Assignatura

Teoria i Pràctica del Condicionament Físic

  • codi 10178
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Presentació

La teoria i pràctica del condicionament físic és una de les assignatures que formen part de la Menció d’Educació Física del Grau de Mestre d’Educació Infantil i Primària de la Universitat Internacional de Catalunya. Les capacitats condicionals i el condicionament físic conformen un dels blocs de continguts del Currículum Oficial proposat pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Per aquesta raó l’assignatura resulta un dels fonaments essencials de la Menció d’Educació Física. 

Objectius

1. Donar a conèixer el paper i la ubicació de les qualitats físiques bàsiques a la motricitat humana.

 

2. Conèixer les característiques, evolució i desenvolupament de les qualitats físiques bàsiques a l’edat escolar.

 

3. Entendre els conceptes bàsics sobre el procés d’entrenament com a procés de millora de les qualitats físiques al medi escolar.

 

4. Conèixer els principals sistemes d’entrenament aplicables a l’escola, de cadascuna de les qualitats físiques bàsiques.

 

5. Observar, analitzar i proposat millores de rendiments físics i les seves evolucions.

 

6. Prevenir les patologies en l’activitat física i adquirir hàbits saludables referits a l’exercici físic.

 

7. Aplicar les normes adequades per a la promoció de la higiene i la salut a l’escola.

 

8. Conèixer formes variades de millora de la condició física.

 

9. Investigar en el camp de l’educació, la pedagogia i l’educació física.

 

10. Conèixer les actuacions mínimes necessàries en primers auxilis a l’escola

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-06 - Abordar i resoldre problemes de disciplina.
  • CEM-07 - Promoure el treball cooperatiu i el treball i l'esforç individuals.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-03 - Saber expressar-se en llengua anglesa segons el nivell b1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CEM-01 - Analitzar i comprendre els processos educatius dins i fora de l'aula relatius al període de 6 a 12 anys.
  • CEM-02 - Conèixer els fonaments de l'educació primària.
  • CEM-03 - Analitzar la pràctica docent i les condicions institucionals que l'emmarquen.
  • CEM-04 - Conèixer els processos d'interacció i comunicació dins l'aula.
  • CEM-05 - Conèixer l'evolució històrica del sistema educatiu al nostre país i els condicionants polítics i legislatius de l'activitat educativa.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

5. Promou i facilita contextos pel treball de condicionament físic: la força, la resistència, la velocitat, la flexibilitat i la coordinació.

 

12. Sap planificar continguts de forma interdisciplinar.

 

13. Coneix aspectes de gestió de l’aula que tinguin relació amb les seves activitats educatives.

 

18. Actua de forma ètica i responsable en l’exercici de les seves funcions.

 

19. Està al dia sobre els darrers descobriments en els camps de la pedagogia i de la metodologia docent que incideixen en la seva pròpia pràctica docent.

 

21. Integra les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d’ensenyament-aprenentatge, en la gestió de l’ensenyament i en el desenvolupament professional.

 

25. Coneix els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim.

 

26. Coneix els elements que conformen la competència de l’esperit emprenedor, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim.

 

27. Coneix els elements que conformen la competència de l’orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’assignatura de Teoria i Pràctica del Condicionament Físic és fonamenta tant en sessions a nivell teòric com pràctic. Totes les sessions requereixen la participació activa per tal d’aprofundir al màxim en els continguts proposats. Al llarg de les sessions combinarem diverses formes de treballar segons sigui el tipus de continguts: discussió de grup, classe magistral, recerca bibliogràfica, investigació científica, exposicions per part del professor i per part dels alumnes, treball individual, en grup i cooperatiu.

Utilitzarem diferents materials didàctics per a l’anàlisi i l’estudi dels continguts: articles de revistes, llibres de consulta, dvd’s i pàgines web de referència.

Es realitzaran pràctiques de condició física per tal de millorar i aprendre en l’acció com optimitzar la pràctica transferint els continguts teòrics a la pràctica educativa. 

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITATS I CRITERIS D’AVALUACIÓ

Assistència a classe obligatòria. L’avaluació s’ha de considerar continuada. L’assistència a classe és obligatòria. En el cas de faltar per causes justificades s’ha de presentar un document al respecte.

 

ACTIVITATS D’AVALUACIÓ

 

1. Els continguts conceptuals de l'assignatura es concreten en tres instruments:

1.1.      Examen escrit. (20 %).

1.2.        Resolució de problemes dels blocs de continguts. Una vegada finalitza cada tema s'han de contestar una sèrie de preguntes d’assimilació de continguts. (10%). Avaluació continuada.

1.3. Treball per determinar amb l'alumnat. (20%)

 2.    Realització d'una programació (Unitat Didàctica) introduint les capacitats condicionals. Treball en grup.. (20 %).

3. Realització d’una sessió pràctica orientada a l’ambit escolar a triar entre les opcions i dates proposades per el professor. (20%)

4.Proves físiques. Proposta i execució d'un programa de treball pel desenvolupament d'una capacitat condicional. La valoració tindrà en compte el plantejament teòric i la posada en marxa del programa. És un aprenentatge vivenciat que també forma part de les competències. (10 % nota total).

