Assignatura

Expressió Corporal

  • codi 10177
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà,

Professorat

Responsable

Gda. Caterina BAGÓ - cbago@uic.es

Horari d'atenció

L'atenció es realitzarà en finalitzar les sessions de treball els dimarts a partir de les 13'30 hores. Previament s'haurà de demanar una data per poder realitzar l'atenció personalitzada.

Presentació

En aquesta assignatura s'atenen els factors expressius de l'activitat física i la relació del moviment amb la creativitat, l'art i l'estètica. Pel que el seu coneixement exigeix l'esforç de comprendre una activitat que no es justifica en el rendiment motriu sinó en la motricitat expressiva i que per la seva excepcionalitat en el currículum de la Ciències de l'Activitat Física i l'Esport s'ha d'afrontar des d'un nivell bàsic. Aquesta matèria contempla en la seva metodologia la possibilitat del desenvolupament autònom de les competències, valorant en els alumnes la gestió personal de la formació i l'experiència com un valor que ha de ser tingut en compte.

Requisits previs

No requereix requisits previs

Objectius

1.     Desenvolupar i obtenir uns coneixements bàsics corporals, igual que un llenguatge expressiu i gestual harmoniós, explorant les possibilitats i recursos expressius del propi cos per comunicar sensacions, emocions i idees.

2.     Adquirir valors artístics de qualitat en relació al moviment corporal i la seva expressió.

3.     Utilitzar i aplicar correctament les diferents metodologies a l’hora d’executar moviments autèntics, dirigits, rítmics i amb objectes i materials.

4.     Desenvolupar l’assignatura sense inhibició en moviments espontanis i suggerits, participant de manera activa, reflexiva, crítica i exigent en qualitat, respectant en tot moment les actuacions dels altres.

5.     Conèixer, acceptar i valorar el propi cos i l’activitat física com a mitjà d’exploració per l’elaboració de l’auto imatge, l’autoestima i l’autoconfiança, fomentan alhora, el treball en grup i en parelles

6.     Aplicar correctament els mètodes i procedimients de recerca necessaris per a observar, recollir informació, avaluar, interpretar, diagnosticar, transferir i reorientar el desenvolupament de l’expressió corporal a l’escola.

 7.    Relacionar la SOSTENIBILITAT (ambiental i social) amb l'expressió corporal. Desenvolupar a través d'aquesta relació la intervenció a l'aula i en colectius discriminants, tenint en compte els materials i l'atenció a la diversitat.

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-05 - Conèixer l'evolució històrica del sistema educatiu al nostre país i els condicionants polítics i legislatius de l'activitat educativa.
  • CEM-06 - Abordar i resoldre problemes de disciplina.
  • CEM-13 - Conèixer i aplicar metodologies i tècniques bàsiques de recerca educativa i ser capaç de dissenyar projectes d'innovació i d'identificar indicadors d'avaluació.
  • CEM-14 - Comprendre els processos d'aprenentatge relatius al període de 6 a 12 anys en el context familiar, social i escolar.
  • CEM-15 - Conèixer les característiques d'aquests estudiants, així com les dels seus contextos motivacionals i socials.
  • CEM-20 - Mostrar habilitats socials per entendre les famílies i fer-se entendre per aquestes.
  • CEM-49 - Fomentar la lectura i el comentari crític de textos i animar a escriure.
  • CEM-53 - Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents en els estudiants.
  • CEM-54 - Comprendre els principis que contribueixen a la formació cultural, personal i social des de les arts.
  • CEM-55 - Conèixer el currículum escolar d'educació artística, en els aspectes plàstic, audiovisual i musical.
  • CEM-56 - Adquirir recursos per fomentar la participació al llarg de la vida en activitats musicals i plàstiques dins i fora de l'escola.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CG-08 - Conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Identifica, diferència i sap analitzar l'expressivitat corporal.

2. Comunica sensacions, emocions i idees utilitzant diferents recursos expressius.

3. Adquireix valors artístics de qualitat en relació al moviment corporal i la seva expressió, desenvolupant la competència de la creativitat.

