Assignatura

Competència Emocional i Prosocialitat

  • codi 10191
  • curs 4
  • període
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-03 - Saber expressar-se en llengua anglesa segons el nivell b1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  1. Adopta idees i solucions d'àmplia originalitat , pràctiques i aplicables , flexibles i complexes per treballar l'educació socioemocional .
  2. Coneix les diferents pràctiques educatives i és conscient que estan determinades per la cultura .
  3. És conscient que els condicionants contextuals influeixen en el comportament dels seus alumnes i sap com actuar com a professor en la pràctica educativa .
  4. Troba i aplica solucions apropiades i creatives davant problemes no habituals de gestió emocional .
  5. Mostra coneixement suficient de la psicologia del comportament per analitzar i entendre el seu propi comportament i el dels altres .
  6. Identifica , relaciona i analitza les diferents etapes evolutives de la persona en el desenvolupament emocional .
  7. Integra al laboratori emocional el treball per al desenvolupament de la competència social des de diferents àrees de coneixement .
  8. Coneix i està al dia sobre els últims descobriments en els camps de la pedagogia i de la metodologia docent que incideixen en la seva pròpia pràctica docent .
  9. A nivell pràctic , mostra coneixement de les teories de la comunicació , la dinàmica de grups i la comunicació intercultural , i de manera especial les repercussions d'aquestes teories en les seves actuacions .
  10. Mostra coneixement dels mètodes de col · laboració i la forma de donar consells als seus companys de professió .
  11. Mostra coneixement de les bases conceptuals del desenvolupament emocional, així com de les tècniques i estratègies per a la seva aplicació .
  12. Posa en pràctica experiències que potenciïn una gestió emocional equilibrada i sana i ho fa amb esperit emprenedor .
  13. Valora la importància del treball en equip i col · labora amb el seu entorn per aconseguir assolir objectius comuns .
  14. És capaç de participar en l'elaboració i seguiment de projectes educatius d'educació socioemocional i en el marc de projectes de centre i en col · laboració amb el territori i amb altres professionals i agents socials .
  15. Valora la relació personal amb cada estudiant i la seva família com a factor de qualitat de l'educació
  16. Promou i facilita contextos d'ensenyament - aprenentatge a l'escola atenent a la diversitat de l'alumnat per potenciar al màxim el desenvolupament de les capacitats personals de cadascú.
  17. Pren consciència de la importància del treball en valors des del treball personal i col · lectiu per potenciar la igualtat de gènere , l'equitat i el respecte als drets humans .
  18. Participa en la dinàmica de l'escola realitzant una aportació constructiva en les diferents reunions , usant les seves habilitats socials i comunicatives .
  19. Identifica i analitza els processos d'interacció i comunicació a l'aula , propiciant el desenvolupament de la comunicació assertiva .
  20. Pren consciència de la importància del professor com a conductor del grup classe per afavorir un bon clima de treball a l'aula .
  21. Aborda i resol el conflicte a l'aula mitjançant la gestió de les emocions en les relacions interpersonals .
  22. Promou i valora el treball cooperatiu com a eina per afavorir un bon clima a l'aula .
  23. Dissenya i planifica aplicacions curriculars de l'educació emocional que incloguin un treball transversal i interdisciplinar .
  24. Potència i valora els factors motivacionals intrínsecs i extrínsecs en el desenvolupament de les activitats d'ensenyament- aprenentatge .
  25. Planteja i resol problemes deguts a l'estrès i l'estil d'afrontament en la vida quotidiana per promoure una bona salut emocional .
  26. Valora la importància de la salut emocional , reflexionant sobre la seva pròpia actuació i creences irracionals com a exemple a seguir per als seus alumnes .
  27. Pren consciència de la importància d'una bona gestió emocional com professional per al millor desenvolupament de la seva activitat docent .
  28. Analitza críticament la seva actuació professional per prendre consciència de la seva influència en els alumnes i així millorar la seva competència com a mestre d'educació emocional .
  29. Comunica les seves idees argumentades als altres i les expressa de forma correcta en la llengua d'ensenyament, de forma oral i escrita , sent capaç de representar-les mitjançant mapes conceptuals o altres procediments .
  30. Utilitza les tecnologies de la informació i la comunicació per mantenir-se al dia de les innovacions en les pràctiques educatives en educació socioemocional i les integra en la seva pràctica diària .
  31. Sap interpretar coneixements de documents en llengua anglesa d'aquesta matèria.

Continguts

1. Bases neurològiques de les emocions.
2. La teoria de la intel · ligències múltiples (intel · ligència inter i intrapersonal)
3. Autoconeixement, consciència i regulació emocional.
4. Benestar subjectiu i l'equilibri emocional.
5. La competència social.
6. L'emoció en les relacions interpersonals.
7. Resolució de conflictes.
8. Convivència constructiva des de l'escola.
9. Les etapes evolutives del desenvolupament emocional.
10. Aplicacions curriculars de l'Educació Emocional: transversals i programades.
11. Laboratori emocional: música, cinestèsia, relacions emocionals sensorials, etc.
12. La gestió emocional del professional de la docència.
13. La comunicació assertiva.
14. Les creences irracionals.
15. La reestructuració cognitiva.
16. Motivació extrínseca i intrínseca.
17. Salut emocional: l'estrès i l'estil d'afrontament.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge cooperatiu
Mètode expositiu / lliçó magistral
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Seminaris tallers
Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
Dossier d'aprenentatge
Presentacions orals
Autoavaluació
Proves objectives
Memòria
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00