56 - Adquirir recursos per fomentar la participació al llarg de la vida en activitats musicals i plàstiques dins i fora de l'escola.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Coneix a nivell pràctic les teories de l'aprenentatge i desenvolupament d'habilitats
motrius.
2. Dóna orientacions als seus alumnes del seu propi desenvolupament motor.
3. Fomenta els beneficis de joc en les seves diferents tipologies.
4. Identifica, diferència i sap analitzar l'expressivitat corporal.
5. Promou i facilita contextos per al treball de condicionament físic; la força,
la resistència, la velocitat, la flexibilitat i la coordinació.
6. Està ben informat dels fonaments de l'educació física de base.
7. Dóna orientacions als seus alumnes, però també els dóna responsabilitat pròpia i els anima a realitzar les seves pròpies aportacions en l'activitat física.
8. Està ben informat sobre els processos de comunicació, els estils i les convencions de l'entorn social dels alumnes.
9. Promou i facilita els aprenentatges des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
10. Adapta les intervencions a les necessitats i característiques dels alumnes que presenten dificultats d'aprenentatge, d'adaptació o de handicap per a la pràctica d'activitats físiques.
11. S'esforça per obtenir una visió correcta del nivell de domini que els alumnes tenen de la matèria i dels seus sistemes de treball.
12. Sap planificar continguts de forma interdisciplinària.
13. Coneix aspectes de gestió de l'aula que tinguin relació amb les seves activitats educatives
14. Manté la planificació que els alumnes coneixen i esperen i utilitza el temps de manera adequada.
15. Comparteix informació relacionada amb el seu progrés laboral amb els seus companys de professió, i fa ús de la informació que obté dels seus companys.
16. Està familiaritzat amb els mètodes de millora educativa i de desenvolupament escolar.
17. Coopera amb l'equip del centre, les famílies i els diferents agents socials en la visió dels objectius educatius de l'escola.
18. Actua de manera ètica i responsable en l'exercici de les seves funcions.
19. Està al dia sobre els últims descobriments en els camps de la pedagogia i de la metodologia docent que incideixen en la seva pròpia pràctica docent.
20. Orienta la seva competència en el sentit de la filosofia de l'escola.
21. Integra les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d'ensenyament-aprenentatge, en la gestió de l'ensenyament i en el desenvolupament professional.
22. Comunica i expressa de forma correcta en la llengua d'ensenyament de manera oral i escrita.
23. Sap interpretar i integrar coneixements de documents en llengua anglesa d'aquesta matèria
24. Promou i facilita en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en la relació amb l'entorn, l'atenció a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte dóna els drets humans.
25. Coneix els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim.
26. Coneix els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim.
27. Coneix els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim.

Continguts

CONTINGUTS:

- Concepte, definicions y caracterització dels jocs motors i les activitats esportives-recreatives.

- El joc tradicional y popular

- El joc en el currículum d'Educació Física

- El problema de les classificacions i altres corrents en jocs motors: els esports alternatius i els jocs modificats.

- Metodologia i rols en el joc; funcions del professor, nivells d'intervenció, observació i registre.

- Exploració, com a professor i com a jugador, de models de les diferents tipologies.

BLOCS DE CONTINGUTS:

Hi ha 4 blocs de continguts:

- Els jocs tradicionals i populars

- El Joc en el Currículum d'Educació de física

- Esports alternatius i jocs modificats.

- Metodologia i rols en el joc; models de les diferents tipologies d’ensenyament.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assignatura es desenvolupa en un quadrimestre del curs, amb tres hores setmanals repartides en classes d'hora i mitja. Durant les classes presencials la professora ensenya els continguts de l’assignatura i orienta els treballs autònoms i proposa el treball que han de desenvolupar els estudiants (classes pràctiques). Els estudiants durant les classes han d'anar perfeccionant les seves habilitats i desenvolupar les seves competències de forma autònoma a través del treball cooperatiu per parelles i en  grups, sota supervisió docent. Els alumnes han de completar la seva formació amb tasques de lliure elecció amb la tutoria del professor, entre d'altres, la creació i posada en pràctica d'una sessió.
En aquest apartat és important la dedicació dels alumnes a la seva formació general i de valors amb assistència a seminaris, activitats acadèmiques, tallers i aquelles activitats que, seleccionades d'acord amb el professor, completen la seva formació. Caldrà ajustar-se a la manifestació dels valors democràtics i d'igualtat tant en el treball presencial, en el treball autònom com en la seva presència o participació en activitats d'aquests tipus.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació és exclusiva per aquells alumnes que opten per l'assistència a classe de manera contínua, ja que es tracta d’una assignatura pràctica.

Per a aprovar per avaluació contínua cal assistir a un mínim d'un 80% de les classes.

L'avaluació continuda a es farà amb els següents percentatges de valoració:

15% assistència

20% aptitud (saber ser, saber estar)

25% exposicions activitat en grup

25% elaboracions sessions didàctiques

15% portafoli de recull de sessions

Bibliografia i recursos

La donarem en mà a classe o mitjançant correu electrònic, segons els interessos de l'alumne/a

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00