Agrupacions Musicals
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Horari d'atenció
Atenció als alumnes els dimecres de 11.30h a 12.00h i de 14.00h a 14.30h, així com via mail. El material didàctic s’anirà donant a mida que es desenvolupi l’assignatura.
Aquesta assignatura es divideix en dues parts, una específica a la Direcció coral i el seu repertori, i l’altre al treball amb Conjunts instrumentals. La no superació d’una de les dues parts implica no poder tenir la nota fins a la recuperació de la part suspesa.
Cal haver superat o estar cursant el primer cicle de grau mitjà, o en el seu defecte fer una prova de nivell.
Conèixer i practicar els processos d’ensenyament aprenentatge específics de la direcció coral i del conjunt instrumental en els diferents cicles de les etapes Infantil i Primària.
Conèixer un repertori adequat al nivell dels alumnes i tenir el criteri per buscar-ne de nou.
11. Identifica les dificultats que té l’ensenyament musical en l’àmbit educatiu.
12. Valora la relació entre el llenguatge musical i els altres continguts de l’aula, tenint una visió global del procés d’aprenentatge del nen.
13. Promou activitats d’ensenyament-aprenentatge musical amb altres àrees del currículum per a donar-li sentit interdisciplinar.
14. Proposa activitats d’ensenyament aprenentatge per a facilitar el desenvolupament dels ritmes naturals del cos i dels ritmes artístics de la música.
26. Coneix les possibilitats del cos humà com a instrument musical.
28. Fa servir l’espontaneïtat i la naturalitat en la direcció i expressió musical vers a les agrupacions musicals escolars.
30. Estableix un marc teòric adequat per a la reflexió en relació als orígens del sistema musical occidental.
33. Coneix bibliografia en castellà, català i anglès de la discografia disponible.
35. Mostra sensibilitat artística.
36. Analitza críticament la seva actuació professional per a prendre consciència de la seva influència en els alumnes i així millorar la seva competència com a mestre de música.
37. fa ús de les tecnologies de la informació i la comunicació per a mantenir-se al dia de les innovacions en les pràctiques educatives de música.
38. comunica les seves idees argumentades als altres i les expressa de forma correcta en la llengua d’ensenyament de manera oral i esccrita, sent capaç de representar-les mitjançant mapes conceptuals o altres procediments.
39. comunica i s’expressa de manera correcte en la llengua d’ensenyament de manera oral i escrita.
L’assignatura s’assolirà mitjançant una barreja de metodologies docents com són la classe magistral, l’estudi i anàlisi de casos, resol.lució d’exercicis i problemes, aprenentatge basat en problemes, i orientat a projectes, aprenentatge cooperatiu i contracte d’aprenentatge.
I les activitats formatives seran classes teòriques i pràctiques i l’estudi i el treball en grup i individual, amb sessions tipus seminaris-tallers i si convé tutories.
Sistemes d’avaluació i els seus resultats d’aprenentatge:
Proves objectives: 1,4,30
Proves d’execució:8,21,23,24,25
Presentació d’un treball o projecte: 1,2,14,28,33,34,38,39
Disseny d’activitats: 5,6,9,13,37
Portafoli: 2,11,12,26,27,29,35,39,40
Diari reflexiu: 3,7,10,20,36,39
Criteris d’avaluació:
Avaluació contínua de la participació activa a classe i de les entregues de treballs (50%) que fa mitja amb l’avaluació teòrico-pràctica dels coneixements adquirits a la classe (30%) i l’assitència i l’actitud davant l’assignatura (20%) donat el tarannà pràctic de l’assignatura.
En el cas de faltar més del 20% de l’assignatura o en el cas de no haver presentat totes les activitats , és un alumne que no ha fet l’avaluació continuada; en aquests casos se’l pot qualificar amb un ‘No Presentat’, i es valorarà el fet d’examinar-se de l’exàmen teòrico-pràctic per obtenir la nota, o presentar-se a la segona convocatòria.
L’assistència a les sessions d’exposició en grup són obligatòries i cal ser-hi tota la sessió per prendre nota de les propostes dels companys i de les seves correccions.
Només es poden tornar a presentar els treballs suspesos amb una nota final de notable com a màxim, i no es pot pujar nota dels aprovats.
Per imperatiu legal, cal que el professorat guardi (per ell mateix o dipositant-ho a secretaria) els treballs i proves que han portat a les notes de la seva assignatura.
La Matrícula d’Honor suposa que l’alumne en qüestió no només ha assolit tot el previst en alt grau, sinó que ha assolit ‘quelcom més’: en originalitat, en treballs extra, en aprofundiment, etc. Per obtenir MH, com a mínim s’ha de tenir la nota d’Excel·lent a l’assignatura i complir amb els criteris recollits a la guia docent.
