Assignatura

Innovació Educativa i TIC: Atendre la Diversitat a l'aula

  • codi 10207
  • curs 99
  • període
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-03 - Saber expressar-se en llengua anglesa segons el nivell b1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1 . Descriu i analitza que és internet i el seu ús com a eina educativa .
2 . Coneix la breu història i evolució d'internet
3 . Reflexiona críticament sobre els recursos didàctics que podem trobar a internet .
4 . Coneix i usa les TIC com a eina d'accés a la informació i com a mitjà per comunicar-se.
5 . Reconeix en les TIC un motor d'innovació i de camí .
6 . Coneix les possibilitats d'internet per donar difusió als materials creats .
7 . Té les destreses necessàries per crear un petit portal a internet amb materials propis i degudament classificats .
8 . Coneix i usa la WebQuest com a eina d'innovació educativa .
9 . Té els coneixements i destreses necessaris per elaborar WebQuest pròpies .
10 . Descriu i coneix les posibiliades educatives dels blocs.
11 . Sap utilitzar alguns blocs de rellevància dins del món educatiu .
12 . Té els coneixements i destreses necessaris per elaborar un blog propi .
13 . Coneix les possibilitats educatives de les wikis .
14 . Coneix i usa els portals educatius de les Conselleries d'Educació de les diferents comunitats autònomes i del ministre d'Educació i Ciència .
15 . Coneix i usa altres portals de rellevància en el món educatiu .
16 . Coneix i sap utilitzar algunes eines d'avaluació de recursos educatius .
17 . Coneix les possibilitats educatives de les eines de comunicació sincrònica .
18 . Reflexiona sobre les possibilitats educatives d'eines com Messenger , Skype , entre d'altres .
19 . Sap utilitzar el Power Point com a eina per a la presentació de continguts didàctics .
20 . Coneix i utilitza els projectes lliures Jclic , Hot Potatoes i Lim .
21 . Utilitza materials creats amb projectes lliures .
22 . Sap modificar materials multimèdia realitzats per altres professors .
23 . Coneix els criteris de qualitat per al desenvolupament de materials multimèdia .
24 . Adopta idees i solucions originals , pràctiques , aplicables , flexibles i complexes per afavorir la pràctica educativa durant l'aprenentatge mitjançant les noves tecnologies d'informació i la comunicació .
25 . Coneix diferent pràctiques educactivas que milloren el procés d'ensenyament i aprenentatge a l'aula de TIC , és conscient que estan determinades per la cultura , és conscient de les seves conseqüències per a la pràctica educativa i per al comportament dels seus alumnes , i sap com actuar com professor .
26 . Dissenya , planifica i avalua , a partir de la feflexión , l'activitat docent i el procés d'ensenyament i aprenentatge a l'aula de TIC fomentant la interacció .
27 . Promou i facilita contextos d'ensenyament- aprenentatge i joc , adaptats a les necessitats dels alumnes que fomenten el treball autònom , integrant l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació .
28 . Avalua les activitats i la seva eficàcia , i si cal , les adapta a tot el grup oa cada alumne en concret per afavorir l'atenció a la diversitat .
29 . Gestiona l'aula utilitzant diferents formes d'organització , suports didàctics i materials educatius que donen suport als objectius relacionats amb les activitats educatives .
30 . Dissenya nous materials multimèdia per atendre les singularitats de l'alumnat de l'aula.
31 . Pren consciència de la importància del treball en valors per potenciar la igualtat de gènere , l'equitat i el respecte als drets humans .
32 . Valora la importància de la participació constructiva del coordinador TIC en diferents tipus de consultes amb persones i institucions exteriors col · laborant amb altres professionals per a la bona gestió del centre .
33 . Aconsegueix un bagatge suficient per poder oferir idees i recursos innovadors als companys de professió .
34 . Té recursos suficients per poder organitzar un departament TIC a l'escola.
35 . Disposa de coneixements de programari i maquinari com per poder atendre les incidències lleus que genera l'ús de la tecnologia en un centre docent .
36 . Té visió de futur per poder assessorar amb bon criteri a l'equip directiu del centre sobre les decisions en matèria d'inversions tecnològiques .
37 . Utilitza l'anglès com a llengua de comunicació mitjançant les TIC per conèixer les últimes innovacions en les pràctiques educatives .
38 . Llegeix i analitza bibliografia en castellà i anglès per estar informat de les últimes investigacions actuals sobre la pràctica educativa del mestre utilitzant recursos tecnològics.
39 . Comunica les seves idees argumentades i les expressa de forma correcta en la llengua d'ensenyament, de forma oral i escrita , sent capaç de representar-les mitjançant mapes conceptuals o altres procediments .
40 . Analitza críticament sobre la seva actuació professional per prendre consciència de la seva influència en els alumnes i així millorar la seva competència com a mestre .

