Assignatura
Formació Instrumental
- codi 10188
- curs 99
- període
- tipus op
- credits 6
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Professorat
Presentació
A l'assignatura de Formació instrumental s'adquiriran els coneixements necessaris per poder acompanyar amb el piano peces infantils i crear acompanyaments amb programes informàtics. El treball es basarà en una formació auditiva important, tant rítmica, com melòdica i harmònica, amb l'adquisició dels coneixements històrics bàsics, que permetin una anàlisi auditiu profund.
Requisits previs
Coneixements musicals bàsics
Objectius
Referits a escoltar:
- Reconèixer els elements d'anàlisi treballats en peces musicals
- Reconèixer l'estil i l'època de peces musicals
- Reconèixer instruments i agrupacions instrumentals
Referits a interpretar:
- Conèixer i fer ús de les tècniques bàsiques d'harmonització i acompanyament
- Conèixer les bases del transport musical
- Fer servir el piano com a instrument harmònic en l'acompanyament de peces i melodies
Referits a crear:
- Crear cançons i petites peces musicals a veus, amb programes informàtics i sense
- Creació de melodies sobre un baix donat
Coneixement dels principis bàsics de la música occidental i de les diferents èpoques i estils:
- Conèixer els elements bàsics de les èpoques musicals dins el context de la història de la humanitat i de l'art en general
- Conèixer els diferents instruments i agrupacions musicals occidentals.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CEM-37 - Adquirir coneixements sobre l'evolució del pensament, els costums, les creences i els moviments socials i polítics al llarg de la història.
- CEM-45 - Conèixer la tradició oral i el folklore.
- CEM-53 - Conèixer els fonaments musicals, plàstics i d'expressió corporal del currículum d'aquesta etapa així com les teories sobre l'adquisició i el desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
- CEM-54 - Conèixer i fer servir cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
- CEM-56 - Elaborar propostes didàctiques que fomentin la percepció i l'expressió musicals, les habilitats motrius, el dibuix i la creativitat.
- CEM-57 - Analitzar els llenguatges audiovisuals i les seves implicacions educatives.
- CEM-60 - Conèixer i aplicar els processos d'interacció i comunicació a l'aula, així com dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar un clima que faciliti l'aprenentatge i la convivència.
- CEM-63 - Participar en l'activitat docent i aprendre a saber fer, actuar i reflexionar des de la pràctica.
- CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho duna manera contemporània, professional i sistemàtica.
- CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
- CG-07 - Conèixer els elements que conformen el pensament crític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
- CG-08 - Conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
- CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
- CEM-36 - Conèixer la metodologia científica i promoure el pensament científic i l'experimentació.
Continguts
Signes i termes de la notació musical:
- Pentagrama i notes
- Claus de sol i fa
- Línies addicionals
- Escriptura correcta
- Signes de repetició
- Expressió musical: el moviment o tempo, el caràcter, l'accentuació o articulació i la dinàmica
- Programes d'editatge de partitures
Ritme:
- Pulsació
- Figures rítmiques i pauses fins a la semicorxera
- Equivalències
- Lligats i puntets
- Síncopa i contratemps
- Divisió artificial: treset
- Començaments i finals melòdics
Mètrica:
- Compassos simples amb denominador fins a la corxera
- Compassos compostos amb denominador 8
- Anàlisi de compassos
- Canvi de compàs
Melodia:
- Intervals simples
- Escales M i m
- Arpegis
- Alteracions accidentals: #, b i becaire
- Finals conclusius i suspensius
Harmonia:
- Tonalitat i armadura
- Graus tonals i modals
- Les funcions tonals: I, V i IV
- Cadències
- Acompanyament: 3es i 6es paral·leles
- Baix harmònic
Anàlisi:
- Com s'organitza la música: frases i estructures
- Estructures bàsiques: lied binari, lied ternari, rondó, tema amb variacions, minuet clàssic, forma sonata, suite barroca, concert, simfonia, poema simfònic, cantata, òpera.
- Èpoques i estils: edat mitjana, renaixement, barroc, classicisme, romanticisme, nacionalismes i segle XX
- Instruments i agrupacions vocals i instrumentals
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Metodologia activa. Aprendre música tot fent música.
Classes pràctiques
Classes col·lectives, classes en petit grup i classes individuals
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'avaluació serà continua, les notes de classe comptaran un 33% en la nota final.
L'examen consistirà en:
- Acompanyar una cançó al piano. Es valorarà l'ús de recursos harmònics
- Crear un cànon amb un text donat
- Crear una segona (i potser una tercera) veu a una cançó
- Per cantar
- Per tocar amb instruments Orff
- Prova escrita de dictat i anàlisi harmònic
- Prova d'analisi auditiu d'una peça escoltada
- Prova escrita d'història de la música