Bibliografia i recursos

BIBLIOGRAFIA, NETGRAFIA I RECURSOS

 

Antón, J.L. i altres (1989): “Entrenamiento deportivo en la edad escolar” Junta de Andalucia. Unisport. Málaga.

 

Álvarez, A. Batalla, A. Robert, M (2000). “Apunts de l’assignatura teoria i pràctica del condicionament físic”. UB.

 

Astrand, P.O. Shephard, R.J. (directors) et altres. (1996). “La resistencia en el deporte”. Barcelona. Paidotribo.

 

Barbany, J.R. (1990): “Fundamentos de fisiología del ejercicio y del entrenamiento”. Barcanova. Barcelona.

 

Batalla, A (1995). “El rendimiento en la iniciación deportiva”. A Blázquez D. (dir). (1995). “La iniciación deportiva y el deporte escolar”. Barcelona, INDE.

 

Beraldo, Stelvio; Polletti, Claudio. (1991). “Preparación física total”. Barcelona. Hispano-Europea. SA.

 

Bosco, Carmelo (1994). “Valoración de la fuerza con el test de Bosco. Barcelona. Paidotribo.

 

Brugger, L. et altres (1992). “1000 ejercicios y juegos de calentamiento. Barcelona. Hispano Europea.

 

Carranza, M. (1996). “La Educación Física en el segundo ciclo de primaria. Guía para el profesor. Barcelona. Paidotribo.

 

Coll, Jaime; Vinuesa, Manuel (1984).”Teoría básica del entrenamiento”, Madrid: Esteban Sanz.

 

Comitato Olímpico Nazionale Italiano (1989). Cos Moviment Rendiment – Programa Multimédia per a Tècnics Esportius de Base. Barcelona: Direcció General de l’Esport – Generalitat de Catalunya.

 

Comitato Olímpico Nazionale Italiano (1989). L’Educació Motora de Base – Programa Multimédia per a Tècnics Esportius de Base. Barcelona: Direcció General de l’Esport – Generalitat de Catalunya.

 

Creu Roja (2011). “Primers auxilis bàsics” .Cruz Roja Española

 

Diccionario de las ciencias del deporte (1992). Unisport. Málaga.

 

Ehlenz, Hans et altres. (1990). “Entrenamiento de la fuerza”. Barcelona. Martínez Roca.

 

Elias, N.; Dunning, E. (1992). “Deporte y Ocio en el proceso de civilización. Mèxic. FCE.

Fidelius, Kazimierz; Kocjasz, Jòsef (1989). “Altas de Ejercicios Físicos para el entrenamiento”. Madrid. Gymnos.

 

European Resuscitation council (2010). “Ressuscitació cardiopulmonar amb desfibril·lador extern Automàtic. Manual de l’alumne.  Guies ERC

 

Fox, E.:(1986). “Fisiología del deporte”. Panamericana. Buenos Aires.

 

Fucci, S. & Benigni, M: (1988) Biomecànica de l’aparell locomotor aplicada al condicionament muscular”. Generalitat de Catalunya. Doyma. Barcelona.

 

García Manso, Juan Manuel, Navarro, Manuel; i Ruiz, José Antonio. (1996). “Bases teòricas del entrenamiento deportivo. Principios y aplicaciones”. Madrid: Gymnos.

 

García Manso, Juan Manuel, Navarro, Manuel; i Ruiz, José Antonio. (1996). “Planificación del entrenamiento deportivo”. Madrid: Gymnos.

 

García Verdugo, Mariano; Leibar Xabier (1997). “Entrenamiento de la resistencia de los corredores de medio fondo y fondo”. Madrid: Gymnos.

 

Generelo, Eduardo; Tierz, Paz. (1992). “Cualidades físicas – Fuerza, Velocidad, Agilidad y Calentamiento”. Zaragoza. CEPID.

 

Generelo, Eduardo; Tierz, Paz. (1992). “Cualidades físicas – Resistencia y Flexibilidad”. Zaragoza. CEPID.

 

González, Carles. Monguillot, Meritxell. Zurita, Carles. (2014).”Una eduación física para la vida. Recursos para un aprendizaje funcional”. INDE. Barcelona.

 

Grosser, M. et altres (1992). “Entrenamiento de la velocidad”. Barcelona: Martínez Roca.

 

Grosser, M. et altres (1992). “Principios del entrenamiento deportivo”.  Barcelona: Martínez Roca.

 

Guibbert, L et altres. (1988). “1000 ejercicios y juegos de musculación”. Barcelona: Hispano Europea.

 

Hanh, E. (1988). “Entrenamiento con niños”. Martínez Roca. Barcelona.

 

Harre, Dietrich (1987): “Teoría del entrenamiento deportivo”. Buenos Aires: Stadium.

