Assignatura

Teoria i Pràctica del Condicionament Físic

  • codi 10178
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
 Sem.1 matí DL 12:00 13:30 DS01 (Auditori)
 Sem.1 tarda DJ 14:00 15:30 
 Sem.1 tarda DJ 17:30 19:00 G104

Professorat

Presentació

La teoria i pràctica del condicionament físic és una de les assignatures que formen part de la Menció d’Educació Física del Grau de Mestre d’Educació Infantil i Primària de la Universitat Internacional de Catalunya. Les capacitats condicionals i el condicionament físic conformen un dels blocs de continguts del Currículum Oficial proposat pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Per aquesta raó l’assignatura resulta un dels fonaments essencials de la Menció d’Educació Física.

Objectius

1. Donar a conèixer el paper i la ubicació de les qualitats físiques bàsiques a la motricitat humana.

2. Conèixer les característiques, evolució i desenvolupament de les qualitats físiques bàsiques a l’edat escolar.

3. Entendre els conceptes bàsics sobre el procés d’entrenament entés com a procés de millora de les qualitats físiques al medi escolar.

4. Conèixer els principals sistemes d’entrenament aplicables a l’escola, de cadascuna de les qualitats físiques bàsiques.

5. Observar, analitzar i proposat millores de rendiments físics i les seves evolucions

6. Prevenir les patologies en l’activitat física i adquirir hàbits saludables referits a l’exercici físic.

7. Aplicar les normes adequades per a la promoció de la higiene i la salut a l’escola.

8. Conèixer formes variades i novedoses de millora de la condició física.

9. Investigar en el camp de l’educació, la pedagogia i l’educació física.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

RESULTATS DE D’APRENENTATGE

5. Promou i facilita contextos pel treball de condicionament físic: la força, la resistència, la velocitat, la flexibilitat i la coordinación.

12. Sap planificar continguts de forma interdisciplinar.

13. Coneix aspectes de gestió de l’aula que tinguin relació amb les seves activitats educatives.

18. Actua de forma ética i responsable en l’exercici de les seves funcions.

19. Està al dia sobre els darrers descobriments en els camps de la pedagogia i de la metdologia docent que incidiesen en la seva pròpia pràctica docent.

21. Integra les tecnologies de la informació i la comunicación en les activitats d’ensenyament-aprenentatge, en la gestio de l’ensenyament i en el desenvolupament professional.

25. Coneix els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim.

26. Coneix els elements que conformen la competència de l’esperit emprenedor, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim.

27. Coneix els elements que conformen la competència de l’orientació a la calitat, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim.

Continguts

CAPÍTOL 1: INTRODUCCIÓ TEÒRICA AL CONDICIONAMENT FÍSIC.

OBJECTIUS:

1. Definir les capacitats condicionals i la seva ubicació dins de la motricitat humana

2. Explicar els origens del condicionament físic al llarg de la història de l’activitat física.

3. Conèixer els conceptes bàsics referits al condicionament físic i a la motricitat.

            1.1. Esquema-resum del capítol.

            1.2. Introducció / Presentació.

            1.3. Competències a desenvolupar.

            1.4. L’assignatura i la seva ubicació en la Menció d’E F.

            1.5. Conceptes Basics i elements fonamentals.

                        1.5.1. Condicionament físic.

                        1.5.2. Les Capacitats Condicionals / físiques vs Qualitats Físiques Bàsiques.

            1.6. Activitats d’ensenyament-aprenentatge.

            1.7. Bibliografia de consulta.

CAPÍTOL 2: TEORIA DE L’ENTRENAMENT. LLEIS I PRINCIPIS DEL CONDICIONAMENT FÍSIC.

OBJECTIUS:

1. Definir les diferents capacitats físiques i l’aptitud física dins de la motricitat humana.

2. Disposar de coneixements bàsics per tal de mantener una actitud i una foma de vida sana i saludable.

3. Conèixer els conceptes bàsics referits a la teoria de l’entrenament i de la condició física: fatiga muscular, càrrega de treball…

4. Conèixer els principis de l’entrenament esportiu i saber explicar-los mitjançant exemples pràctics.

            2.1. Esquema-resum del capítol.

            2.2. Introducció / Presentació.

            2.3. Capacitats i competències a desenvolupar.

            2.4. Conceptes bàsics. Teoria de l’entrenament.

            2.5. Entrenament esportiu: la condició física, el moviment i els sistemes orgànics.

            Definicions, orientacions, àmbits i estructura: continguts, mitjans i mètodes.