4.. Promou i facilita en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en la relació amb l'entorn, l'atenció a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte.

5. Sap planificar continguts de l'expressió corporal i  de forma interdisciplinària.

Continguts

CONTINGUTS PRINCIPALS DE L'ASSIGNATURA

●               Exploració i descobriment de les possibilitats expressives del cos i del moviment.

●               Desinhibició en l’exteriorització d’emocions i sentiments a través del cos, el gest i el moviment i la veu.

●               Experimentació del plaer que proporciona el treball d’expressió a través del propi cos.

●               Participació en situacions que suposin comunicació corporal amb valoració i reconeixement de les diferències en la manera d’expressar-se.

●               Adequació del moviment a estructures espacio-temporals.

●               Expressió corporal i dramatització.

●               La dramatització a través del llenguatge corporal (gest, mímica, moviment).

●               Participació en la realització de balls, danses i coreografies senzilles.

●               La improvisació com a eina de creació bàsica.

●               Elaboració, participació i conscienciació de les possibilitats i recursos que ofereix el llenguatge corporal.

●               Composició inividual i/o col·lectiva de moviments a partir d’estímuls rítmics, musicals i d’una font d’inspiració (text, experiència, imatge).

●               Valoració crítica dels usos expressius i comunicatius del cos.

●               Participació i respecte davant situacions que suposin comunicació corporal.

●               Creació i utilització d’eines d’avaluació per a l’expressió corporal.


Tema 1 APROXIMACIÓ CONCEPTUAL A L'EXPRESSIÓ CORPORAL
      1.1 Concepte d'Expressió Corporal. Tendències actuals
      1.2 Antecedents de l'Expressió Corporal
      1.3 L'expressió corporal en educació: comunicació, creativitat, estètica
      1.4 Objectius i continguts
      1.5 Tècniques
      1.6 Recursos i accions sostenibles

Tema 2 ELEMENTS DEL PROCÉS EXPRESSIU
      2.1 El gest i el seu valor expressiu
      2.2 El cos
      2.3 L'espai
      2.4 El temps
      2.5 Movilització de l'energia
      2.6 Formes expressives d'interacció
      2.6 Formes expressives d'interacció

Tema 3 RITME, SO I MOVIMENT
      3.1 La rítmica com a estratègia educativa
      3.2 El sistema respiratori i vocal
      3.3 Relació so-moviment
      3.4 Estructura del moviment a estructures espacio-temporals
      3.5 Exploració de les possibilitats expressives amb objectes i materials

Tema 4 LA DANSA I LA IMPROVITZACIÓ
      4.1 Dansa creativa
      4.2 Dansa lliure
      4.3 Eines per la consciència corporal: visualitzacions, relaxacions, manipulacions
      4.4 El contacte corporal com a eina de comunicació
      4.5 Tècniques d'aprenentatge

Tema 5 MANIFESTACIONS ARTÍSTIQUES CULTURALS
      5.1 El mim i la pantomima
      5.2 El teatre del gest
      5.3 El teatre social
      5.4 El teatre d'hombres
      5.5 La dansa

Tema 6 APROXIMACIONS METODOLÒGIQUES A L'EXPRESSIÓ CORPORAL
      6.1 La improvisació i la creativitat com a eina metodològica
      6.2 Organització de les sessions: context, recursos, elements
      6.3 Organització d'una UD i desenvolupament d'una sessió
      6.4 Sistemes d'avaluació

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assignatura es desenvolupa en un quadrimestre del curs. Són tres hores setmanals repartides en dos blocs d'hora i mitja, cada dimarts. Durant les classes presencials la professora ensenya els continguts de l’assignatura a partir de dinàmiques pràctiques amb propostes a desenvolupar per part dels estudiants. Ofereix també espais oberts per a les seves aportacions, i orienta els seus treballs autònoms.

Durant les sessions, els estudiants amplien les seves habilitats i desenvolupen les competències de forma autònoma, a través del treball individual i cooperatiu per parelles i en grups, sota supervisió docent. Els alumnes amplien la seva formació amb tasques complementàries: la creació i posada en pràctica d’una sessió d’expressió corporal, comentaris de text, investigació i reflexió personal, entre d’altres.

