El Coneixement Emocional del Mestre en la Comunitat Educativa
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Amb aquesta assignatura es pretén que l’alumnat aprengui a relacionar l’educació amb el medi i comprengui la pròpia dimensió emocional del mestre, l’adquisició de competències i aprenentatges ja que es potencia l’exploració, l’autoconeixement i el creixement del futur docent
A través del treball del dia a dia s’establiran els elements claus sobre els que cadascun dels docents fomentaran el futur estil docent
Així mateix es formarà l'alumnat en el disseny i realització d'activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura en l’entorn on estigui ubicat.
S’intentarà que l'alumnat adquireixi habilitats socials en la relació i orientació a l’alumnat i a la família, quant comunicació amb els pares, de manera col·laborativa i coordinada.
Visionar dues pel·lícules durant les dues primeres setmanes de curs:
- Preciosus
- Diarios de la calle
Els objectius propis de l'assignatura són:
• Conèixer el valor social de l’educació.
• Relacionar l’educació amb el medi i comprendre la funció educadora de la comunitat educativa, tant en l’adquisició de competències i aprenentatges de l’educació emocional. En el respecte dels drets i llibertats, a la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones i en la igualtat de tracte i no discriminació de les persones amb discapacitat.
• Adquirir habilitats socials.
• Conèixer estratègies per facilitar la interacció entre els diferents estaments i membres de la comunitat educativa.
• Potenciar una visió reflexiva d’autoconeixement de la pròpia persona i gestió emocional equilibrada i constructiva que facilitin la comprensió de la realitat d’aula:
- Facilitar la percepció de les pròpies respostes emocionals
- Prendre consciència de l’abast emocional de les relacions d’aula
- Potenciar l’autoconeixement emocional
- Potenciar la gestió emocional equilibrada
10. Mostra coneixement dels mètodes de col·laboració i la forma de donar consells als seus companys de professió.
12. Posa en pràctica experiències que potenciïn una gestió emocional equilibrada i sana i ho fa amb esperit emprenedor.
13. Valora la importància del treball en equip i col·labora amb el seu entorn per aconseguir assolir objectius comuns.
15. Valora la relació personal amb cada estudiant i la seva família com a factor de qualitat de l’educació.
18. Participa en la dinàmica de l’escola realitzant una aportació constructiva en les diferents reunions, usant les seves habilitats socials i comunicatives.
20. Pren consciència de la importància del professor com a conductor del grup classe per afavorir un bon clima de treball a l’aula.
25. Planteja i resol problemes deguts a l’estrès i l’estil d’afrontament en la vida quotidiana per promoure una bona salut emocional. (Orientat al propi mestre)
26. Valora la importància de la salut emocional, reflexionant sobre la seva pròpia actuació i creences irracionals com a exemple a seguir per als seus alumnes.
27. Pren consciència de la importància d'una bona gestió emocional com professional per al millor desenvolupament de la seva activitat docent.
28. Analitza críticament la seva actuació professional per prendre consciència de la seva influència en els alumnes i així millorar la seva competència com a mestre d’educació emocional.
29. Comunica les seves idees argumentades als altres i les expressa de forma correcta en la llengua d’ensenyament, de forma oral i escrita, sent capaç de representar-les mitjançant mapes conceptuals o altres procediments.
3. Auto coneixement, consciència i regulació emocional. (Referit al propi mestre)
4. Benestar subjectiu i l’equilibri emocional. (Referit al propi mestre)
12. La gestió emocional del professional de la docència.
17. - Salut emocional: l’estrès i l’estil d’afrontament. (Referit al propi mestre)
1. Document multimèdia i textos
El primer dia de la matèria es proporcionarà als estudiants un document dinàmic de la matèria Ppt.
2. Classes teòriques:
a. Classes magistrals del professor
Durant el transcurs de la matèria, el professor responsable de la mateixa impartirà classes magistrals on s’aprofundirà en temes relacionats amb la matèria. Aquestes classes s'han de seguir en l’horari establert i no permeten més de 5 faltes
b. Activitats guiades i/o classes pràctiques
Per tal d’aprofundir i de tractar temes relacionats amb cada matèria es realitzaran diverses activitats guiades per part del professorat de la Universitat a través de videoconferència. Aquestes classes s'han de seguir en l'horari establert en la planificació de cada matèria, si bé quedaran gravades per a un possible visionat posterior.
c. Fòrum Docent
L’eina del Fòrum docent serà emprada per tractar temes de debat plantejats pel professorat de la matèria. Com s’indica en el següent apartat, aquesta eina també es farà servir per a resoldre els dubtes de l'alumnat en l’anomenat Tutories.
