Assignatura

El Llenguatge Musical i la seva Història per a l'activitat Docent

  • codi 10186
  • curs 99
  • període
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Presentació

El llenguatge musical és la base per a una bona pràctica docent de la música. 

En aquesta assignatura treballarem les principals competències musicals, l'escolta activa, la interpretació i la creació, al mateix temps que ampliarem els nostres coneixements sobre els contextos musicals.  

Requisits previs

Coneixements musicals bàsics

Objectius

Referents a escoltar: 

  • Escriure la melodia i/o ritme de petites peces musicals escoltades
  • Reconèixer auditivament intervals, tonalitats i acords
Referents a interpretar:
  • Interpretar cançons i peces a una veu amb els elements treballats
  • Interpretar cànoins i peces a veus amb els elements treballats
  • Entonar intervals, acords i escales
Referents a crear:
  • Improvisar melodies amb els elements treballats
  • Crear segones veus a cançons i peces
  • Crear baixos harmònics
  • Crear cançons i petites peces musicals
Referents al coneixement conceptual:
  • Conèixer els conceptes bàsics del llenguatge musical
  • Saber analitzar conceptualment peces musicals

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-36 - Conèixer la metodologia científica i promoure el pensament científic i l'experimentació.
  • CEM-41 - Fomentar experiències d'iniciació a les tecnologies de la informació i la comunicació.
  • CEM-43 - Afavorir les capacitats de parla i d'escriptura.
  • CEM-45 - Conèixer la tradició oral i el folklore.
  • CEM-49 - Reconèixer i valorar l'ús adequat del llenguatge verbal i no verbal.
  • CEM-54 - Conèixer i fer servir cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
  • CEM-56 - Elaborar propostes didàctiques que fomentin la percepció i l'expressió musicals, les habilitats motrius, el dibuix i la creativitat.
  • CEM-57 - Analitzar els llenguatges audiovisuals i les seves implicacions educatives.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Continguts

Signes i termes de la notació musical: 

  • Pentagrama i notes
  • Claus de sol i fa
  • Línies addicionals
  • Escriptura correcta
  • Signes de repetició
  • Expressió musical: el moviment o tempo, el caràcter, l'accentuació o articulació i la dinàmica
  • Programes d'editatge de partitures 

Ritme: 

  • Pulsació
  • Figures rítmiques i pauses fins a la semicorxera
  • Equivalències
  • Lligats i puntets
  • Síncopa i contratemps
  • Divisió artificial: treset
  • Començaments i finals melòdics

Mètrica:

  • Compassos simples amb denominador fins a la corxera
  • Compassos compostos amb denominador 8
  • Anàlisi de compassos
  • Canvi de compàs

Melodia:

  • Intervals simples
  • Escales M i m
  • Arpegis
  • Alteracions accidentals: #, b i becaire
  • Finals conclusius i suspensius

Harmonia:

  • Tonalitat i armadura
  • Graus tonals i modals
  • Les funcions tonals: I, V i IV 
  • Cadències 
  • Acompanyament: 3es i 6es paral·leles
  • Baix harmònic

Anàlisi:

  • Frase i semifrase
  • Estructures bàsiques: lied binari, lied ternari, rondó, tema amb variacions, minuet clàssic, forma sonata, suite barroca, concert, simfonia, poema simfònic, cantata, òpera.
  • Èpoques i estils: edat mitjana, renaixement, barroc, classicisme, romanticisme, nacionalismes i segle XX
  • Instruments i agrupacions vocals i instrumentals 

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Metodologia activa. Aprendre música tot fent música.

Classes pràctiques

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació serà continua. 

La nota final de l'assignatura s'obtindrà a partir del següent barem: 33% nota de classe / 66% nota d'examen. 

L'examen final consistirà en:

35% de la nota d'examen: 

  • Escriure al dictat un fragment musical proposat
  • Reconeixement auditiu d'ntervals, tonalitats i acords

35% de la nota d'examen: 

  • Cantar una cançó o peça a una veu a vista, amb temps per preparar-la, que contingui els elements treballats
  • Cantar un cànon o una peça a dues veus amb un company o companya. 
  • Entonació d'intervals, acords i/o escales proposats

30% de la nota d'examen: 

  • Creació o improvisació d'una melodia amb elements donats
  • Prova escrita d'elements teòrics del llenguatge musical
  • Anàlisi d'una peça musical 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00