Assignatura
El Llenguatge Musical i la seva Història per a l'activitat Docent
- codi 10186
- curs 99
- període
- tipus op
- credits 6
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Professorat
Presentació
El llenguatge musical és la base per a una bona pràctica docent de la música.
En aquesta assignatura treballarem les principals competències musicals, l'escolta activa, la interpretació i la creació, al mateix temps que ampliarem els nostres coneixements sobre els contextos musicals.
Requisits previs
Coneixements musicals bàsics
Objectius
Referents a escoltar:
- Escriure la melodia i/o ritme de petites peces musicals escoltades
- Reconèixer auditivament intervals, tonalitats i acords
Referents a interpretar:
- Interpretar cançons i peces a una veu amb els elements treballats
- Interpretar cànoins i peces a veus amb els elements treballats
- Entonar intervals, acords i escales
Referents a crear:
- Improvisar melodies amb els elements treballats
- Crear segones veus a cançons i peces
- Crear baixos harmònics
- Crear cançons i petites peces musicals
Referents al coneixement conceptual:
- Conèixer els conceptes bàsics del llenguatge musical
- Saber analitzar conceptualment peces musicals
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CEM-36 - Conèixer la metodologia científica i promoure el pensament científic i l'experimentació.
- CEM-41 - Fomentar experiències d'iniciació a les tecnologies de la informació i la comunicació.
- CEM-43 - Afavorir les capacitats de parla i d'escriptura.
- CEM-45 - Conèixer la tradició oral i el folklore.
- CEM-49 - Reconèixer i valorar l'ús adequat del llenguatge verbal i no verbal.
- CEM-54 - Conèixer i fer servir cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
- CEM-56 - Elaborar propostes didàctiques que fomentin la percepció i l'expressió musicals, les habilitats motrius, el dibuix i la creativitat.
- CEM-57 - Analitzar els llenguatges audiovisuals i les seves implicacions educatives.
- CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho duna manera contemporània, professional i sistemàtica.
- CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
- CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
- CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
Continguts
Signes i termes de la notació musical:
- Pentagrama i notes
- Claus de sol i fa
- Línies addicionals
- Escriptura correcta
- Signes de repetició
- Expressió musical: el moviment o tempo, el caràcter, l'accentuació o articulació i la dinàmica
- Programes d'editatge de partitures
Ritme:
- Pulsació
- Figures rítmiques i pauses fins a la semicorxera
- Equivalències
- Lligats i puntets
- Síncopa i contratemps
- Divisió artificial: treset
- Començaments i finals melòdics
Mètrica:
- Compassos simples amb denominador fins a la corxera
- Compassos compostos amb denominador 8
- Anàlisi de compassos
- Canvi de compàs
Melodia:
- Intervals simples
- Escales M i m
- Arpegis
- Alteracions accidentals: #, b i becaire
- Finals conclusius i suspensius
Harmonia:
- Tonalitat i armadura
- Graus tonals i modals
- Les funcions tonals: I, V i IV
- Cadències
- Acompanyament: 3es i 6es paral·leles
- Baix harmònic
Anàlisi:
- Frase i semifrase
- Estructures bàsiques: lied binari, lied ternari, rondó, tema amb variacions, minuet clàssic, forma sonata, suite barroca, concert, simfonia, poema simfònic, cantata, òpera.
- Èpoques i estils: edat mitjana, renaixement, barroc, classicisme, romanticisme, nacionalismes i segle XX
- Instruments i agrupacions vocals i instrumentals
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Metodologia activa. Aprendre música tot fent música.
Classes pràctiques
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'avaluació serà continua.
La nota final de l'assignatura s'obtindrà a partir del següent barem: 33% nota de classe / 66% nota d'examen.
L'examen final consistirà en:
35% de la nota d'examen:
- Escriure al dictat un fragment musical proposat
- Reconeixement auditiu d'ntervals, tonalitats i acords
35% de la nota d'examen:
- Cantar una cançó o peça a una veu a vista, amb temps per preparar-la, que contingui els elements treballats
- Cantar un cànon o una peça a dues veus amb un company o companya.
- Entonació d'intervals, acords i/o escales proposats
30% de la nota d'examen:
- Creació o improvisació d'una melodia amb elements donats
- Prova escrita d'elements teòrics del llenguatge musical
- Anàlisi d'una peça musical