A mode de síntesi:
Si s’aproven tots els treballs:
50 % treballs + 20 % actitud i assistència + 30% teoria tipus test= 100% total
Treballs:
treball individual sobre un text (10%),
recull de repertori (20%), (a direcció 10% i a conj. Instrum 10%)
presentació d’una cançò (20%), (a direcció 10 % i a conj. Instrumental 10%)
Si no s’ha assistit al 80% de les classes: 60% preguntes pràctiques + 40 % de teoria = 100% total
A més del ‘saber ser’ i el ‘saber estar’ a l’assignatura, en els treballs cal:
La nomenclatura en la correcció serà:
Bibliografia bàsica:
AMADES, J. (1979): Folklore de Catalunya. Cançoner. Barcelona: Selecta (1a. ed. 1951).
BADIA, M. I VIDAL, A. (2005): Tat! recull de moxaines, jocs i cançons per a infants. Berga, Tarragona?,Arola editors.
BUSQUÉ, M, I BADIA, M. (2002): Tunc que tan teta. Tarragona, Arola Editors
BUSQUÉ, M., I MALAGARRIGA, T. (1972): Música al parvulari i al jardí d'infància. Montserrat: Pub. De l'Abadia de Montserrat.
BUSQUÉ, M. I PUJOL M.A. (1996): Ximic, jocs tradicionals. Berga, amalgama edicions
GALOP, el sac de danses, danses catalanes i jocs dansats (1994) Editorial Alta Fulla.
HEMSY DE GAINZA, V. Juegos de manos, 75 rimas y canciones tradicionales con manos y otros gestos. Buenos Aires, Editorial Guadalupe.
HUGAS, A. (1995): El llenguatge del cos i la dansa a l’educació infantil. Barcelona, Rosa Sensat/ edicions 62.
MALAGARRIGA, T. I VALLS, A. (2003): La audición musical en la educación infantil, propuestas didácticas. Barcelona, ediciones ceac
MAIDEU, J. (1993): Assaig, cançons i exercicis. Vic : Eumo
TRIAS, N. (1993): Jocs rítmics. Barcelona, Edicions Pilar Llongueres
VILAR, M. (1998): Jocs dansats. Barcelona, col.lecció Temes d’infància, Rosa Sensat
Bibliografia complementària:
ARTIGUES, M., i d'altres. (1983): 51 Audicions. Barcelona: Teide.
BLACKING, J. (1994): Fins a quin punt l'home és músic? Vic: Eumo.
COPLAND, A. (1970): Cómo escuchar la música. Mèxic: Fondo de Cultura
Económico.
CRIVILLÉ, J. (1988): Historia de la música española (7). El folklore musical. Madrid: Col. Alianza música 7, Alianza.
CATEURA, M. (1982): Música Preescolar y ciclos básicos. Barcelona: Daimon.
FIGUERAS, P., I ÓDENA, P. (1987): L'educació musical a la llar d'infants. Barcelona: Onda.
GROUT, D., PALISCA, C. (1990): Historia de la Música occidental, vol.I i II. Madrid: Alianza , Alianza Música, nº 15.
HEMSY DE GAINZA, V. (1971): La educación musical del niño. Buenos Aires: Ricordi.
KAROLY, O. (1975): Introducción a la música. Madrid: Alianza , nº 607.
MAIDEU, J. (1997): Música, Societat i Educació. Berga: Amlgama.
NETTL, B. (1985): Música folklórica y tradicional de los continentes occidentales. Madrid: Alianza Música 22.
RANDEL, D., editor. (1997): Diccionario Harvard de música. Madrid: Alianza , Alianza Diccionarios.
ROSELLÓ, J. (1996): Invitació a la Música. Barcelona: columna.
SADIE, S., editor. (1980): The New Grove Dictionary of Music and Musicians, 20 vols. Londres: Macmillan Pub., (6ª ed.).
SADIE, S. (1994): Guia Akal de la Música. Madrid: Akal, Akal Música nº 7.
SALAZAR, A. (1989): Conceptos fundamentales en la Historia de la Música. Madrid: Alianza , Alianza Música, nº 35.
SEGARRA, I. (1990): El meu llibre de música (I, II i III). Montserrat: Pub. Abadia de Montserrat.
SMALL,C. (1989): Música,Sociedad,Educación. Madrid: Alianza ., Alianza Música, nº 45.
VALLS, M. (1978): Para entender la Música. Madrid: Alianza
WILLEMS, E. (1961): Las bases psicológicas de la educación musical. Buenos Aires: Eudeba.
WILLEMS, E. (1972): La preparación musical de los más pequeños. Buenos Aires: Eudeba.
Willems, E. (1979): El ritmo musical. Buenos Aires: Eudeba.
WILLEMS, E. (1981): El valor humano de la educación musical. Barcelona: Paidos studio.