d. Tutories
S’impartiran de forma síncrona mitjançant un espai a l’aula/classe a l'inici i al final de la matèria. En la primera es presentarà la matèria (professor, planificació i material recomanat) i la segona estarà destinada a resoldre els dubtes plantejats per l'alumnat, a la seva valoració sobre el desenvolupament de la matèria, i a la preparació de l’avaluació. Aquestes classes s'han de seguir en l’horari establert en la planificació de la matèria
L'alumnat disposarà de l’opció del Fòrum Docent de la matèria per plantejar els seus dubtes en relació amb la mateixa. També disposarà del correu del professor per poder entrar en contacte més individual. D'aquesta manera, el professor podrà atendre tots els alumnes el més aviat possible, preparant prèviament el material a treballar per resoldre els seus dubtes. El professor respondrà als dubtes en un interval de dos o tres dies. Serà imprescindible que l'alumnat utilitzi l'adreça de correu electrònic proporcionada per la Universitat Internacional de Catalunya (xxxxxx @ uic . es) per contactar amb el professor.
e. Seminari
Com a complement a la matèria impartida, es realitzarà activitats participatives sobre revisió bibliogràfica, temes d’interès i actualitat sobre la matèria, temes d’iniciació a la recerca o ús d’eines TIC, que s’impartiran pel professor de forma síncrona mitjançant l’eina de videoconferència.
f. Treball autònom en grup
L'alumnat, al llarg de la matèria, tindrà la possibilitat d’establir debats i posades en comú entorn dels materials docents.
g. Treball autònom de l'alumnat
Cal una implicació de l'alumnat que inclogui la lectura crítica de la bibliografia, l'estudi sistemàtic de temes, la reflexió sobre els problemes plantejats, la resolució de les activitats plantejades, la recerca, anàlisi i elaboració d’informació, etc. El professorat propi de la Universitat seguirà tenint una funció de guia, però s’exigirà a l’estudiant que opini, resolgui, consulti i posi en pràctica tot allò que ha après.
El Model d'Avaluació se sustenta en els principis de l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES), i està adaptat a l’estructura de formació pròpia d'aquesta Universitat. D'aquesta manera, es dirigeix a l’avaluació de competències. D'acord amb la descripció que es dóna a la Guia Docent General del títol presentem un resum de la distribució dels percentatges d’avaluació.
Avaluació |
Avaluació continua* 70% |
Avaluació continua (porfoli) Participació (15%) Fòrum (15%) Seminaris (20%) Activitats (20%) |
Avaluació sumativa* 30% |
Examen final Prova sumativa i final teórico-práctica (preguntes obertess, preguntes de prova objectiva, examen truncat, etc.) |
És requisit indispensable per superar l'assignatura que l'alumne no cometi més de 3 faltes ortogràfiques en cada prova escrita (tant en treballs de Portafoli com en examen teórico-práctica)
Aris, N (2006): El professorat “cremat”. La síndrome de Burnout en els docents d’infantil i primària. Guix, num.323.Març
Armstrong, Thomas, Inteligencias múltiples en el aula, Paidós, 2006.
Bach,E Darder,P.(2002): Sedueix-te per seduir. Barcelona.Ed.62
Becker, G.S. (1996) El capital humano. Madrid. Alianza
Berger, P.L.; Luckmann, T. (1995) La construcción social de la realidad. Buenos Aires. Amorrortu
Calatayud, Mª A. (2009) Entresijos de los centros escolares. Desvelarlos para mejorarlos. Archidona (Málaga). Aljibe.
Campbell L., Campbell B., Dickenson D., Inteligencias múltiples: usos prácticos para la enseñanza y el aprendizaje,Troquel, 2000.
Gardner, Howard, Estructuras de la mente: la teoría de las inteligencias múltiples, FCE, 1994.
Gardner, Howard, Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica, Paidós, 2005.
Gerver, Richard, Crear hoy la escuela del mañana, Ediciones SM, 2012.
Goleman, D.(1995): La inteligencia emocional. Barcelona. Kairós.
Goleman, D.(2003): Las emociones destructivas. Barcelona. Kairós
Nardone, G., Giannotti, E., Rocchi, R. (2003) Modelos de familia: Conocer y resolver los problemas entre padres e hijos. Herder. Barcelona
Newmark, Gerard. Com criar nens emocionalment sans. Adaptació d’Antoni Arasanz. Col·lecció UIC.
Robinson, Ken, El elemento: descubrir tu pasión lo cambia todo, Grijalbo, 2011.
Ruiz, M. (2003) La secta pedagógica. Madrid. Grupo unisón ediciones
Seligman, Martin, La auténtica felicidad, Ediciones B, 2011