            2.6. L’aptitud física.

            2.7. Les capacitats físiques:

                     2.7.1. Classificació de les Capacitats Condicionals / físiques.

                       2.7.1.1. La velocitat.

                       2.7.1.2. La força.

                       2.7.1.3. La resistència.

                       2.7.1.4. La amplitud de moviment

                       2.7.1.5. La coordinació.

             2.8. Condicionament físic:

                2.8.1. General – específic

                2.8.2. Característiques.

                2.8.3. Objectius.

                2.9. La càrrega de treball: continguts, naturalesa, organització de la càrrega i components de la càrrega.

                2.9.1. Conceptes importants en la dinàmica de les càrregues de treball: Volum, Intensitat i Recuperació.

                2.10. La fatiga muscular.

            2.11. Bases Biològiques del Condicionament Físic.

                2.11.1. Aspectes energètics de les Capacitats Condicionals.

                2.11.2. Aspectes neuromusculars de les Capacitats Condicionals.

                2.11.3. La Síndrome General d’Adaptació (SGA)

                2.11.4. Llei de l’umbral.

                2.11.5. Dinàmica dels esforços: relació volum–intensitat (perspectiva educativa).

            2.12. Principis de l’entrenament: biològics i pedagògics 

                2.12.1. Principi de continuïtat.

                2.12.2. Principi de progressivitat de la càrrega.

                2.12.3. Principi d’alternança entre càrrega i recuperació.

                2.12.4. Principi de variació entre la tipologia de la càrrega.

                2.12.5. Principi d’individualització de l’entrenament.             

            2.13. Activitats d’ensenyament-aprenentatge.

            2.14. Bibliografia de consulta.

BLOC 2: DESENVOLUPAMENT DE LES QUALITATS FÍSIQUES EN EDAT ESCOLAR.

CAPÍTOL 3: CAPACITATS CONDICIONALS 1: LA VELOCITAT

OBJECTIUS:

1. Definir la capacitat condicional de la velocitat i la seva ubicació dins de la motricitat humana i concretament dins del procés d’ensenyament-aprenentatge.

2. Explicar els factors interns i externs que afecten aquesta capacitat i com podem millorar-la.

3. Conèixer l’evolució de la velocitat durant les edats escolars i saber com es pot millorar aquesta capacitat mitjançant la pràctica durant totes les diferents etapes de la vida.

4. Conèixer les tipologies i la seva aplicació a l’edat escolar.

            3.1. Esquema-resum del capítol.

            3.2. Introducció / Presentació.

            3.3. Competències a desenvolupar.

            3.4. Capacitats condicionals i competències bàsiques.

            3.5. Concepte i definició: la velocitat.

                        3.5.1. Bases biològiques i evolució de la velocitat.

                        3.5.2. Tipus de velocitat.

            3.6. Objectius.

            3.7. Factors que influeixen en el desenvolupament de la velocitat.

            3.8. Evolució de la velocitat en el desenvolupament de la persona.

            3.9. Mètodes d’entrenament de la velocitat.

            3.10. Formes i mètodes de desenvolupament de la velocitat a EP.

            3.11. Desenvolupament de la velocitat segons els períodes escolars (fases sensibles).

            3.12. Activitats d’ensenyament-aprenentatge.

            3.13. Bibliografia de consulta.

CAPÍTOL 4: CAPACITATS CONDICIONALS 2: LA FORÇA 

OBJECTIUS:

1. Definir la capacitat condicional de la força i la seva ubicació dins de la motricitat humana i concretament dins del procés d’ensenyament-aprenentatge.

2. Explicar els factors interns i externs que afecten aquesta capacitat i com podem millorar-la.

3. Conèixer l’evolució de la força durant les edats escolars i saber com es pot millorar aquesta capacitat mitjançant la pràctica durant totes les diferents etapes de la vida.