 

http://www.fao.org/docrep/meeting/004/m2845e/m2845e00.htm

 

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=s2VhRwNQdgk#%21  (consultado el 9.9.2014)

 

Manno, Renato. (1994). Fundamentos del entrenamiento deportivo”. Barcelona. Paidotribo.

 

Martínez Córcoles, P. (1996). “Desarrollo de la resistència en el niño”. Barcelona: INDE.

 

Mirella, Riccardo (2001). “Las nuevas metodologías del entrenamiento de la fuerza, la resitencia, la velocidad y la flexibilidad”. Barcelona: Paidotribo.

 

Matveyev, LP. (1977). “Periodización del entrenamiento deportivo”. Madrid. INEF.

 

Lamb, D.: (1984). “Fisiologia del ejercicio”. Pila Teleña. Madrid.

 

Legido, Julio César et altres (1995). Valoracion de la condición física por medio de test. Madrid: Ediciones Pedagògicas.

 

López Chicharro, José; Lucía, Alejandro (1995). “Fundamentos de fisiología del ejercicio. Madrid: Ediciones Pedagógicas.

 

Mora J. (1989). “El desarrollo de las Capacidades Físicas a través de la fuerza, la resistencia, la velocidad y la flexibilidad”. Barcelona: Paidotribo.

 

Mora J. (1989). “Indicadores y Sugerencias para el Desarrollo de la Flexibilidad” – Colección: Educación Física 12-14 años. Cádiz: Excma. Diputación Provincial de Cádiz

 

Mora J. (1989). “Indicadores y Sugerencias para el Desarrollo de la Fuerza” – Colección: Educación Física 12-14 años. Cádiz: Excma. Diputación Provincial de Cádiz.

 

Mora J. (1989). “Indicadores y Sugerencias para el Desarrollo de la Resistencia” – Colección: Educación Física 12-14 años. Cádiz: Excma. Diputación Provincial de Cádiz

 

Mora J. (1989). “Indicadores y Sugerencias para el Desarrollo de la Fuerza” – Colección: Educación Física 12-14 años. Cádiz: Excma. Diputación Provincial de Cádiz.

 

Mora J. (1989). “Las capacidades Físicas o Bases del Rendimiento Motor” – Colección: Educación Física 12-14 años. Cádiz: Excma. Diputación Provincial de Cádiz.

 

Mora J. (1989). “Mecánica Muscular y Articular” – Colección: Educación Física 12-14 años. Cádiz: Excma. Diputación Provincial de Cádiz

 

Mora, J. (coord..). (1995). “Teoria del entrenamiento y del acondicionamiento físico”. Códoba. Editoral Coplef. Andalucía.

 

Mora, J. (1989): “Col·lecció Educació Física 12-14 años” (6 volums) Exma. Diputación de Càdiz.

 

Navarro, Fernando (1998). “La resistencia”. Madrid: Gymnos.

 

Nöcker, Josef (1980). Bases biológicas del ejercicio y del entrenamiento”. Buenos Aires: Kapelusz S.A.

 

Ortiz, Vicente et altres (1996). “Entrenamiento de fuerza y explosividad para la actividad física y el deporte de competición”. Barcelona: Inde.

 

Platonov, Vladimir N. (1991). “El entrenamiento deportivo”. Teoria y metodología” – 2ª Edició. Barcelona. Paidotribo.

 

Rius, J. i Jardí, C. (1988). “L’activitat Física i el funcionament del cos humà”. Eumo. Barcelona.

 

Rousseau, J.J. (1989). “Emili o de l’educació”. VIC: Eumo Editorial.

 

Stumpp, Ulrich (1995). Adquirir una buena condición física jugando”. Barcelona: Paidotribo.

 

Tanner,J.M. Whitehouse,R.H. and Takaishi,M. (1965). “Standards from birth to maturity for height, weight, height velocity, and weight velocity: British children, 1965”. II. London. In http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2019692/?page=9.

 

Tous, Julio (1999). “Nuevas tendencias en fuerza y musculación”. Barcelona: Ergo.

 

Wakelin, Ron (1990) “Condición física para ninos y jóvenes”. Málaga: Unisport. Junta de Andalucía.

 

Zhelyazkov, Tsvetan (2001). “Bases del entrenamiento deportivo”. Barcelona: Paidotribo.

 

Zintl, Fritz (1991). Entrenamiento de la resistencia”. Barcelona: Martínez Roca.

Material didàctic

      Materials
             calendario14-15.docx 
             datapractiques+comavaluar.xlsx 
             practica1_23setembre2014.pdf 
             comferlapresentaciod’unasessioalarestadecompanys..pdf 
             practica0_16setembre2014.pdf 
             tema1_introduccioteoricaalcondicionamentfisic.pdf 
             presentaciodelassignatura.pdf 
             tema_2_teoriadel’entrenament_lleisiprincipisdelcondicionamentfisic.pdf 
             tema_3_lavelocitat_2.pdf 
             tema_4_laforca.pdf 
             tema_5_laresistencia.docx 
             practica3_7_octubre_20141.pdf 
             practica4_14_octubre_2014.pdf 
             practica2_30_setembre_2014.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00