Assignatura

Expressió Corporal

  • codi 10177
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Lda. Astrid BARQUÉ - abarque@uic.es
Dda. Andrea PORCAR - aporcar@uic.es

Horari d'atenció

Els alumnes tenen una hora setmanal d'atenció amb el professor per dubtes i comentaris

Presentació

En aquesta assignatura s'atenen els factors expressius de l'activitat física i la relació del moviment amb la creativitat, l'art i l'estètica. Pel que el seu coneixement exigeix l'esforç de comprendre una activitat que no es justifica en el rendiment motriu sinó en la motricitat expressiva i que per la seva excepcionalitat en el currículum de la Ciències de l'Activitat Física i l'Esport s'ha d'afrontar des d'un nivell bàsic. Aquesta matèria contempla en la seva metodologia la possibilitat del desenvolupament autònom de les competències, valorant en els alumnes la gestió personal de la formació i l'experiència com un valor que ha de ser tingut en compte.

Requisits previs

No requereix requisits previs

Objectius

●               Desenvolupar i obtenir uns coneixements bàsics corporals, igual que un llenguatge expressiu i gestual harmoniós.

●               Explorar les possibilitats i recursos expressius del propi cos per comunicar sensacions, emocions i idees.

●               Reproduir o improvisar gestos mitjançant la imitació.

●               Actuar sense inhibició en moviments espontanis i suggerits.

●               Representar objectes, accions, situacions, oficis, etc., individualment o  en grup.

●               Mostrar interès per comunicar amb el propi cos.

●               Participar activament i respectar les actuacions dels altres.

●               Adquirir valors artístics de qualitat en relació al moviment corporal i la seva expressió.

●               Conèixer, acceptar i valorar el propi cos i l’activitat física com a mitjà d’exploració per l’elaboració de l’auto imatge, l’autoestima i l’autoconfiança.

●               Fomentar el treball en grup, en parelles i individual.

●               Descobrir les bases dels 4 apartats de l’expressió corporal que treballarem a l’assignatura.

●               Obtenir recursos com a pedagogs en l’àmbit de l’expressió corporal.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-05 - Conèixer l'evolució històrica del sistema educatiu al nostre país i els condicionants polítics i legislatius de l'activitat educativa.
  • CEM-06 - Abordar i resoldre problemes de disciplina.
  • CEM-13 - Conèixer i aplicar metodologies i tècniques bàsiques de recerca educativa i ser capaç de dissenyar projectes d'innovació i d'identificar indicadors d'avaluació.
  • CEM-14 - Comprendre els processos d'aprenentatge relatius al període de 6 a 12 anys en el context familiar, social i escolar.
  • CEM-15 - Conèixer les característiques d'aquests estudiants, així com les dels seus contextos motivacionals i socials.
  • CEM-20 - Mostrar habilitats socials per entendre les famílies i fer-se entendre per aquestes.
  • CEM-49 - Fomentar la lectura i el comentari crític de textos i animar a escriure.
  • CEM-53 - Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents en els estudiants.
  • CEM-54 - Comprendre els principis que contribueixen a la formació cultural, personal i social des de les arts.
  • CEM-55 - Conèixer el currículum escolar d'educació artística, en els aspectes plàstic, audiovisual i musical.
  • CEM-56 - Adquirir recursos per fomentar la participació al llarg de la vida en activitats musicals i plàstiques dins i fora de l'escola.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CG-08 - Conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Coneix a nivell pràctic les teories de l'aprenentatge i desenvolupament d'habilitats
motrius.
2. Dóna orientacions als seus alumnes del seu propi desenvolupament motor.
3. Fomenta els beneficis de joc en les seves diferents tipologies.
4. Identifica, diferència i sap analitzar l'expressivitat corporal.
5. Promou i facilita contextos per al treball de condicionament físic; la força,
la resistència, la velocitat, la flexibilitat i la coordinació.
6. Està ben informat dels fonaments de l'educació física de base.
7. Dóna orientacions als seus alumnes, però també els dóna responsabilitat pròpia i els anima a realitzar les seves pròpies aportacions en l'activitat física.
8. Està ben informat sobre els processos de comunicació, els estils i les convencions de l'entorn social dels alumnes.
9. Promou i facilita els aprenentatges des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
10. Adapta les intervencions a les necessitats i característiques dels alumnes que presenten dificultats d'aprenentatge, d'adaptació o de handicap per a la pràctica d'activitats físiques.
11. S'esforça per obtenir una visió correcta del nivell de domini que els alumnes tenen de la matèria i dels seus sistemes de treball.
12. Sap planificar continguts de forma interdisciplinària.
13. Coneix aspectes de gestió de l'aula que tinguin relació amb les seves activitats educatives
14. Manté la planificació que els alumnes coneixen i esperen i utilitza el temps de manera adequada.
15. Comparteix informació relacionada amb el seu progrés laboral amb els seus companys de professió, i fa ús de la informació que obté dels seus companys.
16. Està familiaritzat amb els mètodes de millora educativa i de desenvolupament escolar.
17. Coopera amb l'equip del centre, les famílies i els diferents agents socials en la visió dels objectius educatius de l'escola.
18. Actua de manera ètica i responsable en l'exercici de les seves funcions.
19. Està al dia sobre els últims descobriments en els camps de la pedagogia i de la metodologia docent que incideixen en la seva pròpia pràctica docent.
20. Orienta la seva competència en el sentit de la filosofia de l'escola.
21. Integra les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d'ensenyament-aprenentatge, en la gestió de l'ensenyament i en el desenvolupament professional.
22. Comunica i expressa de forma correcta en la llengua d'ensenyament de manera oral i escrita.
23. Sap interpretar i integrar coneixements de documents en llengua anglesa d'aquesta matèria
24. Promou i facilita en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en la relació amb l'entorn, l'atenció a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte dóna els drets humans.
25. Coneix els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim.
26. Coneix els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim.
27. Coneix els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim. 