És important també la implicació i dedicació dels alumnes a la seva formació personal i professional, amb assistència a activitats fora de classe: seminaris, activitats acadèmiques, tallers i aquelles experiències que, seleccionades d’acord amb la professora, completen la seva formació

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació és exclusiva per aquells alumnes que opten per l'assistència a classe de manera contínua, ja que es tracta d’una assignatura pràctica.

Per a aprovar per avaluació contínua cal assistir a un mínim d'un 80% de les classes.

AVALUACIÓ CONTÍNUA (40%)

Aquesta nota suposa el 40% de la nota final, per la qual cosa el valor màxim de la nota suposa 4 punts del total.

TASQUES (60%)

 Són les activitats que es dissenyen al llarg del semestre per a demostrar la competència en l'ús conceptual i aplicat dels continguts teòrics i pràctics. Aquestes tasques es desenvolupen en les classes que es disposen per a la seva realització o en horari autònom.


 Les tasques suposen el 60% de la nota del curs, per la qual cosa el valor màxim d’aquest apartat són 6 punts sobre el total de la nota.

  

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
1. Identifica, diferència i sap analitzar l'expressivitat corporal.Dossier d'aprenentatge
Memòria
Presentació d'un treball
Diari reflexiu
Autoavaluació
2. Comunica sensacions, emocions i idees utilitzant diferents recursos expressius.Preguntes orals
Registre de conductes i observacions
Grau de participació
Diari reflexiu
Autoavaluació
Adquireix valors artístics de qualitat en relació al moviment corporal i la seva expressió, desenvolupant la competència de la creativitat.Dossier d'aprenentatge
Observacions
Memòria
Informe
Grau de participació
Presentació d'un treball
Disseny d'activitats
Autoavaluació
Promou i facilita en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en la relació amb l'entorn, l'atenció a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte.Dossier d'aprenentatge
Observacions
Presentació d'un treball en grup
Disseny d'activitats
Sap planificar continguts de l'expressió corporal i de forma interdisciplinària.Dossier d'aprenentatge
Memòria
Grau de participació
Presentació d'un treball en grup
Presentació d'un treball
Disseny d'activitats
Diari reflexiu
Autoavaluació

Bibliografia i recursos

Aranguren, J.L (1975): La comunicación humana. Guadarrama: Madrid.

Arteaga, Milagros; Viciana, VIrgina; Conde Julio (1ª edición 1997): Desarrollo de la expresividad corporal. Ed. Inde.

Aymerich, Carme i Maria (1970): Expresión y arte en la escuela. Teide: Barcelona.

Aymerich, Carme i Maria (1971): Expresión medio de desarrollo. Nova Terra: Barcelona

Bachmann, Marie-Laure (1998): La rítmica Jaques-Dalcroze. Una educación por la música y para la música. Ed. Pirámide.

Barret, Gisele (1989): Pedagogía de la expresión dramática. Montreal. Recherche en expression.

Boal, Augusto (1974): Teatro del oprimido. Ediciones de la Flor: Buenos Aires

Boal, Augusto (2002): Juegos para actores y no actores. Revisión ampliada y revisada. Alba editorial: Barcelona.

Calais – Germain, Blandine & Lamotte, Andrée (1991): Anatomía para el movimiento. Bases de ejercicios. Ed. La liebre de Marzo.

Cañas, José (1992): Didáctica de la expresión dramática. Barcelona: Octaedro.

Carballo Basadre, Carmen (1995): Teatro y Dramatización. Didáctica de la creación colectiva. Ediciones Aljibe: Archidona.

Castañer Balcells, Marta (2000): Expresión corporal y danza. Ed. Inde: Barcelona

Castilla, C (2001): Teoría de los sentimientos. Tusquets: Barcelona.

Castillo, Carles (2004): Mimo, el grito del gesto. Ñaque: Ciudad Real.

Cerrillo, Pedro i GARCÍA, Jaime (1997): Teatro infantil y dramatización escolar: Universidad de Castilla-La Mancha.

