Assignatura

Formació Instrumental

  • codi 10188
  • curs 99
  • període
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Presentació

A l'assignatura de Formació instrumental s'adquiriran els coneixements necessaris per poder acompanyar amb el piano peces infantils i crear acompanyaments amb programes informàtics. El treball es basarà en una formació auditiva important, tant rítmica, com melòdica i harmònica, amb l'adquisició dels coneixements històrics bàsics, que permetin una anàlisi auditiu profund. 

Requisits previs

Coneixements musicals bàsics

Objectius

Referits a escoltar: 

  • Reconèixer els elements d'anàlisi treballats en peces musicals
  • Reconèixer l'estil i l'època de peces musicals
  • Reconèixer instruments i agrupacions instrumentals

Referits a interpretar:

  • Conèixer i fer ús de les tècniques bàsiques d'harmonització i acompanyament
  • Conèixer les bases del transport musical
  • Fer servir el piano com a instrument harmònic en l'acompanyament de peces i melodies

Referits a crear:

  • Crear cançons i petites peces musicals a veus, amb programes informàtics i sense
  • Creació de melodies sobre un baix donat

Coneixement dels principis bàsics de la música occidental i de les diferents èpoques i estils:

  • Conèixer els elements bàsics de les èpoques musicals dins el context de la història de la humanitat i de l'art en general
  • Conèixer els diferents instruments i agrupacions musicals occidentals. 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-37 - Adquirir coneixements sobre l'evolució del pensament, els costums, les creences i els moviments socials i polítics al llarg de la història.
  • CEM-45 - Conèixer la tradició oral i el folklore.
  • CEM-53 - Conèixer els fonaments musicals, plàstics i d'expressió corporal del currículum d'aquesta etapa així com les teories sobre l'adquisició i el desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
  • CEM-54 - Conèixer i fer servir cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
  • CEM-56 - Elaborar propostes didàctiques que fomentin la percepció i l'expressió musicals, les habilitats motrius, el dibuix i la creativitat.
  • CEM-57 - Analitzar els llenguatges audiovisuals i les seves implicacions educatives.
  • CEM-60 - Conèixer i aplicar els processos d'interacció i comunicació a l'aula, així com dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar un clima que faciliti l'aprenentatge i la convivència.
  • CEM-63 - Participar en l'activitat docent i aprendre a saber fer, actuar i reflexionar des de la pràctica.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-07 - Conèixer els elements que conformen el pensament crític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-08 - Conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CEM-36 - Conèixer la metodologia científica i promoure el pensament científic i l'experimentació.

Continguts

Signes i termes de la notació musical: 

  • Pentagrama i notes
  • Claus de sol i fa
  • Línies addicionals
  • Escriptura correcta
  • Signes de repetició
  • Expressió musical: el moviment o tempo, el caràcter, l'accentuació o articulació i la dinàmica
  • Programes d'editatge de partitures 

Ritme: 

  • Pulsació
  • Figures rítmiques i pauses fins a la semicorxera
  • Equivalències
  • Lligats i puntets
  • Síncopa i contratemps
  • Divisió artificial: treset
  • Començaments i finals melòdics

Mètrica:

  • Compassos simples amb denominador fins a la corxera
  • Compassos compostos amb denominador 8
  • Anàlisi de compassos
  • Canvi de compàs

Melodia:

  • Intervals simples
  • Escales M i m
  • Arpegis
  • Alteracions accidentals: #, b i becaire
  • Finals conclusius i suspensius

Harmonia:

  • Tonalitat i armadura
  • Graus tonals i modals
  • Les funcions tonals: I, V i IV 
  • Cadències 
  • Acompanyament: 3es i 6es paral·leles
  • Baix harmònic

Anàlisi:

  • Com s'organitza la música: frases i estructures
  • Estructures bàsiques: lied binari, lied ternari, rondó, tema amb variacions, minuet clàssic, forma sonata, suite barroca, concert, simfonia, poema simfònic, cantata, òpera.
  • Èpoques i estils: edat mitjana, renaixement, barroc, classicisme, romanticisme, nacionalismes i segle XX
  • Instruments i agrupacions vocals i instrumentals 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Metodologia activa. Aprendre música tot fent música.

Classes pràctiques

Classes col·lectives, classes en petit grup i classes individuals

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació serà continua, les notes de classe comptaran un 33% en la nota final.

L'examen consistirà en: 

  • Acompanyar una cançó al piano. Es valorarà l'ús de recursos harmònics
  • Crear un cànon amb un text donat
  • Crear una segona (i potser una tercera) veu a una cançó
    • Per cantar
    • Per tocar amb instruments Orff
  •  Prova escrita de dictat i anàlisi harmònic
  • Prova d'analisi auditiu d'una peça escoltada
  • Prova escrita d'història de la música
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00