4. Conèixer les tipologies i la seva aplicació a l’edat escolar.

            4.1. Esquema-resum del capítol.

            4.2. Introducció / Presentació.       

            4.3. Competències a desenvolupar.

            4.4. Capacitats condicionals i competències bàsiques.

            4.5. Concepte i definició: la força.

                        4.5.1. Bases biològiques i evolució de la força.

                        4.5.2. Tipus de força. 

            4.6. Objectius.          

4.7. Factors que influeixen en el desenvolupament de la força.

            4.8. Evolució de la força en el desenvolupament de la persona.

            4.9. Mètodes i entrenament de la força.

            4.10. Formes i mètodes de desenvolupament de la força a EP.

            4.11. Desenvolupament de la força segons els períodes escolars (fases sensibles).

4.12. Activitats d’ensenyament-aprenentatge.

            4.13. Bibliografia de consulta.

CAPÍTOL 5: CAPACITATS CONDICIONALS 3: LA RESISTÈNCIA

OBJECTIUS:

1. Definir la capacitat condicional de la resistència i la seva ubicació dins de la motricitat humana i concretament dins del procés d’ensenyament-aprenentatge.

2. Explicar els factors interns i externs que afecten aquesta capacitat i com podem millorar-la.

3. Conèixer l’evolució de la resistència durant les edats escolars i saber com es pot millorar aquesta capacitat mitjançant la pràctica durant totes les diferents etapes de la vida.

4. Conèixer les tipologies i la seva aplicació a l’edat escolar.

            5.1. Esquema-resum del capítol.

            5.2. Introducció / Presentació.

            5.3. Competències a desenvolupar.

            5.4. Capacitats condicionals i competències bàsiques.

            5.5. Concepte i definició: la resistència

                        5.5.1. Bases biològiques i evolució de la resistència.

                        5.5.2. Tipus de resistència.

             5.6. Objectius.

5.7. Factors que influeixen en el desenvolupament de la resistència.

5.8. Evolució de la resistència en el desenvolupament de la persona.

5.9. Mètodes d’entrenament de la resistència.

5.10. Formes i mètodes de desenvolupament de la resistència a EP.

5.11. Desenvolupament de la resistència segons els períodes escolars (fases sensibles).

5.12. Activitats d’ensenyament-aprenentatge.

5.13. Bibliografia de consulta.

CAPÍTOL 6: CAPACITATS CONDICIONALS 4: LA AMPLITUD DE MOVIMENTS

OBJECTIUS:

1. Definir la capacitat condicional de la amplitud de moviments i la seva ubicació dins de la motricitat humana i concretament dins del procés d’ensenyament-aprenentatge. 

2. Explicar els factors interns i externs que afecten aquesta capacitat i com podem millorar-la.

3. Conèixer l’evolució de la amplitud de moviments durant les edats escolars i saber com es pot millorar aquesta capacitat mitjançant la pràctica durant totes les diferents etapes de la vida.

4. Conèixer les tipologies i la seva aplicació a l’edat escolar.

            6.1. Esquema-resum del capítol.

            6.2. Introducció / Presentació.

            6.3. Competències a desenvolupar.

            6.4. Capacitats condicionals i competències bàsiques.

            6.5. Concepte i definició: la amplitud de moviment.

                        6.5.1. Bases biològiques i evolució de la amplitud de moviment.

                        6.5.2. Tipus d’amplitud de moviment.

            6.6. Objectius.

            6.7. Factors que influeixen en el desenvolupament de la amplitud de moviment.

            6.8. Evolució de la amplitud de moviment en el desenvolupament de la persona.

            6.9. Mètodes d’entrenament de la amplitud de moviment.

            6.10. Formes i mètodes de desenvolupament de la amplitud de moviment a EP.

            6.11. Desenvolupament de la amplitud de moviment segons els períodes escolars(fases sensibles).

            6.12. Activitats d’ensenyament-aprenentatge.

            6.13. Bibliografia de consulta.

BLOC 3: APLICACIÓ DIDÀCTICA DEL CONDICIONAMENT FÍSIC A LES ETAPES D’INFANTIL I PRIMÀRIA.

CAPÍTOL 7: EL CONDICIONAMENT FÍSIC EN EL CURRÍCULUM OFICIAL I EN LES PROGRAMACIONS D’AULA.

OBJECTIUS:

1. Definir la capacitat condicional de la força i la seva ubicació dins de la motricitat humana i concretament dins del procés d’ensenyament-aprenentatge.

2. Explicar els factors interns i externs que afecten aquesta capacitat i com podem millorar-la.

3. Conèixer l’evolució de la força durant les edats escolars i saber com es pot millorar aquesta capacitat mitjançant la pràctica durant totes les diferents etapes de la vida.