Continguts

Internet en educació

- Definició d'internet . Breu història.
- Programari educatiu . Avaluació .
- Canvi de rol de l'alumne i del professor .
- Activitats amb internet que afavoreixen la participació activa dels alumnes en el seu propi aprenentatge .
- Internet com a eina d'aprenentatge : WebQuest . Que és una WebQuest . Eines per a l'elaboració de WebQuest . Exemples de bones pràctiques .
- Internet com a eina de construcció social de coneixement : blocs i wikis . Què són els blocs i les wikis . Eines per a l'elaboració de blocs i wikis . Exemples de bones pràctiques .
- Internet com a eina de comunicació . Sincronia i asincronia . Messenger ( Microsoft i Google ), Skype , Net Meeting . Xat , conferència i videoconferència .
- Portals educatius a Internet: Conselleries d'educació de les diferents comunitats autònomes d'Espanya , portal de l' Mec , altres portals de rellevància .

Creació d'activitats multimèdia

- Importància de la contextualització en un entorn constructivista .
- Eines de creació de continguts : power point , etc .
- Eines de creació d'activitats interactives : Jclic , Hot Potatoes , Lim .
- Altres eines de programari propietari : NeoBook , etc .
- Criteris de la qualitat en la creació de continguts digitals
- Multimèdia en educació
• El vídeo digital : eina d'innovació educativa .
• Aproximació a la televisió i la ràdio educatives .
• Tractament del so : obtenció de recursos sonors per als projectes educatius , ús dels diferents formats d'àudio .
• Tractament de la imatge : obtenció de recursos visuals per als projectes educatius , ús de diferents formats .
• Criteris de qualitat en la producció del multimèdia educatiu .

Innovació educativa i TIC : atendre la diversitat a l'aula

- Models d'ús de les TIC : aula d' informàtica , aula habitual , biblioteca , les TIC a casa, etc .
- Tecnologies emergents : la Pissarra Digital Interactiva i el Tablet PC .
- Noves formes de gestionar l'espai i el temps a l'aula.
- Tractament de la diversitat a l'aula: el racó de l' ordinador i els agrupaments flexibles .
- Alumnes amb NEE i TIC . Deficiències físiques i psíquiques i TIC : perifèrics especials per a nens cecs , sords , etc .
- Recursos per a l'aula d'acollida . Interculturalitat i TIC .
- Realització d'un programa personalitzat d'activitats per als alumnes .

La intranet de centre com a recurs didàctic i instrument de gestió i d'organització escolar . E – learning

- La intranet del centre : espai d'intercanvi i de construcció de coneixement .
- La gestió escolar a través de les TIC
    • Organització del Departament TIC a l'escola: coordinador TIC i relació amb altres departaments .
    • Organització dels recursos tecnològics a l'escola.
    • Els programes de creació d'horaris i altres aplicacions informàtiques relacionades amb la gestió i l'organització escolar .
    • L'intercanvi d'informació en format digital .
- Les plataformes e- learning : moodle com a eina didàctica i de gestió del coneixement i altres entorns de treball .

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-03 CG-04 CG-09 CG-10 CG-11 Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge orientat a projectes
Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Seminaris tallers

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
Dossier d'aprenentatge
Autoavaluació
Proves objectives
Diari reflexiu
Disseny d'activitats
Treballs i projectes
Grau de participació
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00