 

Continguts

CONTINGUTS PRINCIPALS DE L'ASSIGNATURA

● Experimentació del cos i el moviment com a instruments d'expressió i comunicació.

● Utilització d'objectes i materials com a instruments d'expressió i comunicació.

● Adequació del moviment a estructures * espai-temporals.

● Expressió d'emocions i sentiments a través del cos, el gest i el moviment.

● Representació de personatges, objectes i situacions.

● Participació en la realització de balls, danses i coreografies senzilles.

● Participació en la creació i interpretació de situacions que suposin comunicació corporal.

● Valoració i apreciació de les diferents formes d'expressar-se.

● Creativitat motora.

● Creació i desenvolupament d'una sessió.

BLOC DE CONTINGUTS: 

L’Assignatura es dividirà en quatre blocs de continguts principals:

  • Presa de contacte
  • El ritme
  • Dansa i ball
  • Escenificació i dramatització

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assignatura es desenvolupa en un quadrimestre del curs, amb tres hores setmanals repartides en classes d'hora i mitja. Durant les classes presencials la professora ensenya els continguts de l’assignatura i orienta els treballs autònoms i proposa el treball que han de desenrotllar els estudiants (classes pràctiques). Els estudiants durant les classes han d'anar perfeccionant les seves habilitats i desenvolupar les seves competències de forma autònoma a través del treball cooperatiu per parelles i en  grups, sota supervisió docent. Els alumnes han de completar la seva formació amb tasques de lliure elecció amb la tutoria del professor, entre d'altres, la creació i posada en pràctica d'una sessió.
En aquest apartat és important la dedicació dels alumnes a la seva formació general i de valors amb assistència a seminaris, activitats acadèmiques, tallers i aquelles activitats que, seleccionades d'acord amb el professor, completen la seva formació. Caldrà ajustar-se a la manifestació dels valors democràtics i d'igualtat tant en el treball presencial, en el treball autònom com en la seva presència o participació en activitats d'aquests tipus.

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació és exclusiva per aquells alumnes que opten per l'assistència a classe de manera contínua, ja que es tracta d’una assignatura pràctica.

Per a aprovar per avaluació contínua cal assistir a un mínim d'un 80% de les classes.

AVALUACIÓ CONTÍNUA (40%)

Aquesta nota suposa el 40% de la nota final, per la qual cosa el valor màxim de la nota suposa 4 punts del total.

 

TASQUES (60%)

 Són les activitats que es dissenyen al llarg del semestre per a demostrar la competència en l'ús conceptual i aplicat dels continguts teòrics i pràctics. Aquestes tasques es desenvolupen en les classes que es disposen per a això o en horari autònom.


 Les tasques suposen el 60% de la nota del curs, per la qual cosa el valor màxim d’aquest apartat són 6 punts sobre el total de la nota.

  

Bibliografia i recursos

La donarem en mà a classe, segons els interessos de l'alumne

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00