4. Conèixer les tipologies i la seva aplicació a l’edat escolar.

            7.1. Esquema-resum del capítol.

            7.2. Introducció / Presentació.

            7.3. Competències a desenvolupar.

            7.4. Capacitats condicionals i competències.

            7.5. El condicionament físic en el currículum oficial.

            7.6. Estructura de les sessions de condicionament físic.

            7.7. Efectes del condicionament físic sobre la salut.

            7.8. Activitats d’ensenyament-aprenentatge.

7.8. L’avaluació de les qualitats físiques bàsiques dins del currículum.

                        2.14.1. Velocitat.

                        2.14.2. Força.

                        2.14.3. Resistència.

                        2.14.4. Amplitud de moviment / flexibilitat.

7.6. Conclusions.

            7.7. Bibliografia de consulta.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITATS D’AVALUACIÓ

1. Els continguts conceptuals de l'assignatura es concretan en dos instruments:

      1.1. Examen escrit

      1.2. Treball sobre una de les capacitats condicionals realitzat en grup (20 % nota final)

2. Resolució de problemes dels blocs de continguts.

Una vegada finalitza cada tema s'han de contestar una sèrie de preguntes d’assimilació de continguts. (10% nota final)

3. Realització d'una programació (Unitat Didàctica) introduint les capacitats condicionals. Podent escollir el curs i justificar degudament la o les capacitats escollides. (20 % de la nota final). 

4. Lectura i resum amb comentaris crítics basats en altres articles del mateix tema justificant l'elecciò d'aquests i comentar els passos realitzats en la recerca. (20 % de la nota). Es presentaran un total de 4 articles.

5. Desenvolupament pràctic i docència.

Disseny i pràctica de:

Una sessió de treball d’una hora de durada contextualitzada de la programació realitzada dirigida a un contingut específic. Aquesta sessió s’ha d’elaborar i presentar, ja que no disposem de temps per tothom per exposar-la de forma individual, a no ser que la presentin d’una forma més creativa. Una proposta seria, que un alumne fa de professor i aplica la sessió als seus companys i la graven en vídeo. Posteriorment els companys fan una avaluació crítica i li proposen canvis i modificacions i en el disseny de la sessió el que ha fet de professor/a explica com a introduït els canvis. Això inclouria el que comentes: modificació de tasques amb objectius de condició física diferents. (20 % nota final).

6. Proves físiques.

Proposta i execució d'un programa de treball pel desenvolupament d'una capacitat condicional. La valoració tindrà en compte el plantejament teòric i la posada en marxa del programa. És un aprenentatge vivenciat que també forma part de les competències. (10 % nota total)

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITATS D’AVALUACIÓ

1. Els continguts conceptuals de l'assignatura es concretan en dos instruments:

      1.1. Examen escrit

      1.2. Treball sobre una de les capacitats condicionals realitzat en grup (20 % nota final)

2. Resolució de problemes dels blocs de continguts.

Una vegada finalitza cada tema s'han de contestar una sèrie de preguntes d’assimilació de continguts. (10% nota final)

3. Realització d'una programació (Unitat Didàctica) introduint les capacitats condicionals. Podent escollir el curs i justificar degudament la o les capacitats escollides. (20 % de la nota final). 

4. Lectura i resum amb comentaris crítics basats en altres articles del mateix tema justificant l'elecciò d'aquests i comentar els passos realitzats en la recerca. (20 % de la nota). Es presentaran un total de 4 articles.

5. Desenvolupament pràctic i docència.

Disseny i pràctica de:

Una sessió de treball d’una hora de durada contextualitzada de la programació realitzada dirigida a un contingut específic. Aquesta sessió s’ha d’elaborar i presentar, ja que no disposem de temps per tothom per exposar-la de forma individual, a no ser que la presentin d’una forma més creativa. Una proposta seria, que un alumne fa de professor i aplica la sessió als seus companys i la graven en vídeo. Posteriorment els companys fan una avaluació crítica i li proposen canvis i modificacions i en el disseny de la sessió el que ha fet de professor/a explica com a introduït els canvis. Això inclouria el que comentes: modificació de tasques amb objectius de condició física diferents. (20 % nota final).