Conde, José Luís; Martín, Carmen; Viciana, Virginia (1ª edición: 1997): Las canciones motrices (libro + CD). Ed Inde.

Conde, José Luís; Martín, Carmen; Viciana, Virginia (1ª edición: 1998): Las canciones motrices II (libro + CD). Ed Inde.

El Galop (2003). Danses catalanes i jocs dansats. 4ª Ed Altafulla: Barcelona.

Farreny, Maria Teresa (2001): Pedagogía de la expresión con Carme Aymerich. Ñaque: Ciudad Real.

Fox, Maria (1981): Danza, experiencia de vida. Paidós: Buenos Aires.

Gail Neary, Herman; Hollingsworth, Patricia (1992): Kinetic Kaleidoscope. Exploring Movement and energy in the Visual Arts. University School at TU. TUcson.

GRISS, Susan (1998): Minds in Motion, A Kinesthetic Approach to Teaching Elementary Curriculum. Heinemann, Portsmouth.

Heidegger, M (1996): El ser y el tiempo. Madrid: Fondo de Cultura Económica.

Jara, Jesús (2003): El Clown, un navegante de las emociones.

Kirk, D (1990): Educación Física y currículum. València. Universidad de València.

Knnap, M.L. (1992): La comunicación no verbal. El cuerpo y el entorno. Piadós: Barcelona.

Learreta, Begoña; Sierra, Miguel Ángel; Ruano, Kiki (1ª Edición 2005): Los contenidos de Expresión Corporal. Ed. Inde.

Learreta, Begoña; Sierra, Miguel Ángel; Ruano, Kiki (1ª Edición 2005): Didáctica de la Expresión Corporal. Ed Inde.

Le Boulch, J (1978): Hacia una ciencia del movimiento humano. Paidós: Buenos Aires.

Le Boulch, J (1997): El movimiento en el desarrollo de la persona. Paidotribo: Barcelona.

L’ESQUITX (2007): 29 cançons, jocs I danses per als més petits. 2ª Ed, Barcelona: DINSIC Publicacions.

Llongueres, Joan: El ritme. Editorial DINSIC: Barcelona.

Maideu, Joaquim (2001): Assaig. Cançons i exercicis. 2ª Ed.Eumo: Barcelona.

Mantovani, Alfredo (1975): Didàctica de la dramatització, Juegos para un taller de teatro.

Martí , Josep (1998): El teatre de titelles de Catalunya. Publicacions de l’Abadia de Montserrat: Barcelona.

Meireu, Ph (1992): Aprender, si. Pero ¿Cómo?. Octaedro: Barcelona.

Meinel, K & Schnabel, G (1978): Teoria del movimiento. Stadium: Buenos Aires.

Montesinos Ayala, Diego (1ª edición 2004): La expresión corporal. Ed Inde.

Renobell Soler, Gemma (1ª edición 2009): Todo lo que hay que saber para bailar en la escuela (libro+DVD). Ed Inde.

Rodríguez, A. (1986): Dramatització, Activitat Lúdica a l’escola, Dossiers Rosa Sensat: Barcelona.

Stokoe, Patricia (1967): La Expresión Corporal y el niño. Buenos Aires, Ricordi. Buenos Aires.

Suesa, Susanna; GIMÉNEZ, Toni (2007): En dansa. Danses cantades tradicionals per a la mainada. Editorial Cruïlla: Barcelona.

Trias, Núria: Jocs rítmics I i II. Edicions Pilar Llongueres: Barcelona

Trias, Núria; PÉREZ, Susana: Jocs de música I expressió corporal. Editorial Perramon: Barcelona.

Vahos Gimenez, Oscar (1977): Danza ensayos. Modellín: Producciones infinito.

Vanderspar, Elisabeth (1990): Manual Jaques-Dalcroze. Ed. Pilar Llongueres

Witschi, Brigitte; CARDONER, Maria Mercè: Cançons i jocs de nens.

Zinermann, Susana (1983): El laboratorio de danza y movimiento creativo. Ed. Humanitos: Buenos Aires.

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00