Assignatura
Educació Socioemocional a l'escola d'Infantil i Primària
- codi 10192
- curs 4
- període Semestre 1
- tipus op
- credits 6
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Professorat
Presentació
Dins de la Menció en Educació Socioemocional, aquesta assignatura farà incidència en aprendre, expressar i gestionar les emocions.
L’educació emocional ens ensenya a reconèixer les nostres emocions i a comprendre les dels altres mitjançant l’empatia, l’escolta activa, i la capacitat de discriminar entre qui sóc jo i qui és l’altre.
Aporta eines per a prevenir els efectes de les emocions negatives: estrès, ansietat, depressió i desenvolupar habilitats per a generar emocions positives: sentit de l’humor, autoconfiança, alegria, benestar,…
L’educació emocional és un procés educatiu d’acompanyament en el creixement de les persones, que proporciona recursos emocionals per a afrontar situacions difícils, reptes i crisis que ens presenta la vida, augmentant l’autoestima per aconseguir benestar i equilibri emocional.
Requisits previs
En aquesta assignatura no n'hi ha.
Objectius
- Conèixer i saber la teoria de les intel·ligències múltiples.
- Establir relacions entre el benestar i l'educació emocional.
- Posar en pràctica la resolució de conflictes.
- Aplicar l'educació emocional al currículum.
- Conèixer i valorar la comunicació assertiva.
- Reconèixer diferents estils d'afrontament.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
- CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
- CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho duna manera contemporània, professional i sistemàtica.
- CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
- CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- Adopta idees i solucions d'àmplia originalitat, pràctiques i aplicables, flexibles i complexes per a treballar l'educació socioemocional.
- Coneix les diferents pràctiques educatives i és conscient de què estan determinades per la cultura.
- Coneix i està al dia sobre els últims descobriments en els camps de la pedagogia i de la metodologia docent que incideixen en la seva pròpia pràctica docent.
- És capaç de participar en l'elaboració i seguiment de projectes educatius d'educació socioemocional en el marc de projectes de centre i en colaboració amb el territori i amb altres professionals i agents socials.
- Promou i facilita contextos d'ensenyament-aprenentatge a l'escola atenent a la diversidad de l'alumnat per a potenciar al màxim el desenvolupament de les capacitats personals de cadascú.
- Aborda i resol el conflicte a l'aula mitjançant la gestió de les emocions en les relacions interpersonals.
- Promou i valora el treball cooperatiu com a eina per afavorir un bon clima a l'aula.
- Disenya i planifica aplicacions curriculars de l'educació emocional que inclouen un treball transversal i interdisciplinar.
- Planteja i resol problemes deguts a l'estrès i a l'estil d'afrontament en la vida quotidiana per a promoure una bona salud emocional.
- Usa les tecnologies de la informació i la comunicació per a mantenirs-e al dia de les innovacions en les pràcticas educatives en educació socioemocional i les integra en la seva pràctica diària.
Continguts
- La teoria de les intel·ligències múltiples (intel·ligència inter i intra personal).
- Benestar subjectiu i l'equilibri emocional.
- Resolució de conflictes.
- Aplicacions curriculars de l'Educación Emocional: transversals i programades.
- La comunicació assertiva.
- Salut emocional: l'estrès i l'estil d'afrontament.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Activitats formatives
Tutories (T)
Classes pràctiques (CP)
Classes teòriques (CT)
Estudi i treball individual (ETI)
Estudi i treball en grup (ETG) semi presencials
Metodologies
Aprenentatge basat en problemes (ABP)
Resolució d'exercicis i problemes (REP)
Aprenentatge cooperatiu (AC)
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
- Prova objectiva.
- Presentació oral.
- Autoevaluació.
- Presentació d'una memòria (o activitats).
Bibliografia i recursos
Bisquerra, R. (2010). Educación emocional y bienestar. Madrid: Wolters Kluwer.
Damasio, A. (2006) El error de Descartes. Ed Crítica.
Gardner, H. (2012). Inteligencias Múltiples. La teoría en la práctica. Madrid: Paidós.
Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.
Pelechano, V. (1996). Habilidades Interpersonales. Teoría mínima y Programas de Intervención. Valencia: Promolibro. (Volums I i II).
Pérez Simó, R. (2001). El desarrollo emocional de tu hijo. Barcelona: Paidós.
Sastre, G. & Moreno, M. (2002). Resolución de conflictos y aprendizaje emocional. Barcelona: Gedisa.
Shapiro, L. E. (1998). La inteligencia emocional de los niños. Barcelona: Ediciones B.
Redorta, J., Obiols, M. y Bisquerra, R. (2011). Emoción y conflicto. Aprendo a manejar las emociones. Barcelona: Paidós.
Renom, A. (2003). Educación emocional. Programa para la educación primaria. Barcelona: Praxis