6. Proves físiques.

Proposta i execució d'un programa de treball pel desenvolupament d'una capacitat condicional. La valoració tindrà en compte el plantejament teòric i la posada en marxa del programa. És un aprenentatge vivenciat que també forma part de les competències. (10 % nota total)

Bibliografia i recursos

BIBLIOGRAFIA, NETGRAFIA I RECURSOS

Antón, J.L. i altres (1989): “Entrenamiento deportivo en la edad escolar” Junta de Andalucia. Unisport. Málaga.

Astrand, P.O. Shephard, R.J. (directors) et altres. (1996). “La resistencia en el deporte”. Barcelona. Paidotribo.

Barbany, J.R. (1990): “Fundamentos de fisiología del ejercicio y del entrenamiento”. Barcanova. Barcelona.

Batalla, A (1995). “El rendimiento en la iniciación deportiva”. A Blázquez D. (dir). (1995). “La iniciación deportiva y el deporte escolar”. Barcelona, INDE.

Beraldo, Stelvio; Polletti, Claudio. (1991). “Preparación física total”. Barcelona. Hispano-Europea. SA.

Bosco, Carmelo (1994). “Valoración de la fuerza con el test de Bosco. Barcelona. Paidotribo.

Brugger, L. et altres (1992). “1000 ejercicios y juegos de calentamiento. Barcelona. Hispano Europea.

Carranza, M. (1996). “La Educación Física en el segundo ciclo de primaria. Guía para el profesor. Barcelona. Paidotribo.

Coll, Jaime; Vinuesa, Manuel (1984).”Teoría básica del entrenamiento”, Madrid: Esteban Sanz.

Comitato Olímpico Nazionale Italiano (1989). Cos Moviment Rendiment – Programa Multimédia per a Tècnics Esportius de Base. Barcelona: Direcció General de l’Esport – Generalitat de Catalunya.

Comitato Olímpico Nazionale Italiano (1989). L’Educació Motora de Base – Programa Multimédia per a Tècnics Esportius de Base. Barcelona: Direcció General de l’Esport – Generalitat de Catalunya.

Ehlenz, Hans et altres. (1990). “Entrenamiento de la fuerza”. Barcelona. Martínez Roca.

Elias, N.; Dunning, E. (1992). “Deporte y Ocio en el proceso de civilización. Mèxic. FCE.

Fidelius, Kazimierz; Kocjasz, Jòsef (1989). “Altas de Ejercicios Físicos para el entrenamiento”. Madrid. Gymnos. 

Fox, E.:(1986). “Fisiología del deporte”. Panamericana. Buenos Aires

Fröhner, G. (2003). Esfuerzo físico y entrenamiento en niños y jóvenes. Barcelona: Paidotribo

Fucci, S. & Benigni, M: (1988) Biomecànica de l’aparell locomotor aplica al condicionament muscular”. Generalitat de Catalunya. Doyma. Barcelona.

García Manso, Juan Manuel, Navarro, Manuel; i Ruiz, José Antonio. (1996). “Bases teòricas del entrenamiento deportivo. Principios y aplicaciones”. Madrid: Gymnos.

García Manso, Juan Manuel, Navarro, Manuel; i Ruiz, José Antonio. (1996). “Planificación del entrenamiento deportivo”. Madrid: Gymnos.

García Manso, JM., Campos, J., Lizaur, P. i Abella, C.P. (2003)" El talento deportivo. Formación de élites deportivas". Madrid: Gymnos

García Verdugo, Mariano; Leibar Xabier (1997). “Entrenamiento de la resistencia de los corredores de medio fondo y fondo”. Madrid: Gymnos.

Generelo, Eduardo; Tierz, Paz. (1992). “Cualidades físicas – Fuerza, Velocidad, Agilidad y Calentamiento”. Zaragoza. CEPID.

Generelo, Eduardo; Tierz, Paz. (1992). “Cualidades físicas – Resistencia y Flexibilidad”. Zaragoza. CEPID.

Grosser, M. et altres (1992). “Entrenamiento de la velocidad”. Barcelona: Martínez Roca. 

Grosser, M. et altres (1992). “Principios del entrenamiento deportivo”.  Barcelona: Martínez Roca.

Guibbert, L et altres. (1988). “1000 ejercicios y juegos de musculación”. Barcelona: Hispano Europea.

Hanh, E. (1988). “Entrenamiento con niños”. Martínez Roca. Barcelona

Harre, Dietrich (1987): “Teoría del entrenamiento deportivo”. Buenos Aires: Stadium.

Manno, Renato. (1994). Fundamentos del entrenamiento deportivo”. Barcelona. Paidotribo.

Martínez Córcoles, P. (1996). “Desarrollo de la resistència en el niño”. Barcelona: INDE.

Mirella, Riccardo (2001). “Las nuevas metodologías del entrenamiento de la fuerza, la resitencia, la velocidad y la flexibilidad”. Barcelona: Paidotribo.

Matveyev, LP. (1977). “Periodización del entrenamiento deportivo”. Madrid. INEF.

Lamb, D.: (1984). “Fisiologia del ejercicio”. Pila Teleña. Madrid.

Legido, Julio César et altres (1995). Valoracion de la condición física por medio de test. Madrid: Ediciones Pedagògicas.

López Chicharro, José; Lucía, Alejandro (1995). “Fundamentos de fisiología del ejercicio. Madrid: Ediciones Pedagógicas.

Mora J. (1989). “El desarrollo de las Capacidades Físicas a través de la fuerza, la resistencia, la velocidad y la flexibilidad”. Barcelona: Paidotribo.

Mora J. (1989). “Indicadores y Sugerencias para el Desarrollo de la Flexibilidad” – Colección: Educación Física 12-14 años. Cádiz: Excma. Diputación Provincial de Cádiz

Mora J. (1989). “Indicadores y Sugerencias para el Desarrollo de la Fuerza” – Colección: Educación Física 12-14 años. Cádiz: Excma. Diputación Provincial de Cádiz.

Mora J. (1989). “Indicadores y Sugerencias para el Desarrollo de la Resistencia” – Colección: Educación Física 12-14 años. Cádiz: Excma. Diputación Provincial de Cádiz

Mora J. (1989). “Indicadores y Sugerencias para el Desarrollo de la Fuerza” – Colección: Educación Física 12-14 años. Cádiz: Excma. Diputación Provincial de Cádiz.

Mora J. (1989). “Las capacidades Físicas o Bases del Rendimiento Motor”  Colección: Educación Física 12-14 años. Cádiz: Excma. Diputación Provincial de Cádiz.

Mora J. (1989). “Mecánica Muscular y Articular” – Colección: Educación Física 12-14 años. Cádiz: Excma. Diputación Provincial de Cádiz

Mora, J. (coord..). (1995). “Teoria del entrenamiento y del acondicionamiento físico”. Códoba. Editoral Coplef. Andalucía.

Mora, J. (1989): “Col·lecció Educació Física 12-14 años” (6 volums) Exma. Diputación de Càdiz.

Navarro, Fernando (1998). “La resistencia”. Madrid: Gymnos.

Nöcker, Josef (1980). Bases biológicas del ejercicio y del entrenamiento”. Buenos Aires: Kapelusz S.A.

Ortiz, Vicente et altres (1996). “Entrenamiento de fuerza y explosividad para la actividad física y el deporte de competición”. Barcelona: Inde.

Platonov, Vladimir N. (1991). “El entrenamiento deportivo”. Teoria y metodología” – 2ª Edició. Barcelona. Paidotribo.

Rius, J. i Jardí, C. (1988). “L’activitat Física i el funcionament del cos humà”. Eumo. Barcelona.

Rousseau, J.J. (1989). “Emili o de l’educació”. VIC: Eumo Editorial

Solé, J. (2002). Fundamentos del entrenamiento deportivo. Barcelona: Ergo

Stumpp, Ulrich (1995). Adquirir una buena condición física jugando”. Barcelona: Paidotribo.

Siff, Mel. C. i Verkhoshansky, Y.(2000) " Superentrenamiento". Barcelona:Paidotribo

Thiess, G., Tschiene, P. i Nickel, H. (2004). Teoría y metodología de la competición deportiva. Barcelona: Paidotribo

Tous, Julio (1999). “Nuevas tendencias en fuerza y musculación”. Barcelona: Ergo.

Zhelyazkov, Tsvetan (2001). “Bases del entrenamiento deportivo”. Barcelona: Paidotribo.

Zintl, Fritz (1991). Entrenamiento de la resistencia”. Barcelona: Martínez Roca.

 

Material didàctic

      Materials
            Programa assignatura detallat programaassisnaturateoriaipracticacondicionamentfisic.doc 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00